Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten vastataa etiketin mukaisesti "Siunausta" -toivotukseen?

Vierailija
09.12.2016 |

Riittääkö, että sanoo Kiitos?

Onko tapana sanoa Kiitos samoin, vaikkei uskovainen olisikaan? Mikä on korrekti vastaus?

Kommentit (73)

Vierailija
41/73 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on luterilaisessa perinteessä yleinen pappeus ja lisäksi sanoohan seurakuntakin messussa papille vastauksen niin myös sinun henkesi kanssa, kun liturgi sanoo Herra olkoon teidän kanssanne. Tämä vertautuu minusta siunaamiseen, eli kyllä maallikokin voi papin siunata. Lisäksi uskomme, että ei siunaus huonone epäuskosta. Siunaus on yhtä hyvä vaikka Saatana sen meille toivottaisi, koska sehän on toivotus Herran kaitselmuksesta elämään. Ehkä paras vastaus siunaukseen olisi siis sanoa "niin myös sinun henkesi kanssa"

Vierailija
42/73 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voima olkoon kanssasi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/73 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jollekin satunnaiselle siunaajalle sanon kiitos. Tutummalle olen muutaman siunauksen jälkeen katsonut parhaaksi selittää, että olen ateisti ja toivon hänen lopettavan siunaamisen. Minusta osoittaa erittäin heikkoa tilannetajua lähteä siunaamaan ihmistä, jonka uskonnollista vakaumusta ei tiedä. Seurakuntalaiset siunailkoot keskenään.

Loogisesti ajateltuna sinua ei pitäisi mitenkään häiritä siunauksen toivotukset. 

Miten niin? Miksi ateisti ei saisi "häiriintyä" toistuvasta itseensä kohdistuvasta uskonnollisesta retoriikasta? Eihän tuo kirjoittaja kuitenkaan asiattomasti käyttäydy taikka kenenkään uskoa pyri vähättelemään.

Vierailija
44/73 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No hohhoijaa.... ei ollut tarkoitus pilailumielessä kysyä. Mutta vastaukset vievät siihen suuntaan. 

Minustakin kiitos samoin on jotenkin kummallista, jos ei usko koko siunauksiin ja varsinkin jos alkuperäinen toivottaja on virkansa puolesta siunaajan asemassa. 

Mutta ei kai kukaan loukkaannu, jos sanoo vain kiitos?  Uskovaisia tullut nyt sukuun roppakaupalla tiettyä reittiä ja olen huomannut, että käyttävät tätä "siunausta" ikään kuin hyvästelynä. 

ap

Luulenpa, että äärimmäisen harva loukkaantuu, jos sanot vain kiitos. On ihan hyvä että olet rehellinen itsellesi ja muille. Jos et usko, niin ei tarvitse teeskennellä uskovansa.

- uskis

Et taida osata edes hävetä.

"portot ja ryövärit menevät ennen taivaaseen".

En nyt ymmärtänyt. Kenen tässä pitäisi hävetä ja mitä?

- uskis

Vierailija
45/73 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jollekin satunnaiselle siunaajalle sanon kiitos. Tutummalle olen muutaman siunauksen jälkeen katsonut parhaaksi selittää, että olen ateisti ja toivon hänen lopettavan siunaamisen. Minusta osoittaa erittäin heikkoa tilannetajua lähteä siunaamaan ihmistä, jonka uskonnollista vakaumusta ei tiedä. Seurakuntalaiset siunailkoot keskenään.

Loogisesti ajateltuna sinua ei pitäisi mitenkään häiritä siunauksen toivotukset. 

Miten niin? Miksi ateisti ei saisi "häiriintyä" toistuvasta itseensä kohdistuvasta uskonnollisesta retoriikasta? Eihän tuo kirjoittaja kuitenkaan asiattomasti käyttäydy taikka kenenkään uskoa pyri vähättelemään.

Juuri tämän vuoksi minä en toivota siunausta tuntemattomille, vaikka uskovainen olenkin. Saatan tuoda joskus uskoni esille, mutta eri tavalla. Kunnioitan keskustelukumppanin omaa näkemystä.

Vierailija
46/73 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos samoin. Sitähän ei tarvitse paljastaa, että toivottaa uusnoitana Jumalattaren ja Suuren Sarvipään siunausta.

Vierailija
47/73 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo tarkoita muuta kuin että toivoo toiselle hyvää. Siihen voi sanoa vaikka kiitos. Wiccat sanoo myös "Blessed be"

Vierailija
48/73 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Itseensä kohdistuvasta". 

Ei kai ateistia voi häiriä semmoinen mihin ei usko? Ei ymmärrä :)

Mahtaa ateisti nostaa metelin hyvän joulun toivotuksistakin.

49/73 |
10.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pakanana sanon "Kiitos samoin". Turha alkaa mesoamaan tai valistamaan, ei se toinen sitä ilkeydellä sano. Antaa toiselle hyvän mielen ihan reilusti sen sijaan että murjottaisi "mitä tuokin minua käännyttää, senkin hihhuli!".

50/73 |
10.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhdysvalloissahan usein toivotetaan Happy holidays tai Seasons greetings sen Merry Christmasin asemesta silloin kun ei tiedetä viettääkö vastapuoli joulua tai jos tiedetään ettei vietä. Minulla on ystävä, joka ei vietä joulua. En minä hänelle joulua toivota. Yleensä toivotan hyvää loppuvuotta ja onnellista uutta vuotta. Joskus saatan huikata että hyvät pyhät.

Vierailija
51/73 |
10.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Satuolennot olkoon suosiollisia myös sinulle.

Vierailija
52/73 |
10.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Painu helvettiin.

No en nyt oikeesti mutta sopis kyllä tähän yhteyteen.

Vierailija
53/73 |
10.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Olkoon onni matkassasi!"

Miksi ateisti nostaisi metelin joulun vietosta? Jouluahan on vietetty Suomessa jo ennen kristinuskon rantautumista, kyse on perinteestä joka ei liity uskontoon millään lailla, vaan on keskitalven juhla.

Vierailija
54/73 |
10.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä jos siunauksen toivottaja on pappi? Tuntuu jotenkin kornilta näin maallikkona toivottaa vastavuoroisesti siunausta.

Kyllä meistä papeistakin tuntuu kivalta, jos joku toivottaa meille siunausta! ;) Mutta "kiitos" on myös oikein sopiva vastaus.

Vierailija
55/73 |
10.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuttuuko kristinuskoinen jos hälle toivottaa "Hyvää kekriä!"? Entä pappi?

Vierailija
56/73 |
10.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isn Allah

Vierailija
57/73 |
10.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottaisin kireitä siimoja.

Vierailija
58/73 |
10.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ateisti nostaisi metelin joulun vietosta? Jouluahan on vietetty Suomessa jo ennen kristinuskon rantautumista, kyse on perinteestä joka ei liity uskontoon millään lailla, vaan on keskitalven juhla.

Ohis, mutta keitä täällä silloin oli? Muutama sata metsäläistä?

Vierailija
59/73 |
10.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohis, mutta keitä täällä silloin oli? Muutama sata metsäläistä?

Mitä väliä sillä nyt on? Perinteet on perinteet, vaikka oliskin ollut vain muutama tuhat metsäläinen, niin mieluummin minä pidän niitä perinteitä yllä, kuin jotain lähi-idästä tullutta satukirjaa, jolla on Suomessa huomattavasti lyhyemmät perinteet.

Tätä asiaa muuten kannattaa varsinkin niiden miettiä, jotka nyt pelkää muslimeja uskontoineen ;)

Vierailija
60/73 |
10.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Itseensä kohdistuvasta". 

Ei kai ateistia voi häiriä semmoinen mihin ei usko? Ei ymmärrä :)

No jos sinulle toivotetaan Jumalan siunausta, niin sinuunhan se uskonnollinen retoriikka silloin kohdistuu. Miksi ateisti ei sellaisesta saisi vaivaantua ihan samoin kuin monet muutkin ihmiset vaivaantuvat joutuessaan itselleen vieraan, kaiketi jopa vastenmielisen uskonnon siunausten tai rukousten kohteeksi? Mä tunnen useitakin kristittyjä, jotka eivät haluaisi kuulla esim. Islamilaisia toivotuksia. Tai entä jos ateisti toivottaisi uskovalle vapautta Jumalasta? Ei varmaan tuntuisi mukavalta siitä uskovaisesta?

Kun toivottaa toiselle Jumalan siunausta, toivottaa hänelle kaikkea hyvää ja Jumalan erityistä läsnäoloa ja huolenpitoa hänen elämäänsä. Sillä siis tarkoitetaan vilpittömästi hyvää ja siksi tuntuu, että siitä ei saisi häiriintyä. Kun eihän se siunaaja pahaa tarkoita. Mutta kaikki eivät kaipaa taikka halua Jumalaa elämäänsä missään muodossa. Se tuntuu tietyllä tavalla tuputtamiselta, kun tarpeeksi paljon kuuntelee. Siksi siitä vaivaantuu.

Kai uskonnottomankin elämänkatsomusta voi sen verran kunnioittaa, ettei tieten tahtoen toivottele Jumalaa hänen elämäänsä, varsinkin jos hän suoraan pyytää olemaan siunaamatta? Eikö se riitä, että toivottaa kaikkea hyvää ja jättää sen Jumalaosuuden uskovaisille tuttavilleen?