Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Raskaana jouluna! Supistetut herkut, mitä kaipaat?

Vierailija
06.12.2016 |

Minä haluisin valtavasti syödä graavia ja juustoja! Myös pateeta olen syönyt aikaisempina jouluina hyvällä ruokahalulla. Sitten se viini! Sniif. Harmittaa, toista kertaa osui raskaus jouluun, edellisen kerran oli kapempi joulumenu meikäläisellä 3 v sitten. Onneksi jouluna jo h32, ajattelin pyytää miestä ostamaan homejuustoja ja keksejä, kun kotiudun laitokselta. :)

Raskaana oleva, noudatatko joulunakin Eviran suosituksia?

Kommentit (89)

Vierailija
81/89 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 3 kertaa syönyt raskaana ollessa jouluruokia täysin huolettomasti. Lohta, juustoja, maksalaatikkoa...

Näin siksi, että olin raskaana 1990-luvulla, jolloin kukaan ei tiennyt ruokien vaaroista. Lapset syntyivät terveinä, vaikka ainoat vältellyt asiat olivat alkoholi ja tupakka.

En tiedä yhtäkään lasta, joka olisi vammautunut Suomessa siksi, että äitinsä on raskausaikana syönyt lohta. Eikä moista tiedä tutkimuskirjallisuuskaan.

Ei kypsä lohi mitään aiheutakaan. Eikä graavilohi vammauta lasta, se aiheuttaa keskenmenon jos sattu sisältämään listeriaa. 60-luvulla ei käytetty turvavöitä tai pyöräilykypäriä, käytitkö sinä omilla lapsillasi vai ajattelitko että typerää vouhotusta. Ei omakaan äitisi käyttänyt eikä silti tuntenut lasta joka olisi kuollut autokolarissa tai kaatuessaan pyörällä.

Ja mikä oonkaan todennäköisyys siihen, että raskaana olevan syömässä kalassa on listeria ja tulee keskenmeno?

Niin, eipä mainittava.

En löytänyt aivan tuoretta tutkimusta, mutta v. 2009 kartoituksessa listeriaa on löytynyt 30 % testatuista tuotteista. 30 % on merkittävän suuri määrä. Raskaanaoleva on lisäksi riskiryhmässä, eikä tarvitse yhtä paljon bakteeria kuin normaali aikuinen ihminen, eli näin ollen raskaanaolevalle riski on tavallista suurempi.

" Suomessa on tutkittu riskielintarvikkeista erityisesti tyhjiöpakattuja, kylmäs- avustettuja ja graavisuolattuja kalastustuotteita, koska niissä on esiintynyt L. monocytogenes –bakteereita ja koska niistä ja listerioosipotilaista on vuosittain, tois- tuvasti todettu keskenään identtisiä L. monocytogenes –genotyyppejä THL:n ja Evi- ran kantakokoelmiin lähetettyjen kantojen vertailussa. Tutkimukset osoittavat, että L. monocytogenes on yleistynyt sekä tyhjiö/suojakaasupakatuissa, kylmäsa- vustetuissa että graavisuolatuissa kalastustuotteissa. Vuosien 2008-2009 kartoi- tustutkimuksessa 30 % näytteistä todettiin listeriapositiiviseksi"

Vierailija
82/89 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä3267 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä3267 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä3267 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 3 kertaa syönyt raskaana ollessa jouluruokia täysin huolettomasti. Lohta, juustoja, maksalaatikkoa...

Näin siksi, että olin raskaana 1990-luvulla, jolloin kukaan ei tiennyt ruokien vaaroista. Lapset syntyivät terveinä, vaikka ainoat vältellyt asiat olivat alkoholi ja tupakka.

En tiedä yhtäkään lasta, joka olisi vammautunut Suomessa siksi, että äitinsä on raskausaikana syönyt lohta. Eikä moista tiedä tutkimuskirjallisuuskaan.

Mua niin ärsyttää nämä. Se että ennen on tehty erilailla ei tarkoita että se on oikein. Totta että kiellettyjen ruokien syömisestä aiheutuvat ongelmat ovat harvinaisia, mutta kuka haluaa ottaa sen riskin? Esim. Listeria voi aiheuttaa keskenmenon. Kyllä minä ainakin voin sen muutaman kuukauden elämästäni olla syömättä homejuustoa ja vakuumipakattua kalaa. Kyseessä kuitenkin lasten terveys ja ehkä henki. En ymmärrä varsinkaan sitä että on nykyään oikein ylpeyden aihe syödä raskaana kaikkea kiellettyä. KOSKA 30 vuotta sittenkin, eikä MINULLE mitään sattunut . Siitä vaan jokainen tavallaan mutta kyllä minä ainakin idioottina pidän näitä.. Tupakkakaan ei vissiin joskus sata vuotta sitten ollut niin vaarallista. .

Kun nuo teidän "riskit" rivät ole mitenkään järkeenkäyvässä suhteessa toisiinsa. Skitsoilette jonkun juuston takia, vaikka listeria elää aika monessa suomalaisessa jääkaapissa. Tai että liikenteessä oikeasti kuolee ja vammautuu ihmisiä huomattavasti enemmän kuin jonkun listerian takia. Mutt tämä ei mammoja hetkauta?

Urpo. . Syö mun puolesta vaikka paskaa raskausaikana.

Loppuko argumentit?

Plus nuo sun älyttömät vertaukset että graavilohta voi syödä raskaana koska voi myös jäädä auton alle... niin.. Urpo. .

No osaatko vastata selvään kysymykseen: kummassa kuolee/vahingoittuu enemmän ihmisiä, liikenteen vai listerian takia?

Minkä takia sä intät toiselta vastausta päivänselvään kysymykseen? Tietenkin liikenteessä kuolee enemmän ihmisiä kuin listerian takia. Mutta miksi vertaat kahta asiaa joita ei voi keskenään verrta? Liikenteen aiheuttama riski ei ole mitenkään kohonnut raskausaikana, listerian aiheuttamien vakavien seurasten riski taas kasvaa selvästi. Hyvin yksinkertaisella maalaisjärjellä ajateltuna voisi siis päätellä että raskausaikana voi jatkaa normaalisti niitä toimintoja joissa riski on sama kuin ennenkin, mutta jos toiminto aiheutta selvästi kohonneen riskin, kannattaa sitä välttää. Moni lopettaa myös ratsastuksen, laskettelun, talvella pyöräilyn ym. harrastukset joissa riski kaatua on suuri, mutta joista ei normaalioloissa aiheudu haittaa. Kun haitta aiheutuisi vauvalle, ovat tulevat äidit yleensä huolissaan lapsen terveydestä ja välttävät näitä riskitoimintoja.

Ja miksi ei vältellä sitä suurempaa ja siis todennäköisempää riskiä? Miksi ammutaan tykillä kärpästä ja vauhkotaan jostain graavikalasta? Ei mitään suhteellisuudentajua taas.

Tuntuu että olet itse ainoa jolta tässä keskustelussa puuttuu suhteellisuudentaju. Raskaana olevien naisten täytyy käydä töissä, kaupassa, viedä muita lapsia tarhaan ja harrastuksiin, eli täysi liikkumattomuus tuskin on vaihtoehto. Mutta miksi ottaa turhia riskejä sellaisen asian kanssa joka ei ole pakollinen?

Jos lääkäri sanoo potilaalle että tämän tulisi lopettaa tupakanpoltto, sillä riski keuhkoahtaumaan on suurentunut, niin sanoisitko tälle tosiaan että miksi lopettaa tupakointia jos ei aio lopettaa autolla ajamista, bussin käyttämistä jne.?

Ai miten niiin täytyy käydä?? Kumpi onkaan tärkeämpää, vauva vai raha? Pikkusen nyt asioita tärkeysjärjestykseen!

Ja vakavasti puhuen; jokainen järkevä ihminen tajuaa, että suuriman riskin minimoiminen on se kannattavin keino, ei tosiaan kärpäsen ampuminen tykillä, kuten aiemmin mainnittiin.

PS. johonkinhan sitä on kuoltava, keuhkoahtaumapotilaankin... elämä on valintoja.

Tää sun logiikka on niin ontuvaa että muistuttaa enemmän jonkun 6-vuotiaan vänkäämistä. Toi teoria suurimman riskin minimoimisesta ja kärpäsen ampumisesta tykillä ei nyt oikein osu tähän. Kivan pikku lauseen oot kuitenkin oppinut. Eihän mikään terveydenhuolto perustu suurimman riskin minimoimiseen, vaan kohonneiden riskitekijöiden välttämiseen. Ennen kuin lähdet keskustelemaan, niin ota edes hiukan selvää niistä asioista mistä keskustelet. Elämä on valintoja tosiaan. Se tuleva keuhkoahtaumapotilas voi tehdä päätöksen tupakoinnin lopettamisesta välttääkseen sairauden puhkeamista. Samoin raskaana oleva voi jättää sen graavilohen syömättä välttääkseen listeriaa ja kohtukuolemaa. Kummallakin päätös vähentää toisen sairauden riskiä, mutta kummallakaan se ei vaikuta riskiin kuolla liikenneonnettomuudessa.

Olis muuten huikee kun menis lääkäriin ja valittais vaikka diabeteksesta. Lääkäri ei hoitais vaan toteis vaan että sulla on suurempi todennäkösyys kuolla liikenteessä. Ei kannata kuluttaa aikaa vänkäämällä idiootin kanssa, ei se ymmärrä pointtia vaikka sille sanois mitä. Ja se tietää mielestään paremmin kuin kukaan asiaan perehtynyt tutkija tai lääkäri. ;)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/89 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kypsä lohi mitään aiheutakaan. Eikä graavilohi vammauta lasta, se aiheuttaa keskenmenon jos sattu sisältämään listeriaa. 60-luvulla ei käytetty turvavöitä tai pyöräilykypäriä, käytitkö sinä omilla lapsillasi vai ajattelitko että typerää vouhotusta. Ei omakaan äitisi käyttänyt eikä silti tuntenut lasta joka olisi kuollut autokolarissa tai kaatuessaan pyörällä.

Ja mikä oonkaan todennäköisyys siihen, että raskaana olevan syömässä kalassa on listeria ja tulee keskenmeno?

Niin, eipä mainittava.

Tiiätkö, viisautta on olla sanomatta mitään silloin kun ei asiasta tiedä mitään.

Vierailija
84/89 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei jää joulupöydästä muuta väliin kuin graavilohi ja aurajuusto piparin päällä. Ne vähän harmittaa, mutta kyllä kai ilmankin voi elää. Syön vaikka mustapekkaa ja jotain muita juustoja joita jouluns on tarjolla. Lohen taidan ottaa kypsennettynä...

Vierailija
85/89 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pin kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkään en tunne yhtäkään syöpään sairastunutta = syöpää ei ole olemassa.

Näin nyt sinun logiikallasi.

No aina hyvä mäihä, syöpä kai koskee joka neljättä suomalaista... mites lie listerian kanssa??

No jaa, "Listerian aiheuttamaa tautia ihmisellä kutsutaan listerioosiksi. Se tarttuu yleensä elintarvikkeiden välityksellä. Tauti on harvinainen, mutta kuolleisuus siihen on korkea, 20 – 40 %. Erityisen alttiita listeriatartunnoille ovat riskiryhmiin kuuluvat henkilöt, joita ovat vastustuskyvyltään heikentyneet henkilöt, raskaana olevat, vastasyntyneet ja vanhukset (riskiryhmät). Suomessa listerioositapauksia raportoidaan vuosittain 20 – 45. Tautitapausten ilmaantuvuus Suomessa on EU-maiden korkeimpia. Riskiryhmien osuus on jo yli 20 % väestöstämme ja kasvaa jatkuvasti.

Vastuskyvyltään heikentyneillä henkilöillä listerioosi ilmenee aivokalvontulehduksena tai verenmyrkytyksenä tai molempina. Raskaana oleville listeria aiheuttaa yleensä flunssan kaltaisia oireita. Vakavimmat seuraukset ovat keskenmeno tai vastasyntyneellä aivokalvontulehdus. Riskiryhmillä taudin itämisaika tartunnasta sairastumiseen voi olla pitkä, jopa useita viikkoja, jolloin tartuntalähdettä on vaikea jäljittää."

- Evira

Mutta ei siinä sitten jos sen kalan massuttaminen on riskin arvoinen.

Eli huomattavasti todennäköisempää joutua liikenneonnettomuuteen. Mutta ei kai siinä sitten jos se shoppailemaan pääseminen on riskin arvoinen.

Voithan sinä tuota selitellä itsellesi, jos koet saavasi sillä synninpäästön. Seuraukset kannattaa vaan tiedostaa, ne kun voi olla niinkin pahat että raskauden viime metreillä todetaan kohtukuolema.

Niin ja sinä voit sitten selitellä itsellesi jos joudut auton alle ja VAUVA KUOLEE kun haet niitä sallittuja kaurapatonkeja kaupasta, jos et olisi silloin mennyt kauppaan... tai murhaaja hukuttaa sun vauvan mökillä, jos et olisi mennyt sinne mökille silloin niin...

Huoh miten lapsellista... niin perus mammaa :D

Vertaat nyt onnettomia sattumia tietoisesti otettuun riskiin.

Auton alle jääminen käy tosin verrokiksi siinä tapauksessa, että kuljet tien yli yhtään katsomatta ja luotat vain että ei mulle mitään satu.

Samalla tavalla tietoinen riski on lähteä ajamaan moottoritielle. Vuosi sitten Oulussa eräs raskaanaoleva nainen päätyi koomaan kun motarilla rysäytti rattijuoppo kylkeen.

No sitten sinä varmaan syöt niitä riskituotteita jos siltä tuntuu. Itse en ottaisi riskiä.

No otatko riskin ja lähdet auton kyytiin? Sehän on tosiaan suurempi riski kuin graavikala.

Jännä kun väistelet sen sijaan, että toteasit vain että kyllä, vedän riskillä.

Se, että jossain muussakin asiassa on riskejä, ei poista toisen asian riskejä.

Ulos lähteminen on aikalailla välttämättömyys, joten on vaan pienennettävä sitä riskiä pitämällä silmät auki kävellessään tie yli, ja ajaessa ottamatta turhia riskejä ajovauhdin ja turvavälien avulla.

Mutta millä tavalla graavikalan syöminen on välttämätön riski?

En minä mitään väistele, todetaan nyt vielä kolmannen kerran että onneksi olen ollut raskaana aikana jolloin ei ollut mitään kieltolistoja.

Ja mikä ihmeen välttämättömyys se uloslähteminen on?? Mikä meno voi olla tärkeämpää kuin vauvan henki?? Miksi otat tietoisen riskin?

Sanon sinulle nyt saman mitä sanon yleensä pikkulapsille: Jos et ole tyhmä, niin älä esitä sellaista.

Vierailija
86/89 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei jää joulupöydästä muuta väliin kuin graavilohi ja aurajuusto piparin päällä. Ne vähän harmittaa, mutta kyllä kai ilmankin voi elää. Syön vaikka mustapekkaa ja jotain muita juustoja joita jouluns on tarjolla. Lohen taidan ottaa kypsennettynä...

Saako mustaa pekkaa syödä?

Vierailija
87/89 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saako mustaa pekkaa syödä?

Valion sivuilla taidettiin sanoa että saa syödä. :)

Vierailija
88/89 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylmäsavulohi-wasabituprejuusto rullia. Itkettää ajatus ettei saa niitä kun on ollut himo jo 6 kk.

Vierailija
89/89 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ideoita, millä korvata kielletyt herkut jouluna?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän neljä