Te jotka tiedätte: pääseekö AMK:n BBA-tutkinnon jälkeen opiskelemaan kauppakorkeakouluun?
Opiskelen siis bachelor of Business Administrationiksi (eli englanninkielinen tradenomi periaatteessa). Haluaisin jatkaa maisterintutkintoa yliopistossa. Voinko opiskella kauppatieteiden maisteriksi englanninkielisellä pohjalla ihan suomenkielisellä linjalla?
Kommentit (23)
"Ystäväiseni, perusopinnot eroavat toisistaan ihan vaikkapa laajuuden perusteella. Tradenomitutkinto on suorittavan portaan tutkinto."
Rakkahin. Voisitko selittää minulle miten, tai miksi ylempi ammattikorkeakoulu tutkinto rinnastettaan maisteritutkintoon, jos pohja -alempi ammattikoorkeakoulu tutkinto- on mitä, mitä on. Myönnän että olen itse autuaan pihalla ammattikorkeakoulu -maailmasta ja kuten edellä se lievästi sanoen hieman hirvittää minua.
Ei muuten, mutta vaikka maailma ympärillämme monimutkaistuu, niin arveluttaa, että millaisia mielikuvia mm. nuorille (ensi-sijaisille hakijoille) luodaan siitä, mitä eri tutkintojen pohjalta voi tehdä, tai mitä on realistista odottaa. Pelkkää tutkintoa ei voi syödä ja aika harva tutkinto taitaa käydä pelkästään, vaikka asuntolainan vakuudeksi. - Pelkästään se, että "väärän" paikan vastaanottamalla menettää ensikertalaiskiintiö -paikan opiskelijavalintoja tehtäessä saattaa olla, jollekulle hyvin merkittävää tulevaisuuden kannalta, kun kisa suosituimmista paikoista on verraten tiukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valintakokeen kautta tietenkin, niin kuin kuuluukin. Noita tradenomitutkintoja tarjoavat entiset kauppaopistot, joista valmistui merkantteja/merkonomeja ja niihin tuo tutkinto rinnastuukin.
Siis mitä? Todella harvaan maisteriohjelmaan on pääsykoe. Mutta kiva kun luulet tietäväsi kaiken.
Kuvitteletko kaikkien tradenomien kävelevän kahta kättä heittäen yliopistoon, johon muuten on pääsykokeet. Osa kun lukee tutkinnon ihan alusta asti yliopiston puolella.
Ei maisteriohjelmien haussa ole pääsykokeita. Muutamaan ohjelmaan on, mutta suurimpaan osaan ei.
Pitää mahdollisesti tehdä GMAT/GRE tai englannin koe kuten TOEFL, mutta ei pääsykoetta.
Ystäväiseni, perusopinnot eroavat toisistaan ihan vaikkapa laajuuden perusteella. Tradenomitutkinto on suorittavan portaan tutkinto.