Kysymys kivunlievityksestä synnytyksessä, erit. Kätilöille
Olen taannoin synnyttänyt. Kätilö ei suostunut antamaan minulle ilokaasua kun odotettiin epiduraalia. Perusteena "vain yhtä kivunlievitystä kerrallaan". Onko tämä normaalia ja joku yleinen tapa, käypä hoito suositus tms. ? Kävi sitten niin, että epiduraalin saaminen viivästyi ja sen saamiseen meni kolminkertainen aika siihen nähden mitä alun perin sanottiin... Miksi sinä aikana ei voinut saada ilokaasua?
Kommentit (16)
Kyseinen kätilö ei tullut minua tapaamaan. En ole varma haluaisinko tavata, hän oli muutenkin hieman "erikoinen".
No huh huh. Minulla meni epin saaminen niin viime senteille (kirjaimellisesti) että yhtään myöhemmin en olisi sitä saanut. Jos olisin kylmiltään joutunut odottelemaan niin taju olisi lähtenyt kun melkein lähti nytkin...
No, en tiedä nielenkö kertomaasi ihan sellaisenaan vai onko kyse väärinymmärryksestä.
Minä sain synnytyksessä vahvan kipulääkkeen suun kautta, ilokaasua niin paljon kuin halusin ja epiduraalin kolme kertaa. Kolmannella kerralla voitiin laittaa enää vain puuduttavaa, eikä niinkään kipulääkettä (epiduraalihan on sekoitus monista). Useammin kivunlievitys on riittävää ja hyvää, kuin niin ettei sitä olisi.
Vierailija kirjoitti:
Kyseinen kätilö ei tullut minua tapaamaan. En ole varma haluaisinko tavata, hän oli muutenkin hieman "erikoinen".
Ota synnytyssairalaaan yhteyttä. Voit pyytää myös jotakuta toista kätilöä käymään epikriisin läpi. Kuuluu asiaan että synnytys käydään mieluiten synnytyksessä mukana olleen kätilön kanssa läpi, mutta myös joku muu kätilö saattaa olla se, joka antaa epikriisin ja kyselee synnytyksestä. Vaikea sanoa mitä synnytyksessäsi on tapahtunut, siksi olisikin ihan älyttömän hyvä saada jutella kätilön kanssa.
Vierailija kirjoitti:
No, en tiedä nielenkö kertomaasi ihan sellaisenaan vai onko kyse väärinymmärryksestä.
Minä sain synnytyksessä vahvan kipulääkkeen suun kautta, ilokaasua niin paljon kuin halusin ja epiduraalin kolme kertaa. Kolmannella kerralla voitiin laittaa enää vain puuduttavaa, eikä niinkään kipulääkettä (epiduraalihan on sekoitus monista). Useammin kivunlievitys on riittävää ja hyvää, kuin niin ettei sitä olisi.
Ja en ollut edes mikään pelkopotilas. Menin aivan reippain mielin synnytykseen, joskin kerroin heti että haluan kaikki mahdolliset kivunlievitykset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja en ollut edes mikään pelkopotilas. Menin aivan reippain mielin synnytykseen, joskin kerroin heti että haluan kaikki mahdolliset kivunlievitykset.
Kätilö sanoi sanatarkasti noin miten kirjoitin. Olin ihan ihmeissäni, koska tutustumiskäynnillä oli annettu ymmärtää, että kivunlievitystä saa riittävästi. Synnytyksen alussa minulla on käytössä itse mukana tuomani tens laite. En ollut etukäteen ilmoittanut mitään toiveita kivunlievityksen suhteen, olin ns. Avoin kaikille mahdollisille.
Kyllä mä muistan käyttäneeni ilokaasua epiduraalia odotellessa ja käytin sitä myös epiduraalin jälkeen myöhemmin, kun koin tarvitsevani. Ei kukaan rajoittanut ilokaasun käyttöäni.
Aika monelle synnyttäjälle epiduraalikin on helpompi laittaa, kun nainen pysyy paikallaan hengittäessään ilokaasua supistusten aikana. Pakko olla väärinkäsitys, kyllä ilokaasua saa niin paljon kuin haluaa ellei se ala oksettaa.
Pakko olla väärinkäsitys... tai sadistinen ja vallanhimoinen kätilö, jonka soisi laitettavan kuriin.
Vierailija kirjoitti:
Saitko käydä jälkikäteen synnytyksen ja epikriisin läpi kätilön kanssa? Jos jäi mietityttämään, niin ota yhteyttä synnytyssairaalaan ja pyydä keskusteluhetki kätilön kanssa.
Mitä se hyödyttää enää jälkikäteen puhua mistään?
Jos kohdalle osuu paska kätilö, hänet kannattaa heittää ulos, eikä itkeä jälkikäteen paskaa kohtelua.
Mun mies on aina varautunut vaatimaan kätilön vaihtoa.
Se on synnyttäjän oikeus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saitko käydä jälkikäteen synnytyksen ja epikriisin läpi kätilön kanssa? Jos jäi mietityttämään, niin ota yhteyttä synnytyssairaalaan ja pyydä keskusteluhetki kätilön kanssa.
Jos kohdalle osuu paska kätilö, hänet kannattaa heittää ulos, eikä itkeä jälkikäteen paskaa kohtelua.
Etkö osaa itse puhua vai miksi mies vaatii kätilön vaihtoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko vähän voimaisi tunnossa :D MUN MIES
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on synnyttäjän oikeus.Etkö osaa itse puhua vai miksi mies vaatii kätilön vaihtoa?
Häiritsee synnytysregressioon pääsyä, jos joutuu keskustelemaan ihmisten kanssa.
Siksi mies puhuu hoitajien kanssa.
Ihan päivän selvä syy.
Minulta kysyttiin heti synnytyksen alussa kirjautuessani sisään, että onko toiveita/suunnitelmia kivunlievityksestä, johon vastasin että kaikki mitä talo tarjoaa.
Ja sainkin, tosin ekat 4h menin ilman mitään, sitten ilokaasua ja siitä tunnin päästä epiduraali ja siitä parin tunnin päästä lapsi olikin jo maailmassa.
Erikseen ei tarjottu lääkkeitä, pyysin kun siltä tuntui. Epiduraaliakaan ei ehtinyt laittamaan kuin sen kerran, kun oli naperolla vähän hoppu.