Ystäväni puolesta kysyn.. Kuinka heidän käy??
Kaverini puolesta kyselen. Haluaisin auttaa häntä, mutta en tiedä miten..
Ystävälläni on vaikeuksia asumisen kanssa. En tiedä mihin hän tuhlaa, mutta hänellä ei ole koskaan rahaa.
Hän asuu poikansa (2v) kanssa vuokra-asunnossa. Vuokra 680€/kk. Hän ei ole kasvanut vuokraansa 2kk (tämä kuukausi on kolmas, jos ei maksa)
Hänellä ei ole töitä. Tulot tulevat pääosin Lapsilisästä, asumistuesta. Hän on oikeutettu pieneen määrään toimeentulotukea (mutta ei ole hakenut sitä maksamattomien vuokrien takia)
Hän on miettinyt että koska asunnosta lentää ulos jos vuokrat maksamatta?
Ja että maksaako sossu hänen vuokravelkansa pois? Mistä voisi saada apua?
Kommentit (49)
Kauppaanhan helposti saa rahansa tuhlattua. Vaatteet meikit Ja ruokaan, ei ole vaikeaa.
Narkkaa tai pelaa rahansa. Pentu huostaan ja äiti kadulle. Oppiipahan
Kiitos neuvoista! Yritän saada ystäväni käymään sossussa, vaikka hän pitääkin sitä aivan turhana asiana..
Jotkut kysyivät lapsen isästä, ja ei ystäväni ei ole kertonut hänellekkään. Mutta lapsi voi aina kyllä mennä isälleensä. Ainakin tällaisen käsityksen olen saanut :)
Tätä rahanmenoa on sattunut aiemminkin. Silloin en vain tiennyt että asiat ovat näin huonosti. Olisihan se pitänyt tajuta.
Minun ei ole tarkoitus syyllistää, mutta kerran olen ostanut lapselle vaippoja koska ystäväni oli vahingossa juonut rahansa. Ajattelin että se oli vain vahinko mutta nyt hän kertoi että ei ole maksanut vuokraa ja sähkölasku oon yli 100e eikä rahaa..
Tunnen olevani jollain tapaa vastuussa tästä ystäväni tilanteesta koska en ole aikaisemmin puuttunut tähän..
Ihanaa että tuollaisia ihmisiä on 😃
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työmarkkinatukeen on 5 kk karenssi, jos ei täytä ehtoja. Jos ei ole koulutusta, niin ensin ilmoittautuminen työnhakijaksi ja 5 kk päästä siitä työmarkkinatukea kyllä saa vaikka ei koulutusta olekaan.
En minä ainakaan ole saanut. Nyt 2vuotta työttömänä ilman koulutusta
Niinpä. Saadakseen työmarkkinatukea sen 5 kk odotusajan jälkeen on pitänyt hakea vähintään kahteen ammatilliseen kouluun yhteishaussa. Ja sama joka vuosi kunnes saa sen koulun käytyä tai täyttää 25 vuotta. Tuskin ap:n kaveri on viitsinyt sellaisia ajatella kun on ollut kiire lapsi tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos neuvoista! Yritän saada ystäväni käymään sossussa, vaikka hän pitääkin sitä aivan turhana asiana..
Jotkut kysyivät lapsen isästä, ja ei ystäväni ei ole kertonut hänellekkään. Mutta lapsi voi aina kyllä mennä isälleensä. Ainakin tällaisen käsityksen olen saanut :)
Tätä rahanmenoa on sattunut aiemminkin. Silloin en vain tiennyt että asiat ovat näin huonosti. Olisihan se pitänyt tajuta.
Minun ei ole tarkoitus syyllistää, mutta kerran olen ostanut lapselle vaippoja koska ystäväni oli vahingossa juonut rahansa. Ajattelin että se oli vain vahinko mutta nyt hän kertoi että ei ole maksanut vuokraa ja sähkölasku oon yli 100e eikä rahaa..
Tunnen olevani jollain tapaa vastuussa tästä ystäväni tilanteesta koska en ole aikaisemmin puuttunut tähän..
Olet ap hieno ihminen! Kaltaisiasi saisi olla enemmän.
Mutta ymmärsinkö oikein että kaverisi on joskus juonut hänen ja lapsen rahat "vahingossa" baarissa?
Vierailija kirjoitti:
Narkkaa tai pelaa rahansa. Pentu huostaan ja äiti kadulle. Oppiipahan
Niinkö sulle on tehty?!
Oikeesti kyseessä on 20- vuotias yksinhuoltaja, jolla on todella pienet tulot. Taloudellista tukea ja muutakin tukea tarvitsee, ihan niin kuin kaikki muutkin. Kaikille tulee antaa mahdollisuus. Meinaatko, että sen äidin ja lapsen elämä paranisi sillä, että äiti heitetään kadulle?
Järkyttävän epäinhimillistä puhetta!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet ap hieno ihminen! Kaltaisiasi saisi olla enemmän.
Mutta ymmärsinkö oikein että kaverisi on joskus juonut hänen ja lapsen rahat "vahingossa" baarissa?
Kyllä ymmärsit. Oli vielä kuukauden alku.. :/ No ehkä tämä tästä.
Niinpä, yleensä kylläkin vanhemmat asutetaan lasten kanssa yhdessä johonkin tilapäismaijoitukseen ennenkuin harkitaan sijoitusta. Nämä tilapäismajoitukset ovat todella kalliita koska esim. forenom laskuttaa yleensä per päivä eli kuukausivuokraksi tulee useampi tonnin. Onko siis todellakin monen mielestä parempi ensin maksaa tilapäismajoituksesta hirveitä summia vaikka vuoden jonka jälkeen kaupunkin joutuu kuitenkin antamaan perheelle asunnon vai se että vuokrarästit maksetaan ja asuminen halvassa asunnossa jatkuu (jos on halpa) ja sijoituksesta muuten, se vasta se kallein vaihtoehto on. Vaikka te ette tiedä summia kun ei niitä julkisesti tielle näytetä niin kyllä tulee kaikkein kalleimmkasi vaihtoehdoksi jos rahalla on väliä. Ihmettelen yleensä kun monet pontevasti käyvät ilmoittamaan että lapset sijoitukseen vain ja jotenkin luullaan että sillä ehkä päästään halvempaan lopputulokseen kun perheelle ei makseta vuokrarästejä tai hankita uutta asuntoa? Yleensähän näissä on vain rahasta kysymys, myös täällä av:lläkin kun annetaan pontevia ohjeita muille.