Hoitolaukun tarpeellisuudesta ja muita yllätyksiä :)
Ennen vauvan syntymää epäilin hoitolaukun kätevyyttä, menisihän ne vaipat käsilaukussakin... No ei mene ;) Hyvin pian huomasin että tavaraa pitää olla niin paljon mukana että hoitolaukku saattaisikin olla pop. Haaveilin Emmaljungan hoitolaukusta, ne ovat niin hienon värisiä, olisi saanut vaunujen kanssa samaa sarjaa. Sain kuitenkin lahjaksi Lässigin hoitolaukun https://www.lastentarvike.fi/verkkokauppa/Lastenvaunut/Hoitolaukut/L%C3… ja on kyllä ollut hyvä! Ja mieskin kehtaa kantaa ;)
Muita yllätyssuosikeja on ollut sitteri tärinällä ja valoilla, kantoliina ja kohtuamme. Mä en ainakaan suht tuoreena äitinä oikein kestä itkua niin nämä pelastaa usein tilanteen!
Onko muilla tuoreilla vanhemmilla ollut yllättäviä suosikkeja? Tuotteita joita ei ajatellut koskaan tarvitsevansa?
Kommentit (54)
Vierailija kirjoitti:
nehe kirjoitti:
"Kai se mun yllätys sitten oli, että se hoitolaukku todellakin on ihan turha. Voi että oli helppoa liikkua pienen kanssa, kun ei raahannut sitä puolen omaisuutta sisältävää hoitolaukkukauhistusta mukana. Ikinä en mihinkään pulaan joutunut, vaikka minulla oli vain yksi vaippa pikkuisessa käsilaukussa mukana.
Mutta tiedän, että lapsissa on eroja. Tää hoitolaukuton on ollut pienestä asti helppo tapaus."
Joo eroja on! Meillä taas tuntui että jos unohti hoitolaukun kotiin niin aivan varmasti oli niskakakka tai puklu niin että kaikki vaatteet olisi pitänyt uusia...
Liputan myös tuon Lässigin hoitolaukun puolesta, on tyylikäs hoitolaukuksi ja mieskin kehtaa kantaa ;)
Ennen lasta rintapumppu oli mysteeri, ajattelin etten halua lypsykoneeseen mutta niin vaan sitä joutuu ajatuksiaan muuttamaan
No ei kai sillä hoitolaukulla niitä niskakakkoja putsata? Saa ne tarvittavat kamat muuhunkin laukkuun. Itselläni oli sellainen tunne, että joku on keksinyt hyvän keinon myydä vauvan verukkeella naisille ylihintaisia tuotteita.
No ei minusta hoitolaukut sen enempää maksa kuin hyvä normilaukkukaan. Hoitolaukussa on mielestäni kätevämmin taskuja, hihna/hihnat sellainen että sen saa vaunun aisaan kiinni näppärästi ja sivussa on lämpötasku tuttipullolle. Ja hoitolaukut on nykyään kyllä sellaisia, ettei niistä päällepäin edes erota onko hoitolaukku vai vaan "pelkkä" laukku. Eli sitä laukkua voi käyttää yksinkin liikkuessa / kun lapset kasvaa isoksi.
Mutta saahan ne kamat toki vaikka lidlin muovikassiin, jos siitä on kiinni...
Mä käytin marimekon perusolkalaukkua hoitolaukkuna. Toimi oikein hyvin siihen hommaan, kaksi taskuakin sopivasti tuttipulloille :) Oli lisäksi sopivan kompakti ja sai hyvin kuskattua myös olalla tai missä tahansa kärryissä. Ja marilaukkukin kaapinpohjalta sai uuden yllättävän elämän :D Een elämän kuuna päivänä maksaisi yli sataa euroa jostain merkittömästä muovilaukusta :O
Käyttäjä2722 kirjoitti:
Mulla oli esikoisen kanssa Emmaljungan hoitolaukku, se tuli vaunujen mukana. Silloin kun lähdettiin reissun päälle, oli todellakin pestyjä ja silitettyjä (!) harsoja mukana, oli keitettyjä tutteja minigrip pusseissa, Pebathenia ja varmaan tyyliin talkkiakin,oli peppupyyhkeitä, oli varavaatekertaa, oli varmaan tuttipullo ja Tutteliakin, vaikkei vauva edes syönyt sitä. Koko arsenaali aina mukana.
Kakkosen kanssakannoin isompaa käsilaukkua, jossa oli ehkä puolet tuosta kamasta, ei sitäkään. Tosin hän ei syönyt lainkaan tuttia eikä tuttipulloa, joten niistä säästyi automaattisesti tilaa.
Kolmannen kanssa lähdettiin liikkeelle yleensä niin, että mulla oli sellainen pieni apteekin pussi, jossa oli kaksi vaippaa ja pieni paketti peppupyyhkeitä. Vähän isompana sinne mahtui vielä pilttipurkki ja lusikka.
Minä olen tätä nauranutkin tutuille monta kertaa. Esikoisen kanssa tunsin tarvitsevani koko sen tavarapaljouden, eikä siinä ole mitään vikaa. Silloin se hoitolaukku oli hyvä.
Täällä melkein sama! :D tosin, kolmannen kanssa hoidin homman niin, että isukki osti 1,5 v neidille oman pienen vaaleanpunaisen merkkikäsilaukun, johon juuri mahtuu ruokalappu, vaippa ja tuttipullo :D ja tietenkin oikeat aurinkolasit :D siinä onkin ollut monella mammalla ihmettelemistä, kun neiti tepastelee kaupungilla tyylimimminä :D
En oo tarvinnu hoitolaukkua, pinnasänkyä ja tuttipulloja kertaakaan. Vauva nyt 9kk.
Eikä oo syöny pilttejäkään muuta kuin mummolassa 😀 Sormiruokailee salaattipöydän antimia tai ostetaan kaupasta klementiiniä/banaania tms helppoa välipalaa. Vaippa mahtuu mun laukkuun. Nukkuu mun vieressä.
Hirveesti tykkäsin kaukalo-vaunu-telakka systeemistä. Menevänä ihmisenä tuli käytettyä näitä paljon. Myös kaukalo/vaunupussit ja umpimalliset haalarit on ollu käteviä.
Minulle tuli yllätyksenä miten hyvin mies otti käyttöön hoitolaukkun (vanha läppärilaukku, kivasti lokeroita ja vesitiivis). Kun aina pakkasin sen eteiseen käyttövalmiiksi niin miehellekin oli kivaa napata lapsi mukaan ja lähteä ulos kun sen ei tarvinnut aina etsiä puhdasta tuttia, vaipoja, ruokaa ynm.
Itse asiassa nykyäänkin vaikka lapsi on jo 4v niin meillä on "retkilaukku" eteisessä. Siinä on extra vaatekerta, matkanenäliinapaketti, kosteuspyyhe, varaunilelu, miniapteekki ja säilyvä eväs esim. pillimehu ja myslipatukka.
Tämä lähtee aina mukaan jos lähdemme koko päiväksi pois kotoa ja 1-4kertaa/2kk se on ihan tarpeellinen.
Mutta asia joka itseni yllätti vauva aikana tarpeellisuudellaan oli lampaantalja. Meillä oli sellaiset makuuhuoneessa ja kun lapsen laittoi sellaisen päälle pelkässä vaipassa se rauhoittui ihan kuin katkasiasta kääntäen.
Meillä hoitolaukku vaihtui nopeasti reppuun. Ainakin siihen aikaan kun omat lapset olivat vauvoja, hoitolaukut olivat hankalia kapistuksia. Myös hoitopöytä oli täysin turha ostos. Hoitopöydän virkaa toimitti pesukoneen päälle laitettu hoitopöydän pehmuste. Ei tosin olisi onnistunut missään pesutorni-kylppärissä.
Meille ostettiin hoitolaukuksi nahkainen Marimekon olkalaukku, oli nätti ja kiva sekä mun että miehen kantaa. Kansitaskuun aina omat nesessäärit (puhelin, avaimet, lompakko) mukaan. Meidän typy oli sellainen pulauttelija että ilman vaihtovaatekertaa ei uskaltanut kotipihalta poistua, joten joo, hoitolaukku oli tarpeellinen. Ei siellä silti varavaatteiden ja vaippojen lisäksi ollut kuin tutti, pikkupyyhe ja pikkupaketti kosteuspyyheitä. Tietty ruokaa jos tiedettiin ettei ruoka-aikaan oltais kotona. Tämä kassi on muuten nyt, 5 vuotta lapsen syntymästä, edelleen käytössä :)
Varsinaista hoitopöytää ei ostettu, vaan iso, syvä lipasto jonka päälle saatiin kavereilta hoitoalusta. Meillä oli yksi kamari ihan kylppärin vieressä, joten siitä hoitopöydältä oli vain muutama askel lavuaarille pesuille. Hoitopöydällä vaihdettiin vaippa aika pitkään, varmaan 10kk ikään asti, sitten lapsi oppi seisomaan ja oli helpompi pukea housuvaippa seisten. Lipasto myös edelleen käytössä!
Kestovaippoja ostin muutaman kokeiluun ja nehän oli tosi helppokäyttöisiä, etenkin mikrofleece-sisävuoriset taskuvaipat. Pissavaippa nyt oli ihan iisi minkä tahansa jätöksen kanssa mutta mikrofleecestä sinapitkin irtos käsisuihkulla helposti pyttyyn, ja pesuun + kuivatukseen meni paljon vähemmän aikaa kun kertisten kanssa olis mennyt kauppareissuilla ja roskia viedessä. Nykykoneissa kun voi pestä ekologisesti myös vajaita koneellisia, niin ei ollut iso homma pyörittää parin päivän välein koneellista vaippoja. Ja kun ne kakit oli huuhtaissut, niin eipä niistä pesua odottelevista vaipoista kyllä hajuakaan tullut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai se mun yllätys sitten oli, että se hoitolaukku todellakin on ihan turha. Voi että oli helppoa liikkua pienen kanssa, kun ei raahannut sitä puolen omaisuutta sisältävää hoitolaukkukauhistusta mukana. Ikinä en mihinkään pulaan joutunut, vaikka minulla oli vain yksi vaippa pikkuisessa käsilaukussa mukana.
Mutta tiedän, että lapsissa on eroja. Tää hoitolaukuton on ollut pienestä asti helppo tapaus.
Täällä ihan sama juttu! Vaunujen mukana tuli ihan ok hoitolaukku, mutta kyllä kaikki tarvittava mahtui käsilaukkuun! Täytyy tosin myöntää, että osin se oli tyylikysymys. En ole koskaan nähnyt tyylikästä hoitolaukkua...
Itse kyllä koin hoitolaukun tarpeelliseksi, kun pakkasin mukaan vaippoja, harson, kosteuspyyhkeitä, vaihtovaatteet, korviketta joskus, kun oli vain osittaisimetyksellä. Mutta hoitolaukun hankin kävelemällä vaatehuoneeseen ja katsomalla, mitähän laukkuja sieltä löytyy, ja Björn Borgin olkalaukusta tuli meidän lapsen hoitolaukku. Oli ollut aika vähällä käytöllä, joten en ihan ekana syöksyisi lastentarvikeliikkeeseen ostamaan kymmenien eurojen hoitolaukkua, kun on muitakin hankintoja.
Aivan! Tämä se pointti juuri olikin. Miksi ostaa kymmenien/satojen eurojen hoitolaukku vaan siksi, että se on hoitolaukku, kun jokaisella naisella aivan varmasti on käsilaukku, johon tarpeelliset tavarat mahtuvat.
Aijaa. Olenko minä sitten mies, kerran minulta ei löytynyt sopivaa laukkua ennestään? Ja ostettiin n. 50€ Brion hoitolaukku aikanaan. En käytä sen tyylisiä laukkua muulloin, jotka voivat roikkua siinä aisassa. Ja tavarakoriin ei voinut laittaa, sillä sinne meni kaikki lumet ja ravat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai se mun yllätys sitten oli, että se hoitolaukku todellakin on ihan turha. Voi että oli helppoa liikkua pienen kanssa, kun ei raahannut sitä puolen omaisuutta sisältävää hoitolaukkukauhistusta mukana. Ikinä en mihinkään pulaan joutunut, vaikka minulla oli vain yksi vaippa pikkuisessa käsilaukussa mukana.
Mutta tiedän, että lapsissa on eroja. Tää hoitolaukuton on ollut pienestä asti helppo tapaus.
Täällä ihan sama juttu! Vaunujen mukana tuli ihan ok hoitolaukku, mutta kyllä kaikki tarvittava mahtui käsilaukkuun! Täytyy tosin myöntää, että osin se oli tyylikysymys. En ole koskaan nähnyt tyylikästä hoitolaukkua...
Itse kyllä koin hoitolaukun tarpeelliseksi, kun pakkasin mukaan vaippoja, harson, kosteuspyyhkeitä, vaihtovaatteet, korviketta joskus, kun oli vain osittaisimetyksellä. Mutta hoitolaukun hankin kävelemällä vaatehuoneeseen ja katsomalla, mitähän laukkuja sieltä löytyy, ja Björn Borgin olkalaukusta tuli meidän lapsen hoitolaukku. Oli ollut aika vähällä käytöllä, joten en ihan ekana syöksyisi lastentarvikeliikkeeseen ostamaan kymmenien eurojen hoitolaukkua, kun on muitakin hankintoja.
Aivan! Tämä se pointti juuri olikin. Miksi ostaa kymmenien/satojen eurojen hoitolaukku vaan siksi, että se on hoitolaukku, kun jokaisella naisella aivan varmasti on käsilaukku, johon tarpeelliset tavarat mahtuvat.
Aijaa. Olenko minä sitten mies, kerran minulta ei löytynyt sopivaa laukkua ennestään? Ja ostettiin n. 50€ Brion hoitolaukku aikanaan. En käytä sen tyylisiä laukkua muulloin, jotka voivat roikkua siinä aisassa. Ja tavarakoriin ei voinut laittaa, sillä sinne meni kaikki lumet ja ravat.
No tämä olikin aivan loistava johtopäätös viestistä. Mies tuskin olet, mutta ilmeisesti tyyli ei kiinnosta pätkääkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
nehe kirjoitti:
"Kai se mun yllätys sitten oli, että se hoitolaukku todellakin on ihan turha. Voi että oli helppoa liikkua pienen kanssa, kun ei raahannut sitä puolen omaisuutta sisältävää hoitolaukkukauhistusta mukana. Ikinä en mihinkään pulaan joutunut, vaikka minulla oli vain yksi vaippa pikkuisessa käsilaukussa mukana.
Mutta tiedän, että lapsissa on eroja. Tää hoitolaukuton on ollut pienestä asti helppo tapaus."
Joo eroja on! Meillä taas tuntui että jos unohti hoitolaukun kotiin niin aivan varmasti oli niskakakka tai puklu niin että kaikki vaatteet olisi pitänyt uusia...
Liputan myös tuon Lässigin hoitolaukun puolesta, on tyylikäs hoitolaukuksi ja mieskin kehtaa kantaa ;)
Ennen lasta rintapumppu oli mysteeri, ajattelin etten halua lypsykoneeseen mutta niin vaan sitä joutuu ajatuksiaan muuttamaan
No ei kai sillä hoitolaukulla niitä niskakakkoja putsata? Saa ne tarvittavat kamat muuhunkin laukkuun. Itselläni oli sellainen tunne, että joku on keksinyt hyvän keinon myydä vauvan verukkeella naisille ylihintaisia tuotteita.
No ei minusta hoitolaukut sen enempää maksa kuin hyvä normilaukkukaan. Hoitolaukussa on mielestäni kätevämmin taskuja, hihna/hihnat sellainen että sen saa vaunun aisaan kiinni näppärästi ja sivussa on lämpötasku tuttipullolle. Ja hoitolaukut on nykyään kyllä sellaisia, ettei niistä päällepäin edes erota onko hoitolaukku vai vaan "pelkkä" laukku. Eli sitä laukkua voi käyttää yksinkin liikkuessa / kun lapset kasvaa isoksi.
Mutta saahan ne kamat toki vaikka lidlin muovikassiin, jos siitä on kiinni...
Itse en ole vielä koskaan nähnyt sellaista hoitolaukkua, josta ei päälle päin näkyisi, että kyseessä on hoitolaukku. Tyylikysymys tietty tämäkin.
Ehdottomasti paras on hoitoreppu! Minulla on tämä https://kotikauppa.com/products/iso-vaippareppu-espresso?_pos=1&_sid=e8…. Ollut tosi laadukas ja kestävä jo kahden lapsen kanssa. Kantsii googlettaa, mistä saa hyvään hintaan.
Sillä ilmaisella libero-laukulla oon pärjännyt (vauvat -13 ja -17) siihen mahtuu pari vaippaa ja puhdistusliinat, tuttipullolle mulla on ollut sellainen oma puullopussi missä se maito säilyy tuoreena jonkin aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Mä en myöskään ole tajunnut noita hoitolaukkuja. Siis miksei se voi olla mikä tahansa pussi tai kangaskassi heitettynä vaunujen alakoriin..? Vai onko se pointti joillekin just se että se kassi roikkuu siinä vaunun aisassa?
Aisassa sen kuulu roikkua. Hoitolaukun idea on että siinä on eri kokoisia taskuja sisällä, jolloin ne tavarat eivät ole yhdessä läjässä ja monesti siitä laukusta saa vielä hoitoalustan.
Mulla oli esikoisen kanssa Emmaljungan hoitolaukku, se tuli vaunujen mukana. Silloin kun lähdettiin reissun päälle, oli todellakin pestyjä ja silitettyjä (!) harsoja mukana, oli keitettyjä tutteja minigrip pusseissa, Pebathenia ja varmaan tyyliin talkkiakin,oli peppupyyhkeitä, oli varavaatekertaa, oli varmaan tuttipullo ja Tutteliakin, vaikkei vauva edes syönyt sitä. Koko arsenaali aina mukana.
Kakkosen kanssakannoin isompaa käsilaukkua, jossa oli ehkä puolet tuosta kamasta, ei sitäkään. Tosin hän ei syönyt lainkaan tuttia eikä tuttipulloa, joten niistä säästyi automaattisesti tilaa.
Kolmannen kanssa lähdettiin liikkeelle yleensä niin, että mulla oli sellainen pieni apteekin pussi, jossa oli kaksi vaippaa ja pieni paketti peppupyyhkeitä. Vähän isompana sinne mahtui vielä pilttipurkki ja lusikka.
Minä olen tätä nauranutkin tutuille monta kertaa. Esikoisen kanssa tunsin tarvitsevani koko sen tavarapaljouden, eikä siinä ole mitään vikaa. Silloin se hoitolaukku oli hyvä.