Mikä ihmeen muunsukupuolisuus??
Tähtitieteilijä avautuu. Ei ole kuulemma mies eikä nainen. Fine, mutta siis mitä tämä muunsukupuolisuus tarkoittaa? Aika naiselta vaikuttaa. Mä en tajua näitä kummallisia luokitteluja, tuohan on jutun perusteella ihan "normi" miesten kanssa seurusteleva nainen. Mitä nyt vähän harmittaa, että miesten vaatteet näyttää hassuilta "kurvikkaalla kropalla".
Voi hyvää päivää...
http://www.hs.fi/elama/art-2000004997232.html?utm_campaign=tf-HS&utm_te…
Kommentit (70)
Googlasin naisen, elää monogamisessa liitossa, yksi mies ja kaksi naista. Ei kai se mitään "muunsukupuolisuutta" ole?
Oho monogaminen, ei pitäis viisastella, kun ei näemmä osaa...
-häpeävä kakkonen
Niin. Jos sinä et ilmiötä tajua, eihän sitä ole olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Googlasin naisen, elää monogamisessa liitossa, yksi mies ja kaksi naista. Ei kai se mitään "muunsukupuolisuutta" ole?
Ei muunsukupuolisuus liity siihen, kenestä on kiinnostunut, vaan siihen, kuka itse on. Ei siis ole mies eikä nainen, vaan jotain muuta. EHkä jotain siltä väliltä tai sit jotain ihan muuta.
Kyse on varmaan siitä, että joillekin yhteiskunna naisen malli on liian raskas ja kapea. Voitaisko kaikki olla ns muunsukupuolisia eli vain omia itsejämme ja jättää ne roolitukset kotiin?
Itse naisena työelämässä ainakin välillä tuntuu, että olisi parempi olla mies, vaikka huonommalla cv:llä. Tässä on miehille pohdittavaa..
Silloin jos ei tajua jotain itselleen uutta asiaa, niin ensimmäisenä ei kannata ruveta päivittelemään sen erikoisuutta.
Tiedoksi ap:lle: maailmassa on paljon ihmisiä, jotka eivät koe itselleen sopivaksi luokitella itseään mieheksi tai naiseksi. Tai koe itselleen sopivaksi elää heteroliitossa. Lisäksi on monia, jotka eivät halua elää minkäälaisessa suhteessa. On myös niitä, jotka haluavat olla miehiä, mutta näyttävät naisilta ja toisin päin. Ja tämän lisäksi on myös meitä, jotka ovat stereotyyppisiä miehiä tai naisia.
Muunsukupuolinen, siis ei mies tai nainen, vaan jotain siltä väliltä. Ei oo noin vaikeeta.
Mun mielestä kaikki saavat tuntea päänsä sisällä itsensä miksi tahansa, mutta sukupuolia on edelleen vain kaksi. Ne määrittyvät kromosomien perusteella.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä kaikki saavat tuntea päänsä sisällä itsensä miksi tahansa, mutta sukupuolia on edelleen vain kaksi. Ne määrittyvät kromosomien perusteella.
ei biologien mielestä kuitenkaan, mutta sinäpä tiedät paremmin?
Onko tämä nyt joku uusi termi tai uusi käännös jollekin aiemmalle erikieliselle lainasanalle vai ihan uusi juttu, en ole ennen kuullutkaan?
No juujuu, jokainen pitäköön subjektiivisen kokemuksensa omasta sukupuolestaan, ei ole multa pois, mutta jos sukupuoli tai sukupuolettomuus ei vaikuta käytännössä mihinkään, niin miksi se pitää edes nostaa esiin?
Kaikella on tarkoituksensa. Mikä on muunsukupuolisuuden tarkoitus? Kuulostaa hölmöltä, että biologinen nainen ei olisikaan nainen (eikä mies) vaan.....jotakin, mitä?
Ihan silkkaa huomionhakuisuutta. Onko kaikesta avauduttava?
Vierailija kirjoitti:
Tiede kuitenkin näyttää ihan muuta. Tiedätkö kuinka paljon pelkästään Suomessa syntyy intersukupuolisia vauvoja? Se että enemmistö kuuluu cis-sukupuoleen, ja sinulle on opetettu että on vain miehiä ja naisia, ei tarkoita etteikö muunlaisia ole.
Kromosomit - tätä on hyvä käyttää perusteluna kaikkeen, koska sanana se kuulostaa hienolta, vaikkei itsellä olisi hajuakaan mitä ne ovat ja miten ne toimii. Monesti ihmisen sukupuolta ei voi yksinkertaisesti määritellä pelkästään kromosomien perusteella. Poikkeukset eivät ole mitenkään harvinaisia, niin luonto toimii.
Vierailija kirjoitti:
No juujuu, jokainen pitäköön subjektiivisen kokemuksensa omasta sukupuolestaan, ei ole multa pois, mutta jos sukupuoli tai sukupuolettomuus ei vaikuta käytännössä mihinkään, niin miksi se pitää edes nostaa esiin?
Kaikella on tarkoituksensa. Mikä on muunsukupuolisuuden tarkoitus? Kuulostaa hölmöltä, että biologinen nainen ei olisikaan nainen (eikä mies) vaan.....jotakin, mitä?
Se on todellisuutta, jolle ei välttämättä ole mitään ennalta määrättyä tarkoitusta.
Pitääkö todellisuuden sopeutua sinun ymmärrykseesi vai sinun ymmärryksesi todellisuuteen?
En mäkään oikein tajua. En ole itsekäänmikään perinaisellinen mutta nainen mä nyt silti olen.
Onko pakko olla muunsukupuolinen jos ei koe itseään naiselliseksi eikä ole kiinnostunut olemaan naisellinen?
Vierailija kirjoitti:
Ihan silkkaa huomionhakuisuutta. Onko kaikesta avauduttava?
No selvästikin on, kun täälläkin jonkun kokemus omasta sukupuolesta aiheuttaa tällaisia reaktioita.
Tuntuu että ihmiset ottavat toisen kokemuksen omasta sukupuolestaan jotenkin henkilökohtaisena loukkauksena. Miten voi mennä tunteisiin niin pahasti? Mitä väliä jonkun ihmisen sukupuolella tai sukupuolettomuudella on?
Meillä kaikki omalla rahalla ja työllä hankittu on vain omaa, paitsi yhteisesti ostettu ja maksettu, tietysti maksuosuuden mukaisesti. Pätisi uhkapeleihinkin. En ymmärrä miten toinen voisi tulla jakamaan toisen lompakkoa.
no se, että sä et tajua, ei muutenkaan tarkoita maailmasta mitään.