Kysy mitä tahansa hotellisiivoojalta!
Ainoa mitä en suostu paljastamaan on minkä hotellin leivissä olen mutta muuten kysykää mitä mieleen juolahtaa
Kommentit (43)
Onko nykyisin tuntipalkka? Yritin nuorena tuota hommaa ja siitä maksettiin vain 7 markkaa huoneelta. Sain tunnissa siivottua vain 2-3 huonetta, joten se ei oikein lyönyt leiville :-(
Vierailija kirjoitti:
Saako kysyä, mikä on tuntipalkkasi? Ystäväni tienasi laajan hotelliketjun siivoojana 7e/h, minusta aika pieni palkka työn kiireellisyyteen jne nähden...
Saan 11e/tunti. 7e kuulostaa kyllä kovin alhaiselta
Millaisia törkeyksiä olet asiakkaiden jäljiltä työssäsi kohdannut? Ällöttääkö yhtään siivota spermaisia tai muiden eritteiden tahrimia vuodevaatteita? Itse kerran jätin aika reilut menkkatahrat hotellin lakanoihin, en katsonut oliko mennyt täkkiin tai muihin vuodevaatteisiin "syvemmälle". Vahinko oli toki, mutta silti nolottaa tuollaiset.
Vierailija kirjoitti:
Odotatko että asiakas irrottaa lakanat valmiiksi ja kasaa pyyhkeet lattialle? Vai millainen on unelma-asiakkaasi?
Tulen hyvälle mielelle jos asiakas tekee jotain auttaakseen, esim juuri irrottaa lakanat. Meillä on keittiöllisiä huoneita ja arvostan kovin jos asiakas lataa pesukoneen ja laittaa sen päälle ennen lähtöään niin ei tarvitse ravata pyykkihuoneelta puhtaita astioita. En viitsi laittaa huoneen tiskariin likaisia astioita ja jättää seuraavalle asiakkaalle koneen tyhjäystä.
Vierailija kirjoitti:
Oltiin muutama yö Järvenpään Scandicissa. Siellä oli valonapit ja niiden ympärystä kosteusvoiteessa. Vessanpytyssä oli kakkakikkare. Vessan kaakelit olivat alaosastaan likaisten roiskeiden tahrimat, huoneessa oli taulu, jonka lasissa oli kaksi eriväristä tahraa, vauvansängyn patja oli erittäin likainen ja tahrainen jne
(En uskaltanut katsoa lainkaan sänkyjen alle enkä aikuisten patjoja. Sen huomasin, että lakanan alla ei ollut mitään muovifroteeta. Eli aikuisten patjat olivat varmaan myös kamalat)
Peilit olivat puhtaat ja pytty kakkakikkaretta lukuun ottamatta puhdas.
Ei johtunut siitä, että olisi unohtunut siivota. Me jouduimme vähän odottamaan ala-aulassa, kun respassa sanottiin siivouksen olevan kesken. Lisäksi vessapaperin pää oli taiteltu nätiksi ja sängyt pedattu.
Mitä mieltä olet tästä? Itse sain hotellikammon.
Kuulostaa todella ikävältä enkä itse kyllä yöpyisi tuollaisessa huoneessa. Enkä jättäisi huonetta tuollaiseen kuntoon.
Mikä on huvittavinta, järkyttävintä sekä oudointa, mitä olet hotellihuoneessa nähnyt?
Kun aloitit siivoustyön, miten sinut "koulutettiin" hommaan, kun aiemmasta vastauksestasi päättelin, ettet ole siis erikseen kouluttautunut siivojaksi? Oliko mitään tiettyä asiaa vaikeinta oppia?
Mistä työssäsi pidät eniten ja mistä vähiten?
Vierailija kirjoitti:
Mikä on pahinta, mitä olet joutunut siivoamaan?
Kaikenlaiset eritteet on tuttuja, oksennusta ja paskaa tulee siivottua harva se päivä. Ehkä inhottavinta on siivoilla muiden karvoja. Välillä näkee että asiakas on ajellut oikein huolella alakertansa ja pönttö/lattiakaivo on täynnä tummaa ja kikkaraista karvaa. Ei saa oikein pyyhittyä joten vanha kunnon pinsettiote yökkäilyn kera
Vierailija kirjoitti:
Yleensä puolisen tuntia meillä. Joskus enemmän, joskus vähemmän.
Tuo kuulostaa varsin kohtuulliselta. Kun siivosin 7 markkaa huoneelta, niin se oli laskettu niin, että tunnissa kun tekee kuusi huonetta, niin saisi 42 markkaa tunnilta, mikä oli siihen aikaan ihan jees palkka. Mutta ei 10 minuutissa millään olisi ehtinyt tehdä sitä kaikkea, mitä vaadittiin!
Katsoin rahanarvonlaskurilla, että tuo vuoden 1994 7 markkaa olisi nykyrahassa 1,63 euroa. Pääsin siis tsemppaamalla 3,3-4,9 euron tuntipalkkaan nykyrahassa. Ei ihme, että luovutin aika pian.
Mikäli yövyt itse hotellissa, uskallatko käydä kylvyssä? Toisin sanoen: kuinka hyvin ammeet puhdistetaan?
Vierailija kirjoitti:
Millaisia törkeyksiä olet asiakkaiden jäljiltä työssäsi kohdannut? Ällöttääkö yhtään siivota spermaisia tai muiden eritteiden tahrimia vuodevaatteita? Itse kerran jätin aika reilut menkkatahrat hotellin lakanoihin, en katsonut oliko mennyt täkkiin tai muihin vuodevaatteisiin "syvemmälle". Vahinko oli toki, mutta silti nolottaa tuollaiset.
Niihin on tottunut enkä jää taivastelemaan mitään menkkatahroja. Menee rutiinilla pesuun. Lakanoita emme edes pese itse vaan ulkopuolinen firma joten heitetään kaikki vuodevaatteet vaan säkkiin. Meillä on myös runsaasti varatäkkejä ja patjoja kaikkialla joten on helppo vaihtaa uudet :) ei huolta, on tässä nähty yksi jos toinenkin veritahra
Oletko nähnyt vahingossa asukkaiden harrastavan seksiä tai masturboivan?
Vierailija kirjoitti:
Mikä on huvittavinta, järkyttävintä sekä oudointa, mitä olet hotellihuoneessa nähnyt?
Kun aloitit siivoustyön, miten sinut "koulutettiin" hommaan, kun aiemmasta vastauksestasi päättelin, ettet ole siis erikseen kouluttautunut siivojaksi? Oliko mitään tiettyä asiaa vaikeinta oppia?
Mistä työssäsi pidät eniten ja mistä vähiten?
Huvittavin oli ehkä eräs ulkomaalainen joka tuli kertomaan ettei suihku toimi. Meillä on liiketunnistimet suihkussa koska joskus asiakkaat sammuvat suihkuun ja kosteusvaurio olisi iso lasku. Silmät pyöreinä katsoi kun tulin näyttämään miten suihku toimii :D ei ollut ennen nähnyt.
Eräs aiempi työntekijä neuvoi miten siivotaan, ei ollut vaikea oppia, toki olin aiemmin vähän hitaampi kuin muut. Aluksi olin toisen siivoojan kanssa aina ja sitten vähän aikaa niin että siivosin itsekseni ja joku toinen tuli päivän päätteeksi tarkistamaan että muistin kaiken (vaihtaa roskapussin, tuoda puhtaat pyyhkeet, sulkea ikkunat tuuletuksen jälkeen jne.).
Vaikeinta oppia ja ärsyttävintä vieläkin on lakanoiden vaihto. Ne pitää asetella siististi ja pussilakanat vihaa mua... Niihin menee vieläkin eniten aikaa kun pitää taistella se täkki paikalleen ja asetella nätisti sängylle
Vierailija kirjoitti:
Oletko nähnyt vahingossa asukkaiden harrastavan seksiä tai masturboivan?
En, jengi kyllä käyttää sitä Do not disturb -lappua. Välillä kuulen jos ei ole musaa korvissa mutta mitäpä pienistä, hyvä että on käynyt flaksi jollain :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä puolisen tuntia meillä. Joskus enemmän, joskus vähemmän.
Tuo kuulostaa varsin kohtuulliselta. Kun siivosin 7 markkaa huoneelta, niin se oli laskettu niin, että tunnissa kun tekee kuusi huonetta, niin saisi 42 markkaa tunnilta, mikä oli siihen aikaan ihan jees palkka. Mutta ei 10 minuutissa millään olisi ehtinyt tehdä sitä kaikkea, mitä vaadittiin!
Katsoin rahanarvonlaskurilla, että tuo vuoden 1994 7 markkaa olisi nykyrahassa 1,63 euroa. Pääsin siis tsemppaamalla 3,3-4,9 euron tuntipalkkaan nykyrahassa. Ei ihme, että luovutin aika pian.
Meillä on tuntipalkka. Kuulostaa kyllä kohtuuttomalta tuo kertomasi
Vierailija kirjoitti:
Mikäli yövyt itse hotellissa, uskallatko käydä kylvyssä? Toisin sanoen: kuinka hyvin ammeet puhdistetaan?
Uskallan kyllä. Meillä on vain suihkuja mutta puhdistetaan hana, kahva ja lattiakaivo. Läpinäkyvä suihkuseinä pestään lasinpesuaineella ja jos näkyy jotain roiskeita seinällä niin pestään sekä lattia pestään aina. Seinät sun muut pestään perusteellisesti joka huoneesta tietyin väliajoin. Mutta voin uskoa että kaikkialla ei olla näin perusteellisia
Millainen on siivousrutiinisi huoneessa? Aka mitä kaikkea huoneessa tehdään?
Vierailija kirjoitti:
Millainen on siivousrutiinisi huoneessa? Aka mitä kaikkea huoneessa tehdään?
Kutakuinkin näin:
1. Huoneeseen sisälle, ikkuna auki (koska yleensä huoneessa leijailee vienohko alkoholin haju) ja verhot auki
2. Kerään näkyvät roskat kuten pullot sun muut ja vaihdan uudet roskapussit
3. Lakanat irti ja pesuun pyyhkeiden kanssa
4. Pesen peilit ja suihkuseinän lasinpesuaineella ja kuivaan lastalla
5. Tarkistan jääkaapin, mikron, kahvinkeittimen ja huoneen pöytälokerot ettei ole jäänyt mitään ikäviä yllätyksiä ja pyyhkäisen jos on likaa
6. Kerään likaiset astiat, vien pesuun ja tuon uudet tilalle
7. Pyyhin yöpöydän, työpöydän ja muut tasot huoneen puolelta
8. Pyyhin hanat ja lavuaarit vessan puolelta (plus jos kylppärin seinällä jotain roiskeita)
9. Pyyhin wc-pöntön ja pesen sisäpuolen vessaharjalla
10. Lattiakaivo auki ja kaikki karvat sun muut pois
11. Tarkistan, että kaikki tarvittavat on (ohjeet hotellivieraalle, vierastietokortti, palautelomake, kynä, kartta kaupungista plus kaapissa ylimääräistä vessapaperia ja extratyynyt)
12. Tarkistan, että vessapaperitelineessä on tarpeeksi wc-paperia ja käsienpesupisteellä ja suihkussa on tarpeeksi pesuainetta
13. Haen ja asettelen puhtaat pyyhkeet
14. Laitan uudet lakanat ja petaan pedit nätisti
15. Moppaan tai imuroin lattiat sen mukaan miltä näyttää. Jos kovin sottaista niin molemmat
16. Ikkunat kiinni, vessan lattialle lattiapyyhe ja jätän vieraalle jonkinlaisen valon päälle huoneeseen
Aikaa menee siis n. puoli tuntia. Yksilöhuoneisiin vähemmän ja kaksoishuoneisiin, eritoten keittiöllisiin, voi mennä jopa 45 min.
Kun itse yövyt (vieraassa) hotellissa, millaiseen kuntoon jätät huoneen?
Mikä on pahinta, mitä olet joutunut siivoamaan?