Masennuslääkkeistä tietävät. Lääkäri määräsi näitä
Vakava masennus,ahdistus ja pakko oireet. Lääkäri määräri escitalopram 15mg ja voxra 150mg mielipiteitä
Kommentit (27)
Sama lääkitys minulla ja toiminut todella hyvin! Sivuoireita tosin on. Voxra vei aluksi unet, mutta nykyään saan taas unta hyvin. Voxra aiheuttaa omalla kohdallani myös ruokahaluttomuutta ja painon laskua.
Escitalophramissa merkittävin sivuoire on bruksismi. Aloittaessa oli myös voimakasta pahoinvointia joka onneksi lieveni. Nykyään omituista kyllä saan pahoinvointikohtauksia jos otan lääkkeen pari tuntia liian myöhään. Lääkärin mukaan ei ole tavanomaista, mutta hyvinkin mahdollista.
Riippuu ihan ihmisestä miten masennuslääkkeet toimivat. Minulle nämä ovat parantaneet elämänlaatua huomattavasti.
Huh huh. Kaksi vahvaa lääkettä. Sanon vaan, että mieti kahteen kertaan kannattaako aloittaa lääkitys, ja onko mahdollista että selviäisit ilman niitä? Esim terapian avulla? Lääkitys voi muuttaa aivokemiaasi, ja se voi olla pitkä ja kivinen tie. Jotkut eivät pääse tuollaisista lääkkeistä koskaan eroon, sivuoireet on hirveintä, vieroitusoireet vielä pahempia. Itse voin sanoa, että persoonallisuus muuttui jonkun verran lääkkeistä, vaikka olen lopettanut ne jo ajat sitten. Panosta mielummin terveeseen elämäntapaan, liikuntaan, terapiaan. Vaikka niihin saattaa mennä rahaa, se on kuitenkin vain rahaa, verrattuna siihen että aivokemiasi on lopullisesti pilalla.
Vierailija kirjoitti:
Onko toi vahva lääkitys? Näkyykö naamasta
Ei näy.
Hyvin yleisiä ja toimivaksi todettuja lääkkeitä molemmat. Voxtra on myös adhd n hoitoon, joten voi tuoda lisää energiaa mikä masentuneelle on hyväksi...
Nostanpa tämän, lisää kokemuksia olisi kiva kuulla. Ja tietoa myös onko tullut uusia valmisteita masennuksen hoitoon?
Vierailija kirjoitti:
Voxra on jees, tuo toinen on sitten mysteeri. Voxrasta saattaa tulla ihmeellisiä oireita, itselläni lähti kuulo pari kertaa.
Mulla myös kävi Voxran kanssa niin että kuulo lähti eli aleni huomattavasti toisesta korvasta! Tuli takaisin, ja lähti taas. Lopetin käytön. Bupropioni joka on Voxran vaikuttava aine on ototoksinen, kuuloelimelle myrkyllinen. Tämä tiedetään ihan virallisesti, silti lääke sallitaan. suosittelen lopettamaan käytön heti jos tulee tinnitusta tms. Kuulo-oire voi jäädä pysyväksikin. Kannattaa lukea esim. Redditistä wellbutrin /bupropion tinnitus hakusanoilla.
Itse olen nyt syönyt vuoden escitalopramia paniikkihäiriöön, ahdistukseen ja masennukseen, jotka kehittyivät pikkuhiljaa työstressin myötä. Lopulta töistä tuli niin iso saavillinen lantaa niskaan kiitosten sijaan, että murruin täysin ja jouduin pitkälle sairauslomalle.
Paniikkikohtaukset jäivät lääkkeen myötä pois ja ahdistus oli aina pari kolme viikkoa lievempi kun lääke aloitettiin ja aina kun lääkemäärää nostettiin. Nosto 15mg -> 20mg ei enää vaikuttanut muuhun kuin makuuhuoneen puolelle. Seksi ei enää kiinnostanut mitenkään päin. Tipautin takaisin 15mg, josta sitten hieman myöhemmin 10mg. En ole huomannut vaikutusta muuten kuin palautuneella seksielämällä.
Escitalopramin ainoat haittavaikutukset vuoden aikana ovat olleet tuo seksuaalisuuden häviäminen sekä myös armoton väsymys aamuisin. Aamun ensimmäinen tunti on aivan tokkurainen, eikä sängystä tahdo päästä mitenkään ylös, vaikka olisi nukkunut kuinka paljon.
Masennus voimistui merkittävästi pahimman ahdistuksen väistyttyä pois päälimmäisestä tunteesta. Kun escitalopram ei tuntunut auttavan lainkaan masennukseen, otettiin puolisen vuotta sitten tuon rinnalle voxra, joka aloitettiin 150mg ja sitten nostettiin kuukauden kuluttua 300mg/pvä annokseen. Voxra auttoi masennukseen ja heikkoon aloituskykyyn heti parin tunnin kuluttua ensimmäisen pillerin otettuani. Voxra on ollut kyllä minulle aivan täsmälääke masennukseen. Makasin kuukauden sohvalla aivan lamaantuneena ja voxran aloitettuani lähes koko koti on saanut remonttia sieltä täältä ja sohvalla ei malta kauaa olla.
Voxran sivuvaikutuksena on ollut oikeastaan vain liiallinen energia, etenkin lääkityksen aloitettua/annostuksen noston yhteydessä. Ensimmäiset 1-2 viikkoa menee 2-4h yöunilla ja unta on hankala saada. On tosiaankin siis piristävä ja toimii stimulanttimaisen piristävästi, joskaan ei mitenkään saa päätä "sekaisin" tai muutenkaan mitään euforiaa tms. Lisäksi voxran aloitettuani aamuisin heti herättyäni silmien lihakset ovat ilmeisesti jotenkin heikot tai jotain, sillä lähelle näköä tarkennettaessa, esimerkiksi puhelimesta viestejä lukiessa aamulla, katse/tarkennus ja silmäluomet alkavat väpättää eikä lukemisesta tule mitään. Tuo poistuu kuitenkin yleensä 0,5-1h kuluttua heräämisestä.
Apteekkari kertoi voxran ja escitalopramin tehostavansa toistensa vaikutuksia, mutta siihen en osaa ottaa kantaa omien kokemusteni perusteella.
Seuraava tavoite on saada lopetettua excitalopram, sillä koen tuon tällä hetkellä turhaksi. Tuntuu, että lääkkeeseen tulisi jonkinlainen toleranssi minulla jo 1-2kk käytön jälkeen, eikä vaikutuksiksi jää tämän jälkeen muut kuin nuo haittavaikutukset makuuhuoneessa.