Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tytön maisteri ja kaikki ahdistaa

Vierailija
01.12.2016 |

Olen juuri (työttömäksi) valmistunut maisteri ja masentaa niin hirveästi, että oli pakko tulla avautumaan tänne!

Vuosi sitten ajattelin, että sitten kun valmistun, niin kaikki on hyvin, mutta nyt fiilis on ihan surkea. Minulla on hyvää - oman alan työkokemusta - työkokemusta, hyvät suosittelijat ja opintomenestyskin oli hyvä. Mutta kun töitä ei saa mistään. Ehkä tämä joulunalusaika ei ole parasta hakuaikaa, mutta kesästä asti olen katsonut työpaikkoja aktiivisesti ja oman alan töitä ei tunnu olevan missään :( Kyseessä ei ole humanistiala tai vastaava, vaan enemmänkin spesifi "insinööriala" - työllistyminen on (tai ainakin näin olen uskonut) tällä alalla hyvää. Yhteen työhaastatteluun pääsin, mutta työpaikkaa en saanut. Hakijoita tähän asiantuntijatehtävään oli yli 150! Masentavaa!

Suurin osa työsuhteista on lyhyitä määräaikaisuuksia, mikä sekin ahdistaa - toki sellaisenkin ottaisin, jos vain saisin. Näin lähempänä kolmeakymppiä olisi jo kiva perustaa perhe jossain vaiheessa, mutta se olisi ihan vika tikki tässä tilanteessa. En yhtään ihmettele, että ihmiset lykkäävät lastenhankintaa; jos hankkisin (saisin) lapsen nyt, vastavalmistuneena, niin sen jälkeen olisi ihan turha kuvitella saavansa mitään järkeviä töitä.

Onko täällä muita samassa tilanteessa olevia - tai kenties valmistuessaan työttämänä olleita, mutta sittemmin töitä saaneita? Kauanko kesti valmistumisen jälkeen, että sait töitä?

Ahdistaa niin, että pää halkeaa! Pitäisi ajatella positiivisemmin, mutta jotenkin tuntuu niin vaikealta :( Rakennusalalla näyttää töitä riittävän, olisi varmaan pitänyt kouluttautua sinne :/

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
01.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisko se sitten parempi olla pojan kuin tytön maisteri? (sori, ks. otsikko)

Mutta: kerro nyt vähän tarkemmin, mikä ala ja minkälaisia töitä?

Vierailija
2/25 |
01.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko katsellut sellaisia aloja, joihin ei vaadita mitään spesifiä tutkintoa, vaan ylipäätään korkeakoulututkinto? Näitä on julkisella puolella, esim. kaupungilla.

Ps. Voisitko jättää nuo implisiittiset vihjaukset humanististen alojen työllistämättömyydestä? Ehkäpä me humanistit mietimme paljon jo opiskeluaikana sitä, minne työllistymme, kun monikaan ala ei ole niin spesifi, ja sen takia etsimme töitä laajalti. Mun opiskelukavereista kukaan ei tiettävästi ole työttömänä tällä hetkellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
01.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ei! Ei ihme, että olen työtön, kun kirjoitustaito on tuota luokkaa :D En halua sanoa tarkkaa alaa, mutta sanotaanko, että luonnontieteellinen ala, mutta ei mikään puhdas kemisti-fyysikko-matemaatikko.

Ja en ole mitenkään ronkeli töiden suhteen, mutta en kuitenkaan opiskellut kuutta vuotta päästäkseni tarjoilijaksi.

-ap

Vierailija
4/25 |
01.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muakin pelotti tuleva työttömyys ja siksi nyt maisterivaiheen aikana käyn sairaanhoitajatutkintoa samalla, vaikka olen siihenkin lopuksi täysin ylikoulutettu, mutta enpähän tosiaan ole ainakaan se tarjoilijamaisteri. Tsemppiä ap, et ole yksin!

Vierailija
5/25 |
01.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko katsellut sellaisia aloja, joihin ei vaadita mitään spesifiä tutkintoa, vaan ylipäätään korkeakoulututkinto? Näitä on julkisella puolella, esim. kaupungilla.

Ps. Voisitko jättää nuo implisiittiset vihjaukset humanististen alojen työllistämättömyydestä? Ehkäpä me humanistit mietimme paljon jo opiskeluaikana sitä, minne työllistymme, kun monikaan ala ei ole niin spesifi, ja sen takia etsimme töitä laajalti. Mun opiskelukavereista kukaan ei tiettävästi ole työttömänä tällä hetkellä.

Ohops, en näköjään osannut lainata äsken. Juu olen kyllä katsellut ja minulla ei ole mitään kovin kummoisia vaatimuksia (kuten totesin). Tai olen avoin monenlaisille hommille.

Ps. Minulla ei ole humanisteja mitään vastaan ja tuntemani humanistit ovat työllistyneet varsin mukavasti (paremmin kuin minä, joka olen työtön!). Tuolla maininnalla yritin minimoida kommentit, joissa tullaan huutelemaan "olisit miettinyt alavalinnan paremmin, eikä mitään naistutkimusta jne. jne." Ei ollut tarkoitus loukata ketään.

-ap

Vierailija
6/25 |
01.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohops, en näköjään osannut lainata äsken. Juu olen kyllä katsellut ja minulla ei ole mitään kovin kummoisia vaatimuksia (kuten totesin). Tai olen avoin monenlaisille hommille.

Ps. Minulla ei ole humanisteja mitään vastaan ja tuntemani humanistit ovat työllistyneet varsin mukavasti (paremmin kuin minä, joka olen työtön!). Tuolla maininnalla yritin minimoida kommentit, joissa tullaan huutelemaan "olisit miettinyt alavalinnan paremmin, eikä mitään naistutkimusta jne. jne." Ei ollut tarkoitus loukata ketään.

-ap

Jos ei ole tarkoitus loukata, älä vähättele toisten opiskelualaa. Eräskin samaan aikaan opiskellut naistutkimusta opiskellut ja pääaineeseensa yhdistänyt sai vähän aikaa sitten erittäin merkittävän viran Kelalta. Voit kertoa omasta alastasi vähättelemättä toisia aloja.

Vierailija
7/25 |
01.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole ap, mutta ihan mielenkiinnosta kysyn mitä nämä sellaiset alat ovat?

Vierailija
8/25 |
01.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin monet tarkastaja-päätteiset virat ovat tällaisia. Serkkuni työskentelee esim. ympäristötarkastajana (en ole ihan 100 % varma termistä) ja hän on koulutukseltaan kotitalousopettaja.

Kylläpäs humanistit ottaa täällä taas kuumaa. Huutonaurua :DDDDDD

Vierailija
9/25 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitää kirjoittaa komentti, jota pyydät heti perään anteeksi???

Vierailija
10/25 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Biokemisti?

Vierailija
11/25 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääketieteellinen tekniikka?

Vierailija
12/25 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin monet tarkastaja-päätteiset virat ovat tällaisia. Serkkuni työskentelee esim. ympäristötarkastajana (en ole ihan 100 % varma termistä) ja hän on koulutukseltaan kotitalousopettaja.

Kylläpäs humanistit ottaa täällä taas kuumaa. Huutonaurua :DDDDDD

Totta kai ottaa kuumaa kun suomalaiset on niin rajoittuneita ja kapeakatseisia urpoja, jotka ei tajua humanistien arvoa. Douche.

Vierailija
13/25 |
14.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla meni 12v valmistumisesta toistaiseksi voimassa olevan työsuhteen saamiseen. Suoraan valmistuttua ei ollut yhtään mitään tarjolla. Terv. DI vm. 2000 

Vierailija
14/25 |
14.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi sua uuvatti, oot tuhonnut elämäsi humanistisella ja nyt yrität kierrellä ja kaarrella muka jotain inssihorinaa, turhaan, ota itsesi niskasta ja rupea siivoojaks!

Vierailija
15/25 |
14.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kirjoitat harrastusprojektina muutaman mukavan tietokoneohjelman tai vastaavaan. Työhakemukseesi laitat sitten linkit niihin. Parantaa kummasti mahdollisuuksiasi työllistyä (tietenkin sillä edellytyksellä, että tekemäsi ohjelmat ovat järkeviä).

Vierailija
16/25 |
14.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt kirjoitat harrastusprojektina muutaman mukavan tietokoneohjelman tai vastaavaan. Työhakemukseesi laitat sitten linkit niihin. Parantaa kummasti mahdollisuuksiasi työllistyä (tietenkin sillä edellytyksellä, että tekemäsi ohjelmat ovat järkeviä).

Enpä ole tähän päivään mennessä tavannut yhtään järkevää humanistin ohjelmaa :(

Vierailija
17/25 |
14.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samat fiilikset, tosin mulla ei edes ole sitä oman alan työkokemusta kuin pari hassua pätkää. Kesätöitä piti tehdä mitä sai, ja harjoittelutkin tein viime tingassa tehtävissä, jotka eivät olleet hirveästi tutkintoon liittyviä, mutta pakko ne oli tehdä, että sai edettyä opinnoissa. Aloittaessani opinnot tutkintoni työllistymisprosentti oli lähellä sataa, ja valmistuessani samana vuonna valmistuneiden kohdalla se oli noin 50. (Kärjistän nyt lukemia, mutta pudotus oli siis lähes puolet.)

Toisaalta kaikki saman alan tuttuni ovat lopulta löytäneet töitä, osa myös pitkän työttömyyden jälkeen. joten eiköhän sinullekin vielä ovi aukea!

Omalla kohdalla elämä taas tuntuu siltä, että tämä on nähty. Mihinkään ei kelpaa, omaehtoiseen opiskeluun ei enää saa työttömyystukea eikä opintotukikuukausia ole, mikään ala ei ole "varma" työllistäjä. Rahaa ei ole, eikä sitä myötä varaa ottaa mitään riskiä opinnoista, joihin ei sitten saakaan rahoitusta. Ymmärrän, että tämä on omaa syytäni, mutten keksi mitään keinoa päästä tilanteesta poiskaan. Enkä ymmärrä, että miksi muut saavat töitä kirjoittamalla hakemuksia ja minä en.

Vierailija
18/25 |
14.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haet keikkoja ja pätkiä ja firmat usein suosii niitä tyyppejä jotka tuntee.

Avoimia hakemuksia kiinnostaviin yrityksiin sisään

Vierailija
19/25 |
14.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitää kirjoittaa komentti, jota pyydät heti perään anteeksi???

Miksi pitää kirjoittaa komentti?

Vierailija
20/25 |
14.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samat fiilikset, tosin mulla ei edes ole sitä oman alan työkokemusta kuin pari hassua pätkää. Kesätöitä piti tehdä mitä sai, ja harjoittelutkin tein viime tingassa tehtävissä, jotka eivät olleet hirveästi tutkintoon liittyviä, mutta pakko ne oli tehdä, että sai edettyä opinnoissa. Aloittaessani opinnot tutkintoni työllistymisprosentti oli lähellä sataa, ja valmistuessani samana vuonna valmistuneiden kohdalla se oli noin 50. (Kärjistän nyt lukemia, mutta pudotus oli siis lähes puolet.)

Toisaalta kaikki saman alan tuttuni ovat lopulta löytäneet töitä, osa myös pitkän työttömyyden jälkeen. joten eiköhän sinullekin vielä ovi aukea!

Omalla kohdalla elämä taas tuntuu siltä, että tämä on nähty. Mihinkään ei kelpaa, omaehtoiseen opiskeluun ei enää saa työttömyystukea eikä opintotukikuukausia ole, mikään ala ei ole "varma" työllistäjä. Rahaa ei ole, eikä sitä myötä varaa ottaa mitään riskiä opinnoista, joihin ei sitten saakaan rahoitusta. Ymmärrän, että tämä on omaa syytäni, mutten keksi mitään keinoa päästä tilanteesta poiskaan. Enkä ymmärrä, että miksi muut saavat töitä kirjoittamalla hakemuksia ja minä en.

Älä rupeä mäkättämään tai mököttämään, vaan oikeasti, funtsi muitakin mahdollisuuksia, niin itse tein, ja löysin paikkani sijoitusmaailmasta!