Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Maksalaatikko jouluruokana

Vierailija
07.12.2016 |

Minulle tuli tänään täysin puskista että jotkut tosiaan syövät maksalaatikkoa jouluruokana. En koe että olisin ikinä elänyt tynnyrissä, mutta mielestäni maksalaatikko on tavallinen arkiruoka, samaa sarjaa kuin makaronilaatikko, tai kinkkukiusaus.. Eikö sitä koulussakin syödä ihan tavallisena arkiruokana, eikä joulu/juhla aterialla? Olen ihan häkeltynyt, kun ystäväni kertoi popsivansa lähestulkoon pelkästään kinkkua ja maksalaatikkoa jouluna. Jaiks :o

Ymmärrän lanttu, porkkana ja jopa kurpitsalaatikon joulupöydässä, mutta maksalaatikko? :o Syödäänkö teillä muilla tosiaan maksalaatikkoa jouluna?

Kommentit (55)

Vierailija
21/55 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suku on etelärannikolta ja stadista kotoisin eikä maksalaatikko ole koskaan kuulunut meidän joulupöytään, vaikka se muuten on aina maistunut. Sen kuitenkin olen tiennyt aika pitkään, että se kuuluu monien joulumenuun. Tietääkö joku onko se alueellinen herkku? Vai kulkeeko siinä joku monisatavuotinen kaupunki/ maaseutu -raja?

Teuraseläimestä käytettiin kaikki, tottakai maksakin. Monethan syövät joulupöydässä maksapateeta tai -makkaraa. Eli maksaa toisessa muodossa. 

Jouluherkut perustuvat maanviljelyskulttuurin syksyn satoon (juureslaatikot, rosollit, sienisalaatit), kalasatukseen ja lahtiin (possu). Riisi ja kuivatut, "eksoottiset" hedelmät olivat arvokasta tuontitavaraa, joten se säästettiin joulun puuroon ja sekahedelmäsoppaan.

Monet syövät myös karjalanpaistia joulupöydässä kinkun ohessa. 

Vierailija
22/55 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikkutyttönä joskus 1970-luvulla söin vaaleaa velliä jossa oli rusinoita. En tiedä nimeä enkä reseptiä. Onko tästä mitään muistikuvia kellään?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/55 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläpäin Suomea maksalaatikko on jouluruokaa. Tapoja on erilaisia.

Vierailija
24/55 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai joulupöydässä on maksalaatikkoa(kin).

Vierailija
25/55 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meilläpäin Suomea maksalaatikko on jouluruokaa. Tapoja on erilaisia.

Niin ja Etelä-Pohjanmaalta olen.

Vierailija
26/55 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Maksalaatikko

Noniii nonii.  Mitä tuolla mahtoikaan lukea?

Vierailija
27/55 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle tuli tänään täysin puskista että jotkut tosiaan syövät maksalaatikkoa jouluruokana. En koe että olisin ikinä elänyt tynnyrissä, mutta mielestäni maksalaatikko on tavallinen arkiruoka, samaa sarjaa kuin makaronilaatikko, tai kinkkukiusaus.. Eikö sitä koulussakin syödä ihan tavallisena arkiruokana, eikä joulu/juhla aterialla? Olen ihan häkeltynyt, kun ystäväni kertoi popsivansa lähestulkoon pelkästään kinkkua ja maksalaatikkoa jouluna. Jaiks :o

Ymmärrän lanttu, porkkana ja jopa kurpitsalaatikon joulupöydässä, mutta maksalaatikko? :o Syödäänkö teillä muilla tosiaan maksalaatikkoa jouluna?

Maksa- ja makaronilaatikko (ilman jauhelihaa) on joulupöydässä vanha perinne. Ja myös lihapullat. Näin on ainakin omassa suvussa ja erityisesti isovanhemmilla, tosin en itse välitä, mutta isovanhemmat ovat siirtäneet perinteen teineilleni, jotka siitä tykkäävät. Lienee jotain ruotsalaista perua.

Vierailija
28/55 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kuuluu maksalaatikko joulupöytään meilläkin Uudellamaalla ja se onkin vuoden ainoa kerta kun tulee sitä syötyä. (Sen sijaan koulujen ruokalistalla tuota herkkua ei ole ollut enää aikoihin, kuten ei muitakaan maksaruokia.)

Vierailija
29/55 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini tekee jouluksi itse maksalaatikkoa. Se on hyvää eikä ollenkaan verrattavissa einesversioon. Myös lihaton makaronilaatikko on kuulunut joulupöytään kun olin lapsi enkä tykännyt mistään jouluruuista.

Vierailija
30/55 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onhan sitä pottujakin joulupöydässä tarjolla.. mikäs sen arkisempaa?

Vierailija
31/55 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuulunut maksalaatikko meidän jouluruokiin, kun olin lapsi. Helsingissä asuin. Porkkana-, lanttu- ja perunalaatikkoa oli. Isä teki jouluksi imellettyä perunalaatikkoa, äiti teki muut jouluruoat.

Kukaan meistä ei pitänyt maksalaatikosta, se saattoi olla yksi syy muiden joukossa. Arkena söin sitä joskus pitkin hampain.

Mutta olen kyllä kuullut, että se on kuulunut joidenkin joulupöytään.

Vierailija
32/55 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoh hoijaa!

Sivistymättömät mäntit erottuvat AINA JOUKOSTA!

Onneksi olkoon, kuulut joukkoon!

Vierailija
33/55 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan porkkanalaatikkokin tavallinen arkiruoka. Ja moni muu sellainen ruoka, jotka nykyään ovat tavallisia arkiruokia, ovat aikoinaan olleet juhlaruokia.

Lapsuudenkodissani oli maksalaatikkoa joulupöydässä. Itse en sitä syönyt, mutta esim. neljelleni maistui ja siksi sitä piti ollakin. Nyt kun asun omillani, se ei enää kuulu joulupöytääni.

Vierailija
34/55 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei todellakaan syödä. Sama kuin laittaisi makaronilaatikon . Ei ole jouluruokaa, ei siis meillä.

LIhaton makaronilaatikko on monin paikoin ollut jouluruoka sekin.

Vierailija
35/55 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohis, tehdäänkö maksalaatikkoa lehmästä vai vain siasta? En voi syödä sikaa, mutta maksalaatikko on muuten herkullista!

Vierailija
36/55 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä2079 kirjoitti:

Muualta muuttaneina olimme aikoinaan Pohjois-Karjalassa ihan outoja, kun meillä ei ollut jouluksi karjalanpaistia ja -piirakoita. 

Vierailija
37/55 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohis, tehdäänkö maksalaatikkoa lehmästä vai vain siasta? En voi syödä sikaa, mutta maksalaatikko on muuten herkullista!

Periaatteessa kumpi vain käy, mutta joskus kun äitini oli tehnyt sianmaksasta (meillä oli tapana tehdä maksalaatikko itse), en voinut syödä kun maku oli niin väkevä. Yleisemmin tehtäneen naudanmaksasta.

Vierailija
38/55 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En minäkään miellä maksalaatikkoa jouluruuaksi. Mutta meillä on isomaa ja siellä alueellisia eroja ruokien suhteen.

Esim. minulle oli aika järkytys makaronilaatikko Pohjanmaalla... No ei siinä ole kuin makaronia maitoa ja juustoa! Minä ja me muut käsitämme makaronilaatikon sisältävän makaronia, maitoa, kananmunaa, sipulia, lihaa yleensä jauhelihaa.

Ja itikka on meillä se inisevä verta imevä hyttynen. Pohjanmaalla se lehmä...

Vierailija
39/55 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä2079 kirjoitti:

Muualta muuttaneina olimme aikoinaan Pohjois-Karjalassa ihan outoja, kun meillä ei ollut jouluksi karjalanpaistia ja -piirakoita. 

Niinpä, jouluna laitetaan pöytään parasta mitä on. On maakunnallisia ja muita eroja. Ilman niitä olisi tylsää. Nyt syödään bataattia ja kurpitsaa (ainakin ap syö). En tiedä viljelläänkö niitä Suomessa, toivottavasti. Ellei muuten, niin hiilijalanjäljen takia. Mun muistin mukaan bataattia ei ollut mitenkään laajalti saatavissa Suomen kaupoista vielä 10 v. sitten.

Pohjanmaalla (ainakin ruotsinkielisellä) syödään jouluna riisillä ja luumuilla täytettyä haukea. Ja presidentti saa aina jouluna Pohjanmaan rannikon kalastajilta hauen lahjaksi. 

Eikö muuten imelletty perunalaatikko ole alunp. hämäläinen herkku? 

Vierailija
40/55 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim. minulle oli aika järkytys makaronilaatikko Pohjanmaalla... No ei siinä ole kuin makaronia maitoa ja juustoa! Minä ja me muut käsitämme makaronilaatikon sisältävän makaronia, maitoa, kananmunaa, sipulia, lihaa yleensä jauhelihaa..

Ja tuohan on mac&cheese, joka taas kuuluu amerikkalsen Kiitospäivän ruokiin. Ainakin NY Timesin ruokasivujen mukaan. Kiitospäivän alla oli muuten NY Timesissä iso ruokajuttu maahanmuuttajataustaisten ihmisten juhla-aterioista, mikä niistä on "vanhan maan" perinnettä, mikä uutta. Ihania herkkuja ympäri maailmaa. :)

Mietin tässä joulun ruokia, meille tulee tänä vuonna iso porukka. Tykkään joulusta ja kokkailusta muutenkin, joten näitä juttuja on kiva lukea ja niitä miettiä.