6 viikkoinen vauva puklailee paljon
Puklua tuntuu tulevan koko ajan. Ei väliä onko syötöstä 5 minuuttia vai 2 tuntia.
Tosin yleensä kyllä haluaa lisää maitoa heti ensimmäisen puklun jälkeen, jolloin syöttövälit ei pääse venymään tuonne kahteen tuntiin.
Kerralla tulee niin suuri määrä että paita on aivan litimärkä. Tänäänkin vaihdettu paita jo neljä kertaa. Joskus kun vauva on loikoillut sitterissä ja puklannut. On pukluvana ollut sukkiin saakka.
Röyhtäytän vauvan 2 kertaa syötön aikana ja vielä syötön jälkeen, joten ilmaa ei pitäisi mahaan paljonkaan jäädä.
Ostin vauvanvaatteita mukamas paljon. Niin paljon että riittää kun kerran viikossa pesee.
Pyykkiä tulee kyllä niin paljon että joka päivä on pestävä.
Kokeiltiin suojella paitoja kastumiselta pitämällä kuolalappua. Se on kuitenkin liian pieni eikä suojaa paljonkaan. Ruokalapun vauva taas huiskii pois. Kolmiohuiveja olisi muutama mutta pelottaa solmia sellaista pienen vauvan kaulaan.
Refluksia ei ole kun kasvaa tosi hyvin ja puklaamiseen ei liity kipuitkua. Oikein tyytyväinen vauva. Syö, nukkuu, seurustelee ja puklailee.
Olisiko kenelläkään hyväksi koettua keinoa saada pyykkirumbaan vähän helpotusta?
Saahan niitä vaatteita toki kaupasta lisääkin, mutta meillä tuntuu pesukone laulavan aamusta iltaan. Kaksi urheilevaa esiteiniä, yksi yökuivaksi opetteleva lapsi, meidän ihana puklukone ja meidän vanhempien vaatteet, jotka nekin on yleensä puklussa.
Kommentit (5)
Meillä oli samanlaista ongelmaa, neuvolasta käskettiin huudattamaan nälkäänsä. En todellakaan alkanut tähän vaan koitin sitten itsekseni sakeuttajaa, mutta se ei sopinut vauvalle. Kokeiltiin sitten maissivelliä ja jo loppui puklailut. En olisi halunnut niin aikaisin alkaa antamaan sitä, mutta enemmän halusin vauvalleni hyvän olon.
Vauva syö vain rintamaitoa ja mielelläni en sitä pullosta kävisi antamaan. Edellisten kanssa imetys tyssäsi siihen kun sai pullosta maitoa.
Vauvaa ei itseään tuo puklailu haittaa. Ei siis kärsi siitä millään tavalla. Omaa eloani vain saisin helpotettua jos tähän joku apu löytyisi.
Ap
Maidonsakeuttajaa voi antaa ohjeiden mukaan vaikka lusikalla ennen imetystä. Toimii, suosittelen.
Luultavasti ylensyö ja siksi puklaa. Mulla oli aluksi samaa nyt jo 3kk vauvan kanssa. Ongelma on jo siis huomattavasti laantunut. Puklailua esiintyy enää vain satunnaisesti. Olin aluksi hyvin huolissani tuosta, mutta vauva kuitenkin kasvoi tosi hyvin ja oli muutenkin tyytyväisen oloinen.
Ongelman taustalla oli mun kohdalla varmasti mun suihkutissit eli tällöin maitoa tuli vauvan suuhun paineella ja vauva sitten söi usein vahingossa liikaa. Tilannetta helpotti jonkin verran se, että ennen imetystä lypsin vähän maitoa pois tissistä ennen vauvalle antamista, lisäksi aloin imettämään makuuasennossa, jolloin maitoa ei mene niin kovalla paineella vauvan suuhun. Imetin myös samasta rinnasta useamman kerran eli en vaihtanut sitä joka imetyskerralla.
Voit vaikka kokeilla vielä noita juttuja, jos niistä olisi apua. Myös maidonsakeuttajajauhe voisi olla hyödyllinen. Itse en nähnyt tarpeelliseksi kokeilla sitä. Ja et tosiaan joo ala mihinkööm nälkähuudatukseen, kuten neuvola sanoi. Mullekin ehdotettiin tuota, mutta käytännössä se on ihan älytöntä lapsen kiusaamista. En missään nimessä ala tuollaiseen. Vauvan tarpeisiin tulee vastata heti, eikä tuntien päästä.
Itsellä oli samanlainen tilanne, heti syötyä puklasi melkein kaiken pois. Kone sai pestä joka päivä pyykkiä, itsekin yritin hankkia paljon vaatteita mutta aina pesussa oli. Jopa 5-6 kertaa päivässä sai vaihtaa puhtaat, neuvolasta saatiin apua tähän http://nutrilon.nutriciababy.fi/#
Jauhetta sotkettiin maitoon joka sakeutti sen, puklaus helpottui sillä. Tietysti sitä tuli mutta ei niin paljon, nykyään tuo on jo reipas 1v eikä puklaamisesta enää tietoakaan :) loppuu viimeistään kun kiinteitä rupeaa syömään.