Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä tämä on ellei angiina?

Vierailija
06.12.2016 |

Eli eilen alkoi toispuoleinen viiltävä kurkkukipu. Kipu tuntuu jatkuvasti ja etenkin nieltäessä, ei kuitenkaan niin voimakkaana, etten pystyisi puhumaan, syömään tai juomaan. Aamulla kurkkasin nieluun ja vasemmalla puolella nielussa poimun takana hieman piilossa reilu kerros valkoista peitettä. Kurkkua aristaa myös paineltaessa kaulan puolelta. Kuumetta tai muita oireita ei siis ole ja tunnen oloni kurkkukipua lukuunottamatta siht virkeäksi.

Kävin päivystyksessä hoitajalla näyttämässä kurkkua, ja hän väitti ettei näe peitteitä vaikka yritin peilin kautta osoittaa paikan, missä peitettä selvästi on (myös mies näki ne ja sanojaan lainaten "ai s*tna"). Sanoi ettei minulla varmastikaan ole angiinaa, mutta otti kyllä nieluviljelyn, muttei kipeältä puolelta vaan vastakkaiselta. En tiedä onko sillä merkitystä. Tulokset saan vasta parin päivän päästä..

Eli mikä muu voisi olla syynä tuolle nielun vitivalkoiselle peitteelle, auttakkee?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
06.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
2/6 |
06.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viruksen aiheuttama nielutulehdus. Ei auta antibiootit, menee ohi ajan kanssa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
06.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiv?

Vierailija
4/6 |
06.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virustulehduksen oireet ovat ihan samanlaiset, ja on yleisempi kuin bakteeritulehdus, ja antibiootit eivät tosiaan auta. Odota rauhassa viljelyä. Jos kipu pahenee hyvin rajusti tai turvotus lisääntyy, mene lääkäriin, joskus erittäin harvoin nielutulehdukseen liittyy paise mikä pitää hoitaa heti.

Vierailija
5/6 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on monesti ollut viruken aiheuttamia kurkkutulehduksia ja kurkku on voinut olla aivan valkoinen tai laikukas. Erona angiinaan on ollut kuumeen puuttuminen eikä kurkku ole ollut aivan nin kipeä kuin angiinassa. Onneksi nykyään otetaan aina nieluviljely toisin kun mun lapsuudessa, jolloin söin varmaan turhia penisilliinikuureja muka angiinaan.

Vierailija
6/6 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä oli pari vuotta sitten ihan samanlainen keissi. Kurkku alkoi särkeä toiselta puolelta, valkoista peitettä näkyi peilistä selvästi ja olo muuten suht ok, ei korkeaa kuumetta. Hoitaja sanoi että ei näe mitään ihmeellistä, mutta kun olo paheni, menin vielä uudestaan lääkäriin ja siellä sanottiin heti että kyseessä on angiina.

Mun vinkki on, että älä jää arvuuttelemaan yksin. Kannattaa näyttää uudestaan lääkärille, vaikka edes etävastaanotolla. Mä sain silloin itse reseptin antibiootteihin ja olo helpottui nopeasti. Täältä löytyy muuten aika selkeä kuvaus taudista ja sen hoidosta https://medilux.fi/angiina/ Eli vaikka olo ei tunnu vielä pahalta, mä en jäisi odottamaan tuloksia monta päivää. Jos kurkkukipu jatkuu tai pahenee, ota yhteyttä lääkäriin, vaikka online-chatin kautta saat selvyyden nopeammin ja tarvittaessa lääkityksen heti.