Kuinka vanhana vielä äidiksi?
Minulle tullut hieman yllättäen mietittäväksi se, että vieläkö voisin alkaa äidiksi. Olen jo 38-vuotias ja aina ajatellut, että en varmaankaan haluaisi kovin vanhana tehdä lapsia. Ja lapsentekijäksi koen itseni jo aika vanhaksi.
Tiedän, että jokainen päättää itse ja että paljon on nykyäänkin 4-kymppisiä synnyttäjiä...
Kommentit (32)
Ihan kuin vaan. Toiset saa nuorena ja toiset vanhana ja toiset molempia ja jotkut ei ollenkaan...
Omasta mielestäni lasten saaminen on ihan ok niin kauan kuin luonnollisesti onnistuu ilman vanhenemisen vuoksi tehtyjä hoitoja.
Omani sain jo parikymppisenä ja hyvä niin, siinä on paljon hyviä puolia ja sopi mulla. Mutta vanhempana lasten saannissa on sitten taas toisenlaisia hyviä puolia ja joillekin se tyyli sopii.
En itse aio enää lapsia tehdä, mutta ymmärrän kyllä että moni tekee vielä 40+:kin.
Sain kuopukseni 25-vuotiaana ja nyt olen 36 vee. Elämä on jo mukavan helppoa. Ei haluaisi aloittaa enää alusta jne.
sain esikkoni 36 vuotiaana, ja jaksan ihan hyvin ihanan poikani kanssa, takaraja itsellä 38-40 :)
Minä sain ensimmäisen 22-vuotiaana, viimeisen 37-vuotiaana. Nyt 40v, ei juuri kuumeilua. Muutaman kuukauden saanu jo nukkua yöni. Onhan se totta että nuorempana jaksoi valvoa paremmin. Mutta vanhempana minä ainakaan en oo niin itsekäs kun nuorempana. Sitä omaa aikaa ei kaipaa samalla lailla, paljon lunkimminkin tulee otettua, suorittamista vähemmän :)
Oma Äitini sai minut 35-vuotiaana ja kaksi pikkusiskoani 37-vuotiaana. Olen nyt 25 enkä usko että haluan lapsia ennen kuin täytän 30 koska en halua lapsia ennenkuin olen valmistunut ja aloittanut työt.
Sanoisin, että yli 40-vuotiaana ei kannata enää missään nimessä tehdä lasta, vaikka kuinka olisi nykyään yleistymässä. Äidille paljon riskialttiimpaa kuin esimerkiksi tasan kolmikymppisenä, vauvasta puhumattakaan. Ja onhan se tulevista teineistäkin ikävää, kun omat vanhemmat saattavat olla muiden isovanhempien ikäisiä.
38 - 39v. on vähän siinä rajoilla. En ehkä suosittelisi, mutta jos tuntee todella haluavansa lapsen (ja kokee olevansa täysin valmis rankkaan lapsiperhearkeen) niin kyllähän sen saa toimimaan.
Sain esikoiseni 42 -vuotiaana. Ihana, helppo ja töysin terve lapsi, joka nukkui täydet yöt kahden kuukauden iästä lähtien. Nyt taaperon äitinä voisin olla sitä mieltä, että olisi nuorempana voinut olla hepompaa. Pikkusisarusta ei kuulu ja lapsi kaipaisi enempi jo menoa, mutta vielä tässä mukana hyvin pysytään.
Mulla on kotona se teinimyrsky (luokkaa hurrikaani) ja olen 37. Odotan sitä päivää, kun nuoresta tulee yhteistyökykyinen aikuinen. Viimeisen parin viikon perusteella väitän, että jos vielä yli viisikymppisenä joutuisin käymään tällaista tahkoamista läpi, olisin lataamossa lepäämässä.
Niin. Minulla on jo aikuinen lapsi. Olisin halunnut useamman lapsen äidiksi, mutta elämä meni niin, että ainoani on ollut ainoani ja olen siihen ajatukseen jo oppinut tyytymään. Kunnes sitten nyt on tullut nuoremman miehen kanssa asia uudelleen eteen. Ja en tiedä mitä ajatella.
En oikeen osaa sanoa mikä olisi hyvä ikä vielä tehdä lapsia. Jokaisella kai omansa. Äidiksi muuten voi alkaa niin kauan kuin tuntee jaksavansa. Itse aloin sijaisäidiksi 45 vuotiaana.
Oon kyllä samaa mieltä siitä, ettei yli 40-vuotiaana kannata enää lapsentekohommiin ryhtyä. Itse olen alle parikymppinen iltatähti ja kieltämättä ahdistaa aika reilusti, että vanhemmilla alkaa jo nyt olla ns. vanhuudenvaivoja ja sairauksia. Useimmat samanikäiset pitävät ihan selviönä sitä, että kyllä ne äiti ja isä ovat mukana kuvioissa sitten kolme- tai nelikymppisenäkin. Tunnen myös muutaman yli 60-vuotiaan, joilla on edelleen täysin pirteät ja hyvinvoivat vanhemmat.
Vaikka kyllähän se terveys tietenkin on muustakin kuin iästä kiinni, että eipä sillä. Eikä ap ole ollenkaan "liian vanha" äidiksi, mutta lapset kannattaa oikeasti tehdä viimeistään tuossa vaiheessa eikä katumapäissään joskus 45-vuotiaana.
Terveisiä täältä lastenklinikalta, puoli vuotta olen istunut jo vauvani vieressä sairaalassa.
Olen saanut lapseni reilu parikymppisenä ja nyt tämän kuopuksen 38-vuotiaana. Osapuilleen kaikki meni pieleen tässä viimeisessä raskaudessa ja sen maksuja maksellaan vielä pitkään, suurimpana kärsijänä tietysti vauva.
Joten mun kohdalla 38 vuoden ikä oli auttamatta liian paljon.
Itse sain kolmannen lapseni nyt 36-vuotiaana, muutama kk sitten. Ikäeroa nuorempiin tuli 8- ja 6-vuotta. Koen olevani vielä nuori niin fyysisesti kuin henkisestikkin.