Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten saan palkallista sairaslomaa? Pimahdan kohta töiden takia, mutta taloudellisesti ei varaa olla palkattomasti poissa :(

Vierailija
05.12.2016 |

Ihan hirveä tilanne töissä ja olen ihan katkeamispisteessä töiden takia. Joka päivä on suossa rämpimistä ja selviytymistaistelua enkä töiden jälkeen jaksa tehdä mitään. Työuupumuksen takiahan ei palkallista sairauslomaa saa ja taloudellinen tilanteeni on sellainen, että ei oikein olisi varaa olla palkattomasti/päivärahalla poissa. Työpaikan vaihto kyllä edessä, mutta sekään ei ole ratkaisu tähän akuuttiin tilanteeseen. Mitä ihmettä keksin?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankkiudu kipeäksi. Voi kyllä sitten punnita olisiko vähemmän miellyttävää olla töissä kuin makaa sängyn pohjalla, voimattomana ja kipeänä.

Vierailija
2/18 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äkillinen akuutti stressireaktio, palkallinen sairasloma.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kova vatsatauti ettet lekuriin pääse. Haet lapun jälkiläteen kunhan soitat eka

Vierailija
4/18 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä työnantajat myöntävät tällä diagnoosilla palkallista sairaslomaa vain 3 vrk.

Vierailija
5/18 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meillä ainakin saa ihan työuupumuksella palkallista sairaslomaa. Iso kaupunki ja kaupunki työnantajana.

Vierailija
6/18 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi töissäsi on tuollainen tilanne? Keskustelua esimiehen kanssa? Kuulostaahan siltä että työpaikassasi on jotain vialla. Vai oletko työssä johon ei riitä pätevyys?

Vierailija
7/18 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menisin kuitenkin keskustelemaan asiasta lääkärin kanssa.

Vierailija
8/18 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos työnantaja ei maksa palkkaa, saat Kelasta sairauspäivärahaa.

Vierailija
9/18 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai niin, alkuun tulee 10 arkipäivän omavastuuaika.

Vierailija
10/18 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä työnantajat myöntävät tällä diagnoosilla palkallista sairaslomaa vain 3 vrk.

Minä sain neljä päivää, kun mukana oli myös unettomuutta... Mutta se kolmekin päivää auttaa jo alkuun, ja lisää saa tarvittaessa.

Vierailija
11/18 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä meillä ainakin saa ihan työuupumuksella palkallista sairaslomaa. Iso kaupunki ja kaupunki työnantajana.

Työuupumus ei ole virallinen diagnoosi, joten sillä ei voi saada sairaslomaa. Siksi lääkärit kirjoittavat todistukseen jotain muuta, masennus, ahdistus tms, jolla loman saa.

Vierailija
12/18 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei varmastikaan saa, jos ei ole sairas. Työuupumus ei tosiaan ole sairaus.

Siis ihan siinä mielessä, että lääkäri ei voi sellaista diagnoosia antaa.

Vierailija
13/18 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä lääkärit yleensä kirjoittaa sen uupumusloman sellaisella syyllä, että korvaukset saa. Eli siis ei laiteta syyksi sairastodistukseen työuupumus vaan jotain muuta kuten masennus, ahdistuneisuushäiriö, sopeutumishäiriö. 

Itse olin juuri 4 kk uupumuslomalla diagnoosilla sopeutumishäiriö F43.2. Ja ihan palkallisella lomalla.

Vierailija
14/18 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä sain neljä päivää, kun mukana oli myös unettomuutta... Mutta se kolmekin päivää auttaa jo alkuun, ja lisää saa tarvittaessa.

Muutama päivä tai edes viikko on yhtä tyhjän kanssa, jos uupumus on edennyt pahaksi, niin ettei pysty enää töitään tekemään. Itsellä oli lomalle lähtiessä tilanne että kun yritin pakottaa itseäni töihin, ei enää pystynyt, ja itku vaan tuli. Ekat pari KUUKAUTTA sairaslomaa ajatuskin työstä ahdisti niin että vatsa meni ripulille silkasta kauhusta ja jännityksestä. Tarvittiin useampi kuukausi ja psykiatrin käyntejä että asia selvisi.

Vierailija
15/18 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä saa sairaslomaa 1 vrk kerrallaan, jos taustalla akuutti stressireaktio / masennus. Eli joka päivä pitää mennä lääkärille kertomaan, miltä tuntuu. Siinä ei paljoa lepäillä, mutta eipä joudu työnantaja maksamaan lepäämisestä.

Vierailija
16/18 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et mitenkään, itse olen saanut viimeisen viiden vuoden sisään rr- ja mahahaavan estolääkityksen, lisäksi käyn työpsykologilla säännöllisesti työnohjauksessa. Olen miettinyt tässä viime aikoina mitä järkeä tässä kaikessa on? Olen kuitenkin alle nelikymppinen. Palkkakaan ei tosiaan ole mikään päätä huimaava. Elämä versus työ?

Vierailija
17/18 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata hakea pääsaikkua.

Voi tulla ikäviä yllätyksiä myöhemmin, jos hakee henkivakuutusta tai muuta vakuutusta, jota myönnettäessä kysellään hakijan henkistä tilaa.

Ja valitettavasti nuo F-koodit leimaavat ihmisen lääkäreidenkin suuntaan. Ihan mikä vaan sairaus on sitten jatkossa "masennuksen oiretta" ja mitään jatkotutkimuksia on turha toivoa.

Että mieti vielä.

Ehkä muutenkin kannattaisi miettiä muita vaihtoehtoja kuin sairauslomaa. Ei se työpaikka kuitenkaan miksikään ole muuttunut sen sairausloman aikana... :(

Vierailija
18/18 |
06.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota eka saikkuu, oot viikon "mahataudissa" tai muu sairasloma. Haet nyt heti johonki muuhun vaik aspaan töihin, tai puhelinvarainhankkihaksi/tutkimushaastatteijaksi johonkin kivaan mestaan. Pystyy tekee myös etätyönä. Sun ei näin ollen ainakaa omaa duunihelvettii tarvitse enää astuu. Ja näin saat saikun jälkee edes jotai rahaa. Kokoajan haet uutta oman alasi työpaikkaa, kun sen saat, lähdet varatyöpaikasta. Näin mä voidin tehdä. Henkinen hyvinvointi on tärkeintä.