Oletteko naineet oman tasoisesti, ylöspäin vain alaspäin?
Mielenkiinnosta kyselen miten olette naineet? Kun aina kerrotaan miten naiset haluavat naida ylöspäin. Kuinka moni on onnistunut tällaisessa?
Kommentit (40)
No onpa taas tieteellinen tutkimus tämäkin palstakysely. Oikeasti se menee näin myös meillä. Hyvinkoulutetut naiset naivat saman tason miehiä, huonommin koulutetut naivat ylöspäin, kun taas miehelle ei ole ongelmaa naida vaikka sihteerinsä.
When it comes to falling in love, it’s not just fate that brings people together—sometimes it’s their jobs. We scanned data from the U.S. Census Bureau’s 2014 American Community Survey—which covers 3.5 million households—to find out how people are pairing up. Some of the matches seemed practical (the most common marriage is between grade-school teachers), and others had us questioning Cupid’s aim (why do female dancers have a thing for male welders?). High-earning women (doctors, lawyers) tend to pair up with their economic equals, while middle- and lower-tier women often marry up. In other words, female CEOs tend to marry other CEOs; male CEOs are OK marrying their secretaries.
Molemmat olemme akateemisia, molemmat arvostetuilla aloilla, palkkana kuitenkin isompi. Vasta pidempään seurusteltuamme minulle vasta kuitenkin selvisi, että mies onkin ns vanhan rahan suvusta. Itse perus akateemisesta, keskiluokkaisesta perheestä. Että ehkä sitten ylöspäin?
Jaa riippuu kummin katsotaan. Meillä molemmilla on ylempi korkeakoulututkinto ja ollaan erittäin hyvissä tehtävissä töissä. Silti mieheni tienaa 12 kertaa sen mitä minä..... Miten siis pitäisi tulkita ? :)
Vierailija kirjoitti:
Minä on koulutetumpi, mutta mies tienaa paljon enemmän. Eli..? En tiedä.
Raha ratkaisee, koulutuksella ei ole väliä. Rahan takiahan työtä tehdään. Elämän sisältöä saa muualta ihan tarpeeksi, vaikka onkin mukava työ.
Mä korkeakoulutettu ja mies kouluttamaton duunari. Mun vanhemmat myös yliopiston käyneitä ja miehen vanhemmat duunareita. Ei häiritse kumpaakaan. Ollaan kolmekymppisiä.
Opiskelemme molemmat AMK:ssa, mies vaikeampaa alaa. Hänen perheensä on akateeminen, minun vanhempani ovat käyneet ammattikoulun. Ulkonäöltään mies on minua paremman näköinen. Luonteet yms taidot menevät aika tasan. Minä esimerkiksi nautin kun saan olla vastuussa kaikista kotitöistä, mies hoitaa vaikeiden asioiden selvittämisen, tietokonejutut ja auton.
Alaspäin. Minulla ylempi korkeakoulututkinto ja miehellä ammattikoulu.
Myös ulkoisesti olen nainut "alaspäin"
Elämässä vain on paljon muitakin arvoja kuin ulkonäkö tai koulutus.
Samantasoisesti varmaan ja vähän vahingossa. Alettiin seurustella lukiossa, kumpikaan ei lähtenyt jatko-opiskelemaan, mies on vakituisessa työsuhteessa ja minä kuntoutustuella. Perhetausta ja yhteiskuntaluokka meillä molemmilla samantapaiset.
Omien tulojen puolesta ollaan aika tasoissa, mutta minulla on korkeampi koulutus.
Vanhempien tulojen perusteella minä olen alempaa luokkaa, mutta koulutus lienee melko samaa luokkaa.
Sivistyksen suhteen minun sukuni on kokonaisuudessaan selkeästi mieheni sukua ylempää luokkaa.
Eipä sillä että mua luokkaerot hirveästi arjessa kiinnostaisi, kunhan ihmiset ovat hyviä ja mukavia.
Vierailija kirjoitti:
No onpa taas tieteellinen tutkimus tämäkin palstakysely. Oikeasti se menee näin myös meillä. Hyvinkoulutetut naiset naivat saman tason miehiä, huonommin koulutetut naivat ylöspäin, kun taas miehelle ei ole ongelmaa naida vaikka sihteerinsä.
When it comes to falling in love, it’s not just fate that brings people together—sometimes it’s their jobs. We scanned data from the U.S. Census Bureau’s 2014 American Community Survey—which covers 3.5 million households—to find out how people are pairing up. Some of the matches seemed practical (the most common marriage is between grade-school teachers), and others had us questioning Cupid’s aim (why do female dancers have a thing for male welders?). High-earning women (doctors, lawyers) tend to pair up with their economic equals, while middle- and lower-tier women often marry up. In other words, female CEOs tend to marry other CEOs; male CEOs are OK marrying their secretaries.
Mistä käy ilmi, että tämä pätisi myös Suomessa? Olisiko sulla esittää suomalaista tutkimusta aiheesta?
Minä perusmaisteri, mies tohtori. Itse teen perus asiantuntijatoimistoduunia, miehellä on ura. Mies tienaa 5 kertaa enemmän kuin minä.
Itsellä parempi perhetausta, akateemiset vanhemmat, mies tavallisesta keskiluokkaisesta perheestä.
Ulkonäön suhteen ollaan suht samaa tasoa, mies 12 vuotta vanhempi joten häneen verrattuna näytän hehkeämmältä kuin olen :)
Molemmat ollaan sitä mieltä että ollaan osuttu kultasuoneen kun toisemme löysimme.
Rakastuttiin alaikäisinä, olimme ulkönäöllisesti samantasoisia. Minun suvussa vanhaa rahaa jonkin verran ja miehen suku köyhää.
Nyt kaksikymmentä vuotta myöhemmin. Meillä menee perheenä taloudellisesti hyvin. Miehellä köyhän ihmisen identiteetti, josta seurauksena kova työnteko ja huono itsetunto.
Ulkonäöllisesti olemme edelleen samantasoisia. Terveys myös samaa tasoa. Miehellä korkeampi koulutus, mutta veikkaisin itseäni älykkäämmäksi. Miehen tulot korkeammat. Itse otan rennosti työelämässä ja teen lyhennettyä työaikaa. Mieheni ahkeruus mahdollistaa minulle kiireettömän ja mukavan elämän, josta hyötyy myös lapsemme.
Aviomies ylöspäin naitu ja nousinkin samalle tasolle liiton aikana. Ehkä tämä mies on vielä hitusen sivistyneempi yleistiedon ja keskustelutaitojen osalta.
Nykyinen mies johon rakastuin tuon avioliittoni aikana on alaspäin naitu. Mutta naimisesta puheenollen, antaa sellaiset kyydit että ei paljon siinä suunnat ylös tai alas tai sivistykset käy mielessä. Meillä on uskomaton kemia ja mieletöntä seksiä.
Hmm...miehellä asema ja kolminkertainen palkka. Kun saan toisen korkeakoulututkintoni valmiiksi, olen meistä enemmän koulutettu - mutta palkkani ei tule koskaan yltämään miehen tasolle. Samanlaista yhteiskunnallista asemaa en myöskään tule saavuttamaan.
Olen selvästi nuorempi ja yleisin normein ulkoisesti viehättävämpi.
Kaikenlaisia tasoeroja siis riittää...
Taloudellisesti viiva näyttää kohti Mount Everestiä. Terveisin lompakkokirppu.
Vierailija kirjoitti:
Aviomies ylöspäin naitu ja nousinkin samalle tasolle liiton aikana. Ehkä tämä mies on vielä hitusen sivistyneempi yleistiedon ja keskustelutaitojen osalta.
Nykyinen mies johon rakastuin tuon avioliittoni aikana on alaspäin naitu. Mutta naimisesta puheenollen, antaa sellaiset kyydit että ei paljon siinä suunnat ylös tai alas tai sivistykset käy mielessä. Meillä on uskomaton kemia ja mieletöntä seksiä.
Mieletön seksi on myös se syy miksi miehet naivat alaspäin (arvoasteikolla)
Vaimo varakkaammasta perheestä, mutta sama koulutustaso. Vanhempien koulutus suunnilleen sama.
Koulutuksen suhteen miehet Suomessa keskimäärin todennäköisemmin ottavat itseään koulutetumman puolison kuin naiset. Naisella on miestä todennäköisemmin itseään vähemmän koulutettu puoliso. Kestävämpiä liitot ovat kuitenkin, kun ne solmitaan samalla koulutustasolla.
Ulkomaisiin tutkimuksiin Suomea ei voi verrata, koska Suomessa molemmilla sukupuolilla on samat mahdollisuudet hankkia koulutusta, toisin kuin monessa muussa maassa.
Meillä omat vanhempani ovat miehen vanhempia koulutetumpia, joten opiskelijana nain 'alaspäin'. Mies kuitenkin opiskeli minua pidemmälle, saa parempaa palkkaa, ja hänellä on merkittävä yhteiskunnallinen asema, joten nyt tilanne on ihan toinen.
Samantasoisen nain aikoinaan :)