Miksi e-laskusi ei ole suoraveloituksena?
Meillä kummaltakin menee automaattisiirtona palkkapäivänä tietty summa erilliselle tilille, josta lainat ja laskut menee suoraveloituksena. Niinä kuukausina kun on vähän laskuja, sinne kertyy sitten niitä isompia laskuja varten, mutta kk menot pysyy itsellä vakiona.
Kommentit (28)
Maksan laskut kerralla, kun on rahaa. Lopuilla on sitten pakko pärjätä. Kaikki menee mitä tulee.
Meillä teinejä niin elätettävää löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi olla? Ainoastaan pankilla on oikeus veloittaa tiliäni automaattisesti.
Siksi että se helpottaa elämää.
En koe nykyistä manuaalisesti hyväksymistä vaikeana koska seuraan sijoituksiani päivittäin nettipankin kautta. Ei siis vaikeuta elämääni millään lailla.
Jos ette laita joka kk sivuun laskuja varten, niin miten toimitte kun tulee joku iso kerran vuodessa maksettava lasku? Meillä kerran vuodessa tulee mm kiintestövero, tontin vuokra ja vakuutukset on 2. erässä.
Kaikki laskut e-laskuina, mutta käyn hyväksymässä jokaisen. Yleensä ennen eräpäivää, joskus lisättävä pari päivää. Tiedän samalla vähän, missä mennään, nykyään kun laskuja ei tule syynättyä samalla lailla kuin paperisia.
Esim. mulla oli kerran jonkun puhelinoperaattorit tarjous, olisko ollut 12kk 9,90€ tms. Eräänä päivänä ihmettelin yhtäkkistä 24,90€ laskua samalle firmalle. Kamppis oli loppunut enkä tuskin olisi huomannut noussutta hintaa, jos se oli mennyt läpi suoraan hyväksymättä.
Kyllä mä haluan aina katsoa sen laskun läpi. Usein maksan sen sitten samantien, ennen eräpäivää. Joskus jonkun isomman säädän menemään tilipäivänä. Minä haluan hallita talouttani, minun tililtä ei vain käydä ottamassa mitä sattuu ja milloin sattuu.
E-lasku on kyllä muuten hieno keksintö. Yhtään ei ole ikävä aikoja jolloin laskunipun kanssa piti raahautua pankin eteiseen näpyttelemään.
Vierailija kirjoitti:
Jos ette laita joka kk sivuun laskuja varten, niin miten toimitte kun tulee joku iso kerran vuodessa maksettava lasku? Meillä kerran vuodessa tulee mm kiintestövero, tontin vuokra ja vakuutukset on 2. erässä.
Meille tulee aina toukokuussa 2 auton verot, katsastus ja kaikki vakuutukset sekä okt kotivakuutus ja henkivakuutus....vaikka palkka on hyvä, ei tuossa kuussa jäisi enää ruokarahaa ellei varaudu.
Toisaalta nyt niistä tulee myös 5% bonus, toisin kuin useassa erässä pitkin vuotta maksellessa. Samasta syystä toukokuun ruokaostokset tehdään Prismassa.
Viime vuonna sain 8 sellaista laskua, joita en maksanut, vaan jouduin ottamaan yhteyttä laskuttajaan. Yksi oli taloyhtiö: siellä väitettiin sinnikkäästi, että vesilasku pitää maksaa 4 hengeltä, vaikka asukkaita on vain 3. Sama taloyhtiö yritti myöhemmin laskuttaa autopaikasta, jota meillä ei ole. Toinen väärin laskuttava oli teleoperaattori, joka oli lisännyt laskuuni jonkun toisen liittymän maksut. Kolmas väärin laskuttava oli mediatalo, joka yritti laskuttaa lehdestä, jota en ole tilannut.
Jos laskut maksettaisiin automaattisesti sen mukaan, keneltä olen tilannut e-laskun ja merkinnyt, että saa maksaa, niin olisin viime vuonna maksanut noin 800 euroa ylimääräistä. Kiitos ei, mieluummin tarkistan jokaisen laskun ennen maksamista.
Siksi mulla onkin se erillinen tili.