Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ihon ennenaikainen vanheneminen stressin (tai sairauden) seurauksena, apua tarvitaan!

Riimu
01.12.2016 |

Olen 27v ja olen kärsinyt kovasta työstressistä jo useiden vuosien ajan vakituista yötyötä tehden. Samaan aikaan työstressin kanssa sain kuluneen vuoden aikana itselleni vielä fyysisen ylirasitustilan ja jouduin jäämään sairaslomalle kun keho alkoi oireilemaan pahemmin ja pahemmin. Erilaisia oireita on tullut ainakin tusina (hiustenlähtö ja hiusrajan vetäytyminen, hengenahdistuskohtaukset, nivelkivut, uniongelmat, vammat eivät parane jne...) ,mutta koen ahdistavimpana tämän iho-ongelman.

Jäin sairaslomalle noin 2kk sitten ja aluksi olo tuntuikin paremmalta noin viikon ajan kun sai kunnolla rentouduttua. Reilun viikon lomailun jälkeen alkoivat kasvojen ihossa muutokset. Kasvojen iho on muuttunut vajaan 2kk aikana niin paljon etten tunnista sitä enää omakseni. Ihosta on 2kk aikana kadonnut kimmoisuus ja se tuntuukin aivan vieraalta. Naama peruslukemilla tuota ei niin hyvin huomaa, mutta hymyillessä tulee valtavat rypyt poskipään ja silmäkulman väliin, kun iho ei jousta ja kasvoissa tuntuu olevan ylimääräistä löysää ihoa. Haluan korostaa, että muutos on todella sairaalloisen suuri ja tapahtunut aivan hetkessä. Unenlaatuni on myös ollut todella heikkoa tänä aikana ja myös kunnon silmäpussit ovat ilmaantuneet ja silmäluomet ovat kaksinkerroin kun ovat niin löysät.

Olen myös laihtunut noin 10kg tahattomasti ~7-8kk aikana. Voikohan tämä vaikuttaa osaltaan tuohon ylimäräiseen löysään ihoon jota kasvoissa tuntuu olevan? Jos vaikuttaa, niin miksi tuo nopea ihomuutos on tapahtunut vasta nyt viimeisen 2kk aikana kun paino on pysynyt 2kk lähes samana?

Luin myös jostakin artikkelista, että maksan sairaudet voivat vaikuttaa ihoon. Minulla on maksa-arvo P-Alat ollut reilu 1,5x yli viitearvon ylärajan jo ainakin puolisen vuotta ja mietityttää muutenkin onko minulla joku piilevä sairaus jota ei vain ole löydetty. Autoimmuunisairaudetkaan eivät ole mielestäni täysin poissuljettuja.

Ahdistaa aivan älyttömästi ajatus, että kasvojen iho ei enää palaudu ennalleen. Olen käynyt lukuisilla lääkäreillä ja he eivät joko ota tätä sairaalloisen nopeasti etenevää ihomuutosta tosissaan tai eivät osaa sanoa mitään. Ihoni on ollut lähes täydellisen sileä ja kimmoisa vielä 2kk sitten ja nyt tuntuu kuin olisi jonkun muun iho omilla kasvoilla, ikäänkuin olisi joku löysä kuminaamari päässä oman ihon sijaan. Viimeksi lääkäri uskoi muutokset vasta kun näytin vertailukuvan 2kk takaa, muttei osannut sanoa asiaan mitään.

Voiko tämä olla jonkinlainen pitkään puhkeamista odottanut stressi-/väsymysreaktio joka on lauennut kun olen päässyt lomalle? Piilevä stressi on pitänyt toimintakykyisenä ja oireet ilmaantuneet vasta kun päässyt rentoutumaan tms.

Onko kenelläkään kokemuksia tai tietoa vastaavasta tilanteesta? Auttaisi paljon jos löytyisi joku samantyyppinen tapaus.

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
01.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopeta se karkkien ja sipsien mussuttaminen ja limsan lipittäminen. Kaikki lisäaineet veks. Oot syöny ittes sairaaks.

Vierailija
2/32 |
01.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokavalio kuntoon

Syö multivitamiinia

Ja käy lääkärillä, tuota laihtumista ei selitä stressi. Syöpä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
01.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihtuessa rypyt tulee esiin, syö enemmän ja hanki lihaksia esim. Salilla.

Vierailija
4/32 |
01.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erikoista tuo sun laihtuminen

Tutkittuta itsesi.

Vierailija
5/32 |
01.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rautakuuri voisi auttaa luettelemiisi hengenahdistuksiin, hiustenlähtöön tms.

Iholle ota täsmänä e, a ja c vitamiineja sisäisesti tai ulkoisesti. Olet nuori, mutta myös q10 sisäisesti tai ulkoisesti voisi auttaa.

Vierailija
6/32 |
01.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oot vanha kääkkä, nuoruus menny. Kohta kolmekymppinen keski-ikäinen.

Vierailija
7/32 |
01.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet nuori, osa muutoksista palautuu varmasti. Suosittelen käymään ihotautilääkärillä.

Vierailija
8/32 |
01.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet myös kohta kolmikymppinen. Ikä rupsauttaa kyllä ihon

Vierailija
9/32 |
01.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan stressi ja lisäksi itse tarkkailet asiaa nyt liikaa niin tilanne tuntuu kamalammalta kuin on. Iho näyttää erilaiselta eri valaistuksissa.

Vierailija
10/32 |
01.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkistuta sokeriarvosi. Toi vois olla diabetestä.

Toinen on se, että ruokavalio kuntoon, nukkuminen niin kuntoon kuin sen saa (ruokavalio ja ruokailuajat helpottavat siihenkin), ja muista stressistäsi huolimatta pitää huolta päivittäisistä puhdistuksista ja kosteutuksesta ihollesi sopivilla, rauhoittavilla aineilla.

Vierailija
11/32 |
01.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokonaisuutena kuulostaa kyllä sen verran ikävältä, että olisi varmaan syytä laittaa elämä vähän toiselle mallille. Terveyttään ei kannata vapaaehtoisesti pilata, joten jos kyse oikeasti on kamalasta työstressistä, niin hälytyskellojen pitäisi soida ja kovaa. Kokonaisvaltainen elämänmuutos on varmaan ainoa keino saada homma haltuun. Jos mitään sairautta ei taustalta löydy, niin alat syödä ja liikkua terveellisesti, etsit uuden leppoisamman työn ja toivot, että näiden myötä myös nukkuminen alkaa taas sujua. Kasvojen ihon sijasta olisin paljon enemmän huolissani, mitä tapahtuu kehossasi "näkymättömissä".

Vierailija
12/32 |
01.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luoja näitä kommentteja taas... "Syöpä?" "Olet syönyt itsesi sairaaksi." "Ikä rupsauttaa kyllä ihon."

Kukaan ei asiasi kanssa voi auttaa jonkin keskustelupalstan kautta (eikä nyt mitenkään ole tarkoitus olla töykeä, pisti vaan vituttamaan nämä kaikenmaailman kommentit, toivottavasti sulla on hyvä suodatin!)

Itseä pisti sun kirjoituksessa eniten huolestuttamaan toi sun nukkuminen (nukkumattomuus.) Kuullostaa siltä että takana tosiaan hullun pitkittynyttä rasitusta/stressiä, kroppa tuntuu protestoivan 100-prosenttisesti.. Onko sulla mitään lääkkeitä tuohon unettomuuteen?? Ja juu en tykkää kenellekään lobata mitään lääkkeitä mutta tilanne kuullostaa aika extremeltä ja en sitten tiedä missä kunnossa ihmisen on oltava, että unettomuuteen on perusteltua ottaa lääkkeitä.. 

Mitä sun ihoon tulee, olet sen verran nuori että uskoisin tilanteen paranevan kyllä huomattavasti jos saat itseäsi muuten kuntoon!! Nää itsestäänselvyydet varmaan olet jo huomioinutkin: terveellinen ruokavalio, vitamiinit (joita stressi syö valtavasti, itse vedin vahvaa beetä, deetä ja sinkkiä 5 vuotta sitten burn outissa.)

Verikokeissa ei siis ole tähän mennessä näkynyt mitään ihmeempää (paitsi toi maksa-arvon korkeus)?

Vierailija
13/32 |
01.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äh, väänsin äsken pitkän vastauksen, mutta se katosi näköjään johonkin bittiavaruuteen. Tässä pähkinänkuoressa viestini: akupunktiohoitajani määräsi minulle iho-ongelmiin seuraavia asioita: vihreitä lehtivihanneksia 3 x päivässä  (pinaatti. lehtikaali, rucola jne), kolme hedelmää päivässä, paljon lämmintä vettä ja runsaasti hyviä kasviöljyjä. Lisäksi ulkoilua, joka helpottaa stressiä ja parantaa unenlaatua.

Vierailija
14/32 |
01.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otitko kesällä hirveesti aurinkoa?

Terkuin joka syksy sama homma

Vierailija
15/32 |
01.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yötyö ei ehkä sovi sinulle, etsisin jotain muuta.

Ovatko ystävät huomanneet muutokset kasvoissa? Raju painonpudotus kyllä näkyy naamassa, kun katsoo kuvia nuorista anoreetikosta niin niillä on vanhojen ihmisten kasvot / rypyt, iho ohkanen.  Mutta tilanne korjaantuu jos painon saa normaaliin tasoon.

Vierailija
16/32 |
01.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile kollageenijauheita. Kai kilpirauhaskokeet on otettu? Mulla vajis aiheutti unettomuutta ja iho oli kuiva ja roikkuva. Toisaalta tuo laihtuminen ja maksa-arvot viittaisi johonkin muuhun.

Vierailija
17/32 |
01.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löytyykö kotoa tehosekoitinta? Jos löytyy, opettele tekemään vihersmoothieita ja syö kaksi sellaista päivässä normaalin ruuan lisäksi (tai älä ainakaan korvaa aterioita niillä täysin). Mukaan avokadoa (1-2 päivässä), jotain tummanvihreää leväjauhetta, spirulinaa tai chlorellaa ja hedelmien lisäksi tietysti pinaattia, parsakaalia, tummia salaatteja tms. 

Itselläni vihersmoothiekuurin näkyvin vaikutus on ihon siloittuminen ja hehku. Kaksi viikkoa smoothieita vie naamasta aina kymmenen vuotta.

Lisäksi tarvitset unta. Melatoniinia saa nykyään isoista ruokakaupoistakin, voisit kokeilla sitä. Älä stressaa itsesi liikaa muilla elämänmuutoksilla kuten totaaliseella ruokavalion tai elämäntapojen muutoksilla. Tärkeintä on pysäyttää stressin kierre.

Vierailija
18/32 |
01.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tuo hengenahdistus tutkittu? Onko keuhkoröntgen otettu?

Vierailija
19/32 |
01.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stressi näkyy myös ihossa. Olet laihtunut ja väsynyt, joten ei ole mikään ihme, että iho on muuttunut. Tämä ei varmasti jää pysyväksi, vaan kehosi pääsee viimeinkin päästämään kaikki stressin merkit ulos kun stressi viimein laukeaa. Koita levätä paljon, ulkoile kevyesti liikkuen niin, että itsestä tuntuu mukavalta. Melatoniinia voi ottaa, jos et saa nukuttua, melatoniinihan tekee myös erittäin hyvää soluille, kuten myös kunnon yöunet. Lopeta kahvi tai vähennä ainakin ja juo riittävästi vettä. Tärkeintä on nyt hoitaa tuo uupumus pois, se näkyy kyllä naamassakin ettei voi henkisesti hyvin. Koita tehdä pieniä mukavia asioita, joista nautit ja hemmottele itseäsi.

Vierailija
20/32 |
01.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukahtamisvaikeuksiin auttaa mulla vanha kunnon piikkimatto. Makoilen siinä noin 30 min ennen sänkyyn menoa (peitto päälle, niin ei palele), ja kuuntelen spotifysta jtn rauhoittavaa (nature sounds / whale songs). Yleensä olen tuon jälkeen aivan taju kankaalla. Joskus olen nukahtanut jo siihen matolle.

Jotkut ravintolisät saattaisivat auttaa, kuten sinkki ja c-vitamiini. C-vitamiinia kannattaa ehkä käyttää ulkoisestikin, seerumina. itse teen oman seerumini, keitettyä vettä ja c-vitamiinijauhetta, ja kastelen tällä sellaisen "paperikasvonaamion" (joita saa esim. ebaysta) ja pidän naamiota kasvoillani n. vartin joka toinen ilta.

Itselläni on kokemusta pitkäkestoisesta stressistä, joka ei tosin johtunut töistä, vaan perheenjäsenen vakavasta sairastelusta. N. 4 kk:n viiveellä lähti sitten ihan älyttömästi hiuksia, ja iso oli tosi huonossa kunnossa. Mutta neuvoisin sinua keskitymään niihin asioihin (ja ihmisiin) joista pidät. Se auttaa.

Ja jos stressi jatkuu töissä, mieti irtisanoutumista. Mikään homma ei ole sen arvoinen, että oma terveys kannattaa riskeerata. Itse en ole varmaan koskaan ollut niin onnellinen, kun silloin kävellessäni viimeistä kertaa pois paskatyöpaikastani, josta olin juuri irtisanoutunut ilman tietoa tulevaisuudesta. Kaikki kääntyi hyväksi sen jälkeen.