Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kerjääminen Facebookin roskalavaryhmissä ärsyttää

Vierailija
02.12.2016 |

Liityin hiljattain Facebookissa paikkakuntani roskalavaryhmään tarkoituksena laittaa nurkissa pölyttynyttä tavaraa kiertoon. Muutaman kokemuksen jälkeen tekee mieli avautua.

Nuori nainen kyseli ryhmässä, olisiko kellään antaa opiskelijalle muutamaa tuolia keittiöön. Meidän varastossa on neljä ylimääräistä, joten laitoin viestin ja toivotin tervetulleeksi hakemaan. Mainitsin tuolien olevan ehjät, pehmustamattomat ja vaaleat, 2000-luvun alusta peräisin. Sain vastaukseksi pyynnön lähettää mittoja ja kuvat. Pengoin tuolit varastosta esiin, otin mitat, pyyhin pölyt ja kuvasin. Lähetin kuvat ja mitat kysyjälle: "joo kiitti, etsin kokovalkoista ja vähän uudempaa"

Laitoin samoista tuoleista ryhmään annetaan-ilmoituksen ja maininnan, että vain nouto. Yksi kiinnostunut ottikin yhteyttä. Oltiin jo sopimassa kellonaikoja, kun ilmeni, että hän olettaa minun tuovan tuolit kotiovelle saakka. Kun kerroin, että en pysty tuoleja kuljettamaan, sain kuulla olevani itsekäs lehmä.

Nainen kysyi ryhmässä, olisiko kenelläkään antaa köyhälle yksinhuoltajalle isoa kokovartalopeiliä. Meillä oli ylimääräinen, joten aiemmasta tuoliepisodista viisastuneena vastasin saman tien kuvan kanssa. Peili ei kelvannut, koska kehykset olivat tummat.

Mulla ei riittäisi pokka ruinata ensin tuntemattomilta (opiskelulla/yksinhuoltajuudella säälipisteitä keräten) ja kieltäytyä sitten tarjotusta ehjästä ja käyttökelpoisesta tavarasta, koska väärä väri tai en ihan tuollaista halua. Tai jos kieltäytyisin, niin kieltäytyisin reilusti heti ennen kun tarjoajalle on koitunut enempää vaivaa. Ostamalla saa tarkalleen haluamansa, mutta kerjäämällä sen mitä tarjotaan.

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
02.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä kyllä noissa ryhmissä äänessä on enimmäkseen idiootit. Yleistä on myös jättää hakematta, vaikka nouto on jo sovittu.

Vierailija
2/28 |
02.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittaisivat edes sitten pyyntöihinsä tarkat tiedot malleista ja väreistä, että mitkä kelpaa. Ei toisten tarvitse sitten turhaan käyttää aikaa ja vaivaa vääränlaisen tavaran tarjoamiseen.

Laita tavarat myyntiin toriin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
02.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tuollaisten kerjääjien takia omat tavarat nimenomaan menevät sinne roskalavalle ihan konkreettisesti.

Vierailija
4/28 |
02.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep.

Ymmärrän että se on hyvä kanava pyytää apua jos vaikka talo on palanut tai perhe ajautunut kriisiin (vanhemman kuolema esim) mutta vituttaa kun vingutaan tavaraa muuten vaan. Tai jos kyse on vain siitä että on opiskelija tai juuri eronnut. Ne ovat omia valintoja joihin voi valmistautua etukäteenkin.

Olen itsekin köyhä opiskelija, mutta olen vuosikaudet ennen omille muuttoa keräillyt astioita ja tavaroita. Ehkä juuri siksi vituttaa muut opiskelijat ketkä tekevät aloituksen tyylillä "valkoinen pöytä neljälle, sänky, telkkari, tietokonepöytä ja mikkihiiri leivänpaahdin hakusessa. Huom! Vain vaaleanpunainen paahdin kelpaa!"

Vierailija
5/28 |
02.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten nämä "Olisiko kellään jäänyt ylimääräiseksi toimivaa läppäriä?"

Ja ilmaiseksi pitäisi siis antaa.

Vierailija
6/28 |
02.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko sinne ryhmään laittaa kuvan ja mitat heti kun ilmoittaa joutavasta tavarasta?

Vierailija
7/28 |
02.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse yritin lahjoittaa tavaroitani muuton alta, mutta vain pieni osa meni kaupaksi. Kenellekään ei selvästi ole aitoa tarvetta, sillä leivänpaahdin ei kelpaa väärän värinsä takia, toimiva tulostin ei kelpaa, kun muste on loppumaisillaan ja niin edelleen. Ilmeisesti Suomessa ei ole aidosti huono-osaisia, kun lähes uusi tavara ei kelpaa ilmaiseksi väärien ominaisuuksien takia.  Tai ainakaan he eivät ole netin ääressä.

Vierailija
8/28 |
02.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ollut lahjoittamassa mutta myymässä facessa paikalliskirppiksellä metallista Ikean sohvasänkyä. No, joku nainen varasi sen. Heti alkoi tinkaamaan, ei edes yyveellä, suostuin laskemaan hintaa kun tilanpuutetta oli. Meni pari pv, sama nainen kysyi voinko toimittaa sen. Asuu vajaan kilometrin päässä, tuon olis osissa vaikka kantanut sinne. No, taas meni pari päivää, joku mies eri paikkakunnalta oli kiinnostunut siitä, yritti tarjota jopa korkeampaa hintaa.

Sanoin miehelle että mulla on toinen ihan samanlainen. Meni tunti kun mies oli hakenut sängyn.

Se toinen sänky on meillä edelleen, tää tinkaaja, kyytipummaaja sit loppujen lopuksi perui kaupan, siihenkin meni taas päiviä.  Onneksi menikin esikoiselle tarpeeseen isänsä luokse :)

Vierailija
9/28 |
02.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä; en käsitä niitä kerjääjiä, joille kelpaa vain tietty väri/ tyyli tai kun pyydetään joulukuusta ja jouluvaloja kotiinkannettuina ilmaiseksi jne

Vierailija
10/28 |
02.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n kohtaamat tyypit ovat olleet todella törkeitä. Mutta ei kenenkään myöskään tarvitse ottaa vastaan tavaraa, joka ei miellytä. Kunhan vain ilmoittaa itse ne vaatimukset etukäteen ja ymmärtää, että jos ilmaiseksi kerjää, niin todennäköisesti ei voi saada täydellistä haluamaansa ja siitä voi syyttää vain itseään.

Vierailija
11/28 |
02.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen köyhä, mutta en ikinä kehtaa pyytää keneltäkään mitään. Roskalavaryhmissä seuraan haukkana ilmoituksia ja yritän reagoida heti, jos joku on antamassa pois jotakin sellaista, mitä tarvitsisin. Välillä harmittaa, kun joku selvästi ok-toimeentuleva ehtii ensin, mutta se on pelin henki. Viime kesänä sain laatikollisen keittiötavaraa ja jokainen kuppi, kauha ja kattila tuli varmasti käyttöön.

Vierailija
12/28 |
04.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä löytyy.. Ja miksi aina ruinataan sitä kotiintuomista jos ilmoituksessa lukee vain nouto paikasta x paikkakunnalta y?

Itseäni kiukutti kun laitoin kuusi keinonahkaverhoiltua ruokapöydän tuolia roskalavapalstalle saatesanoin " käytetyt ja vuosia palvelleet tuolit; puuosat kunnossa mutta huonokuntoinen keinonahkapinta, tuunattavaksi/ verhoiltavaksi. Lisäkuvia kommenteissa" ja kuvat siitä pinnasta (isommassa kuvassa se keinonahan murtuminen ei näkynyt) Ja eikös eka varaaja ala veivaamaan ja muutaman miettimisviestin kuluttua totesi "nää olis olleet tosi hyvät jos nää olis olleet ehjiä" Ai älä! Teki mieli sanoa että jos ne olis olleet ehjiä; se olis mainittu + itse MYYN ehjät tavarat; nämä oli ilmaisia. Pysyin hiljaa ja tuolitkin löysi uuden lukutaitoisen hakijan.

Vierailija
13/28 |
04.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse yritin lahjoittaa tavaroitani muuton alta, mutta vain pieni osa meni kaupaksi. Kenellekään ei selvästi ole aitoa tarvetta, sillä leivänpaahdin ei kelpaa väärän värinsä takia, toimiva tulostin ei kelpaa, kun muste on loppumaisillaan ja niin edelleen. Ilmeisesti Suomessa ei ole aidosti huono-osaisia, kun lähes uusi tavara ei kelpaa ilmaiseksi väärien ominaisuuksien takia.  Tai ainakaan he eivät ole netin ääressä.

No tulostin on sellainen, että jos joutuu ostamaan uudet musteet, on sama ostaa uusi tulostin. Ainakin halvan lasertulostimen mustekasetti on samanhintainen kuin uusi tulostin, jossa on mukana täysi mustesäiliö. Joten sen ymmärrän, ettei sellaista kukaan halua. Mutta on myös niinkin, että kaikille ei vaan joskus löydy tarvitsijoita. Mun veli on kylän yleinen kaatopaikka. Kun hän on vähävarainen, hänelle viedään kaikki, mitä itse ei tarvita, tarvitsi tai ei. Asuu meidän perikunnan omakotitalossa. Siellä autotalli on täynnä ihmisten lahjoittamaa roinaa, mille ei talossa ole tilaa. Me sitten joudumme viemään ne pois ja maksamaan kaatopaikkamaksut. 

Vierailija
14/28 |
04.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laittaisivat edes sitten pyyntöihinsä tarkat tiedot malleista ja väreistä, että mitkä kelpaa. Ei toisten tarvitse sitten turhaan käyttää aikaa ja vaivaa vääränlaisen tavaran tarjoamiseen.

Laita tavarat myyntiin toriin.

http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/3118983/Nettirakkaus+suisti+Ainon+59+v…

Vierailija
15/28 |
04.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis...."

Ja vielä sellanen asia, että mm. venäläiset ja thaimaalaiset

naiset osaavat vedättää umpirakastunutta miestä 100-0!!!

Itse maksoin "oppirahat" venäläisen naisen kaa, onneksi

selvisin kuitenkin vähällä, ja se AVIOEHTO.....oli onnex!!!

Vierailija
16/28 |
04.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hyvä Jumala. Että antaa miehelle rahaa. Jos se ei tule omillaan toimeen niin eipä

liene naisen vastuulla asian korjaaminen. Ja siis miehelle, jota ei ole koskaan nähnytkään. 

Kaiken takana on nainen.. joo.

Vierailija
17/28 |
04.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nettirakkaus suisti Ainon, 59, vararikon partaalle

Facebookin upseerien ja lääkärien kaveripyyntöjen takana vaanivat huijarit.

Vierailija
18/28 |
04.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies oli komea ja luotettavan oloinen. Facebook-profiilin mukaan hän työskenteli majurina Yhdysvaltain armeijassa.

Ainon hyväksyttyä kaveripyynnön alkoi päivittäinen yhteydenpito. Rakastunut Aino epäili montaa asiaa, mutta suostui lähettämään rahaa, jotta upseeri saisi omaisuutensa pois sota-alueelta. Säästöjen mentyä Ainon piti turvautua pikavippeihin. Kolmessa kuukaudessa hän menetti 56 000 euroa. Ahdistus vei yöunet ja ruokahalun.

Vierailija
19/28 |
04.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi Aino parkaa.

Vierailija
20/28 |
04.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nettirakkaus suisti Ainon, 59, vararikon partaalle

Facebookin upseerien ja lääkärien kaveripyyntöjen takana vaanivat huijarit.

Roskalavaryhmästäkö Aino tämän nettirakkauden löysi?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kahdeksan