Vierastuskaudet?
Tuleeko lapsille useampiakin vierastuskausia? Tiesin, että siinä noin 6kk-12kk iässä tulee vierastuskausi ja jostain luin joskus, että liikkeelle lähtöihin voi myös liittyä vierastusta. Meillä alkoi n. 9kk iässä tosi kova vierastus ja noin vuoden iässä se helpotti. Lapsi lähti kävelemään ennen 1,5 v ikää ja silloin oli myös sitä.
Saattaako niitä tulla vielä myöhemminkin? Nyt on ikää 2v 2kk ja tuntuu, että taas alkaa. Joitain ihmisiä saattaa pelätä kovasti, mutta toisaalta monien kanssa on tosi reipas.
Kommentit (9)
Aika paljon käydään kyllä eri puolilla, tosin olen vielä lasten kanssa kotona. Yleensä nykyään ei ole enää vierastanut ja ollut tosi reipaskin, mutta nyt se on taas parin viime kuukauden aikana alkanut nostaa päätään. Silloin tällöin saattaa olla joku henkilö, jota pelkää niin, että itku tulee. :-( Muuten on ihan iloinen. Tosin sellaistakin on alkanut olla, että pelkää nykyään mm. pimeää ja tuulta.
Onko tämä jotain normaalia 2v ikään kuuluvaa ja ohimenevää? Herkkyydessä eikä peloissa ei ole sikäli mitään vikaa, mutta mieleen hiipii, onko kaikki ihan ok...? Tai ollaanko tehty jotain väärin?
Eilen pelästyi Puoli seitsemän -ohjelman juontajaa tv:ssä, kun tällä oli kunnon afropermis päässä ja alkoi itkeä eikä heti uskaltanut katsoa tv:hen päinkään. Ennen ei ole pelästynyt mitään tv:ssä olevaa noin. Alkoi vähän huolettaa, että laajeneeko nämä pelot vain?
Eikö muilla ole ollut tällaista?
Joidenkin lähteiden mukaan eroahdistus on voimakkaimmillaan 2-vuotiaana :) Mulla vasta 9kk vauva, mutta olen käsittänyt että vierastamiset tulee kausittain, vaikka usein puhutaankin 7-9kk vauvan vierastamisesta. Meillä ensimmäin kausi oli 4kk iässä ja kesti pari viikkoa, sitten alkoi 7kk iässä ja pahentunut vain siitä. Varmasn jossain vaiheessa tulee taas rauhallisempaa ja sitten taas uudestaan :)
Kiitos sinulle vastauksesta! :) Enpä ollutkaan tiennyt tuota, että pahimmillaan voisi olla juuri 2-vuotiaana. Olisikohan tämä sitten sitä kautta nyt... Olin luullut, että vierastamiset on vain vauva-aikana ja silloin liikkeelle lähtiessä, ja että ne alkaisi olla meillä jo ohitse päin, mutta näköjään tosiaan on niin, että aina sitä on milloin mikäkin kausi menossa. Ihan jotenkin puskista tämä alkoi ja kovasti ihmettelin, että mikä sille nyt on ykskaks tullut.
Onko muuten yleensä molempia yhtä aikaa, vierastusta ja eroahdistusta? Vai voiko olla vain toista? Tai nyt kun mietin, niin kyllähän tuo aika minun perään taitaa taas vähän olla.
Meillä kanssa 2v 2kk tyttö, jolla oli tossa heti 2v synttäreiden jälkeen jonkinmoinen eroahdistuskausi. On ollut päiväkodissa melkein vuoden ja yhtäkkiä tossa lokakuussa se tuttuun päiväkotiin jääminen alkoi olla ihan hirveää. Joka aamu itkun kanssa. Myös isä kelpasi huonommin kuin äiti, aina hirveä itku kun menin vessaan jne. Sitä kesti n. 1,5 kk, nyt taas ei mitään.
Meillä ensimmäistä kertaa varsinainen vierastuskausi ja ikää pojalla juurikin se 2v 2kk. Samaan aikaan menossa ensimmäistä kertaa myös todellinen äiti-vaihe, eli kovasti haluaa juuri äidin syliin ja äidin kainaloon.
Kovien äänien ja tuulen pelkääminen on muös ihan normaalia, meillä ajoittui pahimmillaan tuonne 1,5v-2v kohdalle.
Hyvä kuulla, että ainakin joillain on ollut tässä iässä samanlaista. :-) Muskarissa ja muualla kun on käyty, niin tuntuu, ettei kellään muulla ole samanlaista. Sitten on ehkä sen takia käynyt välillä vähän mielessä, että onkohan tämä sittenkään enää ihan normaalia. :-( Mut toisaalta olen miettinyt, että kaikki ei varmaan silloin käy tuollaisissa, jos on kovin pahaa vierastusta?
Enemmän vaan kohtaamisia.