Mikä ehkäisyksi kun hormonit eivät sovi missään muodossa?!
Kokeiltu on kierukasta melkein jokaiseen pillerimerkkiin. Ne ei vain sovi. Kondomi ärsyttää miestä. Sterilisaatio ei ole vielä ajankohtainen. Alkaa hermo mennä tähän kun mitään vaihtoehtoa ei vielä tälläkään vuosituhannella ole asialle keksitty!
Kohtalotovereita? Mitä käytätte? Onko esim.ehkäisytietokone hyvä ratkaisu?
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Flexi-T merkkinen kuparikierukka. Itsellä ollut käytössä 4 vuotta ja olen 22-vuotias nainen. Aivan loistava ehkäisymenetelmä, ei MITÄÄN negatiivista, kierukka ei todellakaan tunnu yhtään, ei ole kertaakaan poistunut paikaltaan, kuukautiset EIVÄT OLE todellakaan runsastuneet! Tuo flexi-t merkki on erittäin hyvä, se nova-t on ihan pska! Googlaappa tuo :) 5 vuotta maksaa 112e ja kun se jaetaan kahtia miehen kanssa niin on aivan hemmetin halpa ehkäisuy!
Ääni Flexi-T:lle täältäkin. Ei mitään valittamista. Hormonikierukka ei käynyt, vaikka kovasti sitä mainostetaan, että muka hormonia niin ja niin vähän. Kokeilin kaksi vuotta ja ei kun ei.
Täälläkin Flexi T:n tyytyväinen käyttäjä. Menkat tosin runsastuivat ja pitenivät jonkin verran, mutta eivät häiritsevän paljon. Mulle ei myöskään mitkään hormonit sovi, kokeiltu on.
Tosi hyvää keskustelua (pääosin) aiheesta. Sehän on juuri näin että nainen voi raskautua vain ovulaation aikana ja siittiöiden päästessä sisään. Mutta sitä hormoonipaskaa tarjotaan joka tuutista, jopa ilmaiseksi ihan murrosikäisille!! Ja tätä tapahtuu yli vaihdevuosi-ikään kun hormonikierukka laitetaan joka toiselle synnyttäneelle ja vaihdevuosioireisiin. Toiset ei toki saa mitään oireita, mutta toiset saavat todella vaikeita psyykkisiä ongelmia joita gynekologit (varsinkin miespuoliset) eivät vain usko!!
Keskeytetty täälläkin "menetelmänä", lisäksi oviksen aikaan ehkäisypuikot/vaahto keskeytyksen lisäksi.
Pillerit myös kokeiltu, tällä hetkellä hormonikierukka (lääkäri painosti ottamaan) ja järkyttävät sivuoireet. Jatkuva migreeni, törkeät vatsakivut jne. Aloitusoireita, sanoo joku kuitenkin, mutta tiedän kokemuksesta että levonorgestreeli ei sovi minulle yhtään. Haluaisin kierukan pois, en pysty olemaan enää, mutta lääkärit prässäävät.
Turhauttaa niin paljon tämä ainainen omaa kehoa vastaan tappelu.
Edellinen vielä, uusi rungoton kuparikierukka gynefix joka ei runsauta vuotoja siis alkuperäinen suunnitelma, mutta kohdun anatomian takia ei voitu asentaa. Suosittelen ottamaan selvää, jos hormonitonta kaipaa. Harmittaa että jäi itsellä se kortti katsomatta.
Vierailija kirjoitti:
Pillerit myös kokeiltu, tällä hetkellä hormonikierukka (lääkäri painosti ottamaan) ja järkyttävät sivuoireet. Jatkuva migreeni, törkeät vatsakivut jne. Aloitusoireita, sanoo joku kuitenkin, mutta tiedän kokemuksesta että levonorgestreeli ei sovi minulle yhtään. Haluaisin kierukan pois, en pysty olemaan enää, mutta lääkärit prässäävät.
Vaihda. Sinusta ja sun hyvinvoinnista on kyse. Suosittelen kuparia. Hormonikierukkaa tupataan joka tuutista, eikä lääkärit kuuntele yhtään sitä, ettei muka sovi. Jos ei tunnu hyvältä, niin ei tunnu hyvältä, sinä olet se joka sen päättää.
Mulla kävi mieletön tsägä tk:ssa, olin valmistautunut pitämään kunnon puheen siitä miksi kuparikierukan haluan noh.. kun soitin aikaa kierukan asennukseen niin hoitaja puhelimessa tokaisi ''No hyvä! Sitä minäkin käytän!'' ja asia olikin sillä selvä. Ajan sain jo samalle viikolle ja kuparikierukka asennettiin kiltisti, ei MITÄÄN väittelyä ja hormonien mainostusta, olin suorastaan häkeltynyt. :'D
Hormonikierukka on ihan höpön pöppöä, aiheuttaa tutkitusti rintasyöpäriskin kohoamista, ihanku se rintasyöpä ei olis jo tarpeeksi yleinen?! Plussaa hormonikierukassa on kuitenkin tietysti halpa hinta 5 vuodesta, kuukautisten katoaminen lähes kokonaan,pms-oireisiin auttaa ilmeisesti joillain jne..
Nykyään muuten e-pillereitä syö enää 11% naisista, siis 11%! Naiset on heränny oikeen kunnolla totuuteen :)
Mulla on gynefix-kuparikierukka. Toimii hyvin ja sopii lähes kaikille, kunhan kohdun seinämä on riittävän paksu. Ei hevin tule vahingossa ulos, kun on ommeltu kohtuun kiinni. Ei runsastuta kuukautisia.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä keskeytetyn seksin ideaa? Siis että miten voi muka ehkäistä raskautta, kun voihan niin sanotuista ''vauhtitipoista''kin raskautua.
Tästä on vähän ristiriitaista tutkimustietoa, osassa tutkimuksia "touhutipoista" on löytynyt siittiöitä ja osassa ei.
Kuparikierukka. Olin 21 kun tämän ensimmäisen sain. Monta kertaa kyllä menin vastaanotolle määrätietoisena, että mitään muuta en ota kuin kuparikierukan ja aina vain minut passitettiin kotiin jonkun pillerireseptin kanssa. Lopulta onnisti. Kuukautiset nykyisellään melko runsaat, muita vaivoja ei ole kierukasta ollut. Ensimmäinen puoli vuotta kierukka välillä painoi ja vatsa kipuili erikoisesti mm. menkkojen aikaan, mutta sen jälkeen olen unohtanut koko vekottimen. Kohta pitäisi varata aika uuden asennukseen.
Halleluja siskot! Kerrankin rehellistä puhetta.
Mulla on menossa 6. pillerimerkki kokeilussa, tämän jälkeen en jaksa enää yrittää. YTHS:n gyne vain iloisesti totesi "kyllä niitä merkkejä vielä riittää kokeiltavaksi". Mun keho ei ole mikään koekaniini!
Jostain syystä naisille opetataan että AINA voi tulla raskaaksi, no ei todellakaan voi! Raskaaksi voi tulla vain parina kolmena päivänä kuukaudessa eikä todellakaan välttämättä silloinkaan. Sitten pitäis jotain hormoneja kuitenkin vedellä vuositolkulla ja sotkea koko kroppa ja pääkoppa niiden parin päivän takia? Mulla ollut käytössä keskeytetty yhdyntä, varmat päivät, lady comp ja nykyään kuparikierukka. Raskauksia takana 0. Ikää 26v. Parikymppisenä kokeilin muutamaa e-pillerimerkkiä, yasminia ja jotain toista, aivan järkyttävät salakavalat sivuvaikutukset! Hullua tavaraa suorastaan, ainakin minulle. Lisäksi kierto oli noiden jäljiltä 1,5 VUOTTA täysin sekaisin, jopa kateissa suorastaan. Menkat tuli ehkä 1-2 kertaa tuona aikana. Nykyään asiat hyvin, hormoneihin en koskisi pitkällä tikullakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihda. Sinusta ja sun hyvinvoinnista on kyse. Suosittelen kuparia. Hormonikierukkaa tupataan joka tuutista, eikä lääkärit kuuntele yhtään sitä, ettei muka sovi. Jos ei tunnu hyvältä, niin ei tunnu hyvältä, sinä olet se joka sen päättää.
En alun perinkään halunnut hormonikierukkaa, ja toki viikko vasta kulunut mutta olen ollut laiton jälkeen käytännössä työkyvytön. Tämä päänsärky on jotain aivan sietämätöntä. Kukaan ei tunnu suostuvan poistamaan, kun "Mieti miten kallis se on ollut" ja "aluksi voi tulla vähän huonovointiseksi" -.-
Vierailija kirjoitti:
Halleluja siskot! Kerrankin rehellistä puhetta.
Mulla on menossa 6. pillerimerkki kokeilussa, tämän jälkeen en jaksa enää yrittää. YTHS:n gyne vain iloisesti totesi "kyllä niitä merkkejä vielä riittää kokeiltavaksi". Mun keho ei ole mikään koekaniini!
Jep, kannattaa nyt viheltää peli poikki ja tutustua hormoonittomiin vaihtoehtoihin. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En alun perinkään halunnut hormonikierukkaa, ja toki viikko vasta kulunut mutta olen ollut laiton jälkeen käytännössä työkyvytön. Tämä päänsärky on jotain aivan sietämätöntä. Kukaan ei tunnu suostuvan poistamaan, kun "Mieti miten kallis se on ollut" ja "aluksi voi tulla vähän huonovointiseksi" -.-
Täh? Siis tottakai se poistetaan kun varaat ajan lääkäriin ja kerrot, että haluat sen pois! Tottakai se täytyy poistaa jos niin haluat siis voit haastaa siitä vaikka oikeuteen :DD
Minä olen huomannut että tiukka linja kannattaa. Siis lääkärissä, gynellä ja muualla tulee olla TIUKKA LINJA, siis sanoa tiukasti että hormoneja en ota ja sillä selvä, ei edes pidä kuunnella mitään mainostusta hormoneista! Toisesta korvasta sisään, toisesta ulos, sitten taas toteaa ''en ota hormoneja edelleenkään''. Näin minä olen tehnyt ja toimii. En ole aikoihin lähtenyt pilleriresepti kourassa enää lääkäristä. ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko kellään kokemuksia kuparikierukasta? Kiinnostaisi kokeilla, sen takia juuri että hormoniton.
Ei omakohtaisia, kahdella kaverilla toimii kuin unelma, yhdelle aiheutti järkyttävät, pitkäaikaiset kivut, ihan kuin kohtu olisi yrittänyt koko ajan synnyttää sen kierukan pois. Mutta sen pitäisi olla kai aika harvinaista.
Minä olen se 2% mahdollisuus ja olen nyt rv 29 menossa kuparikierukasta huolimatta. Ei ole laitettu väärinkään, koska toimi kaksi vuotta. Järkyttävät menkat aiheutti mutta ei muuten ongelmia.
Kuparikierukka