Miten päästä jouluaterian järjestämisestä?
Olen hirveä ihminen; jaksaisin vielä laittaa joulua omille vanhoille vanhemmille ja veljelleni, mutten puolison vanhemmille ja hänen sisaruksilleen. Joudumme vuorovuosina järjestämään joulun, pöydässä on mieheni perheen vuorolla 15 henkeä. Ruuan hankinta, kattaminen, ruuan laitto, tarjoilu ja tiskaus on hirveä työ, johon menee väkisinkin valmistelupäivä, aatto ja sen jälkeen seuraava päivä raivausta. Omaa perhettäni on vähemmän ja he eivät odota niin hyvää palvelua. Miten jaksan taas yhden kerran tätä? Haluaisin levätä pyhinä rauhassa tai mennä johonkin Lappiin täyshoitoon. Vanhoja vanhempia ei voi kuitenkaan raahata minnekään.
Kommentit (27)
Ilmoitat että olette vaan perheen voimin tänä vuonna. Kerran sen kirpaisee mutta mieluummin kertarykäisy kuin ikuinen martyyrina olo. Laita tekstarit tai soita jo tänään heti. Selitellä ei tarvitse. Sanot vaan että nyt on muiden vuoro, sinä et enää jaksa.
Tai sitten tosiaan lähdette hotelliin jouluksi.
Ei ole pakko viettää sukujoulua jos ei taho. Itse asustelen ihan tyytyväisenä monen sadan kilsan päässä perheen ja suvun jouluperinteistä. Ah, ihanan helpppoa =).
Ilmoitat, että tänä vuonna vietämme oman perheen kesken joulun, Lapin rauhassa täyshoidossa. Jouluperinteet on perseestä.
Pyydä, että vieraat osallistuvat ruokien hankintaan. Joku tuo laatikot, toinen kalat jne. Vanhoilta vanhemmilta tätä ei voi vaatia, mutta sisaruksilta kyllä. Toki tuossa jää vielä järjestämistä, mutta työ helpottuu ainakin vähän. Ja tietenkin vaadit miestä ja lapsia osallistumaan järjestelyihin.
Mene joulupäivinä töihin sairaalaan tai joulupukiksi. Siinä hyvä syy olla laitamatta joulua.
Varmaan miehestä tuntuu kivalta tuollainen.
Anna miehesi vuorostaan järjestää joulu suvulle.
Vierailija kirjoitti:
Pyydä, että vieraat osallistuvat ruokien hankintaan. Joku tuo laatikot, toinen kalat jne. Vanhoilta vanhemmilta tätä ei voi vaatia, mutta sisaruksilta kyllä. Toki tuossa jää vielä järjestämistä, mutta työ helpottuu ainakin vähän. Ja tietenkin vaadit miestä ja lapsia osallistumaan järjestelyihin.
Juurikin näin. Kun 15 henkilöä hoitaa oman osa-alueensa ruuissa, juomissa ja järjestelyissä, niin sun niskaan ei kaadu kaikki. Jouluna on tarkoitus myös rentoutua.
Meillä myös minä valmistan joulun joka vuosi koko suvulle -tänä vuonna parikymmentä henkeä. Se ei niinkään ärsytä, vaan kysely aatonaattona: tuotaisiinko jotain? Tuollaiselle revohkalle on päivää ennen oltava kyllä kaikki jo valmiina... Mitäpä siihen vastaamaan muuta kuin -ei tarvitse tuoda.
Mene yksin viettämään joulua vaikka etelänlämpöön. Sanot vaan että oot levon tarpeessa. Itse en ala kokkaileen.
Kiitos neuvosta. Valitettavasti tuo ei auta kauheasti, vaikka joku tuo sillipurkin ja toinen viinipullon. Toisten tuomisillekin pitää olla tarjoiluastioita ja tiskaus. Lisäksi viime hetken sähläys miten ne saadaan pöytään. Uh inhoan joulua.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juurikin näin. Kun 15 henkilöä hoitaa oman osa-alueensa ruuissa, juomissa ja järjestelyissä, niin sun niskaan ei kaadu kaikki. Jouluna on tarkoitus myös rentoutua.
Milloin miehen sisarukset ottavat oman vuoronsa joulun järjestämisessä?
Onko sinunkaan pakko olla aina niin täydellinen? Ei niin tolkuttoman monta sorttia tarvitse olla, laitat tarjolle vaan aivan perusjutut.
Eikö sinulla ole tiskikonetta vai miksi siinäkin on hirveä työ? Unohda tarjoilu, ja laita seisova pöytä, josta itse kukin noutaa syötävää. Vanhimmat liikuntakyvyttömät voivat saada valmiit annokset, muut hakekoon itse.
Sanot miehelle, että hän järkkää omien sukulaistensa jouluateriat ja sinä omiesi.
Vierailija kirjoitti:
Meillä myös minä valmistan joulun joka vuosi koko suvulle -tänä vuonna parikymmentä henkeä. Se ei niinkään ärsytä, vaan kysely aatonaattona: tuotaisiinko jotain? Tuollaiselle revohkalle on päivää ennen oltava kyllä kaikki jo valmiina... Mitäpä siihen vastaamaan muuta kuin -ei tarvitse tuoda.
Taas yksi joulumarttyyri. Voisitko itse ajoissa kertoa joulupöytään tulijoille, mitä kukin tuo.
Mikä tää juttu on että pitää olla koko suku kimpassa. Ei kai kukaan nyt oikeesti maksa ja huolehdi juhla-ateriaa 20 hengelle. Miksei riitä se oma perhe ja maksimissaan isovanhemmat. Älkää olko lapasia.
Tämän kirjoittaja ei ole ikinä järjestänyt 15 hengen ateriaa. Tajuatko paljon siitä tulee tiskiä? Yksi tiskikoneellinen täyttyy nelihenkisen perheen tavallisen aterian jäljistä. No Siperia opettaa kaikkia.
Vierailija kirjoitti:
Milloin miehen sisarukset ottavat oman vuoronsa joulun järjestämisessä?
Onko sinunkaan pakko olla aina niin täydellinen? Ei niin tolkuttoman monta sorttia tarvitse olla, laitat tarjolle vaan aivan perusjutut.
Eikö sinulla ole tiskikonetta vai miksi siinäkin on hirveä työ? Unohda tarjoilu, ja laita seisova pöytä, josta itse kukin noutaa syötävää. Vanhimmat liikuntakyvyttömät voivat saada valmiit annokset, muut hakekoon itse.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos neuvosta. Valitettavasti tuo ei auta kauheasti, vaikka joku tuo sillipurkin ja toinen viinipullon. Toisten tuomisillekin pitää olla tarjoiluastioita ja tiskaus. Lisäksi viime hetken sähläys miten ne saadaan pöytään. Uh inhoan joulua.
ApVierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei nyt kysymys ollut mistään sillipurkin tuomisesta vaan siitä, että joku tuo kaikki laatikot ja toinen kaikki kalat. Siitä on jo oikeasti apua, vaikka esillepanossa onkin oma sählinki. Miksi sinä raivaat ja tiskaat? Meidän perheessä on itsestään selvää, että jos minä laitan ruuat, niin mies raivaa ja tiskaa ja värvää halutessaan lapset avukseen.
Sanoit, että tämä järjestämisvastuu on kiertävä vuoro, mutta oletko jo hoitanut oman osasi? Jos olet jo vuorollasi saanut nauttia valmiiseen pöytään istumisesta, sitten nähdäkseni reilua on, että tilaat ainakin ne pitopalvelusapuskat. Muu on vähän lokkeilua. Kun olet hoitanut oman osasi, voit irtautua järjestelystä.
Jakakaa hommat, hyvänen aika! Aloittakaa uusi perinne. Kukaan nykyihminen ei työn ohessa järjestä yksin noin suuria pitoja. Vanhempien sukupolvi istukoon valmiiseen pöytään (he ovat jo osansa tehneet), nuoremmat jakavat työt keskenään. Mukaan otetaan myös ne lapset, joiden ikä ja taidot riittää. Jos suvussa on paljon pieniä lapsia, yksi homma on jo selvä: pienten vahtiminen sillä aikaa kun muut valmistelevat. Ruuanlaitto jaetaan sen mukaan, mitä kukin osaa ja tykkää tehdä. Menuakin voi vähän tuunata: jos on joku perinteinen jouluruoka, josta kukaan ei oikein tykkää, niin se jätetään pois.
Joulu on ihan oikeasti juhla, sen on tarkoitus olla iloinen juttu kaikille, ei mikään stressi- ja kulutusfestivaali! Te olette aikuisia ihmisiä, kyllä te oisaatte käyttää järkeä. Raadanta ei lopu ellei joku uskalla sitä lopettaa.
Olen järjestänyt vuosia joka toinen tai kolmas vuosi. Ollaanko oikeasti ainoa perhe, jolla on tällaista? Tuntuu, että muut ikäisemme noin +35 v. menevät kaikki vanhempien luokse valmiiseen pöytään, jotkut yhdessä tai erikseen matkoille jne.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Sanoit, että tämä järjestämisvastuu on kiertävä vuoro, mutta oletko jo hoitanut oman osasi? Jos olet jo vuorollasi saanut nauttia valmiiseen pöytään istumisesta, sitten nähdäkseni reilua on, että tilaat ainakin ne pitopalvelusapuskat. Muu on vähän lokkeilua. Kun olet hoitanut oman osasi, voit irtautua järjestelystä.
Pitopalvelu? Miksi tehdä itse, kun voit hankkia henkilökuntaa!
Äläkä narise hinnasta. Joko raadat tai maksat, oma valinta.