Miksi lähteä ulkomaille lomalle lukemaan kirjaa?
Eikö kirjaa voi lukea kotona ja tehdä ulkomailla jotain muuta erityistä kuten tutustua paikalliseen kulttuuriin ja elämään.
Kommentit (41)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikäs sen parempaa kuin makoilla altaalla tai rannalla kirjaa lukemassa.
Miksi mennä lomalle makoilemaan? Eikö kannattaisi tutustua paikalliseen kulttuuriin mieluummin. Maata voi kotonakin.
Hirveetä mitä suorittamista joiden elämä on jopa lomalla! Mitä sinä edes meinaat tällä "tutustumista paikalliseen kulttuuriin"? Kulttuuriin ehtii tutustua vaikka makailisikin päivät rannalla lukemassa. Kulttuuria on myös ruoka, juoma, yleinen tunnelma, kadun kadun tapahtumien seuraaminen... Jos meinaat turistinähtävyyksien kiertelyä, niin se ei mielestäni nimenomaan ole mitään paikalliskulttuuria.
Sitä voi sitten kotosuomessa kutsua itseään sivistyneeksi...? En ymmärrä, koska itse menen ulkomaille tutustumaan/imemään erilaisia kulttuureita, vaikka ihan istumalla ja pällistelemällä.
En kyllä pystyisi, etenkään kaupunkilomalla.
Vierailija kirjoitti:
Sitä voi sitten kotosuomessa kutsua itseään sivistyneeksi...? En ymmärrä, koska itse menen ulkomaille tutustumaan/imemään erilaisia kulttuureita, vaikka ihan istumalla ja pällistelemällä.
Sulkeeko nuo jotenkin toisensa pois? Ihmeellistä muuten että tuollainen kosmopoliittihenkilö, joka oikein "imee erilaisia kulttuureita" itseensä, ei ymmärrä että ei ole yhtä oikeaa tapaa tehdä asioita. Ehkä sittenkin kannattaisi hiukan lukea ja sivistää itseään ;)
Pokkaria on mukava lueskella esim. lentokoneessa kun se koneen oma lehti on selattu. Sitten itse matkakohteessa - kuten jossain kaupungissa - ei jaksa koko aikaa kävellä. Jossain täpötäysissä odotussaleissa olen jopa istunut sen pokkarin päällä :). Itse en päivitä mitään f***ckbookkia koko ajan reissulla kuten monet tekevät nykyisin.
Mitä kellekään kuuluu mitä lomallani teen. Teen kulttuuria ja aktiviteettia töissä, en kai mä enää lomaani siihen halua käyttää. Luen siis hömppää ja dekkaria, enkä tiedä mitä kello on, ja joku muu laittaa ruuan.
Haluan olla pois kotoa ettei tule käytettyä lomaa siivoamiseen. Haluan olla pois kotupaikkakunnalta, ettei työasiat ja asiakkaat kävele vastaan joka paikassa. Ei ole mökkiä, joten varaan loman. Oon sen ansainnut.
Tyhmät ihmiset eivät ymmärrä.
Sellaiset ihmiset jotka lukevat paljon ovat aina fiksumpa ja parempaa seuraa kuin he jotka eivät OSAA lukea.
Kotona en ehdi lukea, kun on niin paljon muuta tekemistä. Lomalle lähden yleensä auringon ja lämmön perässä, en tekemään mitään erityistä. Ja lukeminen onnistuu siellä aurinkorannalla mainiosti.
On ihanaa esim istua katukahvilassa, nauttia virvokkeita, katsella ihmisvilinää välillä ja lukea.
Joskus on ihanaa myös se löhöloma. Sen kun makoilee, ui, ottaa drinksun, lukee. Mitä pahaa siinä on? Suomen kesässä harvoin on niin lämmintä kuin esim välimerellä. Paitsi tietenkin apn takapihalla.
Ihmisillä on eri syitä lähteä lomalle. Osa, kuten minä, haluaa nauttia lämmöstä. En käy ikinä katsomassa nähtävyyksiä. Miksi änkeäisin tuijottamaan jotain, minkä äärelle en kuitenkaan pystyisi hiljentymään. Jossain vaiheessa olen vain ylittänyt sen "pakko käydä tuolla jotta voi sanoa olleensa siellä" -vaiheen.
Toisinaan saatan viettää kokonaisen lomapäivän niin, että olen vain loma-asunnolla, luen kirjaa, nukun päikkäreitä, käyn ostamassa ruokaa ja ehkä iltakävelyllä. Lomani on myös rentoutumista varten. Kotona en voi rentoutua samalla tavalla, koska aina jokin tuntuu vaativan huomiota tai olevan kesken.
Vuokraan yleensä aina jonkun yksityisen omistaman asunnon mahdollisimman tavalliselta asuinalueelta. Olen huomannut, että kun käyn tavallisessa kaupassa ja puuhaan arkisia asioita, tutustunkin kulttuuriin paremmin kuin tungeksimalla muiden turistien kanssa keskustoissa ja vanhoissa kaupungeissa. Aina tulee juttua jonkun paikallisen naapurin kanssa, kaupan kassalla, iltakävelyllä. Vihaan suorittamislomia, enkä halua kokea niitä enää koskaan.
Haluaisiko ap täsmentää tuon "tutustumalla paikallisiin kulttuureihin"? Mitä tarkoitat tällä? Itse olen oppinut varmaan eniten paikallisesta elämäntavasta etsiytymällä sopivanoloiseen pubiin ja juttelemalla baarimikon tai toisten asiakkaiden kanssa. Mutta ei tätäkään koko lomaa jaksa tehdä.
Oltiin miehen kans kattomassa jotain kuuluisaa patsasta. Mues kysy että miksi me tuota katotaan. Niimpä. Joka puolella kauheasti turisteja. Hirveä ryysis. Syrjemmällä pääsee enemmän paikalliseen tunnelmaan.
Ja kyllä. Luen lomalla.
Kyllä viikon lomaan mahtuu vähintään yksi sellainen lekottelupäivä, että hengataan vaan hotellin uima-altaalla ja luetaan. Kahden viikon lomaan mahtuu jo yksi pyykkipäivä paikallisessa itsepalvelupesulassa.
Joskus ne lomat on tosiaan suorittamistakin. Me oltiin viime hiihtolomalla Japanissa ja mukana olleelle tytön bestikselle tuli vähän yllätyksenä, että tää on nyt sellainen loma, että herätään jo kasilta ja ollaan aktiivisia turisteja. Meille muille tuo oli kolmas kerta Japanissa, mutta tälle tytölle ensimmäinen ja ehkä viimeinen, joten suorituspaineita oli. Kyllä hänkin sitten ymmärsi, kun selitin, että tää ei oo sellanen löhöloma missä lojutaan majapaikassa, vaan nyt yritetään ottaa tästä mahdollisimman paljon irti. Hieno reissu oli, mutta ei mikään lepoloma!
Aloittaja, ole hyvä ja jatka vaan kadehtimista omassa vuokrakodissasi.
Ajatella...minä en kysykään keneltäkään lupaa mitä saan tehdä lomalla.
Teen mitä haluan ja fiiliksen mukaan.
Ja todellakin makaa uima-altaalla ja rannalla, luen kirjaa, shoppaan ja kiertelen nähtävyyksiä ja käyn pitkillä kävelyillä ja syön ja juon mitä haluan /koska haluan ym ym. Oi nyt tuli matkakuume :) Se vapaus!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikäs sen parempaa kuin makoilla altaalla tai rannalla kirjaa lukemassa.
Miksi mennä lomalle makoilemaan? Eikö kannattaisi tutustua paikalliseen kulttuuriin mieluummin. Maata voi kotonakin.
Asun Helsingissä ja valmistuin tänään (eli ei ole rahaa), ainakaan mulla ei ole uima-allasta ja etelän aurinkoa kämpän yhteydessä.
Itse olen vain lapsena kerran ollut rantalomakohteessa ja oma juttuni on kaupunkilomat, mutta en silti arvostele täällä muiden lomanviettotapoja.
Moni haluaa lomalla rentoutua. Itse menen taas Lontooseen pian ja suunnitelmissa mm. 4 eri museota, ihanaa puuhaa, mutta uuvuttavaa jaloille.
Vierailija kirjoitti:
Oltiin miehen kans kattomassa jotain kuuluisaa patsasta. Mues kysy että miksi me tuota katotaan. Niimpä. Joka puolella kauheasti turisteja. Hirveä ryysis. Syrjemmällä pääsee enemmän paikalliseen tunnelmaan.
Luen lomalla.
Joitain meistä kiinnostaa historia ja kulttuuri, taide on iso osa kumpaakin.
Loma ulkomailla on irtiotto arjesta, usein ulkomaanmatkoilta haetaan paitsi kokemuksia, myös rentoutumista. Onhan se eri asia lukea kirjaa kotisohvalla kuin auringon alla palmujen ympäröimänä, ja jos aurinkoa haluaa ottaa, lukeminen menee siinä mukavasti samalla.
Eikä sitä kirjaa siellä lueskella 24/7.
No siis ei museoissakaan mihinkään paikalliseen kulttuuriin välttämättä tutustu. Oot Lontoossa, tungetko väkisin jonkun luo syömään vähän makkaraa, jotta opit jotain?
Kulttuuriin tutustuminen on tietenkin sitä että juostaan mahdollisimman monta turistinähtävyyttä ja räpsitään niistä hauskoja kuvia; tyyliin katsokaan kun pidän tätä Pisan tornia pystyssä kjeh kjeh.