Miten vastataa etiketin mukaisesti "Siunausta" -toivotukseen?
Riittääkö, että sanoo Kiitos?
Onko tapana sanoa Kiitos samoin, vaikkei uskovainen olisikaan? Mikä on korrekti vastaus?
Kommentit (73)
Siunauksen voi ottaa vastaan niin, että toinen haluaa sinulle hyvää. Ei tarvitse ottaa kirjaimellisesti uskonnollisesti.
Joten siihen voi vastata esim. Kiitos - kiitos samoin - kaikkea hyvää sinulle myös tms.
Vierailija kirjoitti:
Itse sanoisin 'kiitos, siunausta myös sinulle'. En ole uskovainen mutta jos tuollainen tuo toiselle hyvän mielen, miksen soisi sitä hänelle.
Miten ei-uskovaisena voi edes muodollisesti siunata toisen?
Ei kyllä istu minun pirtaani. Sanoin vain jotain vuodenaikaan sopivaa esim. hyvää kesää, syksyä, joulunaikaa (sekin tietysti jossain määrin uskonnollista). Tai viittaan seuraavaan näkemiseen: ensi viikolla sitten näemme juhlissa tms.
Ei ole ollut ongelmaa enkä käsittääkseni koskaan ole loukannut ketään, vaikken siunauksista kiittele saati niitä itse takaisin toivottelisin.
Vierailija kirjoitti:
Jollekin satunnaiselle siunaajalle sanon kiitos. Tutummalle olen muutaman siunauksen jälkeen katsonut parhaaksi selittää, että olen ateisti ja toivon hänen lopettavan siunaamisen. Minusta osoittaa erittäin heikkoa tilannetajua lähteä siunaamaan ihmistä, jonka uskonnollista vakaumusta ei tiedä. Seurakuntalaiset siunailkoot keskenään.
Loogisesti ajateltuna sinua ei pitäisi mitenkään häiritä siunauksen toivotukset.
Olen samaa mieltä, että jos ei ole uskovainen, niin siunausta ei kannata toivottaa, sehän ei merkitse sanojalle mitään.
Voi toivottaa vaikka hyvää vointia.
t. 25
Minä en ole kohdannut näitä siunauksen toivottajia missään muussa yhteydessä kuin kirkossa tai muussa uskontoon liittyvässä paikassa. Kun minä olen mennyt sinne, syystä tai toisesta vaikka olenkin agnostikko, en voi olettaa, että ihmisten pitäisi tietää olla toivottamatta minulle siunausta. Olen kyllä uskonnollisten ihmisten kanssa tekemisissä muuallakin kuin kirkossa, eivätkä he arkisissa yhteyksissä toivota minulle tai ylipäätään sinne tänne siunausta, jos vaikka toisilleen (uskonnollisiksi tietämilleen ihmisille) niin tekisivätkin.
Vähän tilanteesta riippuen.
Joillekin hihhuleille jotka käännytin käännyttämästä mua vastasin siihen viimeiseen yritykseen että "ei kiitos".
Tädille tuli sanottua, että "joo, moi ny".
Joskus olen sanonunt myös "takaisin", en tarkoittanut sitä samaa vaan että ota omasi takaisin.
Tätikin kuoli joten ei mua enää kukaan siunaa. Jossain lapsen tarhan joulukirkossa sille papille ei tarvi sanoa oikeastaan mitään, ovella mennessään toivottaa joulut.
Olen uskovainen. Minulla ei ole tapana toivottaa siunausta kuin tutuille, joiden tiedän olevan uskossa. Jotkut kuitenkin toivottavat siunausta tuntemattomillekin. Ihmiset vastaavat siihen kukin omalla tyylillään. Ei siihen ole olemassa mitään "oikeaa" vastausta. Minä ajattelen niin, että sinä vastaat siinä tavallaan Jumalalle, jos jotenkin kieltäydyt vastaanottamasta siunausta. Ei ihminen siitä rikki mene, vaikka vastaisit miten tahansa. Jumala näkee sydämeen, joten kohteliaisuuden vuoksi ei ole väliä vastaatko etiketin mukaan.
Uskovaiset vastaavat yleensä siunauksen toivotukseen "siunausta". Siis samalla sanalla.
Vierailija kirjoitti:
Minä sanon aina "kiitos samoin". En tiedä, onko etiketin mukaista, mutta en vain pysty sanomaan siunausta - se tuntuu valheelliselta.
Yleensä ei-uskovat vastaavat noin, jos haluavat olla kohteliaita.
Vierailija kirjoitti:
No hohhoijaa.... ei ollut tarkoitus pilailumielessä kysyä. Mutta vastaukset vievät siihen suuntaan.
Minustakin kiitos samoin on jotenkin kummallista, jos ei usko koko siunauksiin ja varsinkin jos alkuperäinen toivottaja on virkansa puolesta siunaajan asemassa.
Mutta ei kai kukaan loukkaannu, jos sanoo vain kiitos? Uskovaisia tullut nyt sukuun roppakaupalla tiettyä reittiä ja olen huomannut, että käyttävät tätä "siunausta" ikään kuin hyvästelynä.
ap
Luulenpa, että äärimmäisen harva loukkaantuu, jos sanot vain kiitos. On ihan hyvä että olet rehellinen itsellesi ja muille. Jos et usko, niin ei tarvitse teeskennellä uskovansa.
- uskis
Kaikkein kohtelianta on sanoa että kiitos samoin. Saa toisen hyvälle tuulelle. On kai ihan sama mitä toinen luulee tai epäilee :)
Tietysti jos on huono itsetunto, niin voi alkaa tekemään asiasta jotain elämää suurempaa ongelmaa :)
Jos joku toivottaa minulle "siunausta", en oikein osaa kiittääkkään. Aiheuttaa lähinnä hymähtelyä ja epäkohteliasta spontaania olan kohtauttelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No hohhoijaa.... ei ollut tarkoitus pilailumielessä kysyä. Mutta vastaukset vievät siihen suuntaan.
Minustakin kiitos samoin on jotenkin kummallista, jos ei usko koko siunauksiin ja varsinkin jos alkuperäinen toivottaja on virkansa puolesta siunaajan asemassa.
Mutta ei kai kukaan loukkaannu, jos sanoo vain kiitos? Uskovaisia tullut nyt sukuun roppakaupalla tiettyä reittiä ja olen huomannut, että käyttävät tätä "siunausta" ikään kuin hyvästelynä.
ap
Luulenpa, että äärimmäisen harva loukkaantuu, jos sanot vain kiitos. On ihan hyvä että olet rehellinen itsellesi ja muille. Jos et usko, niin ei tarvitse teeskennellä uskovansa.
- uskis
Jos toinen toivottaa hyvää niin on tökeröä vain kiittää. Paljon parempi sanoa että kiitos samoin.
Olet tosi itsekäs ihminen. Mielipiteesi kertoo sen. Ajattelet asiaa niin puhtaasti omalta kannaltasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
- uskis
Et taida osata edes hävetä.
"portot ja ryövärit menevät ennen taivaaseen".
Vierailija kirjoitti:
Riittääkö, että sanoo Kiitos?
Onko tapana sanoa Kiitos samoin, vaikkei uskovainen olisikaan? Mikä on korrekti vastaus?
Ei hihhulin siunaustoivotuksiin voi etiketin mukaan vastata kuin toinen hihhuli, koska koko siunailu on hihhulikulttuuriin kuuluvaa taikauskon vahvistamista, eikä taikauskottomalle merkitse mitään.
Tokihan siihen voi vastata vaikka että "Olkoon Voima kanssasi!"
Suomalaisten kanssa on todella vaikea puhua uskonasioista. Liekö toista maata olemassakaan missä toiselta menee pasmat sekaisin jo siunauksen toivottamisesta?
Taitaapi olla isoja ongelmia Jumala-suhteessa.
*****************************************************************************************************
Hullu sanoo sydämessänsä: "Ei ole Jumalaa". Turmiollinen ja iljettävä on heidän menonsa; ei ole ketään, joka tekee, mikä hyvää on.
2. Herra katsoo taivaasta ihmislapsiin nähdäksensä, onko ketään ymmärtäväistä, ketään, joka etsii Jumalaa.
3. Mutta kaikki ovat poikenneet pois, kaikki tyynni kelvottomiksi käyneet; ei ole ketään, joka tekee sitä, mikä hyvää on, ei yhden yhtäkään.
4. Eivätkö he mitään käsitä, kaikki nuo väärintekijät, jotka saavat leipänsä syömällä minun kansaani eivätkä avuksensa huuda Herraa?
5. Siinä heidät valtaa kauhu, sillä Jumala on läsnä vanhurskasten sukukunnassa.
6. Te saatatte häpeään sorretun aikeet, mutta Herra on heidän turvansa. --Psalmi 14
Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.
Joka uskoo Poikaan, sillä on iankaikkinen elämä; mutta joka ei ole kuuliainen Pojalle, se ei ole elämää näkevä, vaan Jumalan viha pysyy hänen päällänsä. (Joh. 3:16,36)
Ei kiitos. Ja päälle naurua.