Mikä huomionhakuisissa ihmisissä ärsyttää?
Jos tyyppi on muuten mukava: ystävällinen,toisia huomioonottava, kohtelias...
Mietin vain, kun tunnistan itsessäni tämän piirteen... olen lapsuuteni tosin asunut Jenkeissä, joten luulen sieltä tarttuneen tämän ulospäinsuuntautuneisuuteni. Mietin vain, miksi huomionhakuiset ihmiset tuntuvat suomalaisia niin kovasti ärsyttävän? Ujous ymmärretään mutta huomionhakuisuus ei? Lapsuudessani asia eri kulttuurissa oli päinvastoin.. Hiljaisuus tulkittiin masennukseksi tai suruksi.
Kommentit (4)
Huomionhakuisuus vaatii muilta kauheasti. Se vie kaikkien muiden aikaa ja energiaa. Ja muiden tilaa. Miksi juuri sinä luulet olevasi niin paljon oikeutetumpi kin muut?
No se huomionhakuisuus. Se ei kyllä ole ollenkaan sama asia kuin ulospäinsuuntautuneisuus.
Huomionhakuinen ihminen ei yleensä tuo keskusteluun asiaa, vaan pelkkää draamaa, koska yrittää saada omat sanomisensa kiinnostavammiksi ja tärkeämmiksi kuin toisten, ja tähän yleensä tarvitsee kaikenlaista liioittelua, provosointia, jne.
Mun mielestä huomionhaku ja ulospäinsuuntautuneisuus ovat kaksi eri asiaa! Huomionhaku on sitä, että halutaan kiinnittää huomio itseen "keinolla millä hyvänsä". Sen takia lainausmerkeissä, että eivät ne keinot nyt aina ole niin drastisia, mutta pääosassa ei ole kanssakäyminen tai keskustelu, vaan se, että huomionhakuinen henkilö saa sanomisillaan tai tekemisillään huomiota. Huomionhakuisuus on usein itsekorostusta ja teennäistä. Mua ärsyttää siksi, että keskityn mieluummin asiaan kuin itsetehostukseen.