Voi myötähäpeä! "Osallistuimme joulupuukeräykseen",
"Ostimme vanhukselle jouluiloa joulukukkakeräyksen kautta", "Laitoimme joulukorttirahat hyväntekeväisyyteen"...
Mekin on monena vuonna osallistuttu joulupuukeräykseen mutta mun mielestä ois moukkamaista mainostaa sitä facebookissa omahyväisen hymiön kanssa.
Ja miksi ihmeessä just ne joukukorttirahat laitetaan hyväntekeväisyyteen? Siks että se ei oo itseltä pois, mitä jos vaikka laittaiskin jouluviinirahat tai joulusuklaarahat... tai vaikka laittais mitkä niin miksi sitäkään pitää mainostaa...?
Jotenkin vastenmielistä.
Kommentit (36)
Voi että mä olen hyvä ihminen. Askartelin itse joulukortit ja lisäksi vielä lahjoitin 200 euroa hyväntekeväisyyteen! Ahh. En kuitenkaan kokenut tarpeelliseksi mainostaa tätä Facebookissa.
Vierailija kirjoitti:
Hyi kauhee kun te olette katkeria!!!!
Hahhahaaa :D Huikeaa kun tätä kateus-/katkeruus-korttia tuputetaan joka keskusteluun. Kerrotko, että mistäs tässäkin pitäisi olla katkera?
Vierailija kirjoitti:
Voi että mä olen hyvä ihminen. Askartelin itse joulukortit ja lisäksi vielä lahjoitin 200 euroa hyväntekeväisyyteen! Ahh. En kuitenkaan kokenut tarpeelliseksi mainostaa tätä Facebookissa.
Mutta täällä asiasta pitää tehdä numero...
Miksi kortit ja hyväntekeväisyys rinnastetaan aina? Miksi se on joko tai? Miksi juuri omien läheisten muistamisesta luovutaan jos muistetaan vieraita?
Tosi tekopyhää laiskuutta.
Munkin mielestä tuo on ihan huippuironista että kuulutetaan tuota facebookissa ja kuvitellaan olevansa sellaista hyväntekijää että. Siis napsaistaan pois se pieni ja vähäinenkin ele, jonka henkilö satsaisi lähipiirinsä ja muiden ihmisten joulutunnelmaan. Itseltään ja siitä omasta tavaravuoresta ei tietenkään olla valmiita ottamaan mitään pois :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta täällä asiasta pitää tehdä numero...
Täällä keskustellaan tästä aiheesta :D Et ehkä huomannut sarkastista sävyäni tuossa viestissä...
Vierailija kirjoitti:
Minusta ainakin on järkevämpää laittaa rahaa hyväntekeväisyyteen, kuin tukea kaupallista toimintaa ja postia ostamalla tyhmiä joulukortteja, jotka siis ovat ihan yhdentekeviä ja oikeastaan pelkkää ongelmajätettä. Kirjoitan nimen alle johonkin korttiin ja "muistan" jotain henkilöä. Omaperäistä tosiaan. Näin saadaan sitten jo valmiiksi huonosti toimiva postinjakelu nikottelemaan vielä enemmän joulun aikaan.
Facessa ihminen mainostaa asiaa siksi, että hänen tuttavansa tietävät, miksi ei lähetä tänä vuonna kortteja. Ei siinä sen kummempaa.
ehkä menee ohi aiheen, mutta menköön. Ärsyttää nämä "en halua tukea kaupallista toimintaa"... siis mitä ihmettä? koko yhteiskuntamme olemassaolo perustuu kaupalliseen toimintaan, jonka avulla raha, palvelut, hyödykkeet kiertävät ja mahdollisimman moni voi elää säädyllistä elämää.
"Hyväntekeväisyys" - kuten joulupuukeräys - taas pääosin on pelleilyä. EI ne perheet ihan oikeasti tarvitse puuhavihkoja tai legoja ylimielisiltä pelleiltä, vaan ne tarvitsee toimivan yhteiskunnan, jossa kaupallisen toiminnan elinvoimaisuus tuottaa työpaikkoja ja verovaroja, joilla voidaan ylläpitää säädyllistä sosiaaliturvaa, kuten opintotukea ja työttömyysturvaa, edullista terveydenhuoltoa ja peruskoulua sekä kattavaa liikenneverkostoa mm.
Ne perheet tarvii ennenkaikkea työpaikkoja, mutta joku saneeraaja ehkä ulkoisti niiden isin työn Intiaan ja kiersi veroja Sveitsin kautta siinä sivussa. Sitten se sama saneeraaja ostaa jonkun 10€:n lelupaketin joulupuuhun ja näin on sydän lämmin hellä ...
No ei ole kyse siitä, ettenkö jaksaisi joulukortteja laittaa. Yksinkertaisesti boikotoin tämän maan (ei Suomi) postilaitosta, koska sen moninkertaistanut postimaksut ja huonontanut palvelua roimasti. Yleensä lähetän n. 50 korttia ja kirjettä jouluksi Suomeen, tänä vuonna se maksaisi n. 170 €. Se raha menee nyt Afrikan lapsille. (Ylimääräisenä sen lisäksi, mitä normaalistikin annan.)
Ihan saman "vaivan" näen edelleen, sillä kirjoitan kirjeen edellisten joulujen tapaan, lähetän sen vain sähköpostilla. Ne harvat vanhukset, joilla ei e-mailosoitetta ole, saavat edelleen perinteisen postin.
Ne, joita asia oikeasti ilahduttaa, saavat joulukortin minulta. Suurimmalle osalle ei korteilla taidan olla paljon merkitystä, niitä tulee paljon, vilkaistaan lähettäjä ja pannaan samaan pinoon muiden kanssa. Eri asia, jos joku on oikeasti nähnyt vaivaa ja tehnyt itse persoonallisen kortin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta ainakin on järkevämpää laittaa rahaa hyväntekeväisyyteen, kuin tukea kaupallista toimintaa ja postia ostamalla tyhmiä joulukortteja, jotka siis ovat ihan yhdentekeviä ja oikeastaan pelkkää ongelmajätettä. Kirjoitan nimen alle johonkin korttiin ja "muistan" jotain henkilöä. Omaperäistä tosiaan. Näin saadaan sitten jo valmiiksi huonosti toimiva postinjakelu nikottelemaan vielä enemmän joulun aikaan.
Facessa ihminen mainostaa asiaa siksi, että hänen tuttavansa tietävät, miksi ei lähetä tänä vuonna kortteja. Ei siinä sen kummempaa.
ehkä menee ohi aiheen, mutta menköön. Ärsyttää nämä "en halua tukea kaupallista toimintaa"... siis mitä ihmettä? koko yhteiskuntamme olemassaolo perustuu kaupalliseen toimintaan, jonka avulla raha, palvelut, hyödykkeet kiertävät ja mahdollisimman moni voi elää säädyllistä elämää.
"Hyväntekeväisyys" - kuten joulupuukeräys - taas pääosin on pelleilyä. EI ne perheet ihan oikeasti tarvitse puuhavihkoja tai legoja ylimielisiltä pelleiltä, vaan ne tarvitsee toimivan yhteiskunnan, jossa kaupallisen toiminnan elinvoimaisuus tuottaa työpaikkoja ja verovaroja, joilla voidaan ylläpitää säädyllistä sosiaaliturvaa, kuten opintotukea ja työttömyysturvaa, edullista terveydenhuoltoa ja peruskoulua sekä kattavaa liikenneverkostoa mm.
Ne perheet tarvii ennenkaikkea työpaikkoja, mutta joku saneeraaja ehkä ulkoisti niiden isin työn Intiaan ja kiersi veroja Sveitsin kautta siinä sivussa. Sitten se sama saneeraaja ostaa jonkun 10€:n lelupaketin joulupuuhun ja näin on sydän lämmin hellä ...
Ja edelleenkin sen lapsen KUULUU KÄRSIÄ aikuisten maailman epäkohdista?!? Oppiipaahan, perkele, niinkö!?! Kerropa sinä, että jos nyt lopetan tämän ylimielisen pelleilyn ja sädekehäni kiillotuksen, niin kuinka monta joulua tarvitsee odottaa kun yhteiskunnan epäkohdat ovat korjaantuneet ja isillä ja äideillä on töitä ja varaa ostaa itse kakaroilleen lahjat?
Terveisin ihan tavismutsi joka saneeraa korkeintaan oman kotinsa nurkkia ja ensisijaisesti pitää huolen omien lastensa hyvinvoinnista, mutta sydäntä riittää muillekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hahhahaaa :D Huikeaa kun tätä kateus-/katkeruus-korttia tuputetaan joka keskusteluun. Kerrotko, että mistäs tässäkin pitäisi olla katkera?
Luepa näitä viestejä.
Vierailija kirjoitti:
Hyväntekeväisyys=ilmaista rahaa aina jollekin, joka ei ole kipeimmässä tarpeessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luepa näitä viestejä.
Noin pitkään mietit etkä siltikään keksinyt yhtään mitään? Jotain nasevaa piti sitten kuitenkin yrittää sanoa ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luepa näitä viestejä.
Noin pitkään mietit etkä siltikään keksinyt yhtään mitään? Jotain nasevaa piti sitten kuitenkin yrittää sanoa ;)
Minkähän ikäisen kanssa väittelen?! En nyt sinulle aio avata mitä muuta tässä teen, mutta enpä nyt jäänyt tätä miettimään. Ja anteeksi, ei ollut tarkoitus olla naseva, ihan vain pyysin lukemaan näitä viestejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luepa näitä viestejä.
Tästä viestistä niin paistaa läpi sellainen tahallinen ärsyttäminen :D Klassinen nettikeskusteluviesti!
Joulukortti ilahduttaa kyllä monia ihmisiä. Se on paperia/ kartonkia eli yleensä 100 % kierrätettävää materiaalia (pl. siis jotkut glitteriä ym. metalleja tai muoveja sisältävät kortit). Ja korttejakin saa monilta hyväntekeväisyyttä harjoittavilta yhdistyksiltä. Ihmettelen, että miksi se raha pitää ottaa pois tästä pienestä toisia ilahduttavasta eleestä ja muistamisesta eikä esim. niista omista lahjoista tai jouluviineistä tms. (Kun kerran siis vedotaan tuohon kaupallisen toiminnan tukemiseen).