Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten vastataa etiketin mukaisesti "Siunausta" -toivotukseen?

Vierailija
09.12.2016 |

Riittääkö, että sanoo Kiitos?

Onko tapana sanoa Kiitos samoin, vaikkei uskovainen olisikaan? Mikä on korrekti vastaus?

Kommentit (73)

Vierailija
1/73 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sanoisin kiitos. En ala ketään siunailemaan, kun en sellaisiin usko.

Vierailija
2/73 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sanoisin 'kiitos, siunausta myös sinulle'. En ole uskovainen mutta jos tuollainen tuo toiselle hyvän mielen, miksen soisi sitä hänelle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/73 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos siunauksen toivottaja on pappi? Tuntuu jotenkin kornilta näin maallikkona toivottaa vastavuoroisesti siunausta.

Vierailija
4/73 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tai siunauksen toivottaminen takaisin on minusta parhaat vaihtoehdot. Jos ei usko itse jumalaan tai siunaamiseen, kannattaa vaan vastata "kiitos" kiittääkseen siitä että toinen kuitenkin ilmaisee siunauksella tahtovansa itselle hyvää. Jos taas itse uskoo siunaamiseen, niin silloin voi vastata "siunausta sinullekin" tai "kiitos samoin sulle" tms. Tai vaikka "kiitos, sitä tässä tarvitaan" :D

Nuo mielikuvitus- ja taikajutut on minusta aika ikäviä. Miksei toisen maailmankatsomusta voi kunnioittaa sen vertaa että edes tuollaisen tervehdyksen ajan voisi olla julistamatta omaa näkemystään uskontojen mielettömyydestä? Varsinkin jos siunaaja on joku vanhempi ihminen niin kyllä aika karulta tuntuu lähteä pilkkaamaan hänen uskontoaan.

Vierailija
5/73 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiitos. ei olis luontevaa mulle toivottaa takaisin kun en usko jumalaan enkä kuulu kirkkoon.

Vierailija
6/73 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Olenko nyt siunatussa tilassa?"

Vierailija
7/73 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Evoluutiota?

Vierailija
8/73 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sus siunakkoon.

Vierailija
9/73 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osais sanoa muuta kuin kiitos. Tulis kyllä vähän outo olo, en halua mitään siunausta mutta toki en sitä siunailijalle ilmaise.

Vierailija
10/73 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No hohhoijaa.... ei ollut tarkoitus pilailumielessä kysyä. Mutta vastaukset vievät siihen suuntaan. 

Minustakin kiitos samoin on jotenkin kummallista, jos ei usko koko siunauksiin ja varsinkin jos alkuperäinen toivottaja on virkansa puolesta siunaajan asemassa. 

Mutta ei kai kukaan loukkaannu, jos sanoo vain kiitos?  Uskovaisia tullut nyt sukuun roppakaupalla tiettyä reittiä ja olen huomannut, että käyttävät tätä "siunausta" ikään kuin hyvästelynä. 

ap

Vierailija
11/73 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos. Olkoot tähdet suosiollisia sinulle.

Vierailija
12/73 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sanon yleensä näin: Kiitos! Kaikkea hyvää myös sinulle!

En siis siunaa takaisin, koska en sellaiseen usko, mutta osoitan arvostavani toisen hyväntahtoisuutta ja vastaan siihen hyväntahtoisuudella. Tähän mennessä tuo vastaus on toiminut aina. Vastaanotto on aina ollut positiivinen.

Vierailija
13/73 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos.Suosikoot piparikeijut sinun elämääsi.

Vierailija
14/73 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sanon aina "kiitos samoin". En tiedä, onko etiketin mukaista, mutta en vain pysty sanomaan siunausta - se tuntuu valheelliselta.

Vierailija
15/73 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No hohhoijaa.... ei ollut tarkoitus pilailumielessä kysyä. Mutta vastaukset vievät siihen suuntaan. 

Minustakin kiitos samoin on jotenkin kummallista, jos ei usko koko siunauksiin ja varsinkin jos alkuperäinen toivottaja on virkansa puolesta siunaajan asemassa. 

Mutta ei kai kukaan loukkaannu, jos sanoo vain kiitos?  Uskovaisia tullut nyt sukuun roppakaupalla tiettyä reittiä ja olen huomannut, että käyttävät tätä "siunausta" ikään kuin hyvästelynä. 

ap

Koska en ole uskovainen niin pidän ilmaisua 'siunausta' samana kuin 'onnea matkaan', 'lykkyä tykö' jne. Näihinhän on kohteliasta vastata kiitos ja joskus jopa kiitos samoin. Siksi mielestäni on soveliasta vastata iunaamiseen näin.

Vierailija
16/73 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ap

Itse helluntaiuskovaisena sanoisin että ei loukkaannu. Se on ihan asiallinen vastaus siunauksen toivotukseen. 

Sen sijaan jotkut "tiukkikset" voisivat vähän loukkaantua siitä jos vastaa takaisin "siunausta" vaikka tiedossa on ettei henkilö usko ollenkaan. Harva kyllä siitäkään loukkaantuu.

Itse vastaan joskus vaan lyhyesti "siu" :D

Vierailija
17/73 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä sanon aina "kiitos samoin". En tiedä, onko etiketin mukaista, mutta en vain pysty sanomaan siunausta - se tuntuu valheelliselta.

Tuolla tavoin samalla kuitenkin toivotat siunausta, vai oliko tässä siis oleellista se, ettet halua sanoa sitä sanaa, sitä siunausta?

Vierailija
18/73 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Itse helluntaiuskovaisena sanoisin että ei loukkaannu. Se on ihan asiallinen vastaus siunauksen toivotukseen. 

Sen sijaan jotkut "tiukkikset" voisivat vähän loukkaantua siitä jos vastaa takaisin "siunausta" vaikka tiedossa on ettei henkilö usko ollenkaan. Harva kyllä siitäkään loukkaantuu.

Itse vastaan joskus vaan lyhyesti "siu" :D

Eikö silloin heidän pitäisi olla toivottamatta siunausta sellaiselle, jonka tietää olevan muuta kuin uskonnollinen? Miksi pitää "väkisin" toivottaa siunausta sellaiselle, joka ei ole uskossa?

Vierailija
19/73 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohitan siunauksen ja sanon tilanteeseen sopivan hyvästelyn muuten. Se voi olla moi, moi ja nähdään taas. 

Tai virallisemmin kiitos seurasta ja näkemisiin tai ihan mitä vain, mutta jätän huomiotta siunaamisen. En pahastu mitenkään, mutta en lähde mukaan uskonnollisiin fraaseihin edes kiitoksia osoittamalla juuri siunaamisesta. 

Vierailija
20/73 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jollekin satunnaiselle siunaajalle sanon kiitos. Tutummalle olen muutaman siunauksen jälkeen katsonut parhaaksi selittää, että olen ateisti ja toivon hänen lopettavan siunaamisen. Minusta osoittaa erittäin heikkoa tilannetajua lähteä siunaamaan ihmistä, jonka uskonnollista vakaumusta ei tiedä. Seurakuntalaiset siunailkoot keskenään.