Maksalaatikko jouluruokana
Minulle tuli tänään täysin puskista että jotkut tosiaan syövät maksalaatikkoa jouluruokana. En koe että olisin ikinä elänyt tynnyrissä, mutta mielestäni maksalaatikko on tavallinen arkiruoka, samaa sarjaa kuin makaronilaatikko, tai kinkkukiusaus.. Eikö sitä koulussakin syödä ihan tavallisena arkiruokana, eikä joulu/juhla aterialla? Olen ihan häkeltynyt, kun ystäväni kertoi popsivansa lähestulkoon pelkästään kinkkua ja maksalaatikkoa jouluna. Jaiks :o
Ymmärrän lanttu, porkkana ja jopa kurpitsalaatikon joulupöydässä, mutta maksalaatikko? :o Syödäänkö teillä muilla tosiaan maksalaatikkoa jouluna?
Kommentit (55)
Vierailija kirjoitti:
Minulle tuli tänään täysin puskista että jotkut tosiaan syövät maksalaatikkoa jouluruokana. En koe että olisin ikinä elänyt tynnyrissä, mutta mielestäni maksalaatikko on tavallinen arkiruoka, samaa sarjaa kuin makaronilaatikko, tai kinkkukiusaus.. Eikö sitä koulussakin syödä ihan tavallisena arkiruokana, eikä joulu/juhla aterialla? Olen ihan häkeltynyt, kun ystäväni kertoi popsivansa lähestulkoon pelkästään kinkkua ja maksalaatikkoa jouluna. Jaiks :o
Ymmärrän lanttu, porkkana ja jopa kurpitsalaatikon joulupöydässä, mutta maksalaatikko? :o Syödäänkö teillä muilla tosiaan maksalaatikkoa jouluna?
Totta kai! Maksalaatikkohan on noista selvästi parasta!
Meillä maksalaatikkoa ja makaronilaatikkoa tarjoillaan jouluna niille lapsille, jotka eivät suostu syömään peruna-, lanttu-, sun muita laatikoita. Eli saavat vähän samantyyppistä ruokaa kuin aikuisetkin. Kyllä ne näyttävät tosin aikuisillekin maistuvan.
Miehen puolisen suvun joulupöytään kuuluu perinteisesti mummon itse tekemä maksalaatikko. Mun suvun joulupöytään taas kuuluu olennaisena osana mummon tekemä lihaton makaronilaatikko.
Ei todellakaan syödä mitään koiranruokaa jouluna. Puistattaa ajatuskin, että pitäisi syödä jotain teurasjätettä sisältävää mössöä. Oli sitten rusinoita tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Pikkutyttönä joskus 1970-luvulla söin vaaleaa velliä jossa oli rusinoita. En tiedä nimeä enkä reseptiä. Onko tästä mitään muistikuvia kellään?
Meillä sitä kutsuttiin ihan rusinakeitoksi. Sitä oli koulussa ja kerhojen joulujuhlissa. Kotona meillä oli sitä kuivatuista hedelmistä tehtyä sekametelisoppaa.
Etelä-Savo
Meillä on aina syöty. Menee muiden laatikkojen kanssa uuniin ja lautaselle.
Mietin tässä oman suvun laatikkoperinnettä, joka on sekoitus Karjalaa ja Savoa. Lanttu-, porkkana- ja maksalaatikko kuuluivat mukaan ehdottomasti, mutt' jos ei joku noista ollut mieluisa, voitiin jättää tekemättä. Makaronilaatikkoa taisi olla muutaman kerran, mutta imellettyä perunalaatikkoa ei ollut kertaakaan!
Karjalanpaisti ja -piirakat ehdottomat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pikkutyttönä joskus 1970-luvulla söin vaaleaa velliä jossa oli rusinoita. En tiedä nimeä enkä reseptiä. Onko tästä mitään muistikuvia kellään?
Meillä sitä kutsuttiin ihan rusinakeitoksi. Sitä oli koulussa ja kerhojen joulujuhlissa. Kotona meillä oli sitä kuivatuista hedelmistä tehtyä sekametelisoppaa.
Etelä-Savo
Eihän rusinakeiton liemi ole vaaleaa. Minä veikkaan, että kirjoittaja on syönyt piimävelliä.
Laatikot tai kinkku mitään varsinaista juhlaruokaa ole. Jäänteitä pula-ajalta kuten myös lihaton makaronilaatikko, vatsan täytettä.
Noihin nähden itsetehdyn maksalaatikon pitäisi olla juhlapöydän kuningas.
En oikeasti ole ymmärtänyt koskaan, miten vauvamössöjä ja possun ahteri voidaan Suomessa pitää niinkin arvossaan. Niistä on oikea juhla kaukana.
On meillä nurinkuriset juhlaperinteet.
Meiltä löytyy joulupöydästä. En muista että olisi koskaan ollut arkena tai kouluruokailussa.
Ap on nyt ilmeisesti ajatellut joulupöydän maksalaatikon olevan samaa kuin einesmaksalaatikko, mutta näinhän ei ole. Aivan kuten joulukinkkukaan ei ole halvinta mahdollista kinkkuleikettä.
Oikein valmistettuna maksalaatikko on arkisesta nimestään huolimatta oikeaa pitoruokaa.
Joku ketjussa kirjoitti myös teurasjätteiden syömisestä! Maksa ja siitä valmistetut tuotteet ovat herkkuja eivät teurasjätettä. Erilaiset maksapateet ja -makkarat kuuluvat juhlapöytään, ei vain Suomessa vaan myös esim. Ranskassa ja Saksassa.
Vierailija kirjoitti:
En syö, mutta tiedän paljon ihmisiä, jotka syövät. Toiset jopa valmistavat jouluksi poikkeuksellisesti itse. Eräs vanhempi sukulaiseni tilaa pitopalvelusta, jossa se on yksi joulun laatikoista.
Juu, meillä oli kotona aina äidin itse tekemää maksalaatikkoa ja se onkin ainoa laatikko, jota itse syön joulupöydästä. Ei kuitenkaan tarkoita sitä että ostaisin jouluksi jonkun Atrian maksalaatikon.
Kaipa se on possia teurastettaessa ollut aikanaan tapana käyttää koko sika, maksa mukaan lukien.
Vierailija kirjoitti:
jopa kurpitsalaatikon joulupöydässä,
Toi kuullostaa varsin erikoiselta.
Kukaan normaali suomalainen ei syö kurpitsalaatikkoa. Ainakaan jouluna.
Kyllä, olet elänyt puskassa. Maksa ja maksalaatikko kuuluu vanhoihin jouluruokiin.
En jaksanut lukea ketjua, mutts ymmärsin että puhuttiin maksalaatikon ohessa myös hämäläisestä makaronilaatikosta...
No joo. Meillä (itse tehty) maksalaatikko on selkeä pito- ja jouluruoka. En ole koskaan ostanut valmista maksalaatikkoa arkiruuaksi, koska se kuuluu juhliin. Tai ainakin saunanjälkeiseksi lauantai-illan herkkuruuaksi. Sen kastina on voisula ja lisäkkeenä puolukkahillo.
Samoin kuin munamaitoon pitkistä torvimakaronista (niitä pitää hakea nykyisin Tallinnasta) tehty makaronilaatikko. Se syödään lihapullien ja kinkkukastikkeen kera. Tai karjalanpaistin.
Meillä on hämäläis-karjalaiset-varsinaissuomalaiset joulu/pitoperinteet. Eli kaikki ne laatikot (nykyisin lisänä vielä punajuuresta tehty), piirakat, graavit kalat, sillit, silakat, mädit...
Valitettavasti VAIN minä pidän lipeäkalasta, joten joudun syömään sitä yksinäni valkokastikkeen ja pippurin kera ennen pyhiä.