Omituisinta/törkeintä mitä vieraat ovat tehneet ollessaan teillä kylässä?
Itsellä ei tule mieleen muuta kuin se kun kaveri tuli kerran Joulukuussa käymään kylässä ja valitti että hänellä tekee mieli suklaata ja hetken oltuamme olohuoneessa ja kaverin valitusta kuunnellessa päätin keittää meille kahvit ja häippäisin keittiöön ja kun olin laittanut kahvin porisemaan, tulin takaisin ja huomasin että kaveri oli ottanut lasten suklaakalenterit jotka oli olleet olohuoneen tietokonepöydällä ja luukku luukun jälkeen aukoi ja pisteli suklaat suuhunsa
Kommentit (2728)
Hei teille jotka pohditte tuolla aiemmilla sivuilla pikakahveja ym. vaihtoehtoja vierasvaraksi, jos ei itse juo kahvia. Yksi vaihtoehto on hankkia esimerkiksi semmonen ihan yksinkertainen kaatofiltteri tai halpa pressopannu. Itse juon kahvia töissä mutta kotona harvemmin, joten en ole ikinä omistanut kahvinkeitintä. Se on turhan iso ja hankala kapistus pieneen keittiöön, jos ei sitä kahvia ihan päivittäin ja litroittain tarvi keittää. Kahvinkeittimien markkinointi on ollut aika tehokasta kun siitä on saatu joku joka kodin vakiovaruste, mutta on se aika iso laite niin yksinkertaiseen tarkoitukseen.
Vastaus alkup. kysymykseen: kyllä se taitaa täälläkin olla tuo kaappien availu ja niiden kommentointi jne. Kerran kun olin teini, tuttavaperheen isä meni vierailulla minun huoneeseeni, otti hyllystä jonkun jumppakirjan, vei sen olohuoneeseen ja luki siitä otteita muille aikuisille, huumorimielessä näet (kirja oli omana aikanaan aika kursailematon, siinä puhuttiin ruumiinosista kyllä ihan niiden oikeilla nimillä). Olin aina ollut aika muodokas teini ja tein kovasti töitä pysyäkseni hyväkuntoisena, joten tuo oli minulle aika arka asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi naapuri on aika hauska, joskaan ei törkeä vieras. Naapuri on viisikymppinen perheenäiti. Hänellä on tapana pistäytyä meillä melko usein, yleensä hän vain pyörähtää hetkisen istumassa ja vaihtamassa kuulumisia. Mukava tapa minun mielestäni, koskaan ei ole pelkoa että hän jäisi koko illaksi istumaan.
Sellainen erikoisuus hänellä on, että joka ikinen kerta kun hän pölähtää sisään, hän on jotain vailla saman tien. Yleensä hän ei ehdi edes potkaista kenkiä jalastaan ensin. Useimmiten pyyntö on jotain pientä syötävää, joskus kosmetiikkaa tms. Naapuri siis tupsahtaa ovesta sisälle, ja saman tien kailottaa että voisiko saada voileivän, olisi vähän nälkä. Tai löytyisikö pähkinöitä, nyt tekisi mieli pähkinöitä. Tai lasillista kuohuviiniä. Koluan aina kaapista mitä pyydetään, eikä sitä paljoa kulu, 1 voileipä tai vajaa kourallinen pähkinöitä (jos siis nämä oli kyseessä). Joskus ovesta tultua tarvitaan välittömästi terveyssidettä, tai hiuslakkaa tai ripsiväriä. Joskus pyyntönä on ollut soittaa heti Spotifysta tietty biisi.
Huomasin tämän kuvion jo vuosia sitten, ja ryhdyin huvittuneena seuraamaan sitä. Kertaakaan naapuri ei ole pettänyt.
Pyynnöt ovat aina pieniä ja kohtuullisia. Muutenkin kyseessä on kaikin puolin hyvä naapuri, minulla ei ole mitään syytä hikeentyä tuosta. Olen vain ihmetellyt mielessäni tuota tapaa.
Voisiko olla, että hän ei kehtaa tulla kylään muuten vaan, vaan tulee ikään kuin jotain asiaa toimittamaan?
Joo, olen ajatellut samaa. Saattaa ollakin. Mutta sama "ronkkuminen" tapahtuu myös silloin jos ollaan kutsuttu hänet, tai koko heidän perhe meille kahville/syömään/iltaa istumaan. Myös jos meillä on vaikkapa jotkut juhlat ja muitakin vieraita.
Kerran oltiin pihahommissa miehen kanssa, kun naapuri tupsahti katsomaan mitä teemme. Ja saman tien teki mielensä voileipää. Sanoin että ilman muuta mutta sillä ehdolla, että käy itse tekemässä jääkaapista, minulla on nyt maalista likaiset kädet. Niin hän sitten kävi keittiössä tekemässä yhden juustoleivän itselleen.
Ohis, mutta luin, että olitte miehesi kanssa ”pikahommissa”. Hetken jouduin miettimään onko tuo ”maalista likaiset kädet” eufemismi jollekin aivan muulle 😂
Tämä ei siis todellakaan ole paha näihin juttuihin verrattuna mutta ärsytti. Olin muuttanut juuri uuteen vuokra-asuntoon parikymppisenä mikä oli aivan ihanalla paikalla kotikaupungissani ja vuokra oli edullinen. Asunto oli kuitenkin aika rähjäinen edellisen vuokralaisen jäljiltä ja kysyin vuokraisännältä että saisiko seiniä maalata ym. pientä. Hän sanoi että tottakai että hän tietää että nähjääntynyt. No, minä ja isäni maalasimme seiniä ja keittiön kaapit. Emme ole ammattilaisia ja tarkoitus oli siistiä eikä tehdä mitään pilkun tarkkaa työtä vaikka koitettiin tietenkin olla huolellisia.
No, kavereita sitten tuli vierailulle omaan tahtiin ja ajattelivat mitä ajattelivat mutta ääneen kaikki sanoivat että onpa kivannäköistä ym. Paitsi ihan hyvän kaverini avomies. Heti alkoi tutkia kaikkea ja voivotella että miten ootte tämänkin näin maalanneet ja tässä on sävyero ja tuosta ei ole kunnolla suojattu nyt jalkalistaa kun näkyy jälki.... kulki ympäri asuntoa päätään pudistellen ja mutisi itsekseen että miksi pitää tehdä ollenkaan jos ei osaa. Kaveri oli vaan että no äläs nyt kato ammattimielessä että ihan hyvähän tämä on. Olin jotenkin niin ällistynyt etten ensin saanu sanotuksi mitään ja sitten muistaakseni sanoin jotain että no onneksi sinun ei täällä tarvitse asua mutta eipä hän kuunnellut kuin omia mutinoitaan. Muutenkin ihme tyyppi, siellä kyläillessä päti milloin milläkin asialla ja tapasin kerran myös hänen siskonsa kun olivat samaan aikaan kyläilemässä ja samanlaisia itseään parempina pitäviä. Alkoi jo naurattaa touhu niin kaverin takia toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos vaan niiden itsekehut.
Vierailija kirjoitti:
Anoppi piereskelee avoimesti ja käy vessassa ovi auki, myös kakkoshädällä. Ei pese käsiä vessakäynnin jälkeen, ja pelkään että tartuttaa tavan lapsiinkin, kun napottavat siinä avoimen oven vieressä seuraamassa tapahtumaa.
Ota kuva tai anna lasten ottaa kuva muka vahingossa. Laita faceen.
Vieras vaihtoi vauvalleen vaippoja olohuoneen valkoisella matolla kesken syntymäpäiväjuhlien kakkutarjoilun. Ihmeellisiä tapoja. Ois tietty pitänyt heti tullessaan näyttää joku sopivampi paikka ko. toimenpiteeseen. Mutta aika erikoisen paikan valitsi silti.
Miehen kaveri tulee viettämään iltaa ja mukana on ala-asteikäinen lapsi. Jäävät yöksi ja tämä kaveri nukkuu seuraavana päivänä puolille päivin. Luonnollisesti lapsi herää klo 8. Sen aikaa minun pitäisi perheen äitinä viihdyttää tuota viikaria, jolle luonnollisesti meidän paljon nuoremman lapsen leikit ei kelvanneet. Avasin kylmästi vierashuoneen oven ja ohjasin lapsen isänsä viihdytettäväksi. Eipä tosin kauaa siellä viihtynyt, iskä vaan nukkui.
Asumme pk-seudulla ja maalla asuva kaverini pyysi josko heidän perheensä yöpyä meillä kun lennot lähtevät aikaisin hki-vantaalta eivät halunneet maksaa hotellista tai lähteä yöllä ajamaan. Toki myönnyin että voivat.
Sitten alkoivat vaatimukset. Koirat olisi pitänyt pistää jo useampaa päivää ennen hoitoon ja talo siivota kunnolla kun yksi lapsista saa kuulemma oireita koirista. Samalla tuli lista ruoka-allergioista ja lasten lempi-ruoista (ilmeisesti olisin myös kokki?). Kaveri myös iloitsi että voidaan viettää iltaa ja saunoa ja listasi mitä juomia he haluaisivat alkosta. Kentälle oltaisiin lähdetty viiden maissa aamulla minun kyydillä (heidän auto jäisi meidän talliin), mutta sitä ennen lapsille olisi joku munakas-aamiainen väsätä sitä ennen.Ovat kuulemma kärttyisiä jos ovat nälkäisiä. Toki sitten kun palaavat niin haen heidät kentältä ja toinen yö meillä.
Totesivan vain lakonisesti että ei sovikkaan kun meillä ei ole hoitopaikkaa koirille ja lakkasin vastaamasta puhelimeen.
Muistuipa mullekin mieleen eräs tapaus. Olin vielä kovin nuori, asuin ulkomailla poikaystäväni kanssa ja kolme hyvää ystävääni tulivat meitä pitkäksi viikonlopuksi moikkaamaan.
Heidän ei tietenkään tarvinnut meille mitään maksaa, petivaatteet ja pyyhkeet saivat meiltä käyttöönsä. Olin ostanut meille jääkaapin täyteen ihania aamiaistarvikkeita, naposteltavaa ja juomia. Kenelläkään ei ollut omia pesuaineita mukana, joten omani kuluivat melko nopeasti loppuun ja jouduin ostamaan varastot täyteen suihkugeeliä, shampoota, hoitoainetta, meikinpuhdistusainetta... kaverit olivat jopa mukana shampoo-ostoksilla, mutta kukaan ei tarjoutunut mitään maksamaan.
Olisin ehkä toivonut vastapalvelukseksi majoituksesta ja turistioppaana olemisesta pientä huomaavaisuutta - ehkäpä he olisivat voineet edes kerran käydä työpäiväni aikana ruokakaupassa tai lähdön koittaessa heittää likaiset pyykit ja pyyhkeet pyykkikoriin. Tiskivuorikin vain kasvoi eikä kukaan tarjoutunut tiskaamaan.
Kaiken lisäksi matkan lopuksi alettiin puhua veloista, kuka maksoi mitäkin kenelle ja nyt tasataan velat. No mulle sit sanoivat et tuliaisiksi tuomansa ruisleivät ynnä muut Suomi-herkut kustansivat 8e ja multa vaadittiin niitä sekä esim. 50 sentin vessamaksua takaisin! Siihen sanoin, että oikeastiko haluavat tuollaiset pikkusummat periä takaisin, kun kuitenkin ovat mun pesuaineet käyttäneet ja mun ostamat ruoat ja juomat nautiskelleet... tyhmänä maksoin sit nuo rahat heille ryhmäpaineen alla :(
Kun talo tyhjeni, niin v**utti niin paljon, että itketti 😅 toi rahojen periminen pisti siinä jälkiä siivotessa niin vihaksi. En ole toiste kutsunut heitä kylään ja itse asiassa muutenkin välit kokonaisuudessaan viilenivät tämän jälkeen. Jäi vaan niin hyväksikäytetty olo.
Nostetaas hyvää ketjua!
Hiljattain ärsyynnyin kaveriini, joka haluaa viettää aikaa vain alkoholin merkeissä ja aina meillä. Baariin ei voi mennä, koska se on niin kallista. Kotona kykkimiseen kaveri kyllästyy kuitenkin viimeistään hiljaisuuden tullessa, kun laitan musiikit pois, ettei häirittäisi naapureita. Joskus lähdettiin musiikkia kuuntelemaan ajelulle mieheni kyydissä, joka ei juo, ja tästä alkoi ärsyttävä kuvio: kaveri alkoi vinkua ajelulle joka kerta, muttei kuitenkaan tarjoudu koskaan maksamaan bensarahaa. Ajelulle pitäisi päästä jopa silloin, kun mies on menossa aamulla aikaisin töihin, ja siellä pitäisi viettää aikaa monta tuntia. Ajattelin kaverin olevan vain ajattelematon, ja kysyin tajuaako, paljonko automme kuluttaa bensaa ja kuinka kalliiksi pitkät ajelut tulee. Tykätään mekin roadtrippailusta silloin tällöin, mutta ei meillä opiskelijoilla ole siihen jatkuvasti varaa sen paremmin kuin työttömällä kaverillakaan. No, kaveri vastas, että ostakaa uus auto, joka kuluttaa vähemmän :D meni maku eikä enää huvita viettää aikaa tän kaverin kanssa muuten kuin isommassa porukassa. Miten se kehtaa?!
Opiskeluaikana yksi kouluaikainen kaveri tuli toiselta paikkakunnalta yökylään. Odottelin ja odottelin (ennen kännykkäaikaa), no oli ottanut väärään suuntaan menevän bussin. Hän opiskeli ammattimuusikoksi, konsertti tulossa, kyseli voiko meillä treenata. No kyllähän kerrostalossa jonkin verran saa soittaa, joten hän soitti soluasunnossa mun huoneessa (opiskelija-asuntola). Mutta ne treenimäärät! Soitti oikeesti varmaan 5 tuntia ja sanoi että hän yleensä kyllä treenaa enemmän. Minä mm. imuroin sillä aikaa. Kuulin jonkun esineen kilahtavan imuriin. Hän kertoi korvakorunsa pudonneen. Kaivoin sen sormilla pölypussista yökötystä tukahduttaen (inhoan tahmaisia hiustuppoja). Hän heläyttää iloisesti: voi ei olisi tarvinnut, se oli ihan halpa korvis! Olin myös tehnyt vasta ostamaani teflon-vuokaan jotain suolaista piirakkaa. Hän irrotti sitä vuoasta veitsellä raapien teflon-pinnan. Uusi vuoka, olin köyhä kuin kirkonrotta ja tiesin ettei minulla ole varaa ostaa uutta.
En kuitenkaan suuttunut, koska tiesin että hän nyt on vain sellainen hajamielinen, epäkäytännöllinen ja oli muissa asioissa kyllä hyväsydäminen.
Vierailija kirjoitti:
Miehen siskon mies on välillä melkoisen röyhkeä.
Meillä oli puutarhajuhlat, kutsuttu ihmiset syömään ja juomaakin löytyisi. Tulivat ajallaan ja mies istua rönähti puutarhatuoliin. meni muutama minuutti, odotettiin muita vieraita jtta päästäisiin syömään, niin alkoi jo juoman kysely. Lonkeroa pöytään kiitos. hiuka hämillään oltiin miehen kanssa, ne juomat oli tarkoitettu ruuan kanssa ja illaksi. mies sit kävi äijälle juomaa hakemassa. kommentoi et juu voit jättää sen lonkerolaatikon siihen viereen niiin ei tartte jatkuvasti hakea. ruuan ja kahvin jälkeen konjakki pullo hupeni ukon edessä nopeaan. alkoi huudella lisää juomista. ja huom takapuoltaan ei nostanu kuin ruuan hakuun. mies toi uuden konjakki pullon niin seuraavaks ois juomalasi pitäny hälle tuoda. siinä kohtaa miehel palo kiinni, ja mä kävin ilmottamassa et kiitos nyt riitti. sisko miehineen poistuivat aika kiirellä. Harmittaa koska miehen sisko on kyllä todella kiva ihminen.
Aika sika tuo sun miehen siskon mies, mutta olisitte kyllä voineet varata vieraille juomia myös odotusajalle.
Vierailija kirjoitti:
Muistuipa mullekin mieleen eräs tapaus. Olin vielä kovin nuori, asuin ulkomailla poikaystäväni kanssa ja kolme hyvää ystävääni tulivat meitä pitkäksi viikonlopuksi moikkaamaan.
Heidän ei tietenkään tarvinnut meille mitään maksaa, petivaatteet ja pyyhkeet saivat meiltä käyttöönsä. Olin ostanut meille jääkaapin täyteen ihania aamiaistarvikkeita, naposteltavaa ja juomia. Kenelläkään ei ollut omia pesuaineita mukana, joten omani kuluivat melko nopeasti loppuun ja jouduin ostamaan varastot täyteen suihkugeeliä, shampoota, hoitoainetta, meikinpuhdistusainetta... kaverit olivat jopa mukana shampoo-ostoksilla, mutta kukaan ei tarjoutunut mitään maksamaan.
Olisin ehkä toivonut vastapalvelukseksi majoituksesta ja turistioppaana olemisesta pientä huomaavaisuutta - ehkäpä he olisivat voineet edes kerran käydä työpäiväni aikana ruokakaupassa tai lähdön koittaessa heittää likaiset pyykit ja pyyhkeet pyykkikoriin. Tiskivuorikin vain kasvoi eikä kukaan tarjoutunut tiskaamaan.
Kaiken lisäksi matkan lopuksi alettiin puhua veloista, kuka maksoi mitäkin kenelle ja nyt tasataan velat. No mulle sit sanoivat et tuliaisiksi tuomansa ruisleivät ynnä muut Suomi-herkut kustansivat 8e ja multa vaadittiin niitä sekä esim. 50 sentin vessamaksua takaisin! Siihen sanoin, että oikeastiko haluavat tuollaiset pikkusummat periä takaisin, kun kuitenkin ovat mun pesuaineet käyttäneet ja mun ostamat ruoat ja juomat nautiskelleet... tyhmänä maksoin sit nuo rahat heille ryhmäpaineen alla :(
Kun talo tyhjeni, niin v**utti niin paljon, että itketti 😅 toi rahojen periminen pisti siinä jälkiä siivotessa niin vihaksi. En ole toiste kutsunut heitä kylään ja itse asiassa muutenkin välit kokonaisuudessaan viilenivät tämän jälkeen. Jäi vaan niin hyväksikäytetty olo.
Itselläni ollut aivan samankaltainen kokemus! Bonuksena vielä se, kun kaveri kiukutteli minulle siitä, että paikalliset nähtävyydet sijatsivat liian kaukana toisistaan (ei jaksanut kävellä, mutta ei halunnut mennä ratikallakaan). Lisäksi koska hanavesi ei ollut sellaisenaan juomakelpoista, jouduin ostamaan pullovettä kaupasta, kaveri ei auttanut kustannuksissa eikä kantamisessa. Hän kuitenkin aina juodessaan otti mukin täyteen, mutta kaatoi puolet viemäriin, kun ei jaksanutkaan juoda koko mukillista.
Samppanjapulloa ei säilytetä avattuna.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä olit niin tyhmä että maksoit?!?
Siskoni. Hirveä pummi ja kaiken lisäksi varas.
Tulee neljän lapsensa ja tuurijuoppo-miehensä kanssa kylään. Ei koskaan mitään tuomisia. Ruoka pitäisi olla valmiina. Koko porukka alkaa heti tyhjentää jääkaappia ja viinakaappia. Olen nähnyt kun lapset pyyhkivät räkää verhoihini. Vessaa eivät vedä vaikka kävisivät kakkoshädällä. Lisäksi sisko haukkuu kotiani jatkuvasti "kliiniseksi", elämisen jälkiä pitäisi olla", ei varmaan tarvitse mainita että asuvat itse läävässä. Oma kotini on vain perussiisti. Tavaroita, kuten kallista kosmetiikkaa, aina mystisesti katoaa kun ovat kylässä. Jotain porakonetta,trimmeriä tai vastaavaa ovat aina lainaamassa, mutta tiedän etten tule noita koskaan takaisin saamaan. Muutaman vuoden jaksoin katsella, nykyään eivät ole tervetulleita kylään ja jos jotain pyytävät lainaan niin minulta sitä ei löydy tai se on ikävästi juuri sillä hetkellä rikki.
Lapsuudenystäväni (naispuolinen) piereskelee ja röyhtäilee avoimesti, myös mieheni kuullen. Ja päästelee kirosanoja (joka toinen sana v***u ) usein lapseni ollessa paikalla.
Sama ihminen tuli ystäväni häihin meikittömänä, vanhalle viinalle haisevana, farkuissa, lenkkareissa ja verkkatakissa.
Pitää itseään hyvin käytännöllisenä ja maanläheisenä, eikä oikein näytä tiedostavan olevansa epäkunnioittava.