Mikä ihmeen muunsukupuolisuus??
Tähtitieteilijä avautuu. Ei ole kuulemma mies eikä nainen. Fine, mutta siis mitä tämä muunsukupuolisuus tarkoittaa? Aika naiselta vaikuttaa. Mä en tajua näitä kummallisia luokitteluja, tuohan on jutun perusteella ihan "normi" miesten kanssa seurusteleva nainen. Mitä nyt vähän harmittaa, että miesten vaatteet näyttää hassuilta "kurvikkaalla kropalla".
Voi hyvää päivää...
http://www.hs.fi/elama/art-2000004997232.html?utm_campaign=tf-HS&utm_te…
Kommentit (70)
Minä haluan, että maailma on selvä ja järkeenkäypä. Sellainen jossa on mukava elää. En halua muunsukupuolisia ja muita kummajaisia sitä sotkemaan. Eri roduissa, puolueissa ja uskonnoissakin on ihan tarpeeksi sietämistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan silkkaa huomionhakuisuutta. Onko kaikesta avauduttava?
No selvästikin on, kun täälläkin jonkun kokemus omasta sukupuolesta aiheuttaa tällaisia reaktioita.
Tuntuu että ihmiset ottavat toisen kokemuksen omasta sukupuolestaan jotenkin henkilökohtaisena loukkauksena. Miten voi mennä tunteisiin niin pahasti? Mitä väliä jonkun ihmisen sukupuolella tai sukupuolettomuudella on?
Juuri tätä tarkoitin. Miksi nostaa meteli asiasta, jolla ei kuitenkaan näytä olevan mitään käytännön merkitystä? Jutun "nainen" on todella stereotyyppisen oloinen nainen. AP
Mulla ei ole mitään vastaan, vaikka joku kuvittelee olevansa kissa, mutta en tykkää siitä kun jossain on esimerkiksi mietitty unisex-vessoja, koska kaikki eivät tiedä voivatko mennä miesten vai naisten vessaan. Tuntuu, että nykyään tässä yhteiskunnassa tehdään asiat 1% väestön pillin mukaan eikä ajatella suurta osaa väestöä.
Olisi jännä tietää onko tämän tyypin kromisomeja tutkittu? Ilmeisesti ei, kun sitä ei mainittu. Joskus tuli tv:ssä juttu ruotsalaisesta naisesta, jolla oli samanlaisia kokemuksia sukupuolesta. Myöhemmin jonkin vaivan vuoksi sitten tutkittiin enemmän ja selvisi että hän olikin intersukupuolinen, ei vain ollut koskaan tiennyt sitä, kun ulkoisesti oli nainen. Sisällä hänellä oli kuitenkin ihan osia miehen sukupuolirlimistä, ja kohtukaan ei ollut sellainen kuin piti. Jos tätä biologista faktaa tuotaisiin enemmän esiin, niin hämmennys tästä muunsukupuolisuudesta ei olisi niin suuri. Tuosta jutusta kun saa sen käsityksen että se on vain oma pään sisäinen ja psykologinen juttu, vaikka näin ei välttämättä ole. Tässä hyvä tutkimusaihe jollekin.. koota liuta sukupuolensa kanssa kipuilevia yhteen ja tutkia heidän perimänsä perin pohjin.
Vierailija kirjoitti:
Kaikella on tarkoituksensa.
Suurimmalle osalle maailman ilmiöitä ei ole mitään tarkoitusta.
Anatomisesti hän on nainen. Hänen seksuaalinen orientaatio (halun kohde) näyttäisi olevan bi-seksuaali, jos polygamia (paitsi jos järjestely on nainen+nainen ja mies vain toisen naisen kanssa). Seksuaali-identiteetti on yleensä yhteneväinen orientaation kanssa - eli sanoisin hänen olevan joko homo (lesbo) tai bi-seksuaali. Itse hän ei koe kuuluvansa anatomiseen sukupuoleensa, mutta näin heterona voisin sanoa hänen olevan anatominen nainen ja mahdollisesti bi-identiteetin/orientaation omaava. Mutta itse hän sanoo olevansa muu, eli pitää pelin auki : ) ja tähän hänellä on täysi ihmisoikeus (seksuaalioikeudet ovat ihmisoikeuksia)
Homo ja bi-seksuaaleja on varsin vähän. Heteroita on noin 94% loput on näitä muita sukupuoli-identiteetin edustajia (trans, homo, lesbo ja bi-seksuaaleja). Bi-seksuaalit olivat muistaakseni kaikista harvinaisimpia - eivätkä homo-identiteetin omaavat heistä niin pidä, koska pelkona usein bi-seksuaalin livahtaminen ns. normiin seksuaalikäyttäytymiseen - tämä varsin ymmärrettävää populaatiossa tavattavan vähäisen homoseksuaalien lukumäärän takia.
Siis täytyy hieman tarkentaa. Anatomisesti nainen tarkoittaa sitä että ulkoiset sukupuolimarkkerit ovat naisen. Aivojen alueella (esim. hypotalamus) voi olla variaatiota joka muistuttaa enemmänkin heteromiesten aivorakennetta.
Olen käsittänyt, että heillä ei syntyessä ole oikein kumpaakaan sukuolielintä selkeästi. Ei pippeliä eikä pimppiä. Sitten saatetaan leikkauksella tehdä toisen sukupuolen sukupuolielimet ja lapsi saattaakin kokea itsensä juuri siksi toiseksi sukupuoliseksi, tai sitten siksi mihin leikataan.
Mutta alunperin he eivät ole kumpaakaan sukupuolta, Kyllähän näitä on. Saksassa se mielestäni ensimmäiseksi otettiin käyttöön, että merkataan muu eikä mies/nainen, koska on alunperin lapsi on synnyttyään muu kuin mies tai nainen. Tuohon asti on valittu toinen sukupuoli arvalla, kun muuta vaihtoehtoa ei ole ollut.
Intersukupuolisuutta on erilaisia tyyppejä. Kaikki ei ole nähtävissä ulospäin siten että elimet olisivat "epämuodostuneet". Eikä se epämuodostuneisuuskaan tarkoita automaattisesti intersukupuolisuutta, vaan asia selvitetään perusteellisesti. Intersukupuolisuus lähtee paljon syvemmältä kromosomeista ja hormoneista.
Vierailija kirjoitti:
Olen käsittänyt, että heillä ei syntyessä ole oikein kumpaakaan sukuolielintä selkeästi. Ei pippeliä eikä pimppiä. Sitten saatetaan leikkauksella tehdä toisen sukupuolen sukupuolielimet ja lapsi saattaakin kokea itsensä juuri siksi toiseksi sukupuoliseksi, tai sitten siksi mihin leikataan.
Mutta alunperin he eivät ole kumpaakaan sukupuolta, Kyllähän näitä on. Saksassa se mielestäni ensimmäiseksi otettiin käyttöön, että merkataan muu eikä mies/nainen, koska on alunperin lapsi on synnyttyään muu kuin mies tai nainen. Tuohon asti on valittu toinen sukupuoli arvalla, kun muuta vaihtoehtoa ei ole ollut.
Tässä taitaa olla kyseessä ns. intersukupuolesta. En kyllä epäile etteikö intersukupuolinen ihminen määrittäisi itseään muu-sukupuoleksi. Epäselvien sukupuolten määrä populaatiossa on syntyessään 1/1500-2000 yhdysvalloissa.
Voi hyvänen aika tätä nykypäivää kun luodaan noita uusia idioottimaisia käsitteitä. Ennen on riittänyt totakin akkaa kuvaamaan sana poikatyttö, tyttö jolla poikamaisia piirteitä myös. Menee naurettavaksi nämä muunsukupuolisuudet, sukupuoli kertoo tasan sen mitä housuista löytyy (ts mitkä kromosomit ihmisellä on, xx vai xy). Muilta ominaisuuksiltaan ja luonteeltaan ihminen voi olla ihan mitä tahansa sukupuolesta riippumatta. On maskuliinisia naisia ja feminiinisiä miehiä. Ei joka naisen tule olla naisellinen, meikkaava siro ballerina, mutta nainen hän on eikä mikään muunsukupuolinen!
Luin artikkelin ( ennen tähän ketjuun tutustumista) ja minulle jäi epäselväksi mikä tämä "muunsukupuolisuus" oikein on. Ei ole minulta pois, mutta ei tuo juttu tuota mysteeriä minulle avannut.
Vierailija kirjoitti:
Luin artikkelin ( ennen tähän ketjuun tutustumista) ja minulle jäi epäselväksi mikä tämä "muunsukupuolisuus" oikein on. Ei ole minulta pois, mutta ei tuo juttu tuota mysteeriä minulle avannut.
Mulla sama, ei ihan avautunut. Kyse on kai ihan identiteetistä, eli pitääkö itseään naisena, miehenä vai eikö ole lainkaan sukupuoli-identiteettiä. Niin kuin jutussa tuon fyysikon poikaystävä totesi pitävänsä itseään miehenä. Minä pidän itseäni naisena. Mutta muunsukupuolinen ei kumpanakaan?
Ja tämä ei liity siihen miten naiselliselta tai miehiseltä ulospäin näyttää, tai kumpaan sukupuoleen viehättyy eroottisessa mielessä.
Vierailija kirjoitti:
Muunsukupuolinen, siis ei mies tai nainen, vaan jotain siltä väliltä. Ei oo noin vaikeeta.
No ei todella tarkoita jotain väliltä, vaan jotain ihan muuta.
Oli mitä oli, mutta tyhmää itkeä, kun kukaan ei tajua, jos ei edes vaivaudu selittämään? Mulle aivan sama, ihmiseltä tuo mulle näyttää..
Ei sukupuoli ole lainkaan niin ongelmallinen asia. Muuta kuin ottaa housut pois jalasta ja katsoo. Jos sieltä löytyy molemmat värkit, niin sitten onkin enemmän ihmettelemistä, kun onkin molemmat. Sitten pitää arvioida kumpi on häiriön seurausta eli kumman sukupuolen mukaan kroppa on enemmän muovautunut ja se on sinun sukupuolesi.
Sukupuolen selvittäminen ei siis ole ongelma, vaan ongelma on siinä, että tällaisen ihmisen päästä pitäisi saada pois se sukupuoleen liittyvä pakkomielle. Sinulla on se kroppa, joka sinulla on, eikä se siitä miksikään muutu. Jos lyhyt kuvittelee olevansa pitkä, niin ei auta muu kuin totutella ajatukseen ja poistaa pakkomielle pituuteen.
Taas tehdään yksinkertaisest asiasta aivan liian hankala, kun lähdetään kuuntelemaan pakkomielteisen ihmisen horinoita.
Muunsukupuolisuus tietäjät voisivat selittää ystävällisemmin, eikä heti ketjun alussa hyökkää päälle.
Voisi sitä tieto jakaa muillekin.
No ei jaksa selittää, mutta helvetin väärin, ettei kaikki ymmärrä. Ahdasmielistä...
Se pitää nostaa esiin sen vuoksi, että Suomessakin on varmasti monta ihmistä, jotka ihmettelevät omaa sukupuoltaan. Tai sitä, että ei oikein tunnu siltä kuin pitäisi. Siksi on tärkeää, että asioille on nimi ja että voi tuntea kuuluvansa joukkoon.
Asiaa ei yhtään auta se, että joku kutsuu muunsukupuolisuutta hölmöksi. Sehän vain tarkoittaa, että ei itse ymmärrä asiaa ja on silloin itse hölmö...