Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hoitolaukun tarpeellisuudesta ja muita yllätyksiä :)

aihe
30.11.2016 |

Ennen vauvan syntymää epäilin hoitolaukun kätevyyttä, menisihän ne vaipat käsilaukussakin... No ei mene ;) Hyvin pian huomasin että tavaraa pitää olla niin paljon mukana että hoitolaukku saattaisikin olla pop. Haaveilin Emmaljungan hoitolaukusta, ne ovat niin hienon värisiä, olisi saanut vaunujen kanssa samaa sarjaa. Sain kuitenkin lahjaksi Lässigin hoitolaukun https://www.lastentarvike.fi/verkkokauppa/Lastenvaunut/Hoitolaukut/L%C3… ja on kyllä ollut hyvä! Ja mieskin kehtaa kantaa ;)

Muita yllätyssuosikeja on ollut sitteri tärinällä ja valoilla, kantoliina ja kohtuamme. Mä en ainakaan suht tuoreena äitinä oikein kestä itkua niin nämä pelastaa usein tilanteen!

Onko muilla tuoreilla vanhemmilla ollut yllättäviä suosikkeja? Tuotteita joita ei ajatellut koskaan tarvitsevansa?

Kommentit (54)

Vierailija
21/54 |
30.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en myöskään ole tajunnut noita hoitolaukkuja. Siis miksei se voi olla mikä tahansa pussi tai kangaskassi heitettynä vaunujen alakoriin..? Vai onko se pointti joillekin just se että se kassi roikkuu siinä vaunun aisassa?

Vierailija
22/54 |
30.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en myöskään ole tajunnut noita hoitolaukkuja. Siis miksei se voi olla mikä tahansa pussi tai kangaskassi heitettynä vaunujen alakoriin..? Vai onko se pointti joillekin just se että se kassi roikkuu siinä vaunun aisassa?

En tiedä, riippuuko tämä vaunuista, mutta ainakin mun mielestä kaikki alakorissa oleva likaantuu, ja itse se alakorikin ainakin meidän vaunuissa on ollut ikisaven peitossa. Ei tule ensimmäiseksi mieleen laittaa sinne sellaista tavaraa, jonka ei halua likaantuvan. Tosin mulla ei ole ollut hoitokassia, vaan reppu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/54 |
30.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

aihe kirjoitti:

Ennen vauvan syntymää epäilin hoitolaukun kätevyyttä, menisihän ne vaipat käsilaukussakin... No ei mene ;) Hyvin pian huomasin että tavaraa pitää olla niin paljon mukana että hoitolaukku saattaisikin olla pop. Haaveilin Emmaljungan hoitolaukusta, ne ovat niin hienon värisiä, olisi saanut vaunujen kanssa samaa sarjaa. Sain kuitenkin lahjaksi Lässigin hoitolaukun https://www.lastentarvike.fi/verkkokauppa/Lastenvaunut/Hoitolaukut/L%C3… ja on kyllä ollut hyvä! Ja mieskin kehtaa kantaa ;)

Muita yllätyssuosikeja on ollut sitteri tärinällä ja valoilla, kantoliina ja kohtuamme. Mä en ainakaan suht tuoreena äitinä oikein kestä itkua niin nämä pelastaa usein tilanteen!

Onko muilla tuoreilla vanhemmilla ollut yllättäviä suosikkeja? Tuotteita joita ei ajatellut koskaan tarvitsevansa?

Esikoistaan odottava täällä nyt kauhuissaan pähkäilee, että mikä ihme on kohtuamme??

Vierailija
24/54 |
30.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lämpöpussi turvakaukaloon. Ei aina tarvinnut pukea hirveää määrää ulkovaatteita, riitti pipo, lapaset ja töppöset. Vauvankin kivempi matkustaa, kun ei ollut niin topattu.

Vierailija
25/54 |
30.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

aihe kirjoitti:

Esikoistaan odottava täällä nyt kauhuissaan pähkäilee, että mikä ihme on kohtuamme??

Turhake mihin lapsen saa istumaan pystyasennossa. Sen tarkoitus on rauhoittaa lasta kun on tutummassa asennossa. Asento muistuttaa asentoa kohdussa. Epäkäytännöllinen kapistus minun mielestä.

Vierailija
26/54 |
30.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mille teidän lasten kakat haisee, jos tarvii vaipparoskiksen tai viedä kiireellä? Meillä on imetetty ja lapsikin on jo 1,5v, niin kiinteitäkin syönyt jo hyvän aikaa... Vaipat oli vessan tavallisessa roskiksessa eikä niitä viety joka päivä, vaan noin joka 2. tai 3. pv, kun tuli suht täyteen. Ei haissut mielestäni, vai oltiinkohan me vain totuttu...?

Vierailija
27/54 |
30.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai se mun yllätys sitten oli, että se hoitolaukku todellakin on ihan turha. Voi että oli helppoa liikkua pienen kanssa, kun ei raahannut sitä puolen omaisuutta sisältävää hoitolaukkukauhistusta mukana. Ikinä en mihinkään pulaan joutunut, vaikka minulla oli vain yksi vaippa pikkuisessa käsilaukussa mukana.

Mutta tiedän, että lapsissa on eroja. Tää hoitolaukuton on ollut pienestä asti helppo tapaus.

Täällä ihan sama juttu! Vaunujen mukana tuli ihan ok hoitolaukku, mutta kyllä kaikki tarvittava mahtui käsilaukkuun! Täytyy tosin myöntää, että osin se oli tyylikysymys. En ole koskaan nähnyt tyylikästä hoitolaukkua...

Itse kyllä koin hoitolaukun tarpeelliseksi, kun pakkasin mukaan vaippoja, harson, kosteuspyyhkeitä, vaihtovaatteet, korviketta joskus, kun oli vain osittaisimetyksellä. Mutta hoitolaukun hankin kävelemällä vaatehuoneeseen ja katsomalla, mitähän laukkuja sieltä löytyy, ja Björn Borgin olkalaukusta tuli meidän lapsen hoitolaukku. Oli ollut aika vähällä käytöllä, joten en ihan ekana syöksyisi lastentarvikeliikkeeseen ostamaan kymmenien eurojen hoitolaukkua, kun on muitakin hankintoja.

Vierailija
28/54 |
30.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai se mun yllätys sitten oli, että se hoitolaukku todellakin on ihan turha. Voi että oli helppoa liikkua pienen kanssa, kun ei raahannut sitä puolen omaisuutta sisältävää hoitolaukkukauhistusta mukana. Ikinä en mihinkään pulaan joutunut, vaikka minulla oli vain yksi vaippa pikkuisessa käsilaukussa mukana.

Mutta tiedän, että lapsissa on eroja. Tää hoitolaukuton on ollut pienestä asti helppo tapaus.

Meillä on neljä lasta. Itsekin mietin esikoisen aikaan, että mitä sitä tarvitsisi. Siihen aikaan oli näitä päivänvarjoja vaunuissa ja hoitolaukkuja yms.

Päätin, että ostelen sitten, mitä tarvitsen. Ensimäisen vauvan aikana huomasin, että en tarvinnut, kuin rintakumeja (muiden aikana en niitäkään). Vauvan kuivitin sängyllä muovitetun froteen päällä ja puin sylissä. Kohta opin vaipankin vaihtamaan sylissä. Hoitolaukkua en tarvinnut, kun vaipan sai työnnettyä vaunujen reunaan. Harso korvasi päivänvarjon. Sitterin joku osti meille ensimäiselle vauvalle. Sekin jäi käyttämättä. Siihen aikaan ei ollut kantoliinoja vielä. Mutta ostin pitkän pätkän joustavaa kangasta ja sitaisin vauvan siihen rinnalle kulkemaan mukana.

Vaatteitakaan ei tarvinnut ostaa, kun niitä saatiin tutuilta niin paljon. Loput kirppareilta ihan pilkkahintaan. Eli suurin ostos oli vaunut ja nekään ei montaa kymppiä maksaneet markka-aikaan, kun käytettynä ne ostin.

Joten sain vauvojen lapsilisät kaikki säästötilille aika pitkään, ennen kuin tarvitsi alkaa mitään erikoista lapsille ostamaan. Rahat ovat saaneet itselleen, kun ovat lähteneet opiskelemaan.

Vierailija
29/54 |
30.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en koskaan hankkinu hoitolaukkua, mulla ei ollut suurta arsenaalia mukana kun liikuin vauvan kanssa. Mulla oli kantoliina, jonka taskuun mahtui yksi vaihtovaippa ja sitten ostin sellaisen pienen miesten lompakon, johon menee pelkät kortit ja sen saa kätevästi farkkujen taskuun. Kun lähdin jonnekin shoppailureissulle kauppakeskukseen, mulla oli mukana kotiavaimet ja lompakko farkkujen taskuissa, vaihtovaippa siellä kantoliinan taskussa ja vauva kantoliinassa - ei muuta. Se ihana vapaus kun voi mennä portaita pitkin eikä tarvii jännätä, mahtuuko bussiin. Ja vauva koko ajan siinä lähellä siliteltävänä. 

Toi miesten lompakko mulla on edelleen käytössä, vielä 16 vuoden jälkeenkin. En luopuisi siitä mistään hinnasta! Se on ehkä se juttu, jota en tiennyt tarvitsevani, mutta joka on osoittautunut ihan parhaaksi.

Vierailija
30/54 |
30.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

nehe kirjoitti:

"Kai se mun yllätys sitten oli, että se hoitolaukku todellakin on ihan turha. Voi että oli helppoa liikkua pienen kanssa, kun ei raahannut sitä puolen omaisuutta sisältävää hoitolaukkukauhistusta mukana. Ikinä en mihinkään pulaan joutunut, vaikka minulla oli vain yksi vaippa pikkuisessa käsilaukussa mukana.

Mutta tiedän, että lapsissa on eroja. Tää hoitolaukuton on ollut pienestä asti helppo tapaus."

Joo eroja on! Meillä taas tuntui että jos unohti hoitolaukun kotiin niin aivan varmasti oli niskakakka tai puklu niin että kaikki vaatteet olisi pitänyt uusia...

Liputan myös tuon Lässigin hoitolaukun puolesta, on tyylikäs hoitolaukuksi ja mieskin kehtaa kantaa ;) 

Ennen lasta rintapumppu oli mysteeri, ajattelin etten halua lypsykoneeseen mutta niin vaan sitä joutuu ajatuksiaan muuttamaan

No ei kai sillä hoitolaukulla niitä niskakakkoja putsata? Saa ne tarvittavat kamat muuhunkin laukkuun. Itselläni oli sellainen tunne, että joku on keksinyt hyvän keinon myydä vauvan verukkeella naisille ylihintaisia tuotteita.

Niin? Jos ne kamat pitää jokatapauksessa kantaa mukana, miksi niitä ei voi kantaa hoitolaukussa? Paljon helpompaa mulla oli nakata avaimet, lompakko ja puhelin hoitolaukkuun kuin ruveta änkemään varavaippoja, pilttipurkkia, kosteuspyyhettä/harsoa, juomapulloa yms yms pieneen käsilaukkuuni. Hoitolaukkuna meillä on kotoa valmiiksi jo löytynyt olkalaukku. Itselleni hoitolaukku tarkoittaa siis mitä tahansa vauvan/taaperon hoidossa tarvittavien esineiden kuljetuslaukkua, ei pelkästään niitä, joita markkinoidaan hoitolaukkuina.

Vierailija
31/54 |
30.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en koskaan hankkinu hoitolaukkua, mulla ei ollut suurta arsenaalia mukana kun liikuin vauvan kanssa. Mulla oli kantoliina, jonka taskuun mahtui yksi vaihtovaippa ja sitten ostin sellaisen pienen miesten lompakon, johon menee pelkät kortit ja sen saa kätevästi farkkujen taskuun. Kun lähdin jonnekin shoppailureissulle kauppakeskukseen, mulla oli mukana kotiavaimet ja lompakko farkkujen taskuissa, vaihtovaippa siellä kantoliinan taskussa ja vauva kantoliinassa - ei muuta. Se ihana vapaus kun voi mennä portaita pitkin eikä tarvii jännätä, mahtuuko bussiin. Ja vauva koko ajan siinä lähellä siliteltävänä. 

Toi miesten lompakko mulla on edelleen käytössä, vielä 16 vuoden jälkeenkin. En luopuisi siitä mistään hinnasta! Se on ehkä se juttu, jota en tiennyt tarvitsevani, mutta joka on osoittautunut ihan parhaaksi.

Miten kuljit sitten, kun vauva oli jo isompi eikä pärjännyt pelkällä tissimaidolla? Me oltiin usein liikkeellä lounas- tai välipala-aikaan ja oli kiva, kun eväät ja putsausvälineet oli valmiina mukana, niin sai syötyä vaikka puistossa nurmikolla tai vauvakerhossa. Joskus tein pieniä retkiä kantoliinan kanssa, mutta ne yritin ajoittaa ruokailujen väliin.

Vierailija
32/54 |
30.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

aihe kirjoitti:

Turhake mihin lapsen saa istumaan pystyasennossa. Sen tarkoitus on rauhoittaa lasta kun on tutummassa asennossa. Asento muistuttaa asentoa kohdussa. Epäkäytännöllinen kapistus minun mielestä.

Meillä kyllä todella vieläkin (4kk) viihdytään todella hyvin kohtuammeessa. Mun mielestä kätevä, on pieni ja lasta on helppo käsitellä. Lisäksi alun itkukohtauksissa kun ei tiennyt mitä tehdä - muru rauhoittui aina tuonne.

Vierailija
33/54 |
30.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lempparit:

Baby Björn -sitteri

Bumbo

Ikean syöttötuoli, jossa pöytälevy

Kätkyt-hälytin

Hyvät rattaat

Turhat mulle:

Hoitopöytä

Hoitolaukku

Hoitoalusta

Monet lelut

Rintapumppu

Tuttipullo

Vauvaöljy, -rasvat tms.

Vierailija
34/54 |
30.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoisen vaunujen mukana ostettiin sopiva hoitolaukku, jäi käyttämättä. Toisen kohdalla en edes harkinnut. Myös tyylikysymys ja töiden takia tottunut isompaan käsilaukkuun jonne mahtuu nyt tarpeelliset.

Aikaisemmin mainittu vaipparoskis joille ennen nauroin on ollut pelastus, ei enää koko kylppäri haise kakalta!

Ensimmäisen kohdalla tuli ostettua talutushihna vai miksi sitä pitää kutsua. Tykätään liikkua kaupungilla ja lapsi heti oppiessaan halusi kävellä itse, ei tarvinnut aina pitää katsetta lapsessa ja tämä oppi kävelemään vieressä.

Vierailija
35/54 |
30.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä ihan sama juttu! Vaunujen mukana tuli ihan ok hoitolaukku, mutta kyllä kaikki tarvittava mahtui käsilaukkuun! Täytyy tosin myöntää, että osin se oli tyylikysymys. En ole koskaan nähnyt tyylikästä hoitolaukkua...

Itse kyllä koin hoitolaukun tarpeelliseksi, kun pakkasin mukaan vaippoja, harson, kosteuspyyhkeitä, vaihtovaatteet, korviketta joskus, kun oli vain osittaisimetyksellä. Mutta hoitolaukun hankin kävelemällä vaatehuoneeseen ja katsomalla, mitähän laukkuja sieltä löytyy, ja Björn Borgin olkalaukusta tuli meidän lapsen hoitolaukku. Oli ollut aika vähällä käytöllä, joten en ihan ekana syöksyisi lastentarvikeliikkeeseen ostamaan kymmenien eurojen hoitolaukkua, kun on muitakin hankintoja.

Aivan! Tämä se pointti juuri olikin. Miksi ostaa kymmenien/satojen eurojen hoitolaukku vaan siksi, että se on hoitolaukku, kun jokaisella naisella aivan varmasti on käsilaukku, johon tarpeelliset tavarat mahtuvat.

Vierailija
36/54 |
30.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoitolaukku on nii kätevä. Meillä kulkee aina vaipat, kosteuspyyhkeet, pilttipurkit, varatutit, pari vaatevaihtokertaa ja pari lusikkaa mukana. Ei nuo minu käsilaukkuu mahtuis omien tavaroiden sivuu millää.

Kyllä minun laukkuuni mahtui enkä maksanut yhtään ylimääräistä mistään hoitolaukuksi nimetystä kapistuksesta, joka jää viimeistään parin vuoden päästä käyttämättömäksi.

Vierailija
37/54 |
30.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on homma mennyt koko ajan minimalistisempaan suuntaan.

Sitteriä tai hoitopöytää ei meille koskaan hankittu. Esikoiselle pystytettiin pinnasänky, kakkoselle ei. Samoin jaksoin pumpata rintamaitoa varastoon esikoiselle, kakkosen kohdalla arvelin että kai ne tissit riittää, eikä ollut pumppua tai yhtään pulloa. Vaunut kelpasivat esikoiselle, kakkonen ei suostunut olemaan niissä hetkeäkään. Hoitolaukkuna toimi molemmilla synnärin Libero-pussukka.

Kaukalo ja manduca ovat olleet tarpeellisia. Ja vaatteet ja tissi. Jos tulee kolmas lapsi, ei varmaan tarvita enää kuin tissi...

Vierailija
38/54 |
30.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

nehe kirjoitti:

"Kai se mun yllätys sitten oli, että se hoitolaukku todellakin on ihan turha. Voi että oli helppoa liikkua pienen kanssa, kun ei raahannut sitä puolen omaisuutta sisältävää hoitolaukkukauhistusta mukana. Ikinä en mihinkään pulaan joutunut, vaikka minulla oli vain yksi vaippa pikkuisessa käsilaukussa mukana.

Mutta tiedän, että lapsissa on eroja. Tää hoitolaukuton on ollut pienestä asti helppo tapaus."

Joo eroja on! Meillä taas tuntui että jos unohti hoitolaukun kotiin niin aivan varmasti oli niskakakka tai puklu niin että kaikki vaatteet olisi pitänyt uusia...

Liputan myös tuon Lässigin hoitolaukun puolesta, on tyylikäs hoitolaukuksi ja mieskin kehtaa kantaa ;) 

Ennen lasta rintapumppu oli mysteeri, ajattelin etten halua lypsykoneeseen mutta niin vaan sitä joutuu ajatuksiaan muuttamaan

No ei kai sillä hoitolaukulla niitä niskakakkoja putsata? Saa ne tarvittavat kamat muuhunkin laukkuun. Itselläni oli sellainen tunne, että joku on keksinyt hyvän keinon myydä vauvan verukkeella naisille ylihintaisia tuotteita.

Niin? Jos ne kamat pitää jokatapauksessa kantaa mukana, miksi niitä ei voi kantaa hoitolaukussa? Paljon helpompaa mulla oli nakata avaimet, lompakko ja puhelin hoitolaukkuun kuin ruveta änkemään varavaippoja, pilttipurkkia, kosteuspyyhettä/harsoa, juomapulloa yms yms pieneen käsilaukkuuni. Hoitolaukkuna meillä on kotoa valmiiksi jo löytynyt olkalaukku. Itselleni hoitolaukku tarkoittaa siis mitä tahansa vauvan/taaperon hoidossa tarvittavien esineiden kuljetuslaukkua, ei pelkästään niitä, joita markkinoidaan hoitolaukkuina.

Eiköhän tässä ketjussa hoitolaukulla tarkoiteta nimenomaan näitä Lässigin ja Emmaljungan ym. hoitolaukkuna myytäviä ylihintaisia laukkuja. Kun ilmeisesti nyt kaikilla koko arsenaali ei mahdu käsilaukkuun. Itse pitäisin järkevämpänä ostaa samalla rahalla hyvänkokoinen käsilaukku, joka menee sen pari vuotta "hoitolaukkuna" ja sen jälkeen käyttö jatkuu. Kukaan tuskin haluaa kantaa näitä hoitolaukkuna myytäviä hirviöitä myöhemmin. Pointti siis oli, ettei niitä paskoja siivota sillä hoitolaukulla vaan jotenkin mukana kuljetettavilla vaipoilla ym.

Vierailija
39/54 |
30.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan! Tämä se pointti juuri olikin. Miksi ostaa kymmenien/satojen eurojen hoitolaukku vaan siksi, että se on hoitolaukku, kun jokaisella naisella aivan varmasti on käsilaukku, johon tarpeelliset tavarat mahtuvat.

Jos vaikka joku mieskin joskus hoitaisi lastaan. Eikös hoitolaukun idea ole se, että kaikki aina mukana kuljetettavat vauvan kamat pysyvät siinä kätevästi valmiina. Äidin mukana kulkeva käsilaukku kun ei ole kovin kätevä sille isälle.

Vierailija
40/54 |
30.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos vaikka joku mieskin joskus hoitaisi lastaan. Eikös hoitolaukun idea ole se, että kaikki aina mukana kuljetettavat vauvan kamat pysyvät siinä kätevästi valmiina. Äidin mukana kulkeva käsilaukku kun ei ole kovin kätevä sille isälle.

Ja se sadan euron laukku sitten on kätevä? Ei mun mies siihen kuollut, että joutui kantamaan mustaa käsilaukkua. Eiköhän kaikki arvanneet sisällön.