Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Auttakaa. Mistä ja miten aloitan kodin raivauksen?

Vierailija
04.12.2016 |

Kotini on kauhea läävä. Tarvitsen jotain neuvoa ja tsemppausta että pääsen tästä eteenpäin. Olisin tosi kiitollinen neuvoista. Arvostella, soimata ja nimitellä osaan itseäni erinomaisen hyvin itsekin, joten jos mitenkään pystytte, pyydän jättämään sellaiset kommentit lähettämättä.

Olin nuorempana viitisen vuotta määräaikaisella työkyvyttömyyseläkkeellä mielenterveyssyistä. Nyt olen terapian myötä päässyt elämän syrjään kiinni, olen saanut vuosikausia kituuttamani yliopisto-opinnot valmiiksi ja päässyt töihin ja muutenkin tulevaisuus näyttää valoisammalta. Olen nyt noin 30-vuotias.

Kotini on sotkuinen ja likainen ja tilanne stressaa ja aiheuttaa järkyttävää häpeää. Pahin painajaiseni on, että joku työkavereistani joutuisi jostain syystä käymään ovellani vaikka tuomassa jotain asiakirjoja tms ja näkisi edes vilauksen elämästäni. Asun kaupungin vuokra-asunnossa, joka ei ollut kovin siisti edellisen asukkaan jäljiltä 7 vuotta sitten tähän muuttaessani. Tein jonkinlaisen sisäänmuuttosiivouksen, mutta sen jälkeen olen siivonnut kunnolla ehkä 4 kertaa vuodessa. Imuroin ehkä kerran kuussa päällisin puolin, mutta se ei riitä koska minulla on 2 kissaa joista lähtee karvaa. Myös kissanhiekkaa kulkeutuu kissojen tassuissa ympäri kämppää. Tavaraa on ihan liikaa, lattialla on pahvilaatikoissa kirjoja ja papereita ja ties mitä roinaa. Minulla on noin 5 000 kirjaa ja DVD- ja CD-levyjä en kehtaa edes laskea. Asuntoni on 50 neliön kaksio.

Tiedän, että moni asia on omaa syytäni (tavaroiden hamstraus, kissat jne.) ja että nytkin kannattaisi tehdä jotain sen sijaan, että istun tässä ja kirjoitan tänne. En vain tiedä mistä aloittaisin, olen jotenkin lamaantunut.

Kommentit (50)

Vierailija
1/50 |
04.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloita jostain. 

Ota yksi asia kerrallaan. Helppoa voisi olla esim. heittää ekaksi pois vanhat, huonot vaatteet. Kaksi jätesäkkiä: UFF-kelpoiset toiseen ja lumput toiseen.

Hienoa muuten että olet pääsemässä eteenpäin: onnittelut valmistumisesta ja työpaikasta! 

Vierailija
2/50 |
04.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama täällä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/50 |
04.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsot kaiken turhan ja ylimääräisen pois,lopuille tavaroille kullekkin oma paikka.itse tein kaksi vuotta sitten saman,ihanan helppo pitää koti siistinä kun mitään turhaa ei ole tiellä.tsemppiä!

Vierailija
4/50 |
04.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavaran vähentäminen on tehtävä ensin. Sillä siivoamaan ei pysty, kun tavaraa on liikaa. Ja reilulla kädellä sitä tavaraa pois vaan. Ensin yrität postaa ihan selvää roskaa: tyhjiä pakkauksia ja pahvia, jätepaperit (mitään vanhoja lehtiä ei tarvitse säästää), risat vaatteet, kaikki muukin risa tavara, arkistoidut jutut (esim. opiskelupaperit - niitä ei oikeasti tarvitse ikinä).

Ja joku ehdotti vaatteiden karsimista. Se voisi olla hyvä seuraava kohde, sillä se on selkeästi rajattu kokonaisuus. Jätät yhden kaapillisen ja se riittää. Eli sinne kaappiin parhaat ja mieleisimmät vaatteet, mitkä mahtuu sinne väljästi pakattuna. Muut ovat kerta kaikkiaan liikaa, eli ne uffille ja huonot roskiin.

Vierailija
5/50 |
04.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta jos ei ole paikkoja tavaroille, mitäs sitten?

Vierailija
6/50 |
04.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaa kannattaa kaapeista ja vaatehuoneista. Kun ne saa raivattua niin siirtyy tasoille ja lattialle. Ja muista pistää pois kaikki, mitä et tarvi! Käyttökelpoinen tavara esim kierrätyskeskukseen ja käyttökelvoton sekajätteeseen.

Vierailija
7/50 |
04.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, tuo lähestymistapa voi olla ihan toimiva, että päätät minne tulee mitkä tavarat, ja ne mitkä eivät mahdu, ovat liikaa. Eli jos vitriiniin tulevat koriste-esineet, niin koristeita saa olla vain sen verran kuin siihen vitriiniin mahtuu. Sinne siis valitaan tärkeimmät ja muut ovat kylmästi liikaa = roskaa.

Vierailija
8/50 |
04.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ekaksi selvität ne tavarat mitä on lattialla ajelehtimassa, siivous helpottuu jo sillä.

Vierailija
9/50 |
04.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloita rauhassa. Älä odota valmista hetkessä. Imurointia ei kannata ajatella aluksi, vaan se raivaus. 

Kirjat, joita luet tai jotka haluat esille, siististi kirjahyllyyn. Muut laatikkoon vaikka varastoon. Samoin cd-levyt järjestykseen. Vaatekasat pois, pesuun tai kaappiin. Turhat pois, ehdottomasti. Sama koskee astioita. Tiskaa tiskit, astiat kaappiin, työtasot tyhjäksi. Kaikki turha kapistus pois. Ja ylähyllyihin ne joita et oleta tarvitsevasi nyt heti. 

Vasta kun tavarat ovat järjestyksessä, on sen siivoamisen aika.

Ja kämppä pysyy siistinä kun tavaroilla on oma paikka ja kun ne jaksaa sinne aina takaisin laittaa. Keksit paikan heijastimille ja lampuille jne.

Vierailija
10/50 |
04.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoita lapuille eriteltyinä kaikki asiat mitä kotonasi pitää tehdä, laita ne purkkiin tms. ja ota sieltä yksi lappu päivässä ja tee se heti. Tää toimii hyvin kun on sellainen fiilis ettei oikein tiedä mistä alottaisi.

Vierailija
11/50 |
04.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa siltä, että tuollaisesta ei selviä ilman ulkopuolista apua ja roskalavaa. 

Ota ensin talteen kaikki, mitä tarvitset, ja sen jälkeen soita sellaiseen firmaan, joka tyhjentää kuolinpesiä.

Vierailija
12/50 |
04.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

1.  Hanki aluksi riittävästi roskasäkkejä rojua varten ja laatikoita kierrätykseen vietäville ehjille tavaroille. 

2. Hanki lisää em. tarvikkeita.

3. Vie tavarat asianomaisiin keräyspaikkoihin.

4. Hanki hyvät siivousvälineet.

5. Siivoa, siivoa ja siivoa.

6.Elä ja nauti siististä kodistasi.

7. toista nämä 6 kohtaa joka vuosi!

Vierailija
13/50 |
04.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloita ihan pienestä. Kasaa vaikka lehdet ja vie lehtikeräyslaatikkoon. Sitten tyhjät pullot kasseihin ulko-oven viereen kauppareissulle mukaan otettavaksi. Tiskipöytä puhtaaksi. Pese vessa ja suihku.

Minulla on paha tapa se, että en osaa keskittyä yhteen puuhaan ja tehdä sen loppuun. Aina väliin tulee jotain muuta, joten minulla on sitten monta keskeneräistä asiaa. Kun tehtävän pilkkoo tarpeeksi pieniin osiin, jotain tulee kerralla valmiiksi. Vaikka jääkaapin pesu yksi hylly kerrallaan, ei koko jääkaappia yhdellä kertaa.

Vierailija
14/50 |
04.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta jos ei ole paikkoja tavaroille, mitäs sitten?

Puuttuuko sinulta jotain huonekaluja? Jos puuttuu, niin sitten niitä hankkimaan. Jos ei ole mahdollisuutta, niin sitten on tietysti keksittävä hätaratkaisuja, kuten laatikkopinoja. Mutta selvää on, että nuo ratkaisut eivät koskaan ole hyviä.

Jos ei puutu mitään huonekaluja, niin sitten siihen kämppään mahtuu vain se määrä tavaraa mitä nämä huonekalut imevät. Jos haluaa säilöä enemmän tavaraa, niin tarvitaan isompi kämppä ja sinne lisää huonekaluja.

Vierailija
15/50 |
04.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Mulla on samantapainen tilanne, olen samanikäinenkin. Olen pari vuotta painiskellut masennuksen kanssa ja sinnitellyt siitä huolimatta töissä, joten kodin siisteys on tässä yhtälössä jäänyt retuperälle, kun siihen ei ole voimia ollut laittaa. Tämä ahdistaa ja nolottaa, oikeasti pidän siisteydestä. Myös mulla on tavaraa ihan liikaa, ja unelmoinkin siitä, että kaikelle olisi oma paikka ja kaiken löytäisi heti. Tiedän, miten lamaannuttavaa tällaisen jumalattoman projektin aloittaminen ja toteuttaminen on.

Miten tämän sitten toteuttaa? Vähän kerrallaan kai se on tehtävä. Edelleenkään ei vapaa-ajalla paljon energiaa ole, eikä sen käyttäminen siivoamiseen huvittaisi yhtään. Toisaalta kärsin tästä tilanteesta, eikä sotkut siivoa itseään. Uskon ja tiedän, että kodin hyvä kunto nostaisi mielialaa tai ainakin auttaisi sen nousussa.

Tällä viikolla aloitin: sain jopa kaksi pientä ovellista hyllyä raivattua, heitin niistä turhat roinat menemään. Eteisessä nököttää iso ikeakassillinen vaatteita, jotka pitäisi kuljettaa vaatekeräykseen.

Mitäs jos tulisit tänne ketjuun kertomaan mitä olet saanut tehtyä? Vaikka se olisi tosi pientä, on se askel kohti sitä päämäärää. Voitaisiin tsempata toisiamme ja vaihtaa kuulumisia. Mulla ei ole ole mitään hyviä ohjeita antaa, koska olen niitä itsekin vailla. Ehkä sellainen tulee mieleen, että jos joku tarjoaa apua, niin ota se vastaan. Itselleni perheenjäsen tarjosi siivousapua, josta olen jo kauan useasti kieltäytynyt, sillä mielestäni mun tulee siivota omat sotkuni. Olen kuitenkin nyt miettinyt sen vastaanottamista, sillä se voisi antaa uutta puhtia tän projektin kanssa.

Annahan kuulua itsestäsi :)

Vierailija
16/50 |
04.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä laiskan siivoojan neuvot:

1. Tarkista varastotila. Kuntien vuokra-asunnoissakin on yleensä olemassa joku kellarivarasto tms. jossa säilytetään sellaista tavaraa, joka ei ole käytössä.

2. Hanki jätesäkkirulla, läpinäkyviä muovisäkkejä sekä muutamia laatikoita. 

3. Aloita siivous perimmäisestä nurkasta. Pakkaa läpinäkyviin jätesäkkeihin sellaista tavaraa, jota aivan varmasti jonakin päivänä tarvitset. Laatikoihin särkyvää ja muuta sellaista, joka ei ole säkkitavaraa, mm. kirjat ja levyt. Älä suotta nyt tuhlaa aikaa lajitteluun vaan asettele ne laatikoihin siten, että näet sisällön heti kirjan selästä ja levyn sivusta. Siksi kannattaa käyttää tarpeeksi matalia ja pieniä laatikoita.

4. Laita surutta jätesäkkeihin kaikki se, jota et tarvitse, ilmiselvien roskien lisäksi.

5. Ala kantaa kaikkea ulos saman tien, eli aina asunnosta poistuessa ota jotain mukaan: jätesäkki roskikseen, levylaatikko tai vaatesäkki varastoon, joku muu kierrätykseen.

Kun tätä olet tehnyt muutaman päivän, alat olla voiton puolella ja sitten voit pyyhkiä ensin katon ja seinät, sitten kaikki tyhjät tasaiset pinnat ja pestä ikkunat. 

Kissoille sinun kannattaa hankkia sellainen "vessa", josta kulkeutuu mahdollisimman vähän hiekkaa muualle. Voit laittaa sen isoon matalaan laatikkoon, johon jää osa hiekasta.

Vierailija
17/50 |
04.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä aloittaisin laittamalla wc-pönttöön pesuainetta ja jättämällä sen likoamaan sillä aikaa kun siivoan keittiön ja tiskaan astiat. Sitten siivoaisin makuuhuoneen ja vessan. Jos sen jälkeen olisi energiaa, veisin roskat ja jätepaperit ulos. Seuraavina päivinä huolehtisin että keittiö jää siistiksi kokkauksen jäljiltä ja alkaisin raivata olohuonetta nurkka kerrallaan.

Vierailija
18/50 |
04.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kierrätyskeskukset ovat mieluusti vastaa kirjoja ja DVD/CD levyjä.

Vierailija
19/50 |
04.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tekisin niin, että valitsisin yhden pienen kohdan, jonka varmasti jaksan laittaa kuntoon. Esim tyhjäisin tavarat lipaston päältä ja pyyhkisin sen, yksi yöpöytä tms. Sitten ottaisin siitä puhelimeen kuvan.

Seuraavana päivänä taas yksi pieni kohta ja uusi kuva.

Tekisin sellaisen kuvapäiväkirjan etenemisestäni puhelimeen. sitä voisi katsella, jos meinaa epätoivo iskeä.

Lisäksi saattaisin tehdä niin, että päivän aikana keräisin yhden pussillisen/jätesäkillisen ryönää ja veisin sen illalla pimeällä jätekatokseen. (varmaan hävettäisi antaa naapureiden huomata, kuka sitä paskaa sinne roskikseen kantaa urakalla...)

Tekisin tätä niin kauan, kun tarvisi, ihan sama kauanko siihen menee.

Vierailija
20/50 |
04.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kahdeksan