Omituisinta/törkeintä mitä vieraat ovat tehneet ollessaan teillä kylässä?
Itsellä ei tule mieleen muuta kuin se kun kaveri tuli kerran Joulukuussa käymään kylässä ja valitti että hänellä tekee mieli suklaata ja hetken oltuamme olohuoneessa ja kaverin valitusta kuunnellessa päätin keittää meille kahvit ja häippäisin keittiöön ja kun olin laittanut kahvin porisemaan, tulin takaisin ja huomasin että kaveri oli ottanut lasten suklaakalenterit jotka oli olleet olohuoneen tietokonepöydällä ja luukku luukun jälkeen aukoi ja pisteli suklaat suuhunsa
Kommentit (2728)
Vierailija kirjoitti:
Työkaverilla on Asperger, onneksi löysi alan johon kiinnostus liittyy. :) Kiva kaveri, ja perheellinen. Olen huomannut että jos sovitaan jotain töiden ulkopuolella (pientä, esim. saanko tuon reseptin mitä kokkasit - hän on italialainen) niin ei muista/jaksa keskustelua sen jälkeen vaikka olisi luvannut tehdä jotain. En välitä koska tiedän että voi vain olla että muut asiat menee mun kyselyjen ohi Aspergerin takia. :)
Alapeukutus miksi...? Kertokaa mitä voin tehdä toisin, varsinkin jos teillä on Aspergerin syndrooma itsellä.
Ystäväni on nyt(kin) kutsunut minut kylään sellaisena päivänä, jolloin hänellä on koira hoidossa. Tuo koira kuulemma on purrut häntä aikaisemmin. Toinen hoitokoira pyrki koko ajan nylkyttämään itseään minun jalkaani vasten, kun uskalsin nousta kahvipöydästä. Pöydässä se kerjäsi kuono pöydällä pullaa ja seurasi silmillään jokaista suupalaa, kun kahvittelin. Ystäväni sanoi, että koira haluaa antaa suukon. Väistelin minkä kerkisin, kun en halua että koira nuolee naamaani. - Kaikki eivät halua olla kovin läheisissä tekemisissä lemmikkien kanssa, mutta tätä eivät lemmikki-ihmiset ymmärrä. Olen myös allerginen eläinpölylle.
Vierailija kirjoitti:
Ystäväni on nyt(kin) kutsunut minut kylään sellaisena päivänä, jolloin hänellä on koira hoidossa. Tuo koira kuulemma on purrut häntä aikaisemmin. Toinen hoitokoira pyrki koko ajan nylkyttämään itseään minun jalkaani vasten, kun uskalsin nousta kahvipöydästä. Pöydässä se kerjäsi kuono pöydällä pullaa ja seurasi silmillään jokaista suupalaa, kun kahvittelin. Ystäväni sanoi, että koira haluaa antaa suukon. Väistelin minkä kerkisin, kun en halua että koira nuolee naamaani. - Kaikki eivät halua olla kovin läheisissä tekemisissä lemmikkien kanssa, mutta tätä eivät lemmikki-ihmiset ymmärrä. Olen myös allerginen eläinpölylle.
Ahaa, tämä menikin vikapaikkaan, kun oli puhe OMISTA vieraista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä on nyt jo 10 vuotta aikaa, mutta aina vaan palaa mieleen. Meillä oli upouusi asunto, jota esittelimme ystäväpariskunnalle. Heillä oli mukana tuore vauva. Kesken kaiken totesivat, että vauvan vaippa pitää vaihtaa. Eipä muuta kuin isä alkaa puuhata kakkavaippahommia siinä keskellä meidän olohuoneen lattiaa, uuden ja aika kalliin villamaton päällä! Katseltiin hetki, kun oltiin niin kertakaikkiaan hämmästyneitä moisesta töykeydestä, ennenkuin saatiin sanaa suustamme. Piti ihan käskeä tuoretta iskää siirtymään kylppärin puolelle vaippapuuhiin, kun ei millään meinannut ymmärtää ensimmäisestä kehoituksesta. Kun sitten keräsi mukulansa lattialta, meinasi siirtyä ruokapöytään vaippaa vaihtamaan. Oikeastikko niitä kakkavaippoja vaihdetaan lapsiperheissä missä sattuu? Muksu voi ihan oikeasti pissata kesken vaihdon ja sattaa sitä kakkaakin tulla lisää. Mitään alustaahan heillä ei tosiaan ollut mukana. Ihme touhua. Varsinkin, kun meidän kylppärissä oli hyvät tilat tehdä sama homma niin että vahingot voi pestä pois.
Itselläni ei ole lapsia ja lähipiiriin kuuluu tasan yksi lapsiperhe, jossa muksuja on monta (aina kun edellinen on täyttänyt vuoden, äiti on taas raskaana). Tuo vaipanvaihtohomma on asia, jota todellakin olen ihmetellyt ja miettinyt, onko joku nykyvanhempien tapa vaihtaa kakkavaipatkin missä sattuu - useimmiten keskellä olohuonetta. Perheessä on siis käytännössä aina vauva+taapero vaipoissa, enkä ole koskaan nähnyt vaippoja vaihdettavan kylppäri-/WC-tiloissa. Vaipanvaihtotarvikkeetkin säilytetään heillä olkkarissa.
Lasten synttäreillä, kun tupa on täynnä vieraita, kakkavaippoja vaihdetaan pokkana ihmisten keskellä olohuoneessa, vaikka joku saattaa juuri kahvitella vieressä tms. Esim. taannoisilla synttäreillä yli 3v taaperolta vaihdettiin kakkavaippa olkkarissa ja haju oli niin kamala, että lapsivieraatkin yökkivät ja valittivat. ÄLLÖTTÄVÄÄ!! Luulisi ettei kukaan halua kotinsa haisevan p*skalle! Kun itse olin muksu, ei meillä eikä kellään tutullakaan todellakaan hoidettu noin vaipanvaihtoa.
Omassa kodissani tuollainen ei tod. tulisi kuuloonkaan! Täällä vaipat vaihdetaan kylppärissä ja jos ei kelpaa, suunta on kohti ulko-ovea.
Me vaihdettiin vauvan vaipat olkkarissa tai makkarin hoitotasolla, kylppärissä ei ollut tilaa. Ollaan muutettu vauva-ajan jälkeen ja edelleenkään yhdessäkään asunnossa ei olisi ollut tilaa järjestää kylppäriin vaipanvaihtotilaa, ellei jotenkin osaa sylissä sitä vaihtaa. Vanhoja kerrostaloja ja yksi rintatamiestalo, jonka suihkutila oli ulkorakennuksessa.
Kylässä tietysti vaihdettiin siellä missä oli soveliasta. Mutta selityksenä vaan siihen että miksi vaihdetaan vaippaa missä sattuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen itse juuri tällainen vessanlainaaja.
Chronin oireet iskee työmatkalla niin pakko (oikeasti, pakko) kaverin vessaan välillä ollut tungeta silloin tällöin kun kerta matkan varrella sattuu olemaan. Onneksi kaikki eivät ole mielensäpahoittajia.
Täällä toinen crohnikko, joka ei kuitenkaan todellakaan tunkisi toisten ihmisten luo vessa-asioimaan, ellen ole heillä kylässä jo valmiiksi. Silloin kun suolisto on huonompana, kuljetan mukana varahousuja, suojaan auton istuimen ja pahimpina aikoina on ihan housuvaippakin ollut käytössä. Ei tulisi mieleenkään soittaa kaverille, että nyt tulee vikkelät housuun, satutko olemaan kotosalla.
Hädässä tosiystävät tunnistetaan. Tuttavallani on Chron, enkä koskaan kieltäisi häntä käyttämästä vessaa jos hätä on. Itsellä on IBS, eli tiedän mikä todellinen hätä voi olla.
En minäkään varmasti kieltäisi, mutta itse olen myös sen verran kohtelias, että omia hätiäni en syöksyisi toisten vessaan toimuttamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Chronin oireet iskee työmatkalla niin pakko (oikeasti, pakko) kaverin vessaan välillä ollut tungeta silloin tällöin kun kerta matkan varrella sattuu olemaan. Onneksi kaikki eivät ole mielensäpahoittajia.
Täällä toinen crohnikko, joka ei kuitenkaan todellakaan tunkisi toisten ihmisten luo vessa-asioimaan, ellen ole heillä kylässä jo valmiiksi. Silloin kun suolisto on huonompana, kuljetan mukana varahousuja, suojaan auton istuimen ja pahimpina aikoina on ihan housuvaippakin ollut käytössä. Ei tulisi mieleenkään soittaa kaverille, että nyt tulee vikkelät housuun, satutko olemaan kotosalla.
Hädässä tosiystävät tunnistetaan. Tuttavallani on Chron, enkä koskaan kieltäisi häntä käyttämästä vessaa jos hätä on. Itsellä on IBS, eli tiedän mikä todellinen hätä voi olla.
En minäkään varmasti kieltäisi, mutta itse olen myös sen verran kohtelias, että omia hätiäni en syöksyisi toisten vessaan toimuttamaan.
Joko et ymmärrä mikä tilanne voi olla tuollaista suolistosairautta sairastavalla huonommassa vaiheessa tai sitten ilmeisesti pysyt aina kotona.
Kyllä ne tuotokset pönttöön osuvat ja sieltä huuhdellaan pois eli kylppäri / WC ei likaannu eikä mene pilalle.
Eipä auttamisen halua ihmisillä ole sen vertaa että satunnaisesti saisi käydä vessassa.
No, edelleenkään meille ei tarvitse tulla vaan sen takia että sattuu olemaan paskahätä, oli sitten crohni tai ibsi. Menkää muualle ripuloimaan tai käyttäkää vaippaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joko et ymmärrä mikä tilanne voi olla tuollaista suolistosairautta sairastavalla huonommassa vaiheessa tai sitten ilmeisesti pysyt aina kotona.
Kyllä ne tuotokset pönttöön osuvat ja sieltä huuhdellaan pois eli kylppäri / WC ei likaannu eikä mene pilalle.
Eipä auttamisen halua ihmisillä ole sen vertaa että satunnaisesti saisi käydä vessassa.
Olen tuo aiemmin crohnista ja housuvaipoista kirjoittanut yksilö. Minulle on joskus suunniteltu jopa suoliavannetta, joten tiedän kyllä mistä on puhe. Kaikkein pahimpina kausina ollaan sairaslomalla ja sairaalassa.
Ihmetyttää kyllä tuo hätä mennä ystävän vessaan, kun kaupungilla tarve iskee jonkun taudin takia. Sikäli mikäli olen ymmärtänyt, siinä on päästävä vessaan siinä samassa, eikä vasta jotain 10-15 minuutin päästä, kun on ensin juossut sinne ystävän asunnolle, kavunnut mahdolliset portaat, soittanut ovikelloa (entäs jos ystävä ei ole kotona?) ja sitten vielä ovella joutunut selittämään mahdottoman kiireensä... ei en edes usko, että kukaan noin tekeekään. Kenellä muka on ystävä joka kulman takana asumassa? Ja kuka tosiaan ottaa sen riskin, ettei sinne kaverin kotiin pääsekään?
Kyllähän lähin vessa on sitten jonkun liikkeen tai ravintolan yhteydessä ja sinne pääsee useimmiten ilman selityksiä.
Luulisin kuitenkin, että nämä crohn-potilaat osaavat varautua, eivätkä edes lähde minnekään ilman vaikkapa jotain suojia tms., en minä ainakaan lähtisi ihan noin vain kaupungille seilaamaan ja sitten tulisi yllätyksenä, että nyt on päästävä samantien vessaan, kukas se tässä mahdollisesti asuisikaan lähellä.... entäs jos ketään ei asu juuri sillä alueella? Onhan siihenkin osattava varautua.
Ihan perus "töykeyksiä" eli roskat jätetään minne sattuu, ruokailuastiat myös.
Kolme vauvallista ihmistä yrittäny käytetyt vaipat laittaa keittiön roskikseen, silloin olen sanonut että viekää itse tuonne ulkoroskikseen kun kuitenkin autolle menette, se on ollut ok asia, ei oo riitaa tullut siitä "säännöstä"
Käsiä ei pestä kun käyvät vessassa (kuulisin jos hana aukeaa) ja niillä samoilla käsillä koskevat kahvileipiin jne.
Astiakaapista otetaan aina ne arvokkaimmat astiat takaa vaikka olisin varannut jo astiat pöydälle.
Yks entinen kaveri oli niin juntti kun joskus huuto itki jotain mielenpahoitustaan niin niisti verhoihin... paperia olisi ollut saatavilla.
Jos löytyy jokin kalliimpi herkku kaapista niin heti ollaan NAM! Ja oikein huuliaan lipoen tuijotetaan jos sitä herkkua saisi.
Ja ylipäätään ne omin luvin kaappien penkojat ärsyttää..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi naapuri on aika hauska, joskaan ei törkeä vieras. Naapuri on viisikymppinen perheenäiti. Hänellä on tapana pistäytyä meillä melko usein, yleensä hän vain pyörähtää hetkisen istumassa ja vaihtamassa kuulumisia. Mukava tapa minun mielestäni, koskaan ei ole pelkoa että hän jäisi koko illaksi istumaan.
Sellainen erikoisuus hänellä on, että joka ikinen kerta kun hän pölähtää sisään, hän on jotain vailla saman tien. Yleensä hän ei ehdi edes potkaista kenkiä jalastaan ensin. Useimmiten pyyntö on jotain pientä syötävää, joskus kosmetiikkaa tms. Naapuri siis tupsahtaa ovesta sisälle, ja saman tien kailottaa että voisiko saada voileivän, olisi vähän nälkä. Tai löytyisikö pähkinöitä, nyt tekisi mieli pähkinöitä. Tai lasillista kuohuviiniä. Koluan aina kaapista mitä pyydetään, eikä sitä paljoa kulu, 1 voileipä tai vajaa kourallinen pähkinöitä (jos siis nämä oli kyseessä). Joskus ovesta tultua tarvitaan välittömästi terveyssidettä, tai hiuslakkaa tai ripsiväriä. Joskus pyyntönä on ollut soittaa heti Spotifysta tietty biisi.
Huomasin tämän kuvion jo vuosia sitten, ja ryhdyin huvittuneena seuraamaan sitä. Kertaakaan naapuri ei ole pettänyt.
Pyynnöt ovat aina pieniä ja kohtuullisia. Muutenkin kyseessä on kaikin puolin hyvä naapuri, minulla ei ole mitään syytä hikeentyä tuosta. Olen vain ihmetellyt mielessäni tuota tapaa.
Miten käy, jos sinulla ei juuri hänen haluamaansa tarjottavaa satu olemaan?
Ei mitenkään. Naapuri sanoo vain huolettomasti että okei. Yleensä itse ehdotan tilalle jotain vastaavaa, vaikka jos pyyntönä on ollut lasillinen kuoharia, sanon ettei sitä nyt ole mutta käviskö valkkari, jääkaapissa on avattu pönikkä. Ja sehän käy aina mainiosti. Tämä pyytäminen on aina kohteliasta eikä mitenkään vaativaan sävyyn esitettyä, sellainen jonkun sorttinen kepeä seurustelukuvio.
Oletko tehnyt vastavierailun ja pyytänyt jotain? Miten kävi?
Olen toki kyläillyt heillä monet kerrat. Rouva on niin vieraanvarainen ja kerkeävä, etten ehdi tuulikaappia peremmälle kun ollaan jo panemassa pötyä pöytään.
Ehkä vika onkin siinä: olen hänelle liian hidasliikkeinen 😆
No esim. juhlissa ei katsota ollenkaan niiden omien muksujen perään, keskitytään vaan seurustelemaan muiden vieraiden kanssa ja lappaamaan ruokaa omaan napaan. Lapsille kahmitaan ruokaa lautaset täyteen, jota sitten nirsoillen syödään ja lääsitään pitkin poikin ja suurin osa jää syömättä. Parhaat pöytäpaikat toki varataan niille kersoille, jotka eivät malta pöydässä istua. Isäntäväki ei sitten ehdi muuta tekemään, kun kantamaan ruokaa pöytään ja paimentamaan niitä lapsukaisia kotiin lähtöön saakka. Koko ajan pitäisi olla keksimässä jotain tekemistä ja temppurataa. Siinä sitten ainoaksi tehtäväksi jäikin kutsua ihmiset kotiinsa viettämään vapaa-aikaa, kun itse jää täysin piian osaan eikä ehdi tuskin sanaa vaihtaa kenenkään kanssa.
Muutenkin tuntuu, ettei lapsilla ole nykyään mitään kuria, kaikkea pitää näplätä ja joka paikassa pitää hyppiä. Lisäksi ei vanhemmat yhtään katso, että esim syönnin jälkeen tulisi kädet ja naamat putsattua. Sitten niitä suttusormien tuhruja saa siivota monta päivää.
Eräs vanhus kaivoi jotain hampaankolostaan ja laittoi kukkaruukkuun. Ei mitenkään seniili tapaus kuitenkaan. Tosi ällöä.
Mulle tuli vähän aikaa sitten kaveri kylään perheensä kanssa viikonlopuksi. Minun piti lähteä ulkomaille jo lauantaina, joten jätin heille avaimet. Tullessani kotiin huomasin heidän siivonneen keittiön siistimmäksi kuin se oli heidän tullessaan ja muutenkin korjanneen kaikki jälkensä.
Tapaan ihmisiä mielluummin jossain muualla kuin kotonani. En pidä siitä, että tavaroihin kosketaan tai kotiani arvostellaan. Kerran yksi kaveri (miespuolinen) yritti tulla kännissä minun sohvalle nukkumaan, oli ollut naapurissa eikä jaksanut lähteä kotiin. En päästänyt edes ulko-ovesta sisään. Sanoin, ettei ole minun ongelma missä nukkuu, mutta minun sohvaan ei kuseksita. Kyseinen tyyppi ei ole sen jälkeen puhunut minulle. Kavereiden kautta kuulin, että oli haukkunut minua pihtariksi.
Muitakin ihmisperseilijöitä on elämän varrella tullut vastaan, mutta ei aivan tollasia tapauksia kuin ketjussa kerrotaan olleen.
Myrskyn takia heiltä oli sähköt menneet ja tulivat meille tekemään makroonilaatikkoa itselleen 😁
En ole koskaan ymmärtänyt sitä mentaliteettia, että on täysin oikeutettua vain marssia toisten jääkaapille tai ruokakaapeill ja ottaa sieltä mitä tahansa suuhunpantavaa kuin kotonaan. Vaikka oltaisiin kuinka läheistä toisen kanssa, niin ei kaikk välttämättä tykkää siitä jos lempilimut tai lempieinekset päätyy parempiin suihin.
Olisihan se toki ihan hyvien käytöstapojen vaalimista jos kysyisi isäntäväeltä aina vieraillessaan, että onko ok käydä jääkaapilla ja, että mitä sieltä saa ottaa...
olenko vain outo? kirjoitti:
En ole koskaan ymmärtänyt sitä mentaliteettia, että on täysin oikeutettua vain marssia toisten jääkaapille tai ruokakaapeill ja ottaa sieltä mitä tahansa suuhunpantavaa kuin kotonaan. Vaikka oltaisiin kuinka läheistä toisen kanssa, niin ei kaikk välttämättä tykkää siitä jos lempilimut tai lempieinekset päätyy parempiin suihin.
Olisihan se toki ihan hyvien käytöstapojen vaalimista jos kysyisi isäntäväeltä aina vieraillessaan, että onko ok käydä jääkaapilla ja, että mitä sieltä saa ottaa...
Itse en mene omine lupineni edes vanhempieni tai anopin jääkaapille eivätkä mene lapsemmekaan.
Korjaus :) Crohn jos nyt pilkkuja nus*itaan.