Jouluateria ja erityislapsi, miten teillä toimitaan?
Meillä lapsi syö ensin, jotain mistä tykkää esim perunamuusia ja jauhelihakastiketta. Sitten saa pelata tabletilla ja syödä herkkuja sohvalla kun muut ruokailee. Teemme näin, jotta muut saa syödä rauhassa pitkän kaavan mukaan.
Kommentit (37)
Minulla ei ole erityislasta mutta kuulostaa ihan järkevältä (siis ap), noin itsekin toimisin. Mun tavalliset lapsetkin 8 ja 3v saavat nousta aiemmin pöydästä ja tehdä mitä lystäävät (herkkuja eivät tosin saa ennen muita) ja aikuiset saavat istua rauhassa. Kerran vuodessa ei haittaa antaa vähän erivapauksia.
Miksei se erityislapsi voisi pelata tabletilla pöydässä? Vai eikö viihdy siinä hälinässä kun muut syö?
syökö se teidän erityislapsi muutenkin aina yksin vai onko joulu jotenkin spesiaalitapaus ja silloin ei pysty istumaan muiden kanssa samassa ruokapöydässä?
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole erityislasta mutta kuulostaa ihan järkevältä (siis ap), noin itsekin toimisin. Mun tavalliset lapsetkin 8 ja 3v saavat nousta aiemmin pöydästä ja tehdä mitä lystäävät (herkkuja eivät tosin saa ennen muita) ja aikuiset saavat istua rauhassa. Kerran vuodessa ei haittaa antaa vähän erivapauksia.
vähän eri asia antaa lasten nousta pöydästä aikaisemmin kuin se, että pistetään lapsi syömään yksin ensin ja sit muuhun huoneeseen kun muut alkaa ruokailla...
Tarviiko lasta syöttää? Mikä on syy, että lapsi ei voi syödä yhtäaikaa perunamuusiaan ja poistua pöydästä sitten, kunnon valmis?
Teillä erityislapsi taitaa olla erityislapsi juuri sen vuoksi, että saa näitä erivapauksia siitä ja tästä. Kuka viitsii vaivautua käyttäytymään jos tietää, että huonolla käytöksellä saa näitä erivapauksia? Ja jos kun tuon mallin kerran oppii, tavoittelee sitä aina. Miten voi edes oppia muunlaista käytöstä jos ei sitä vaadita järjestelmällisesti?
Vierailija kirjoitti:
Tarviiko lasta syöttää? Mikä on syy, että lapsi ei voi syödä yhtäaikaa perunamuusiaan ja poistua pöydästä sitten, kunnon valmis?
Ei varsinaisesti tarvi syöttää, mutta joka suupala pitää muistuttaa, että otas taas.
Pienempänä ei viihtynyt yhtään yksin, joten meidän piti miehen kanssa vuorotella ruokailu. Tabletti ja sen käytön oppiminen on ollut taivaanlahja. Tyttö on nyt 14v.
Ap.
Syö yhdessä muiden kanssa. Jokainen lapsi saa jouluna jotain herkkuruokaansa, vaikka se ei olisikaan mikään perinteinen jouluruoka, eikä ketään pakoteta syömään jouluruokia väkisin. Poistuu pöydästä siinä vaiheessa, kun on syönyt (tietysti saisi jäädä pöytäänkin jos osaa olla rauhassa, mutta tuskin haluaa istua tekemättä mitään kun muut syövät ympärillä) ja tekee sitten omia juttujaan, muut jatkavat syömistä.
Eli huonosta käytöksestä palkitaan herkuilla ja peliajalla? Ei ihme, että teillä on erityislapsi. Vaikutatte niiltä erityisvanhemmilta, joiden perässä on punainen huutomerkki läpi neuvolan, päiväkodin ja peruskoulun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
vähän eri asia antaa lasten nousta pöydästä aikaisemmin kuin se, että pistetään lapsi syömään yksin ensin ja sit muuhun huoneeseen kun muut alkaa ruokailla...
Ap:n tarina ei kylläkään kuulostanut siltä, että lapsi kärsisi tilanteesta, vaan päinvastoin.
Mutta ehkä sinä mieluummin teet toisin, koska mielestäsi joulua voi ja saa viettää vain yhdellä tavalla, vaikka se tapa pilaisia kaikkien joulumielen.
Mun erityislapsi ( nyt jo nuori ) syö jouluna - ja kaikkina muinakin vuoden päivinä - samaan aikaan kuin muukin perhe. Jos ei jaksa koko ateriaa istua, niin saa poistua viemään lautasensa tiskiin ja tekemään muuta.
Jotenkin tuntuu kalsalta laittaa toinen ruokailemaan eri aikaan, toivottavasti teillä on siihen oikeasti perusteltu syy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei varsinaisesti tarvi syöttää, mutta joka suupala pitää muistuttaa, että otas taas.
Pienempänä ei viihtynyt yhtään yksin, joten meidän piti miehen kanssa vuorotella ruokailu. Tabletti ja sen käytön oppiminen on ollut taivaanlahja. Tyttö on nyt 14v.
Ap.
Miksi nuori ei voi istua teidän kanssa yhtäaikaa pöydässä?
Kyllä meidän erkka syö meidän muiden kanssa yhtä aikaa, on aina syönyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap.Miksi nuori ei voi istua teidän kanssa yhtäaikaa pöydässä?
no kun se pilaa ap:n ja hänen miehensä joulun, jos istuu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap.Miksi nuori ei voi istua teidän kanssa yhtäaikaa pöydässä?
Ei pysty keskittymään syömiseen, jos ympärillä tapahtuu paljon. Ja mun pitäsi sitten keskittyä 100% hänen ruokaluunsa.
Ap.
Miksi lapsi ei syö teidän kanssa samaan aikaan ja nouse sitten syötyään?
Meillä syödään yhtaikaa mutta lapsi saa nousta aiemmin pöydästä pois omiin touhuihin Tulee jälkiruoan aikaan takaisin pöytään.😀
Autistinen lapsi syö minkä syö ja lähtee sitten hääräämään omiaan ja tulee takaisin kun aletaan juoda kahvia ja leipomukset nostetaan pöytään, kerää lautasellisen ja menee "omaan" nojatuoliinsa olohuoneeseen lukemaan kirjaa
Monellakaan ei nyt näköjään riitä mielikuvitus siihen, mitä elämä ja ruokailu on vammaisen lapsen kanssa. Kyselinkin miten teillä muilla toimitaan.
Ap.
Me pistettiin lapsi laitokseen.