Minä tulen sivistyneestä sosiaaliluokasta ja minua inhottaa sivistymätön käytös
En nyt puhu kirjaviisaudesta sivistyksenä, vaan siitä, ettei käytetä esimerkiksi sanoja pillunpäreiksi ja muuta vastaavaa. Kaikista kamalinta on, kun jollain on ollut mummo, joka on puhunut noin :X Eihän siinä voi mitenkään tuntea kuuluvansa sivistyneistöön sellaisella taustalla. Moneen sukupolveen.
Kommentit (50)
Minä tulen peräkylän junttilasta ja sen kyllä huomaa.
Kyllä minuakin inhottaa räävittömästi puhuvat mummot. Sitä aina miettii että mitä ihmeen merimiehen vaimoja he ovat olleet.
Näyttääpä sinulta puuttuvan kuitenkin se tärkein, eli sydämen sivistys.
Monilla sivistyneillä on usein kamalasti tunnelukkoja. En sano tätä pahalla, vaan työssäni nähnyt.
Jaa. Tuolla vanhainkodissa työskennelleenä huomasi, kuinka pintakerrosta se ns. sivistys onkaan. Kun dementia iskee, muuttuu hienonkin rouvan puhe härskiksi. Yksikin kulki kettupuuhka kaulassaan kiroillen ja sättien mitä ja ketä sattui : DD
Junttihan sä oot, kun olet olevinasi muita parempi.
Vierailija kirjoitti:
Jaa. Tuolla vanhainkodissa työskennelleenä huomasi, kuinka pintakerrosta se ns. sivistys onkaan. Kun dementia iskee, muuttuu hienonkin rouvan puhe härskiksi. Yksikin kulki kettupuuhka kaulassaan kiroillen ja sättien mitä ja ketä sattui : DD
No, tämä ei ole kyllä tilanne meillä. Kannattaa erottaa sivistys ja sivistys. Vaikka ei sitä erota, jos ei tunne ketään sivistyneitä.
Kuule, kun tulet sivistyneistöstä, niin kerroppa kaikille, mistä sana "pillunpäre" juontuu - eli kerro sanan etymologia?
Vierailija kirjoitti:
Junttihan sä oot, kun olet olevinasi muita parempi.
No ei sille voi mitään, että monesti siltä tuntuu :( Tunnelukkojen olemassaolon allekirjoitan. Se vaikuttaa tietenkin siihen, ettei toimi niin fiksusti kuin tietää oikein olevan.
Vierailija kirjoitti:
Kuule, kun tulet sivistyneistöstä, niin kerroppa kaikille, mistä sana "pillunpäre" juontuu - eli kerro sanan etymologia?
Luepa aloitus uudelleen, tarkasti.
Vierailija kirjoitti:
Röyyyh.
Fasadini ilmeisesti rakoilee, koska nauroin tälle kunnolla ääneen :)
ap
Ei ole kovinkaan sivistynyttä käyttää näitä muotoja "kanssakeskustelija", "kanssaihminen", "kanssamatkustaja" - korjaapa kieltäsi, jos haluat vaikuttaa sivistyneeltä.
T. Keskustelija :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luin, mutta edelleenkään en ole saanut vastausta kysymykseeni.
No, hyvä on - täältä tulee viiden pisteen vihje:
1. Pillunpäreiden käyttö oli merkki sivistyneestä ja muut huomioonottavasta käyttäytymisestä
Mua ärsyttää se, että olemme Suomessa niiin demokraattisia näissä asioissa, että huonoa käytöstä siedetään ja kiusaajaa tai sikajunttia yritetään sietää, kun sillä on varmaan jotenkin kova kohtalo. Voisiko joskus joku esimies vaikka puuttua vähän, sanoa että ollaanpa ihmisiksi?
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kovinkaan sivistynyttä käyttää näitä muotoja "kanssakeskustelija", "kanssaihminen", "kanssamatkustaja" - korjaapa kieltäsi, jos haluat vaikuttaa sivistyneeltä.
T. Keskustelija :)
En tarkoita sivistyneisyydellä kirjatietoutta, eli professoritason tiedonhallintaa asioista, kuten aloituksessani mainitsin, ja mielestäni sana kanssakeskustelija ei ole sivistymätöntä käytöstä. En tiedä, kuinka kieliopillisesti oikea muoto se on, jos siä tarkoitit, mutta en ole kielitieteilijä ja en ymmärrä, mikä vika on sanassa kanssakeskustelija. Voit selventää sitä, jos haluat, vaikka tuskin muutan käytöstäni sen käytön suhteen.
ap
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minuakin inhottaa räävittömästi puhuvat mummot. Sitä aina miettii että mitä ihmeen merimiehen vaimoja he ovat olleet.
Minun mummoni (s.1913) puhui räävittömiä etenkin aamuisin. Oli oikein mukava mummo ja koko suvun lapset tykkäsivät hänestä, sukuseuran kokouksessakin minulle tuntemattomat ihmiset tulivat kehumaan häntä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luin, mutta edelleenkään en ole saanut vastausta kysymykseeni.
No, hyvä on - täältä tulee viiden pisteen vihje:
1. Pillunpäreiden käyttö oli merkki sivistyneestä ja muut huomioonottavasta käyttäytymisestä
Ei siellä vastausta kysymykseesi ollutkaan, vaan lause, että en tarkoita sivistyneellä taustallani sitä, että olisin se kirjaviisas tyyppi. Kirjaviisaudella ei ole varsinaista tekemistä sivistyneisyyden kanssa. Moni baarissa istuva juoppo on huonokäytöksinen, mutta varsinainen kävelevä wikipedia.
ap
Vierailija kirjoitti:
En nyt puhu kirjaviisaudesta sivistyksenä, vaan siitä, ettei käytetä esimerkiksi sanoja pillunpäreiksi ja muuta vastaavaa. Kaikista kamalinta on, kun jollain on ollut mummo, joka on puhunut noin :X Eihän siinä voi mitenkään tuntea kuuluvansa sivistyneistöön sellaisella taustalla. Moneen sukupolveen.
No etkös tuota itse juuri tuossa käyttänytkin ?
Ja täällä kun keskustelee, niin huomaa usein, että kanssakeskustelijoiden tausta ei ole sivistyneistössä. Ovat silti niin olevinaan, vaikka alempana kasvaneet säälittävät minua.
ap