Voiko patologinen valehtelija päästä valehtelusta eroon, "parantua"?
Mitä mieltä? Tai onko linkittää mitään hyvää artikkelia aiheesta?
Kyse miehestäni, josta haluaisin uskoa, että voisi lopettaa valehtelun vielä joskus..
Kommentit (6)
Riippuu mitä muuta häiriintyneisyyttä patologiseen valehteluun liittyy.
Hei ap!
En osaa oikein neuvoa asiassa, mutta uskoisin että ainoa mahdollisuus "parantua" olisi, että miehesi itsekkin tiedostaisi valehtelunsa ja haluaisi siitä parantua ja myös haluaisi mennä puhumaan siitä ammattiauttajan kanssa.
Ehkä avaan tätä vähän, niin on helpompi teidän ottaa kantaa.
Valkoisia valheita esiintyy arjessa usein - väritetään totuutta jotta se kuulostaisi paremmalle. Esimerkiksi "oltiin koko ilta hallilla laittamassa työkaverin kanssa autoa" vaikka totuus oli että kävivät hallilla kyllä mutta sen jälkeen istuivat huoltoasemalla ja rupattelivat parin naispuolisen kaverin kanssa.
Lähes poikkeuksetta joka kerta valehtelu liittyy muihin naisiin.
En ole mustasukkainen, annan mennä vapaasti ja jutella muiden naisten kanssa (kaikki tämä ihan ok ja normaalia jos pysytään asiallisissa rajoissa). Kyllähän mä itsekin olen tekemisissä muiden miesten kanssa - vaihtelen kuulumisia puhelimitse joskus, jos baarissa sattuu törmäämään niin tottakai juttelen.. Jnejne. Kavereita ne on mulle siinä missä naisetkin.
Tätä samaa suon tottakai myös miehelleni.
Silti hän kokee, että kaikesta pitää valehdella mihin liittyy naiset. Viimeisin oli tapaus, kun näimme baarissa mieheni eksän. Tai tarkemmin sanottuna mieheni tanssi (tai jotain pyöri) hänen kanssaan tanssilattialla. Kysyin myöhemmin tiskillä, että eikös toi ookkin sun eksä kenen kanssa tanssit? Hän vastasi että "eei oo, mut eiks ookki tosi samannäkönen?" = eli yritti pelastaa omaa nahkaansa ja kuvitteli että suutun jos hän myöntää että tämä nainen oli se ex. Tosiasiassa suutuin sitten siitä että piti valehdella, vaikka tiesin hyvinkin että se nainen oli ex eikä kukaan tuntematon :D
Ollaan oltu yhdessä 3v.
Ap
Itse olen patologinen valehtelija ja ainakin omalla kohdallani uskon että en voi parantua. Olen yrittänyt etsiä myös ammattiapua, mutta koska ongelmani johtuvat ilmeisesti muistin toiminnan häiriöistä, niille ei oikeastaan voida mitään.
Eri asia jos on joku psyykkinen kuvio joka laittaa valehtelemaan - näissä tapauksissa varmasti valehtelija voi saada apua esim. terapiasta. Esim. jos suurentelee asioita puheissaan kun on huono itsetunto, tai vastaavaa.
Itse kuitenkin valehtelen siksi, että pääni ei toimi normaalisti - minä en puhumishetkellä tiedä edes mikä on totuus, tai en pysty erottamaan sitä mielikuvituksesta.
Nostan tämän jos joku nyt vastaisi. Haluaisin keskustelua asiasta! Vaivaa edelleen..
Ap