V*tuttaa niin, että pää kohta hajoaa - ihmisten välinpitämättömyys taloyhtiön kierrätyslaatikoilla!
Meillä on iso taloyhtiö ja yksi kartonkikeräysastia. No, joku lahovikainen oli TAAS laittanut sinne jonkun ison television pakkauslaatikon litistämättömänä styrokseineen ja muoveineen.
Aina saa korjata jonkun paskapään jälkiä, ennen kuin saa tuupattua laatikkoon omat litistetyt maitotölkkinsä ym.
Laittakaa p*rkeleen munapäät ne muoviroskanne edes sekajätteeseen ( ne palaa kyllä Vantaan voimalassa), jos aivokapasiteetti ei riitä lajitteluun.
Kommentit (175)
Vierailija kirjoitti:
En opiskellut itselleni huippupalkkaista ammattia, jotta joutuisin olemaan roskien kanssa tekemisissä. Eli yhteen mustaan jätesäkkiin menee kaikki niin biojätteet, patterit panttipullot kuin pienemmät elektroniikat (isommat jätän öiseen aikaan
parkkipaikoille/tien varteen). En kuitenkaan tahalleen pahaa tee eli musta jätesäkki täytyttyään menee sekajätteeseen eikä esim kartonkiin. Joillekin se tulee hirveänä yllätyksenä, ettei kaikki koulutetut ja hyväosaiset välitä tippaakaan ilmastohysteriasta, yhtiövastikkeen jätehuollon noususta tai muusta vastaavasta.
Laita nyt stana edes ne patterit ja elektroniikat sieltä pois.
Aloitukseen kyllä niin sama! SAATANA!
Löytyykö mistään sellaista normaalien ihmisten asuttamaa taloyhtiötä, jossa kaikkien yhteisten pelisääntöjen noudattaminen on pakko ja josta lentää ulos kuin leppäkeihäs jos homma ei toimi? Valvonta saa ja oikeastaan tuleekin olla luokkaa DDR ja järjestyksenpidosta vastatkoon vaikka liivikerho. Normaalille ihmisellehän ei näistä olisi mitään haittaa, mutta sen sijaan roskakatospellet ja muut mulkvistit olisi kauniisti sanottuna kusessa jo ekasta virheestä.
Muuttaisin heti ja maksaisin pitkän pennin ilosta hihkuen. Alkaa riittämään tämä munapäiden kanssa asuminen.
Oulussa saa laittaa muovipussissa biojätteet biojäte-roskikseen. Nämä on tosiaan erilailla eri paikkakunnilla.
Mulle on ihan sama kierrättääkö joku vai ei, kunhan laittaa sen oman pussukkansa vaikka sinne sekajätelootaan, eikä pilaa muiden kierrätystä laittamalla vaikka muovia pahvin sekaan.
Vierailija kirjoitti:
Oulussa saa laittaa muovipussissa biojätteet biojäte-roskikseen. Nämä on tosiaan erilailla eri paikkakunnilla.
Mulle on ihan sama kierrättääkö joku vai ei, kunhan laittaa sen oman pussukkansa vaikka sinne sekajätelootaan, eikä pilaa muiden kierrätystä laittamalla vaikka muovia pahvin sekaan.
Biohajoavassa pussissa. Ei tavallisessa muovipussissa sentäs, toope.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Biohajoavassa pussissa. Ei tavallisessa muovipussissa sentäs, toope.
https://yle.fi/uutiset/3-10705542
Tietyillä keräysalueilla biojätteestä tehdään kaasua, ja silloin biohajoava pussi tuottaa ongelmia laitteistossa. Tavallinen muovipussi saadaan poimittua helposti pois, siksi esim Oulun seudulla suositellaan joko paperipussia, tavallista muovipussia tai laittamista sellaisenaan.
HSY:n alueella biojäte kompostoidaan, jolloin biojätepussi kompostoituu mukana.
Huoh. Tunnen tuskasi ap. Sama asia ihmetyttää ja vituttaa itseänikin joka kerta, kun näen, että joku on taas kerran sikaillut huolella taloyhtiön roskiksilla. Kuinka vaikeaa se pahvienkin litistäminen ja styroksien laittaminen oikeisiin astioihin voi olla... Ihmisten välinpitämättömyys on jotain aivan uskomatonta. Johan se käy ilmi tästäkin keskustelusta ja joidenkin jättämistä kommenteista. Sitähän tuntee jopa kerrankin itsensä hyväksi ihmiseksi, kun jopa tällainen yhteiskunnasta ja normaalista elämästä syrjäytynyt yhteiskunnan menoerä jaksaa kierrättää täältä itsemurhayksiöstäänkin käsin. Mulla ei ole ikinä ollut edes sitä ajokorttia autosta puhumattakaan, vaan silti on aina kaikki vanhat huonekalut ja elektroniikkajätteet yms. löytäneet oikeisiin kierrätyspisteisiinsä. Ei tulisi mieleenkään jättää niitä taloyhtiön roskakatokseen lojumaan. En ole itsekään mikään maailmanpelastaja/ituhippi aatteiltani, mutta siltikin kierrättäminen on aina ollut mulle miltei itsestäänselvyys sitä sen kummempia edes ajattelematta. En kyttää kenenkään kierrätystä roskakatoksella päivittäin, eikä minua pahemmin liikuta kierrättääkö joku itse vai ei, mutta voisi silti olla pilaamatta meidän muiden vaivannäköä ja aiheuttamatta sotkua ja lisävaivaa muille työtään tekeville ihmisille (roskakuskit).
Mielenterveysongelmat, joita itsellänikin on, eivät automaattisesti ole mikään syy jättää kierrättämättä ja huolehtimatta yhteisten tilojen siisteydestä. Viime vuosi oli tähän astisen elämäni raskain ja mietin valehtelematta itsemurhaa kuukausittain. Siksi tuntuukin hyvin absurdilta, että ihmiset, joilla luultavasti menee paljon paremmin kuin itselläni, ja jotka menestyvät työelämässä yms. eivät muka noinkaan yksinkertaista asiaa jaksa/viitsi tehdä. Luulisi, että silloinhan juuri jaksaisi, jos menee hyvin ja elämä on kaikilta osin kunnossa, mutta ei. "Mutta kun minä minä minä ja minun oikeuteni!!!" , "Maksan niin kalliisti tästä omasta omistusasunnosta, ettei mun todellakaan tartte kierrättää!!!!" ja " En opiskellu huippuammattia hyvällä palkalla itelleni kärrätäkseni jotain roskia katokseen!!!! "
Kiireinen perhe-elämä ja raskaat työtkin kuulostavat lähinnä tekosyiltä, koska kyseessä ei oikeasti ole mitenkään ylivoimainen asia. Siskollani ja miehellään on kolme pientä lasta ja arki yhtä hulinaa. Pienipalkkaiset ja raskaat työt vielä siihen päälle, ja silti vaan onnistuu kierrätys kyllä heiltäkin. Moni muukin perheellinen ja työtä tekevä kertoi lajittelevansa oikein tässä keskustelussa. Ääretöntä laiskuutta ja välinpitämättömyyttä se vain on, jos autolliset, ja muutenkin paremmassa asemassa elämässään olevat ihmiset kehtaavat valittaa tällaisestä asiasta ja heittää roskansa miltei mielenosoituksen omaisesti minne sattuu. Antaa todella tyhmän kuvan aikuisista, muka itseäni paremmista ja pärjäävistä, ns. oikeista ihmisistä. Näin köyhänä ei myöskään hirveästi kiinnostaisi maksaa moisesta perseilystä ja välinpitämättömyydestä taloyhtiölle aiheutuvia kuluja seuraavassa vuokrassani. Ja minua kutsuvat yhteiskunnan pohjasakaksi...
Työskentelen suuressa ja itseään jonkinlaisena eliittityöpaikkana pitävässä yrityksessä, jossa vaatimuksena on akateeminen koulutus ja testeinä jos jonkinlaista psykoanalyysiä ja soveltuvuuskoetta.
Tästä huolimatta paperinkeräysastiat on täynnänsä muoviroskaa ja biojätettä sekä pelastustiet ja sammutuskaapit tukittu tavararöykkiöillä.
Kun on vaikeaa, niin se on vaikeaa. Suoraan sanottuna v*tuttaa se tietoisen sikailun ja välinpitämättömyyden määrä.
On kyllä joskus aika vaikea ymmärtää varsinkin pahvipäiden, että kun pahvilaatikon litistäminen veisi aikaa jotain 3 sekuntia ja se olisi sitten helpompi litteänä sovitella hissiin ja roudata roskiksen pahvilajitteluun. Mutta niin vaan sieltä löytyy isoja lootia, ja lajittelulaatikko on täynnä, kun muut asukkaat sitten haluaisi viedä sinne omat pahvinsa.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän kyllä pointtisi, mutta teen myös sen päätelmän, että sulla ei taida olla ainakaan montaa lasta, eikä kovin stressaavaa työtä? ;)
Miten lapset ja "stressaava" työ estävät järjen käytön? Ei sitä pahvia tai kartonkia ole vaikea erottaa vaikkapa muovista ja lasista.
Ei vaan pysty ymmärtään, miks niitä roskia ei voi laittaa sekajätteeseen jos ei viitti lajitella.
Lajittelemattomuus kertoo yleisestä välinpitämättömyydestä kaiken suhteen. Asutaan vaan. Muutin muutama viikko sitten kerrostaloon. Olen joutunut jo viisi ilmoitusta tekemään huoltoyhtiöön erinäisistä korjattavista asioista. Osa niistä yleisiin tiloihin liittyen. Kai ole se "joku muu", joka huolehtii. Kuitenkin kaikki kärsivät huonolla hoidolla olevista tiloista. Ei iso vaiva ilmoittaa huoltoon, ei sieltä osata tulla korjaamaan, jos mitään tietoa ei tule. Samassa taloyhtiössä säännöllisesti jätepisteeseen ilmestyy huonekaluja ja elektroniikkaa. Ja asukkaathan sen maksavat, että tyypit eivät vie noita jäteasemille. Saahan nuo vanhat kalusteet ym. pois myös niin, että tilaa uuden tavaran toimittajilta vanhan poisviennin, mutta kun se vähin maksaa, laitetaan taloyhtiö maksamaan hävitys. Olen oikein odottanut, että kohtaisin jonkun tällaisen "kierrättäjän" itseteossa, mutta taitavat kuskailla rojunsa öisin. Idiootit! Aion esittää kameravalvonnan laittamista, on sen verran toistuvaa moinen.
Eniten ärsyttää tämä p*skasakki, jotka jättää puutarhajätepussinsa, vanhat kahvinkeittimensä, käytetyt autonöljyt öljypurkissa yms. siihen roskakatokseen ikäänkuin "kyllä ne siitä joku vie". Edelleen puoli vuotta myöhemmin ovat siinä, koska eihän roskakuskit vie kuin astioiden sisällön, ei heille muiden jätteiden hävitysvelvoitteet kuulu jotka porukan pitää itse viedä hyötikselle.
Meille tuli taloyhtiöön muovinkeräysloota. Kerran huomasin, että joku oli laittanut sinne muovipussillisen huolellisesti litistettyjä maitotölkkejä. Ehkä virheentekijällä oli kuitenkin hyvä tarkoitus, mutta mikä lie ajatusvirhe tullut...
Vastaavanlaisia esimerkkejä näkyy ihan jatkuvasti. Esim. biojätetynnyrissä näkyy kaupan muovisiin hedelmäpusseihin pakattua biojätettä. (Tiedän, että ohjeistukset tästä vaihtelevat - meillä pitäisi käyttää biohajoavia kasseja, paperipusseja tms.)
Meillä joku oli laittanut metallinkeräysastiaan tietokoneen...
Vierailija kirjoitti:
Eniten ärsyttää tämä p*skasakki, jotka jättää puutarhajätepussinsa, vanhat kahvinkeittimensä, käytetyt autonöljyt öljypurkissa yms. siihen roskakatokseen ikäänkuin "kyllä ne siitä joku vie". Edelleen puoli vuotta myöhemmin ovat siinä, koska eihän roskakuskit vie kuin astioiden sisällön, ei heille muiden jätteiden hävitysvelvoitteet kuulu jotka porukan pitää itse viedä hyötikselle.
Kyllä meillä viedään, mutta siitä tulee taloyhtiölle lisämaksuja.
Mikään muu ei selitä jätteiden lajittelematta jättämistä kuin pohjaton laiskuus. Ei vaan nähtäisi pienintäkään vaivaa. Ja menepä jollekin väärästä tavasta toimia huomauttamaan, suunsoittoa tulee, jollei muutakin. Metsäläistä porukkaa. Ja sitten kun koittaa sinällään ilon päivä, että moinen tyyppi muuttaa pois, jäteastiat täyttyvät isoista jätesäkeistä ja muusta rojusta, jotka huoletta raahaa roskiksiin. Kirveellä ois töitä!
Vierailija kirjoitti:
Huoh. Tunnen tuskasi ap. Sama asia ihmetyttää ja vituttaa itseänikin joka kerta, kun näen, että joku on taas kerran sikaillut huolella taloyhtiön roskiksilla. Kuinka vaikeaa se pahvienkin litistäminen ja styroksien laittaminen oikeisiin astioihin voi olla... Ihmisten välinpitämättömyys on jotain aivan uskomatonta. Johan se käy ilmi tästäkin keskustelusta ja joidenkin jättämistä kommenteista. Sitähän tuntee jopa kerrankin itsensä hyväksi ihmiseksi, kun jopa tällainen yhteiskunnasta ja normaalista elämästä syrjäytynyt yhteiskunnan menoerä jaksaa kierrättää täältä itsemurhayksiöstäänkin käsin. Mulla ei ole ikinä ollut edes sitä ajokorttia autosta puhumattakaan, vaan silti on aina kaikki vanhat huonekalut ja elektroniikkajätteet yms. löytäneet oikeisiin kierrätyspisteisiinsä. Ei tulisi mieleenkään jättää niitä taloyhtiön roskakatokseen lojumaan. En ole itsekään mikään maailmanpelastaja/ituhippi aatteiltani, mutta siltikin kierrättäminen on aina ollut mulle miltei itsestäänselvyys sitä sen kummempia edes ajattelematta. En kyttää kenenkään kierrätystä roskakatoksella päivittäin, eikä minua pahemmin liikuta kierrättääkö joku itse vai ei, mutta voisi silti olla pilaamatta meidän muiden vaivannäköä ja aiheuttamatta sotkua ja lisävaivaa muille työtään tekeville ihmisille (roskakuskit).
Mielenterveysongelmat, joita itsellänikin on, eivät automaattisesti ole mikään syy jättää kierrättämättä ja huolehtimatta yhteisten tilojen siisteydestä. Viime vuosi oli tähän astisen elämäni raskain ja mietin valehtelematta itsemurhaa kuukausittain. Siksi tuntuukin hyvin absurdilta, että ihmiset, joilla luultavasti menee paljon paremmin kuin itselläni, ja jotka menestyvät työelämässä yms. eivät muka noinkaan yksinkertaista asiaa jaksa/viitsi tehdä. Luulisi, että silloinhan juuri jaksaisi, jos menee hyvin ja elämä on kaikilta osin kunnossa, mutta ei. "Mutta kun minä minä minä ja minun oikeuteni!!!" , "Maksan niin kalliisti tästä omasta omistusasunnosta, ettei mun todellakaan tartte kierrättää!!!!" ja " En opiskellu huippuammattia hyvällä palkalla itelleni kärrätäkseni jotain roskia katokseen!!!! "
Kiireinen perhe-elämä ja raskaat työtkin kuulostavat lähinnä tekosyiltä, koska kyseessä ei oikeasti ole mitenkään ylivoimainen asia. Siskollani ja miehellään on kolme pientä lasta ja arki yhtä hulinaa. Pienipalkkaiset ja raskaat työt vielä siihen päälle, ja silti vaan onnistuu kierrätys kyllä heiltäkin. Moni muukin perheellinen ja työtä tekevä kertoi lajittelevansa oikein tässä keskustelussa. Ääretöntä laiskuutta ja välinpitämättömyyttä se vain on, jos autolliset, ja muutenkin paremmassa asemassa elämässään olevat ihmiset kehtaavat valittaa tällaisestä asiasta ja heittää roskansa miltei mielenosoituksen omaisesti minne sattuu. Antaa todella tyhmän kuvan aikuisista, muka itseäni paremmista ja pärjäävistä, ns. oikeista ihmisistä. Näin köyhänä ei myöskään hirveästi kiinnostaisi maksaa moisesta perseilystä ja välinpitämättömyydestä taloyhtiölle aiheutuvia kuluja seuraavassa vuokrassani. Ja minua kutsuvat yhteiskunnan pohjasakaksi...
Loistava teksti, kiitos
Vierailija kirjoitti:
Työskentelen suuressa ja itseään jonkinlaisena eliittityöpaikkana pitävässä yrityksessä, jossa vaatimuksena on akateeminen koulutus ja testeinä jos jonkinlaista psykoanalyysiä ja soveltuvuuskoetta.
Tästä huolimatta paperinkeräysastiat on täynnänsä muoviroskaa ja biojätettä sekä pelastustiet ja sammutuskaapit tukittu tavararöykkiöillä.
Kun on vaikeaa, niin se on vaikeaa. Suoraan sanottuna v*tuttaa se tietoisen sikailun ja välinpitämättömyyden määrä.
Meillä on HR testaa haastattelijat, jos kuppi ei päädy haastattelun jälkeen astianpesukoneeseen, niin tasavertaisesti hakijasta kupin palauttanut valitaan.
Vierailija kirjoitti:
Meille tuli taloyhtiöön muovinkeräysloota. Kerran huomasin, että joku oli laittanut sinne muovipussillisen huolellisesti litistettyjä maitotölkkejä. Ehkä virheentekijällä oli kuitenkin hyvä tarkoitus, mutta mikä lie ajatusvirhe tullut...
Vastaavanlaisia esimerkkejä näkyy ihan jatkuvasti. Esim. biojätetynnyrissä näkyy kaupan muovisiin hedelmäpusseihin pakattua biojätettä. (Tiedän, että ohjeistukset tästä vaihtelevat - meillä pitäisi käyttää biohajoavia kasseja, paperipusseja tms.)
Mulla tulee niin vähän biojätettä että nuo pussithan olisi maatuneet sinne omaan astiaan ennenkuin on senverran että viitsii viedä katokseen. Ja sitten päästävät kaikki liemet läpi jne. joten oli miten oli niin käytän mustia muovisia roskapusseja joissa pysyy kamat sisällä.
Aina tämä sama argumentti. Siellä saa jo, ja ehkä jossain muuallakin, mutta suurimmassa osassa Suomea ei saa. Oletan että nämä kommentoijat ovat sieltä suurimmasta osasta Suomea.