Katoaako teillä rahan arvon tajuaminen korttia käyttämällä?
Moni väittää noin ja siksi käyttävät käteistä. Minusta taas kännykällä kun saldon tarkistaminen on niin helppoa, että pysyy rahantaju ihan hyvin, tarkistan tilanteen lähes päivittäin. Itseasiassa jopa niin, että jos nostan automaatista käteistä, niin se raha on jo tavallaa käytetty kun on pois tilin saldosta, vaikka setelit on edelleen lompsassa.
Ja tilitiedoista näkee, mihin rahat on menneet, jos on tarvetta jälkikäteen tutkia.
Kommentit (21)
En mä mitään saldoja tarkistele kännykällä, vaan mulla on kassavirtalaskelma Excelissä, mistä näen tulevat tulot ja menot. En seuraa kuukausittaista kulutusta mitenkään erityisesti, mutta kyllähän sitä on kuitenkin jonkinlainen näppituntuma, milloin on ollut enemmän isoja ostoksia.
Ei. Olen vuosien mittaan saanut jonkinlaisen käsityksen, kuinka paljon minulle tulee rahaa kuukaudessa ja myös sen, kuinka paljon pakollisiin menoihin uppoaa. Lisäksi siirrän palkkapäivänä tietyn summan säästöön. Jos esim. ostelen useamman kalliin tavaran, niin osaan arvioida, että loppukuusta pitää kuluttaa harkitummin.
Aika tarkkaan tonni riittää kuukauden ostoksiin. Viikkoa ennen tilipäivää vilkaisen nettipankkiin mitä on mennyt ja tarviiko vielä siirtää lisää. Aika vakiintuneet ostokset tässä elämäntilanteessa.
Visa on varalla, niin ei kassalla käy saldoyllätystä.
Lopetin käteisen käytön 18-vuotiaana vuonna 1980 ja hyvin on mennyt. Kapakassa tosin piti ennen vanhaan aina vähän 'nostaa rahaa' baaritiskillä koska olisi ollut hankala maksaa korttihöyläkoneaikana jokainen kalja kortilla.
Mulle käteinen raha on ylimääräistä jota ei lasketa saldoon, budjettiin tai siihen paljon loppu kuulle on käyttörahaa. Ei se rahan arvo mihinkään katoa, mietin silti kaikki ostokset hyvin tarkkaan.
4 lisää vielä, että aina olen käyttänyt korttia...siis jo 25 vuotta. Olisin varmaan ihan pihalla käteisen kanssa enkä uskaltaisi kerätä kärryyn normaaleja ruokaostoksia kun pelkäisin käteisen loppuvan kesken :)
Vierailija kirjoitti:
Moni väittää noin ja siksi käyttävät käteistä. Minusta taas kännykällä kun saldon tarkistaminen on niin helppoa, että pysyy rahantaju ihan hyvin, tarkistan tilanteen lähes päivittäin. Itseasiassa jopa niin, että jos nostan automaatista käteistä, niin se raha on jo tavallaa käytetty kun on pois tilin saldosta, vaikka setelit on edelleen lompsassa.
Ja tilitiedoista näkee, mihin rahat on menneet, jos on tarvetta jälkikäteen tutkia.
Ei hävinnyt hetkeksikään rahan arvon tajuaminen kun aikanaan sain pankkikortin.Sitä ihmettelin itsekin.
Alkuun oli vaikea tajuta rahanmenoa, kun siirtyi käyttämään korttia..kyllä siinä tais useampi vuosi mennä, kun ei sinänsä ollut mitään väliä mihin ne rahat meni kun asui yksin. Nykyään tiedän tarkkaan paljonko menee laskuihin, ruokakuluihin ja bensaan, kun on kaks aikuista ja lapsi talossa. Pivon latasin kesällä, mutta eipä ole tullut käytettyä kun pakolliset menot on senverran vakiintuneet jo: laskut tulee 1-2kk välein poikkeuksena ajoneuvovero. Sitten minulla on oma henkilökohtainen "tuhlaus"-budjetti 50€ joka kuulle(ulkona kahvittelut, kampaaja, hieroja tms), joka jää aika usein kylläkin plussalle, kun ei aina ole tarvetta rentoutua maksullisella tavalla. Lapselle laitan säästöön vähintään 10€, sitten tallettelen ylimääräistä vähän miten sattuu nyt kotihoidontuella ollessa.
No sepä, kun en itsekään tiedä ketään tämän takia käteistä käyttäviä. Eilen telkkarissa joku nainen totesi lähimaksuominaisuudesta, että tulee liian helposti ostettua kaikkia pientä turhaa. Hä? Oikeestiko?
Ap.
Ei mitään merkitystä missä muodossa raha on. Katson haluamani tuotteen hinnat eri paikoista ja sitten arvioin sen hintaa vertaamalla sitä koko käytössäni olevaan rahamäärään ja teen sen perusteella johtopäätöksen, että saanko tuotteesta niin paljon iloa, että se kannattaa hankkia rahatilanteessani.
Vierailija kirjoitti:
4 lisää vielä, että aina olen käyttänyt korttia...siis jo 25 vuotta. Olisin varmaan ihan pihalla käteisen kanssa enkä uskaltaisi kerätä kärryyn normaaleja ruokaostoksia kun pelkäisin käteisen loppuvan kesken :)
5:lle kävi kerran niin että yritin maksaa kioskissa 10 markan kolikolla jonka löysin autosta. Kuulin että markat eivät ole kelvanneet kahteen vuoteen. Itse luulin löytäneeni 10 euron kolikon!
Tarkemminhan sen oman rahatilanteen tilin saldosta näkee kuin laskemalla hiluja taskuista ja lompakosta.
Itselläni kuuluu huomattavasti vähemmän rahaa kun käytän käteistä.
Testasin tätä ihan käytännössä ja olin reilun kuukauden niin, että maksoin kaiken käteisellä. (lainat ja laskut tietty nettipankissa.)
Kaupassa jäi turhat ostokset pois, kun käteistä oli aina mukana vaan määrä x ja sen oli riitettävä. Kuitenkaan isoja summia käteistä ei viitsinyt kantaa mukana riskien takia ja sen vuoksi jäikin monta turhaa ostosta hankkimatta kun olisi pitänyt lähteä automaatille rahaa hakemaan.
Vaatekaupassa kirpaisi se lukuisten setelien kaivelu lompakosta. Niistä luopuminen ja ostosreissun jälkeinen lompakon tyhjeneminen teki konkreettiseksi sen törsäämisen. EI tehnyt mieli shoppailla yhtä paljon.
Vierailija kirjoitti:
Testasin tätä ihan käytännössä ja olin reilun kuukauden niin, että maksoin kaiken käteisellä. (lainat ja laskut tietty nettipankissa.)
Kaupassa jäi turhat ostokset pois, kun käteistä oli aina mukana vaan määrä x ja sen oli riitettävä. Kuitenkaan isoja summia käteistä ei viitsinyt kantaa mukana riskien takia ja sen vuoksi jäikin monta turhaa ostosta hankkimatta kun olisi pitänyt lähteä automaatille rahaa hakemaan.
Vaatekaupassa kirpaisi se lukuisten setelien kaivelu lompakosta. Niistä luopuminen ja ostosreissun jälkeinen lompakon tyhjeneminen teki konkreettiseksi sen törsäämisen. EI tehnyt mieli shoppailla yhtä paljon.
Eikö vastaavasti jotain tarpeellista jäänyt ostamatta? Esim vasta kaupassa muistat että vessapaperikin on loppu ja Villen tarhakaverin synttärilahja piti ostaa. Ja kaupassa isot kasat punalaputettuja lihoja, mutta ei mukana rahaa ostaa niitä.
Ei katoa, rahaa on niin vähän. Raha kyllä katoaa liiankin rivakasti muttei sen arvon tajuaminen.
Tarkistan saldoni varsin usein tietokoneella, kun Nordeassa on se salasana-ominaisuus, jolla voi vain tutkia tilannetta ilman toimenpiteitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö vastaavasti jotain tarpeellista jäänyt ostamatta? Esim vasta kaupassa muistat että vessapaperikin on loppu ja Villen tarhakaverin synttärilahja piti ostaa. Ja kaupassa isot kasat punalaputettuja lihoja, mutta ei mukana rahaa ostaa niitä.
Ei oikeastaan, koska kauppareissuja joutui suunnittelemaan paremmin, eli käytännössä piti käydä hakemassa automaatista tai kaupasta käteistä.
Käteistä käyttäessä oli lompakossa myös aina hiukan vaihtorahoina tulleita kolikoita, joilla sai sen purkin maitoa tai vessapaperipaketin, jos kaupan ohi kävellessä muisti että jotain on pakko saada.
Ja sitten alkoi valikoimaan sitä mikä on "tarpeellista", koska kulutus oli konkreettisempaa. Joutui miettimään että otanko tämän vai tuon, kumpaa tarvitsen enemmän? En ole opiskeluvuosien jälkeen tehnyt valintoja, heittänyt vaan koriin sitä enempää miettimättä. Jos on ottanut 20e kauppareissua varten ja muistaakin että kahvi on kokonaan loppu,niin jotain vähemmän tarpeellista siinä joutuu jättämään pois. Tosin en koskaan joutunut jättämään pois mitään, mitä aidosti oltaisiin kovasti tarvittu. (koska huomasin aiemmin ostaneeni kaikenlaista ylimääräistä.)
Oletteko muuten huomanneet miten paljon esim. jogurttien kappalehinnat ovat nousseet? Ennen oli tavallista että jogurtti maksoi 30 - 50 snt, ja nykyään kaikki maksavat melkeinpä järjestään sen 60snt-1,40€. Vain muutama valittavana edullisesta kategoriasta, jotka maksaa n.45snt.
Maksan mieluummin kortilla kuin käteisellä. Mulle käteinen on sellaista ylimääräistä rahaa, koska se on jo pois tililtä. Eli itse asiassa paremmin pysyy kontrolli kun en pidä lompakossa paljoa käteistä vaan maksan kortilla aina kun mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Ei katoa, rahaa on niin vähän. Raha kyllä katoaa liiankin rivakasti muttei sen arvon tajuaminen.
Tarkistan saldoni varsin usein tietokoneella, kun Nordeassa on se salasana-ominaisuus, jolla voi vain tutkia tilannetta ilman toimenpiteitä.
No ei kyse olekaan siitä että tietääkö paljonko sitä rahaa on, vaan siitä psykologisesta tekijästä kun luopuu käteisestä vs. maksaa kortilla.
En ole enää aikoihin tajunnut tahan arvoa. Koko käsite tuntuu lähinnä täysin hatusta vedetyltä, niinpä en paljoa huolehdi asiasta. Kerran täällä vain eletään.