Miten selviytyy vauva joka syntyy viikolla 32+ ?
kaverini on innoissaan kun kaikki menee suunnitelmien mukaan eli vauva syntyy ennen viikkoa 34.
Ja toivoo synnytystä huomenna koska lapsesta tulisi sunnuntailapsi.
Itse olen kauhuissani vauvan puolesta ja miten itsekäs idiootti tuleva äiti on.
Lapsivedet menivät tiistaina ja on nyt tipassa jossa ehkäistään supistuksia ja samalla saa antibioottia estämään tulehdusta.Äiti oli käsketty lepoon korkean verenpaineen takia mutta lapsiveden mennessä teki asunnossa remonttia.
Äiti lopetti syömisen muutama viikko sitten kun paino ei saa nousta viis vauvasta.
Mies oli sanonut tietyn määrän minkä saa lihoa.
Odotan tilaisuutta että pääsen tulevan äidin kanssa nokatusten ja alan laulaa.
Olen raivoissani ;(
Kommentit (6)
Synnytys valmistaa lasta ulkomaailmaan ja vaikka keuhkot ei olisi olleet kypsät on ne varmasti kypsyneet jo tässä ajassa. Itse olin -96 samassa huoneessa kaksostenäidin kanssa, jolla meni A vauvan vedet kanssa rv 32. 2 vuorokautta saivat tipalla synnytystä lykättyä, mutta synnytys eteni koko ajan tappavan tasaisesti.
A vauva oli tyttö 1600g ja hengitti itse. Jaksoi syödäkkin hyvin. Pikkasen oli ongelmia syömisen kanssa, mutta sanoivat, että pääsee kotiin varmaan aika pian.
B poika sen sijaan jonka lapsivesi meni vasta aan synnyttyä ei ollut valmis ulkomaailmaan, vaan joutui lastenklinikalle hengityskoneisiin.
Tuo lapsi joutuu varmasti olemaan sairaalassa muutaman viikon. Mutta kokemuksesta voin kertoa ettei keskoslasten hoito ole helppoa. Ei käy kateeksi tuota naista.
T:Itsekkin keskosten äiti
Ei keskoset joudu olemaan LA saakka sairaalassa. Oma lapseni syntyi rv35 ja pääsin 4 päivän päästä kotiin.
Jos vedet menneet niin lapsi on saanut niin paljon stressiä, että varmasti on ihan hyväkuntoinen ja ehkä hengitteleekin jo itsekseen tai saa lisähappea. Kasvaa kuitenkin täytyy sairaalassa muutama viikko ja opetella syömään.
Ymmärrän kyllä kaverisiasi siinä mielessä, että itse olin sairaalassa 5 viikkoa. Se ei ole mitään hirveän ihanaa puuhaa.. ja usein itsekin toivoin, että lapseni syntyisi jo " huomenna" , vaikka viikkoja oli 32+. Sairaalassa on ankeaa ja sitä helposti ajattelee vaan itsensä parasta eikä tajua mikä on lapselle parasta. Monet vonkasivat synnytyksen käynnistystä hyvissä ajoin juuri sen vuoksi, ettei pää tahtonut kestää.
Elämää ei voi elää toisen puolesta, sinuna en menisi kiljumaan lapsen äidille hänen ratkaisuistaan.
Kaveri on toivonut jo kauan että vauva syntyy viimeistään viikolla 34.
Kiva kuulla että vauvalla on hyvät mahdollisuudet.
Olisikin provo!
Eikös vauvalle ole paras olla kohdussa niin kauan kun on valmis syntymään?
Kyllä noilla viikoilla vauva selviää, mutta sairaalassaoloaika voi venyä laskettuun aikaan saakka, eli äiti ei saa välttämättä vauvaansa kotiin kuitenkaan ennen la:ta Sokeriongelmaa, syömisongelmaa, hengitysongelmaa voi tulla. Riippuu paljon vauvan syntymäpainostakin. Jos hentoinen, voi joutua olemaan keskoskaapissa tovin aikaa ja kerätä massaa ja voimia jotta pitäisi lämpönsä. Jokatapauksessa hänet viedään lastenteholle ja laitetaan inkubaattoriin.
Surullista ettei äiti halua hyväksyä tosiasiaa, että vauvansa on vielä epäkypsä tulemaan tähän kylmään maailmaan.