On se jännä miten täällä AV:lla on lähes kaikki hyvätuloisia ydinperheitä, vaikka tilastot kertovat aivan muuta Suomalaisista.
Tämä päätelmä useamman aloituksiin vastanneiden vastausten perusteella.
Taitaa totuus olla vaan monen villi päiväuni ja todellisuuden aiheuttama katkeruus kumotaan virtuaalisesti ja anonyyminä toisten niskaan.
Ai, ai. Mitä nannaa luettavaa kuinka on omakotitalo, rahapussi pullollaan, unelma mies, lapset täydellisesti hoidettu, samoin se omakotitalo. Rahaa riittää matkusteluun ja luksukseen, mutta niin kamalan katkeraksi tekee jos joku saa yhteiskunnan tukia vähänkään.
Miten niin onnelliset ihmiset näkevät sellaista vaivaa kyseisestä asiasta vai onko niin, että siinä elämän pyöriessä oman navan ympärillä on yleistieto ja kyky ajatella asioita laajemmin kadonnut? Rahalla kun sellaista ei saa. Olette unohtaneet, että ihminen ei ole kaikkivoipa ja elämä ei aina näytä parastaan. Kun sitä helposti paksulla kukkarolla erehtyy kuvittelemaan pystyvänsä kaikkeen. Siltä vaikuttaa.
Tosin, totuus taitaa olla ennemmin se runsas mielikuvitus kun rahamäärä.
Kommentit (40)
Vierailija kirjoitti:
Jos olisin työtön köyhä, en täällä juuri huutelisi vaan etsisin töitä. Mieti sitä.
Laajenna ajatteluasi. Sinä olet sinä, minä olen minä. Olen työtön ja köyhä, enkä aio töitä hakeakaan.
Joku tuolla jo sanokin, ettei suomalaiset rahasta ja onnestaan kasvotusten puhu,niin täällähän se on hyvä anonyymina nauttia asioista. Kehua ja fiilistellä.
Sehän riippuu avauksesta, ajasta mitä puhuu...
Me olemme apn kuvailema perhe. Tukia ei ole haettu koskaan, joten enhän mä niihin ketjuihin vastaile. Joskus on ollut kapeampi leipä, niin säästövinkkejä osaan antaa, enkä silloin tuo esille, että tilanne oli köyhä 20 vuotta sitten.
Eihän näitä niin pirun tosissaan pitäs lukea, kun kokonaiskuvaa ei juurikaan saa. Vain sen hetken, josta saattaa olla muutama turhanpäiväinen yksityiskohta muutettu.
Ap on sivuttanut epäkiinnostavina kaikki köyhien, työttömien, lapsettomien ja sinkkujen aloitukset. Niitä on päivittäin.
Ainiin, unohtu. Teen pitkälti ilta/yövuoroja, siksi palstailen päivällä. Aamupalalla nyt.
23, nettotulot 2800€
Mua kiinnostaisi tietää, miten ap päättelee yhden ketjun kirjoittajan olevan sama henkilö kuin toisessa ja kolmannessa ketjussa? Minä kun en erota aina edes samassa ketjussa, onko joku kommentti saman kirjoittajan kuin joku toinen kommentti. Olen suurituloinen (en ole ollut aina), mutta en asu omakotitalossa, mulla ei ole miestä ja lapsetkin kasvatin aikuisiksi yksinhuoltajana. En omista merkivaatteita, mutta matkustelen silloin tällöin. Ruokakauppaan mulla ei mene kovin paljoa rahaa, koska syön lounaani yleensä jossain lounasravintolassa enkä iltaisin tarvitse enää toista ateriaa vaan voileipä tms riittää.
Minkäs teet kun olemme mitä olemme.
Olemme varakkaita ja ihan ydinperhe ja 2 lasta...tyttö ja poika.
Tosin emme asu omakotitalossa vaan sadan neliön keskustakodissa. Tosin voisimme ostaa sen omakotitalon vaikka tänään mutta se ei ole meidän juttu...haluamme ehdottomasti asua keskustassa lähellä kaikkea. Esim. nuorten kanssa kätevää kun yläkouluun ja lukiooon on 8min kävelymatka.
Minulla on aikaa surffata täällä koska minun ei tarvitse käydä töissä. Ja todellakaan en ole mikään hiljainen hissukka jota mies määräilee. Minussa riittää haastetta ja siitä normaali mies tykkää eikä edes halua mitään kynnysmattoa. Rakkauden lisäksi pitää löytyä molemminpuolista kunnioistusta ja arvostusta. Tämän voi sanoa 26 vuoden yhteisellä kokemuksella.
Mutta en pidä mitään itsestäänselvyytenä vaan olen kiitollinen siitä mitä minulla/meillä on.
Vierailija kirjoitti:
No itse ainakin olen tuosta määritelmästä poikkeava koska olen eronnut, mutta omakotitalossa asuva ja hyvätuloinen. Eikä minusta noissa yhteiskunnallisissa ketjuissa koko sosiaaliturvaa ole haluttu romuttaa, jenkeissä asuneena tiedän sen kolikon toisen puolen hyvätuloisille. Eniten varmastikin ärsyttää palstan kaksijakoisuus: joko kaikkea annetaan liian vähän, lisää pitäisi saada eikä yhteiskunta huolehdi - tai toinen linja jossa sosiaaliturva nähdään täysin tarpeettomana. Hassuinta on kun kehnompiosainen joskus saa vähän enemmän rahaa - ja siitä pitää maksaa veroa, yök! Aika kuvaava kahtiajaon osoittaja myös työttömien piirissä oli ketju jossa aloittaja selitti kuinka aktiivisesti oli päivän aikaan töitä tehnyt työnsaannin eteen. Jatkossa muutama kertoi yhtä aktiivisista päivistä, monet muut käyttivät päivänsä kaikkeen muuhun (olut, lapsenhoito, nukkuminen) eikä kokenut työn etsimisen olevan mitenkään mielekästä. Tuo jälkimmäinen väki on yhteiskunnassa kasvava osio: kehnosti koulutetut, huonon työidentiteetin omaava väki jonka tulevaisuus on täysin tukien varassa. Sukulan kasvateissa eilen osa syrjäytymisvaarassa olevista pystyttiin voimakkaalla tuella saamaan aktivisiksi, osa ei tuota halunnut, oli jo pössytellyt kaiken yrittämisenhalun ja tulevaisuuden pohtimisen itsestään. Katkeroituminen ja paikalleen jumahtaminen ei varmastikaan ole kenellekään hyvästä, siksi ainakin itse pidän kaikkia tapoja joilla aktivoidaan ihmiset käyttämään omaa osaamistaan ja löytämään mielekästä tekemistä joko varsinaisen työn tai jonkun vapaaehtois/koulutus ym avulla.
Eniten itseä tuossa työttömyys-ketjussa pisti silmään, että työttömällä ei saisi olla koskaan mitään muutakaan elämää vastapainoksi. Ei töissäkään olla 24/7 eikä aina edes osallistuta täysillä. Työttömän tulisi 24/7 etsiä aktiivisesti töitä muutaman satasen voimalla. Useimmilla kun menee ne voimat arjessa selviytymiseen, kuten aina kotiruuan alusta loppuun tekoon pienellä budjetilla, miettiä millä ostaa lapselle talvivaatteet ja paljon muuta.
Työtön voi olla myös sairas. Sellainen ihminen kuka ei hae sairaspäivärahalle tai, vaikka hakeekin, voi olla samaan aikaan työtön työnhakija. Silloin vaan ei saa välttämättä työkkäriä. Työttömänä ollaan, koska jokaisella tulee olla lain mukaan jokin tulo. Eli jos et pääse eläkkeelle niin olet työtön työnhakija sillä rajoituksella ettei sinulle voida tarjota välttämättä lainkaan töitä, mutta voidaan kutsua kuntouttavassa mielessä pohtimaan terveyden tuomia rajoituksia erilaisiin info-tilaisuuksiin TE-toimiston kutsumana.
Eli minusta osa vastauksista oli laitettu sinne juurikin keskustelua herätelläkseen, mutta näitä pointteja eivät huonanneet suurin osa ajatella, ketkä eivät ole itse työttömänä eikä sairaana ja ajattelevat mustavalkoisesti asioita. Ihminen on ihminen eikä kukaan arvostelijoistakaan liikkuisi muutamalla satasella aina aamusta iltaan haastatteluissa tai tekemässä hakemuksia. Joskus tarvitsee vastapainoa ja henkistä latautumista. Osa on voinut jopa hakea jo kaikkiin avoimiin paikkoihin ja voivat olla jopa mieli maassa.
Järjestelmässä vaan olisi aika paljon korjaamisen varaa ja se kannattaisi tehdä yhdessä työttömien kanssa. Harva valitsee rahapulan, toimeentulotuen ja työttömyyden ihan valintana.
Ja kannattaako siitä olla ainakaan kenenkään katkera? Ei. Tai jos on, ryhtykööb itsekin työttömäksi.
Vierailija kirjoitti:
Mua kiinnostaisi tietää, miten ap päättelee yhden ketjun kirjoittajan olevan sama henkilö kuin toisessa ja kolmannessa ketjussa? Minä kun en erota aina edes samassa ketjussa, onko joku kommentti saman kirjoittajan kuin joku toinen kommentti. Olen suurituloinen (en ole ollut aina), mutta en asu omakotitalossa, mulla ei ole miestä ja lapsetkin kasvatin aikuisiksi yksinhuoltajana. En omista merkivaatteita, mutta matkustelen silloin tällöin. Ruokakauppaan mulla ei mene kovin paljoa rahaa, koska syön lounaani yleensä jossain lounasravintolassa enkä iltaisin tarvitse enää toista ateriaa vaan voileipä tms riittää.
Missä niin lukee, että näin päättelisi?
Täissä ruksi, hyvät tulot ruksi, oma asunto ruksi. Yksinhuoltajalla ei ole työn ja kodin lisäksi muuta elämää, niin roikun netissä. Autoiluun ja matkailuun ei ole varaa eikä seuraa, mutten yleensä erikseen kerro sitä nettikirjoituksissa.
Täällähän kaikilla on myös täydellinen vartalo. Hoikka, mutta erittäin muodokas ilman silikoneja. Kaikki ovat myös unelmatyössään ja saavat toteuttaa itseään. Kaikilla on terveellä tavalla hyvä itsetunto ja ovat saaneet hyvän parisuhteen, koska miksi tyytyä huonoon. Kaikkien lapset ovat koulussa erittäin hyvin menestyneitä, mutta eivät nössyköitä vaan sosiaalisesti lahjakkaita ja monipuolisesti lahjakkaita ja tietysti ulospäinsuuntautuneita. Kenenkään lapsi ei ole kiusaaja. Kaikkien rahatilanne on reilassa, koska muuhan kielii siitä ettei elämänhallinta ole kunnossa. Jokainen tienaa sen 4 tonnia ja av-mamman miehen palkka tuntuu olevan 6000-10000 kuussa. Omistusasunto kalliilla alueella on kaikilla ja monilla myös reilut sijoitukset pahan päivän varalle
Vierailija kirjoitti:
Ap on sivuttanut epäkiinnostavina kaikki köyhien, työttömien, lapsettomien ja sinkkujen aloitukset. Niitä on päivittäin.
Miten niin? Nimenomaan aloitukseni koskee useiden aloitusten alle vastanneiden vastauksia ja nimenomaan sitä miten niin moni nostattaa itseään ja mollataan juurikin mainitsemiasi kohderyhmiä ja nimenomaan heidän aloituksissaan. :)
Nimenomaan kiinnostavana seikkana ja se, että suurin osa vastaajista kokee olevansa yläpuolella taloutensa myötä ja omien, viisaampien valintojen myötä.
Kiinnitin huomiota siihen kuinka niin moni vastaajista on hyvätuloisia ydinperheitä jne. kun erikoista on se, että tilastojen mukaan ydinperheitä on harvemmassa kun eroperheitä/uusperheitä. Että miten on mahdollista, että täällä on toisin.
Ap
Täältä löytyy sellainen huonompi kansalainen. Eronnut yh. Osa-aika työssä, koska parempaa työtä en ole saanut. Masennustakin löytyy menneisyydestä ajalta ennen avioeroa, jonka vuoksi kuulostelen tarkkaan omia voimavarojani. Rahahuolet ovat musertavia, mutta aina sitä on pärjätty silti.
Pahin huoli parhaillaan lasten joululahjat, koska koko syksy on ollut todella tiukkaa rahasta.
Tosi yllättävää että tietyt ketjut keräävät vastauksia tietyn tyyppisiltä ihmisiltä (ja trollit & haaveilijat ym totuusarvoltaan kyseenalaiset viestit siihen päälle).
Jos minä avaan moottoripyöräilyyn liittyvän ketjun ja sinne vastaa kymmenkunta moottoripyöräilystä kiinnostunutta niin ei siitä nyt vielä voi päätellä että ne sadan tonnin vuosipalkkaa nostelevat, olemattomilla ruokamenoilla 200 neliön omakotitalossa asuvat tukielätit kaikki olisi vielä kiinnostuneet moottoripyöräilystäkin.
Lisäksi kaikki av-mammat ovat todella kauniita ja kukaan av-mies ei ole ikinä saanut pillua.
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi kaikki av-mammat ovat todella kauniita ja kukaan av-mies ei ole ikinä saanut pillua.
On täällä aina ajoittain se mies, jota naiset himoitsevat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä niin lukee, että näin päättelisi?
Aloituksesta. Esimerkiksi noissa yhteiskunnan tukia koskevissa keskusteluissa tukiensaajiin negatiivisesti suhtautuvat harvemmin kertovat omista tuloistaan, asumismuodoistaan, matkustelemisistaan, lastensa kasvatuksesta jne. Varsinkaan, jos ovat suurituloisia. Jotenkinhan aloittaja päättelee, että jos kirjoittaja A suhtautuu negatiivisesti, niin A on sama henkilö kuin toisessa ketjussa, jossa puhutaan omista tuloista, suurituloiseksi ilmoittautuva, ja kolmannessa, jossa puhutaan asumismuodosta, suuressa uudessa omakotitalossa asuvaksi ilmoittautuva. Mitä olen seurannut yhteiskunnan tukiin liittyviä keskusteluita AV:llä, niin suurin kritiikki tulee pienipalkkaisilta työssäkäyviltä tai ihmisiltä, joiden perheissä vain toinen käy töissä. He ärsyyntyvät, kun yhteiskunnan tuilla elävä voi asua leveämmin ja elintaso joskus jopa korkeampi kuin pienipalkkaisella työssäkäyvällä.
Mitä vastauksia tarkoitat? Olen minä ainakin nähnyt täällä myös paljon kommentteja ja aloituksia, joista voi päätellä että kirjoittaja on huonotuloinen (esim. aiheina sossun toiminta, halvat ruuat, miten selviän x eurolla kuun loppuun, lisäansioiden tienaaminen, kulujen pientäminen jne.). Mielestäni näitä on täällä paljon enemmän kuin noita "iso omakotitalo + katumaasturi" -kommentteja. Eikä toisaalta joku omakotitalo kerro varallisuudesta välttämättä kovin paljoa, melkoinen ero nimittäin että onko okt jossain Helsingin esikaupunkialueella vai jossain 20 km Pihtiputaan kirkonkylältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin? Nimenomaan aloitukseni koskee useiden aloitusten alle vastanneiden vastauksia ja nimenomaan sitä miten niin moni nostattaa itseään ja mollataan juurikin mainitsemiasi kohderyhmiä ja nimenomaan heidän aloituksissaan. :)
Nimenomaan kiinnostavana seikkana ja se, että suurin osa vastaajista kokee olevansa yläpuolella taloutensa myötä ja omien, viisaampien valintojen myötä.
Kiinnitin huomiota siihen kuinka niin moni vastaajista on hyvätuloisia ydinperheitä jne. kun erikoista on se, että tilastojen mukaan ydinperheitä on harvemmassa kun eroperheitä/uusperheitä. Että miten on mahdollista, että täällä on toisin.Ap
Varmaan on kuitenkin syytä muistaa ettei täällä palstaile koko Suomi. Vaikka vauva-palstaa hehkutetaan edelleen Suomen suosituimmaksi keskustelupalstaksi, niin kyllä täällä aika lailla samat ihmiset varsinkin aktiivisina kommentoijina pyörii.
No me ollaan vaan keskituloinen mutta onnellinen uusperhe:) Iso (velkainen) okt on ja rahaa matkusteluun koska sitä ei käytetä turhaan luksukseen ja merkkituotteisiin.
Mun brutto 3440 ja miehen 6400 euroa/kk. Lompakko ei pullota mutta selvitään ok.
Kun lapset ovat isoja niin sitten vasta sitä aikaa netissä roikkumiseen onkin. Sanonpahan vaan, että roikun netissä enemmän ja monipuolisemmin kuin pikkulapsivaiheessa. Vauva-palstailu on jäänyt vähemmälle mutta muuten netistä löytyy paljon kiinnostavia juttuja.