Kissalle kaveri mietinnässä
Ajattelin kesällä hankkia kissalleni kaverin, kun on aikaa tutustuttaa uusi katti tänne. Kissani on kaksivuotias narttu. Hyvin ihmisrakas. Ei ole muita kissoja tavannut sitten pentuaikojen, mutta kaneja on. Tykkää tosi paljon kaneista. On utelias ja tykkää puuhata niiden kanssa ja maata vierekkäin. En siis usko, että se olisi kovin vihamielinen toista kissaa kohtaan, mutta eihän sitä voi tietää. Lajitoveri on täysin eri asia kuin kani.
Sanotaan, että pentu olisi helpompi hyväksyä. Minkähän ikäistä pentua tarkoitetaan? Kissani on kesällä liki kolmevuotias. Olin ajatellut ottaa jonkun ei ihan vauvan, koska käy sääliksi kissat joita kukaan ei halua, kun ovat "liian vanhoja". Meneekö 1- tai 2-vuotias siinä missä se muutaman kuukausen ikäinenkin? Entä onko sukupuolella väliä? Kissa on leikattu, mutta tuleeko se paremmin toimeen poikakissojen kanssa, vai onko kissoille ihan sama?
Kommentit (3)
Vierailija kirjoitti:
Sanotaan, että pentu olisi helpompi hyväksyä. Minkähän ikäistä pentua tarkoitetaan? Kissani on kesällä liki kolmevuotias. Olin ajatellut ottaa jonkun ei ihan vauvan, koska käy sääliksi kissat joita kukaan ei halua, kun ovat "liian vanhoja". Meneekö 1- tai 2-vuotias siinä missä se muutaman kuukausen ikäinenkin?
Pentu on pentu, tässä kohtaa sillä tarkoitetaan ihan sellaista 12-viikkoista luovutusikäistä. En lähtisi 3-vuotiaalle kissalle ottamaan 1-2 vuotiasta kaveria. Siinä on suurempi riski ettei kissasi hyväksy aikuista kissaa.
Pentu on tosiaan helpompi totuttaa toiseen kissaan kun aikuinen joten uusi kissa ainakin voisi helpostikkin tottua.
Ja aluksi voi toki kärhämää olla mutta kannattaa katsella tilannetta eikä seuaavana päivänä luovuttaa. Tietenkin jos rupeaa raa'aksi tappeluksi menemään niin sitten luopua toisesta.
Itse otin toisen kissan kun aiempi kissa oli vuoden ikäinen. Uusi kissa oli täyskasvuinen eikä kumpikaan ollut ennen toista kissaa nähnytkään kun emosta oltiin erotettu. Pari viikkoa meni sähisten ja häädettiin toista ruokakupilta muttei tappeluja tullut. Pikkuhiljaa tottu toistensa seuraan ja lopulta niistä tuli parhaat kaverit jotka oli aina menossa samaan paikkaan.
Niin on täysin eria asia ja sen perusteella et voi tietää, että tykkääkö kissa toisista kissoista vai ei. Meidän kissa inhoaa muita kissoja mutta rakastaa koiraamme ja leikkkii sen kanssa kaikki päivät.