Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos vauva ei synny käynnistyksellä, kauanko pitää odottaa sectiota?

Mathilda"
05.12.2016 |

Yritetäänkö synnytys käynnistää useasti ja täytyykö käynnistysyrityksen ja leikkauksen välissä olla vuorokausi?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan kuullut ettei käynnistys onnistuisi joten en siis tiedä tehdäänkö sektio tuollaisessa tapauksessa.

Mutta minulla käynnistettiin synnytys ensin suun kautta annettavilla lääkkeillä, ilman tulosta. Sitten pistettiin tippaan ja alkoi kunnon supistukset ja lapsi tuli maailmaan. Käynnistys kesti yhteensä noin 3 vuorokautta.

Vierailija
2/23 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä missä pellossa ensimmäinen kommentoija elää, mutta käynnistetyt synnytykset nimenomaan päätyvät keskimäärin useammin joko sektioon tai imukuppiulosauttoon. Käytännössä käynnistystä yritetään aina niin kauan kuin vain sikiön vointi sallii, voidaan yrittää käynnistää useampiakin kertoja sekä mennä päiviäkin. Toinen vaihtoehto on että äiti on kokonaan avautunut ja lapsi ei vain tunnin tai kahden työntämisen jälkeen tule ulos, eikä imukupista ole apua tai sitä ei voida käyttää, niin silloin myös mennään sektioon. 

Tietysti eri juttu on jos esimerkiksi sopii lääkärin kanssa synnytyspelkoon vedoten että mentäisiin matalammalla kynnyksellä sektioon jos käynnistys ei etene toivotusti. Ja tämäkin on sitten lääkäristä kiinni miten ja missä vaiheessa suostuu sektioon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauanko käynnistysyritysten välillä täytyy olla aikaa, tunteja vai vuorokausi? Siskoni toivoisi sectiota jos käynnistys ei onnistu heti.

Vierailija
4/23 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystävälläni käynnisteltiin just 5 päivää. Kyllä se sieltä sitten lopulta tuli, mutta rankkaa varmasti oli.

Vierailija
5/23 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neljä vuorokautta. Kokeiltiin ballonki, lääkkeet, oksitoniinitippa 3x6 tuntia. Tulos vedes ulos, mutta ei milliäkään kohdunsuuta auki. Ei muita vaihtoehtoja kuin kiireellinen sektio.

Vierailija
6/23 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä missä pellossa ensimmäinen kommentoija elää, mutta käynnistetyt synnytykset nimenomaan päätyvät keskimäärin useammin joko sektioon tai imukuppiulosauttoon. Käytännössä käynnistystä yritetään aina niin kauan kuin vain sikiön vointi sallii, voidaan yrittää käynnistää useampiakin kertoja sekä mennä päiviäkin. Toinen vaihtoehto on että äiti on kokonaan avautunut ja lapsi ei vain tunnin tai kahden työntämisen jälkeen tule ulos, eikä imukupista ole apua tai sitä ei voida käyttää, niin silloin myös mennään sektioon. 

Tietysti eri juttu on jos esimerkiksi sopii lääkärin kanssa synnytyspelkoon vedoten että mentäisiin matalammalla kynnyksellä sektioon jos käynnistys ei etene toivotusti. Ja tämäkin on sitten lääkäristä kiinni miten ja missä vaiheessa suostuu sektioon.

No minkäs minä sille nyt muka voin jos en ole asiasta kuullut enkä tiedä itseni lisäksi ku muutaman jolla on synnytys käynnistetty on meillä se on onnistunut.

Jos minä en kerro sinulle kengän kokoani, miten ihmeessä voin olettaa sinun tietävän sen?

Vierailija
7/23 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain käynnistystabletit aamulla ja noin tunnin kuluttua huomattiin lapsen sydänkäyrässä dippejä, lapsi syntyi sektiolla klo 12 samana päivänä.

Vierailija
8/23 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No minkäs minä sille nyt muka voin jos en ole asiasta kuullut enkä tiedä itseni lisäksi ku muutaman jolla on synnytys käynnistetty on meillä se on onnistunut.

Jos minä en kerro sinulle kengän kokoani, miten ihmeessä voin olettaa sinun tietävän sen?

Okei, totesin ehkä turhan kärkkäästi, pahoittelut. Mutta kummastutti siis vain se, että ei olisi tietoa siitä että käynnistys päätyy sektioon kun niin tuppaa kuitenkin kohtalaisen usein käymään. 

Vierailija
9/23 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tehtiin 7 käynnistysyritystä ennen sektiopäätöstä. Aikaa tuohon meni yli kaksi viikkoa, oli välipäiviä ja viikonloput olin kotona. Käynnistykset aloitettiin viikko ennen laskettua aikaa sikiön suuren koon vuoksi. Hyvä, että leikattiin, sillä lapsi olisi syntynyt kasvot edellä.

Vierailija
10/23 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauanko käynnistysyritysten välissä täytyy kulua aikaa? Minuutteja, tunteja vai päiviä? Jos emme nyt puhu sectiosta.

Vierailija
11/23 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kauanko käynnistysyritysten välissä täytyy kulua aikaa? Minuutteja, tunteja vai päiviä? Jos emme nyt puhu sectiosta.

Riippuu varmaan ihan mitä niissä tapahtuu. Itsellä saatiin lapsivedet ulos ensimmäisenä vuorokautena, joten lapsi ei viikkoja voinut enää odotella. Kolme vuorokautta kuitenkin yrityksiä vielä jatkettiin kunnes leikkauspäätös tuli.

Vierailija
12/23 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on seKtio, kun kerran muutenkin suomeksi kirjoitat.

Vierailija
13/23 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla käynnistysyrityksiä oli yksi per vuorokausi. Kolmena peräkkäisenä päivänä oli kerran. Kahtena päivänä peräkkäin, siihen välipäivä ja taas kahtena päivänä. Sektio olisi ollut heti viimeisen käynnistysyrityksen jälkeen, mutta leikkaus jouduttiin siirtämään päivällä, kun tuli hätäsektioita.

Tämä teksti on kirjoittajalta nro 9.

Vierailija
14/23 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viisi vuorokautta oli meikäläisellä käynnistysyrityksiä ilman yhden yhtä supistusta. Kuudentena päivänä sektio.

Vierailija
15/23 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai se vähän riippuu. Sikiön koko ja vointi. Äidin vointi. Mulla oli ballonki torstaina, perjantaina ei mitään. Lauantaina tippaan ja kahdeksan tunnin päästä sektio kun mitään ei tapahtunut ja olin jo 42+4.

Vierailija
16/23 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi paljon riippuu sikiön voinnista. Jos hän on hyvävointinen, voidaan käynnistystä yrittää pitkäänkin. Jos taas vauvan kunto menee huonommaksi, voidaan leikkauspäätös tehdä nopeastikin. Tähän ei voi siis antaa yksiselitteistä vastausta.

Vierailija
17/23 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan vauvasta kiinni kauanko jaksaa. Itselläni alkoi säännölliset supistukset joissa kärvistelin kolme vuorokautta sairaalassa. Lopulta käynnisteltiin lääkkeillä, mutta sen prässin jälkeen vauvan sykkeet tikitti 190+ ja lisäksi vaivalle ilmaantui muutakin hämminkiä ja homma päättyi kiireelliseen sektioon. Ensimmäinen synnytys oli yhtä tympeä, käynnistystä ei voitu edes harkita koska vauvan sykkeet laski jo harjoitussupistusten aikana, joten homma päättyi kiireelliseen sektioon.

Mulle jäi kyllä kammo tuohon käynnistämiseen eikä sektiokaan mikään suosikkivaihtoehto ollut, mutta vauvat saatiin ajoissa pihalle ja se oli tärkeintä.

Vierailija
18/23 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonekaverinani oli omalla synnytysreissulla nainen joka oli ollut sairaalassa jo viikon, vauva ei käynnistysyrityksistä huolimatta vaan millään lähtenyt syntymään joten oli lopulta leikattu.

Vierailija
19/23 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on seKtio, kun kerran muutenkin suomeksi kirjoitat.

Se on sektio, ei seKtio, kun kerran muutenkin suomeksi kirjoitat.

Vierailija
20/23 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voidaanko käynnistysyrityksiä tehdä kahta päivässä jos ensimmäinen tehdään aamulla kello 8 ja toinen myöhään illalla... vai tehdäänkö niitä illalla?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kolme