Nuoret koulutetut aikuiset uusavuttomia
Tähän on tultu, nuoret uusavuttomat koulutetut aikuiset ei omista edes ruuvimeisseliä!?!?
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000004891762.html
"Eniten vaikeuksia pari-kolmekymppisillä koulutetuilla aikuisilla"
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä välissä remonttireiskahommiin ehtii paneutua, jos kaikki aika menee opiskeluun ja työhön? Onpa ylimielistä porukkaa tuolla. Miettikää jos samalla tavalla kommentoitaisiin vanhusten uusavuttomuutta tekniikan parissa. Eläkeläisillä on paljon luppoaikaa, joten ei voi ajan puutettakaan syyttää
Ihmiset tekee vähemmän työtä kuin koskaan Suomen historiassa.
Vuorokaudessa on 24 tuntia ja jos 8 tuntia menee töihin ja pari tuntia matkoihin (joka on paljon) niin aikaa jää kuitenkin vaikka miten paljon.
Kouluun menee 50-60h viikossa ja töihin 20-25h viikossa matkoineen. Mielestäni mulle ei jää aikaa "vaikka miten paljon" kun pitäisi pitää huolta kunnosta ja sosiaalisista suhteistakin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lattiakaivon osaan puhdistaa, mutta pattereita en osaa huoltaa saatikka vuotavaa vessanpönttöä. Ja niin kauan kun maksan vuokraa 1000e/kk, 80 neliömetrin asunnosta, niin mielestäni minun ei tarvitse opetellakkaan.
N28
Tuolla rahalla et todellakaan saa mitään omaa huoltomiestä tekemään sinulle kuuluvia asioita.
1000 euroa on erittäin halpa hinta tuon kokoisesta asunnosta.
"erittäin halpa". Älä nyt viitsi.
En mitään omaa huoltomiestä ole pyytänytkään, mutta koko yhtiön talomies kuuluu hintaan. Enkä ole pyytänyt tekemään mitään minulle kuuluvia asioita. Vuotavan pöntön korjaus ja pattereiden korjaus kuuluu huoltoyhtiölle, ei vuokralaiselle. Vaikka se olisikin maalaisjärjen puolesta mahdollista tehdä itse. Jos haluaisin tehdä kaiken itse, hankkisin omistusasunnon.
N28
1000 euroa on todella halpa tuon kokoisesta asunnosta. Yksiökin maksaa 700-800 euroa Helsingissä ja monesti joutu maksamaan jopa enemmänkin.
Vuotavan pöntön korjaus ei todellakaan kuulu huoltoyhtiölle. Ellei siitä ole erikseen maksettu taloyhtiölle. WC pönttö on irtokaluste jonka kuka tahansa voi vaihtaa kotonaan.
Jos patteri rupeaa vuotamaan niin se kuuluu huoltoyhtiölle. Mutta esim. pattereiden ilmaus ei kuulu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä välissä remonttireiskahommiin ehtii paneutua, jos kaikki aika menee opiskeluun ja työhön? Onpa ylimielistä porukkaa tuolla. Miettikää jos samalla tavalla kommentoitaisiin vanhusten uusavuttomuutta tekniikan parissa. Eläkeläisillä on paljon luppoaikaa, joten ei voi ajan puutettakaan syyttää
Vuorokaudessa on 24 tuntia ja jos 8 tuntia menee töihin ja pari tuntia matkoihin (joka on paljon) niin aikaa jää kuitenkin vaikka miten paljon.
Kouluun menee 50-60h viikossa ja töihin 20-25h viikossa matkoineen. Mielestäni mulle ei jää aikaa "vaikka miten paljon" kun pitäisi pitää huolta kunnosta ja sosiaalisista suhteistakin
Jos sinulla menee kouluun noin paljon niin se tarkoittaa että sinulla on vikaa koulunkäymisessäsi jos jossain.
Tuo työmäärä nyt ei ole mitään. Lauantai ja sunnuntai 12 tuntia joka päivä niin se täyttyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
”Paljon on esimerkiksi sellaista, että soitetaan päivystysajalla, koska asunnossa liikkuu hämähäkki, ja huoltomiehen pitäisi tulla se pyydystämään. Itsekin olen joskus ollut päivystyksessä pyydystämässä asunnossa olevaa hämähäkkiä.”
Ei jumalauta, tähänkö ne mun maksamat yhtiövastikkeet menee???
Voisin lyödä vaikka vetoa, että nuo, jotka ovat hämähäkin vuoksi huoltomiestä hätiin soittaneet, ovat niitä koulutettuja nuoria naisia, jotka mm. laittautuvat tuntikaupalla joka päivä. Näitä naisia tuli opiskeluaikoina välillä nähtyä ja uusavuttomimpia tapauksia kuin he, saa todella hakemalla hakea.
T: Koulutettu, ei-uusavuton mies
Se on ihme että on aikaa meikata mutta ei ole aikaa opetella ihmisen perustaitoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sinulla menee kouluun noin paljon niin se tarkoittaa että sinulla on vikaa koulunkäymisessäsi jos jossain.
Tuo työmäärä nyt ei ole mitään. Lauantai ja sunnuntai 12 tuntia joka päivä niin se täyttyy.
Itse asiassa yliopisto-opiskeluun menee laskennallisesti aikaa 60h viikossa kolmosen keskiarvolla, jos haluaa saada sen 60op vuodessa ilman että opiskelee kesällä. Voit laskea tämän itsekin, jos et usko. Tietysti jos haluaa suorittaa kurssit rimaa hipoen ja prujata laskaritehtävät kavereilta niin vähemmälläkin selviää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siivosin ja pesin lattiakaivon viime viikolla töiden jälkeen. Meni n. 5 minuuttia. Tässä syksyllä ollaan myös kaikki ilmanvaihtoluukut käyty asunnosta läpi ja putsattu. Noin viisi minuuttia per luukku menee. Liesituulettimen ritilässä menee vähän kauemmin. Ei se ajan puutteesta pitäisi olla kiinni ainakaan.
N22
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siivosin ja pesin lattiakaivon viime viikolla töiden jälkeen. Meni n. 5 minuuttia. Tässä syksyllä ollaan myös kaikki ilmanvaihtoluukut käyty asunnosta läpi ja putsattu. Noin viisi minuuttia per luukku menee. Liesituulettimen ritilässä menee vähän kauemmin. Ei se ajan puutteesta pitäisi olla kiinni ainakaan.
N22
Ohoh tuli kahteen kertaan, luulin ettei se ensimmäisellä kerralla tullut.
N22
No jos lähdetään samaa galluppia tekemään Manhattanilla tyyliin "osaatko asentaa pistorasiat itse ja ilmata patterit?" niin varmaan erittäin suuri osa vastaa, että en osaa, joku muu tekee. Ei tulisi silti mieleenkään mennä Suomesta sinne illistelemään, että olettepa aika luusereita, kun ette tuotakaan osaa, uusavuttomat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lattiakaivon osaan puhdistaa, mutta pattereita en osaa huoltaa saatikka vuotavaa vessanpönttöä. Ja niin kauan kun maksan vuokraa 1000e/kk, 80 neliömetrin asunnosta, niin mielestäni minun ei tarvitse opetellakkaan.
N28
Tuolla rahalla et todellakaan saa mitään omaa huoltomiestä tekemään sinulle kuuluvia asioita.
En mitään omaa huoltomiestä ole pyytänytkään, mutta koko yhtiön talomies kuuluu hintaan. Enkä ole pyytänyt tekemään mitään minulle kuuluvia asioita. Vuotavan pöntön korjaus ja pattereiden korjaus kuuluu huoltoyhtiölle, ei vuokralaiselle. Vaikka se olisikin maalaisjärjen puolesta mahdollista tehdä itse. Jos haluaisin tehdä kaiken itse, hankkisin omistusasunnon.
N28
1000 euroa on todella halpa tuon kokoisesta asunnosta. Yksiökin maksaa 700-800 euroa Helsingissä ja monesti joutu maksamaan jopa enemmänkin.
Vuotavan pöntön korjaus ei todellakaan kuulu huoltoyhtiölle. Ellei siitä ole erikseen maksettu taloyhtiölle. WC pönttö on irtokaluste jonka kuka tahansa voi vaihtaa kotonaan.
Jos patteri rupeaa vuotamaan niin se kuuluu huoltoyhtiölle. Mutta esim. pattereiden ilmaus ei kuulu.
Ei vesiputkiin tai viemäreihin saa koskea, on putkimiehen hommia ja as oy kyllä maksaa ne.
Vierailija kirjoitti:
No jos lähdetään samaa galluppia tekemään Manhattanilla tyyliin "osaatko asentaa pistorasiat itse ja ilmata patterit?" niin varmaan erittäin suuri osa vastaa, että en osaa, joku muu tekee. Ei tulisi silti mieleenkään mennä Suomesta sinne illistelemään, että olettepa aika luusereita, kun ette tuotakaan osaa, uusavuttomat.
Nyyjorkissa on höyrykaukolämpö, ei saa availla pattereita, ettei paine poistu.
Jokainen sukupolvi on ollut maailmaan tullessaan "uusavuton". Riippuu siitä onko vanhemmat kiinnostuneet näiden taitojen opettamisesta ja siitä huolehtimisesta että omat nuoret osaa tietyt perustaidot. Pitkään on vaan luotettu siihen että no koulussa niille opetetaan kaikki tarpeellinen. Mutta kun ei opeteta.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen sukupolvi on ollut maailmaan tullessaan "uusavuton". Riippuu siitä onko vanhemmat kiinnostuneet näiden taitojen opettamisesta ja siitä huolehtimisesta että omat nuoret osaa tietyt perustaidot. Pitkään on vaan luotettu siihen että no koulussa niille opetetaan kaikki tarpeellinen. Mutta kun ei opeteta.
Eihän näitä saa edes vanhemmat lapsilleen opettaa, jos asuvat vuokralla. Ja näitä vuokralla asujia tulee koko ajan enemmän.
Minusta avuttomuutta on, jos ei esim. osaa vaihtaa palanutta lamppua, keittää perunoita, tehdä perussiivousta (imurointi, pölyjen pyyhkiminen), pumpata pyörän renkaaseen lisää ilmaa, ommella reiän umpeen, käyttää ruuvimeisseliä, laitraa tulostimeen lisää paperia, jne.
"Vaativampiin" tehtäviin voi etsiä Googlella apua. Youtubesta löytyy paljon ohjevideoita, esim. pyörän huoltoon, ruuanlaittoon, sulakkeiden tai printterin mustekasettien vaihtamiseen, ampiaispesän poistoon, hajulukkohommiin, jne.
Minä olen ainakin yhdessä asiassa avuton. En juo kahvia, en omista kahvinkeitintä eli en osaa keittää kahvia ilman ohjeistusta. Minulla on NesCafen pikakahvijauhetta, jota voi sekoittaa kuumaan veteen, jos joku vieras välttämättä haluaa teen, virvoitusjuomien, kaakaon, alkoholin tai itsetehtyjen mehujen sijasta jotain kahvin kaltaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N28
N28
Niin? En asu helsingissä, täällä tonni tuon kokoisesta on todellakin PALJON rahaa. Joten on ihan kohtuullista odottaa sille myös jotain vastinetta, koska itse sijainti ei tuo asunnolle mitään lisäarvoa niinkuin siellä hesassa. Te maksatte siellä sijainnista, ymmärrätkö?
Sehän riippuu ihan yhtiöstä mitä kuuluu ja mitä ei. Täällä nuo on aina kuuluneet huoltoyhtiölle, en ole koskaan niistä laskua perään saanut. Juuri viime kuussa huoltomies kävi tekemässä jotain patterille, koska huone oli jääkylmä. Vuokra-asunnoissa yleensä asukkailla on vähemmän vastuuta kuin taas esim. asunto-osakkeessa, joissa hallitsijan vastuulle on voitu sälyttää enemmän vastuuta kulujen yhteisten minimoimiseksi.
WC-pönttö irtokaluste.. hohhoijjaa. Ei niitä nyt ihan pelkällä ruuvimeisselillä kuitenkaan vaihdella veikkaan. Mulla ainakin lukee sopparissa ihan suoraan että pelkkä pytyn kansi kuuluu vuokralaisen vastuulle, muuten korjauksista vastaa huoltoyhtiö.
N28
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
”Paljon on esimerkiksi sellaista, että soitetaan päivystysajalla, koska asunnossa liikkuu hämähäkki, ja huoltomiehen pitäisi tulla se pyydystämään. Itsekin olen joskus ollut päivystyksessä pyydystämässä asunnossa olevaa hämähäkkiä.”
Ei jumalauta, tähänkö ne mun maksamat yhtiövastikkeet menee???
Voisin lyödä vaikka vetoa, että nuo, jotka ovat hämähäkin vuoksi huoltomiestä hätiin soittaneet, ovat niitä koulutettuja nuoria naisia, jotka mm. laittautuvat tuntikaupalla joka päivä. Näitä naisia tuli opiskeluaikoina välillä nähtyä ja uusavuttomimpia tapauksia kuin he, saa todella hakemalla hakea.
Sinä Koulutettu, ei-uusavuton mies, maailma tarvitsee sinunlaisia jössiköitä! Ehkäpä nuo neitokaiset olisivat tarvinneet juuri sinun käytännönläheistä ohjausta. Seuraavan kerran kääri hihat ja tartu ronskisti kuokkaan kuin Jussi, jos tilanne niin vaatii! Ihanaa! :D
T: Koulutettu, ei-uusavuton mutta liikaakin inspiraatiota kaikkiin käytännönhommiin odottava, ei meikkaava typykkä
Toisaalta yksi liian innokas omatoiminen patterinkorjaaja voi saada niin paljon vahinkoa aikaan, että sillä maksaa monen vuoden ajalta huoltoyhtiön patterinilmauskierrokset...
Nykyisin kaiken voi opetella YouTube-toriaalien perustella. En minäkään osaa useimpia kotihommia, mutta ne on helppo oppia ilmaisten resurssien avulla, kun tulee tarvetta.
joka paikassa lukee "älä ilmaa pattereita itse", niin nytkö ne pitäis osata ilmata? ?