Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nuoret koulutetut aikuiset uusavuttomia

Vierailija
03.12.2016 |

Tähän on tultu, nuoret uusavuttomat koulutetut aikuiset ei omista edes ruuvimeisseliä!?!?

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000004891762.html

"Eniten vaikeuksia pari-kolmekymppisillä koulutetuilla aikuisilla"

Kommentit (71)

Vierailija
1/71 |
03.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

”Paljon on esimerkiksi sellaista, että soitetaan päivystysajalla, koska asunnossa liikkuu hämähäkki, ja huoltomiehen pitäisi tulla se pyydystämään. Itsekin olen joskus ollut päivystyksessä pyydystämässä asunnossa olevaa hämähäkkiä.”

Ei jumalauta, tähänkö ne mun maksamat yhtiövastikkeet menee???

Vierailija
2/71 |
03.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä välissä remonttireiskahommiin ehtii paneutua, jos kaikki aika menee opiskeluun ja työhön? Onpa ylimielistä porukkaa tuolla. Miettikää jos samalla tavalla kommentoitaisiin vanhusten uusavuttomuutta tekniikan parissa. Eläkeläisillä on paljon luppoaikaa, joten ei voi ajan puutettakaan syyttää

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/71 |
03.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mikäs se huoltomiehen tehtävä on jos ei asukkaan auttaminen ja ongelman diagnosointi? 

Vierailija
4/71 |
03.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lattiakaivon osaan puhdistaa, mutta pattereita en osaa huoltaa saatikka vuotavaa vessanpönttöä. Ja niin kauan kun maksan vuokraa 1000e/kk, 80 neliömetrin asunnosta, niin mielestäni minun ei tarvitse opetellakkaan. 

N28

Vierailija
5/71 |
03.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinno. Aina se omaan kotiin muuttaessa on edessä, että pitää opetella asioita. Niin se oli minullakin, 1980--luvulla. Kukapa noita syntyjään osaa, kaikkien ne on opeteltava.

Se, mikö ehkä eroaa nykyään on, että ihmiset kysyvät herkemmin apua, eivätkä yritä itse selvittää asiaa ensin. Se on tätä somemaailmaa, kaiketi. Ja minusta se on aivan ok. Kyllä se huoltomies sitten sanoo, mistä sen ruuvarin voi hankkia...

Minua ärsyttää sana uusavuttomuus, koska se implikoi, että on mukamas olemassa jotain kaikille kuuluvia kansalaistaitoja. Ei ole. Eri ympäristöissä ja eri aikakausina vaaditaan erilaisia taitoja. Yhtä hyvin voisi sanoa, että me viisikymppiset olemme uusavuttoamia, jos emme osaa käyttää Instagramia.

Vierailija
6/71 |
03.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ompahan töitä. Tietenkin nämä maksavat taloyhtiöille extraa.

Vierailija
7/71 |
03.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä välissä remonttireiskahommiin ehtii paneutua, jos kaikki aika menee opiskeluun ja työhön? Onpa ylimielistä porukkaa tuolla. Miettikää jos samalla tavalla kommentoitaisiin vanhusten uusavuttomuutta tekniikan parissa. Eläkeläisillä on paljon luppoaikaa, joten ei voi ajan puutettakaan syyttää

Jos ei viitsitä tyhjentää lattiakaivoa hiuksista ja pillukarvoista niin kyllä siinä vaiheessa ihmettelisin minäkin.

Vierailija
8/71 |
03.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua ärsyttää sana uusavuttomuus, koska se implikoi, että on mukamas olemassa jotain kaikille kuuluvia kansalaistaitoja.

Kyllä niitä onkin, koska perusvaatimukset ihmisen elossa pysymiselle ovat muuttumattomat (ravinto, suoja).

Vierailija
9/71 |
03.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset pelkäävät ja inhoavat likaa. Ei lattiakaivoon tai lavuaarin hajulukkoon voi koskea koska siellä on inhottavia karvoja. 

Jotenkin tuntuu että maalaisjärkikin on kadonnut samoin ohjeita ei osaa hakea, lukea saati että niistä jotain ymmärrettäisiin. 

Vierailija
10/71 |
03.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastuu- ja vakuutuskysymykset! Asunnoissa ei ole asukkaille selkeitä ohjeita, mitkä asiat voi tehdä itse ja mihin on oltava ammattilainen. Taloyhtiön vakuutusehtoja ei ole asukkailla nähtävissä lainkaan ja kotivakuutustenkin ehdot ovat niin ympäripyöreitä, että itse tekeminen voi tulla jopa kalliimmaksi kuin soitto huoltoyhtiöön. Osaisin korjata vuotavan vessanpöntön ihan itsekin, mutta en tee sitä, koska mulla ei ole koulutusta vessanpönttöjen korjaamiseen. Omassa lapsuudessani faija korjasi niin pistorasiat, valokatkaisijat kuin vuotavat vesijohdotkin, nykyisin on parempi jättää homma huoltoyhtiölle. 

Vierailija
11/71 |
03.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua ärsyttää sana uusavuttomuus, koska se implikoi, että on mukamas olemassa jotain kaikille kuuluvia kansalaistaitoja.

Kyllä niitä onkin, koska perusvaatimukset ihmisen elossa pysymiselle ovat muuttumattomat (ravinto, suoja).

No hyvin vähän. Joku tyyppiä riittävä pukeutuminen joo, paitsi ei sekään, jos asut lämpimässä ilmanalassa.

Jossakin agraariyhteiskunnassa piti osata rakentaa talo ja viljellä ruokansa, nyt kaikki sellaiset työt ostetaan.

Vierailija
12/71 |
03.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset tekee vähemmän työtä kuin koskaan Suomen historiassa.

Vuorokaudessa on 24 tuntia ja jos 8 tuntia menee töihin ja pari tuntia matkoihin (joka on paljon) niin aikaa jää kuitenkin vaikka miten paljon.

Vierailija
13/71 |
03.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mikäs se huoltomiehen tehtävä on jos ei asukkaan auttaminen ja ongelman diagnosointi? 

Huoltomiehen tehtävä on HUOLTOTYÖT jotka kohdistuu rakennukset tekniikkaan.

He eivät ole kenenkään henkilökohtaisia avustajia. Juuri tuosta syystä moni taloyhtiö koko ajan vaan vähentää asioita jotka kuuluu taloyhtiölle. Koska ihmiset ei näytä tajuavan että se että soitetaan joka asiasta huoltomiehelle maksaa aivan järkyttävästi taloyhtiölle. Joka soitto maksaa ja joka minuutti maksaa kun ne tekee jotain luonasi.

Vierailija
14/71 |
03.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuorokaudessa on 24 tuntia ja jos 8 tuntia menee töihin ja pari tuntia matkoihin (joka on paljon) niin aikaa jää kuitenkin vaikka miten paljon.

Paitsi että aikaisemmin työhön liittyvät asiat sai opiskella työaikana, nykyisin ne pitää opiskella vapaa-ajalla. Mitä korkeampi koulutus, sitä tavallisempaa on, että osaamista on ylläpidettävä ja kehitettävä omalla vapaa-ajalla, työaika on tarkoitettu vain varsinaisen työn tekemiseen. 

Vierailija
15/71 |
03.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lattiakaivon osaan puhdistaa, mutta pattereita en osaa huoltaa saatikka vuotavaa vessanpönttöä. Ja niin kauan kun maksan vuokraa 1000e/kk, 80 neliömetrin asunnosta, niin mielestäni minun ei tarvitse opetellakkaan. 

N28

Tuolla rahalla et todellakaan saa mitään omaa huoltomiestä tekemään sinulle kuuluvia asioita.

1000 euroa on erittäin halpa hinta tuon kokoisesta asunnosta.

Vierailija
16/71 |
03.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

He eivät ole kenenkään henkilökohtaisia avustajia. Juuri tuosta syystä moni taloyhtiö koko ajan vaan vähentää asioita jotka kuuluu taloyhtiölle. Koska ihmiset ei näytä tajuavan että se että soitetaan joka asiasta huoltomiehelle maksaa aivan järkyttävästi taloyhtiölle. Joka soitto maksaa ja joka minuutti maksaa kun ne tekee jotain luonasi.

Taloyhtiön ihan oma vika, jos ei asukkailla ole selkeitä ohjeita, mitkä asiat kuuluvat asukkaan tehtäviin ja mitkä huoltoyhtiön tehtäviin.

Vierailija
17/71 |
03.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paitsi että aikaisemmin työhön liittyvät asiat sai opiskella työaikana, nykyisin ne pitää opiskella vapaa-ajalla. Mitä korkeampi koulutus, sitä tavallisempaa on, että osaamista on ylläpidettävä ja kehitettävä omalla vapaa-ajalla, työaika on tarkoitettu vain varsinaisen työn tekemiseen. 

Ennen tehtiin 10-12 tunnin päiviä ja jopa lauantai oli työpäivä.

Et saa millään vänkkäämisellä nykytyöelämää raskaaksi.

Vierailija
18/71 |
03.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taloyhtiön ihan oma vika, jos ei asukkailla ole selkeitä ohjeita, mitkä asiat kuuluvat asukkaan tehtäviin ja mitkä huoltoyhtiön tehtäviin.

Asukkaan tehtävänä on osallistua kaikkiin taloyhtiön kokouksiin ja olla yhteyksissä isännöitsijään tasaisin väliajoin. Eli osallistuttava taloyhtiön toimintaan.

Vierailija
19/71 |
03.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N28

Tuolla rahalla et todellakaan saa mitään omaa huoltomiestä tekemään sinulle kuuluvia asioita.

1000 euroa on erittäin halpa hinta tuon kokoisesta asunnosta.

"erittäin halpa". Älä nyt viitsi. 

En mitään omaa huoltomiestä ole pyytänytkään, mutta koko yhtiön talomies kuuluu hintaan. Enkä ole pyytänyt tekemään mitään minulle kuuluvia asioita. Vuotavan pöntön korjaus ja pattereiden korjaus kuuluu huoltoyhtiölle, ei vuokralaiselle. Vaikka se olisikin maalaisjärjen puolesta mahdollista tehdä itse. Jos haluaisin tehdä kaiken itse, hankkisin omistusasunnon. 

N28

Vierailija
20/71 |
03.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinno. Aina se omaan kotiin muuttaessa on edessä, että pitää opetella asioita. Niin se oli minullakin, 1980--luvulla. Kukapa noita syntyjään osaa, kaikkien ne on opeteltava.

Se, mikö ehkä eroaa nykyään on, että ihmiset kysyvät herkemmin apua, eivätkä yritä itse selvittää asiaa ensin. Se on tätä somemaailmaa, kaiketi. Ja minusta se on aivan ok. Kyllä se huoltomies sitten sanoo, mistä sen ruuvarin voi hankkia...

Minua ärsyttää sana uusavuttomuus, koska se implikoi, että on mukamas olemassa jotain kaikille kuuluvia kansalaistaitoja. Ei ole. Eri ympäristöissä ja eri aikakausina vaaditaan erilaisia taitoja. Yhtä hyvin voisi sanoa, että me viisikymppiset olemme uusavuttoamia, jos emme osaa käyttää Instagramia.

Paitsi että asia ei kuulu huoltomiehelle millään tavalla.

Meillä oli noita uusavuttomia ja on vieläkin ja siksi meidän taloyhtiössä jouduttiin tekemään raju teko. Huoltomiehille ei kuulu enää lavuaarit, WC pöntöt tai muut vastaavat ollenkaan. Myös jokaisesta soisosta tai ilmoituksesta huoltoyhtiölle joutuu asukas tekemään kirjallisen selvityksen isännöitsijälle. Miksi sinne soitettiin ja mikä oli ongelman syy? Saman tekee huoltoyhtiö. Jos syy ei ole oikea eli asia ei kuulu huoltoyhtiölle niin se laskutetaan asukkaalta täysimääräisenä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kaksi