Vatsan ultraäänessä todettua, auttakaa!
Menin vatsan toiminnallisten vaivojen vuoksi vatsan ultraukseen. Lääkäri tutki vatsaa koko alueelta ja alavatsaa laitteella painellessaan totesi hoitajalle "endo" ja he katsoivat ruutua.
Tutkimuksen jälkeen lääkäri sanoi, että vatsassa kaikki kunnossa, ei edes sappikiviä.
Mutta miksi totesi tutkimuksen aikana "endo"?
Olen nyt miettinyt täällä pääni puhki, että onko mulla mahdollisesti endometrioosi, mutta lääkäri ei voinut sitä mainita, koska ei ollut gynekologi.
Auttakaa mua, aivot vuotaa kohta korvista ulos kun olen miettinyt tätä koko ajan! Huomenna saan tulokset.
Kommentit (11)
Pistä nyt tulpat korviin huomiseen asti ja säästä se osa aivoista, joka on vielä säästettävissä. Ei täällä kukaan voi sanoa yhtään mitään asiaan. Kukaan meistä ei ollut paikalla. Huomenna saat tiedon, joten koita nyt hiukan ryhdistäytyä, aikuinen ihminen. Selvästikään ei ollut mitään vakavaa, koska mitään sen suuntaista ei sanottu.
Mutta kai se lääkäri ois sanonu silloin "kaikki vatsassa hyvin, mutta näyttäis endometrioosilta". Nyt vaan tuumas tuosta "endo"-kommentista huolimatta, että kaikki hyvin kiitos hei.
Ap
En tiedä onko tästä mitään apua, mutta itse jouduin vatsan ultraäänitutkimukseen, kun omalääkärini epäili minulla vatsa-aortan laajentumaa. Sitä minulla ei ollut, mutta tutkimuksessa löytyi kaksi munasarjakystaa ja myooma kohdusta, ja nämä kyllä kerrottiin minulle heti.
Onneksi saat kuitenkin tulokset huomenna, ettei sen kauemmin tarvitse jännittää. Toivottavasti saat nukutuksi yöllä.
Olisi varmasti kannattanut kysyä, mitä lääkäri tarkoitti sanomalla endo. Mutta outoa käytöstä toki lääkäriltä viestiä noin sinun kuultesi, koska kuka vaan siitä huolestuisi samassa tilanteessa.
Mitä itselle tulee mieleen, saattoi olla esimerkiksi
- kysymys hoitajalle, ollaanko endoa etsimässä, jos oli sinun asiaasi paremmin tutustunut
- kysymys hoitajalle, voisiko kyseessä olla endo
- endo tarkoittaa heidän välisessään kommunikaatiossa jotain aivan muuta kuin endometrioosi, kuten esimerkiksi "mennäänkö tämän jälkeen kahville".
Endoskopia eli tähystys?
https://fi.wikipedia.org/wiki/T%C3%A4hystys
Endokrinologia on myös umpieritysoppi eli mitä kaikkea kemiallista ja fyysistä ihmisen sisällä tapahtuu.
Endo on myös sana "sisimmästä" kreikaksi.
Yleensä protokolla menee niin että ultralääkäri tutkii, kirjoittaa lausunnon ja lähettää sen hoitavalle lääkärille, joka tulkitsee tuloksen muiden tietojen kanssa ja keskustelee potilaan kanssa.
Uskon että lääkäri on sanalla 'endo' tarkoittanut vain kohdun limakalvoa eli endometriumia.
Lisäksi endometrioosi siis sairaus ei yleensä yleensä edes näy ultrassa kaikin osin vaan useimmiten sen toteamiseen tehdään vatsaontelon tähystysleikkaus. Tietenkin on mahdollisuus että jotain poikkeamaa endometerioosiin viitaten on näkynyt, mutta silloinkin diagnoosi tekee hoitava lääkäri kun asian on tutkinut kokonaisuudessaan.
Endometrioosia varten kai pitäisi olla gynekologi, joka ultraa että voi tehdä diagnoosin. Näin ei kai ollut sun tapauksessa vaan oli ultraäänilekuri joka tutki vatsalaukun yms. ruoansulatuselimet.
Olen näitä asioita järkeillyt myös, toivotaan ettei olisi sitä endometrioosia, jota pelkään. Ja puoli voittoa on tietenkin jo se, että vatsan puolella kaikki hyvin!
Huominen tulee onneksi pian... :)
Ap
Joo ultraäänilekuri oli kyseessä.
Pohdin myös sellaista, että näkiköhän ne siitä ruudulta et mulla sattu olemaan kuukautiset juuri silloin ja siksi jotain höpisivät siitä "endosta"... :D
Lääkäreitä varmaan naurattais nää mun pohdinnat...
Ap
Up