Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten päästä jouluaterian järjestämisestä?

Vierailija
30.11.2016 |

Olen hirveä ihminen; jaksaisin vielä laittaa joulua omille vanhoille vanhemmille ja veljelleni, mutten puolison vanhemmille ja hänen sisaruksilleen. Joudumme vuorovuosina järjestämään joulun, pöydässä on mieheni perheen vuorolla 15 henkeä. Ruuan hankinta, kattaminen, ruuan laitto, tarjoilu ja tiskaus on hirveä työ, johon menee väkisinkin valmistelupäivä, aatto ja sen jälkeen seuraava päivä raivausta. Omaa perhettäni on vähemmän ja he eivät odota niin hyvää palvelua. Miten jaksan taas yhden kerran tätä? Haluaisin levätä pyhinä rauhassa tai mennä johonkin Lappiin täyshoitoon. Vanhoja vanhempia ei voi kuitenkaan raahata minnekään.

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
30.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menettekö te vuorollanne miehen sisarusten luokse valmiiseen joulupöytään?

Vierailija
22/27 |
30.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen järjestänyt vuosia joka toinen tai kolmas vuosi. Ollaanko oikeasti ainoa perhe, jolla on tällaista? Tuntuu, että muut ikäisemme noin +35 v. menevät kaikki vanhempien luokse valmiiseen pöytään, jotkut yhdessä tai erikseen matkoille jne.

Ap

Vierailija kirjoitti:

Sanoit, että tämä järjestämisvastuu on kiertävä vuoro, mutta oletko jo hoitanut oman osasi? Jos olet jo vuorollasi saanut nauttia valmiiseen pöytään istumisesta, sitten nähdäkseni reilua on, että tilaat ainakin ne pitopalvelusapuskat. Muu on vähän lokkeilua. Kun olet hoitanut oman osasi, voit irtautua järjestelystä.

No jos olet mielestäsi hoitanut ainakin oman osasi, niin sitten vain viestiä mahdollisimman pian, niin muut voivat tehdä omat joulusuunnitelmansa. Sillä, mitä muualla tehdään, ei ole mitään väliä. Itse järkkäilen illallisia ihan mielelläni, mutta vain kuudelle tai enintään kahdeksalle ihmiselle, eikä silloinkaan mitään pitopöytiä kateta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
30.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan joulu yleensä oman perheen kesken. Joskus avioliiton alkuaikoina käytiin miehen vanhempien luona, mutta nykyisin käydään siellä vain joulun aikaan, ei välttämättä juuri jouluna. Jossain välissä vietettiin joulua sisarusten kesken, mutta kyllästyin siihen kännäämiseen. 40+ eteenpäin on vietetty joulua perheen kesken, joskus matkustettu ulkomaille ja joskus vaan oltu kotona. Alkuun tuntui, että piti olla joku selitys miksi halutaan vain olla kolmistaan. Nyt kun se appivanhempien luona ramppaaminen ei ole enää oletus, ei tarvii näitä ihanan rauhallisia kotijouluja enää puolustella. 

Omat vanhemmat on jo pitkään olleet haudassa, joten ei ole heistäkään stressiä.

Vierailija
24/27 |
30.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen järjestänyt vuosia joka toinen tai kolmas vuosi. Ollaanko oikeasti ainoa perhe, jolla on tällaista? Tuntuu, että muut ikäisemme noin +35 v. menevät kaikki vanhempien luokse valmiiseen pöytään, jotkut yhdessä tai erikseen matkoille jne.

Ap

Suvut kasvavat alaspäin, eivät ylöspäin. Nyt jaksaisit siis laittaa joulun omille vanhemmillesi ja veljellesi, mutta et muille. Ikäisesi muut menevät omille vanhemmilleen valmiiseen pöytään. Ajatellaampa asiaa 20 vuoden päähän. Olet silloin +55 ja luoksesi tulee sinä, puolisosi, lapsesi puolisoineen sekä lapsenlapsesi. Jos veljesikin kuuluu jouluunne, niin myös veljesi puolisoineen, heidän lapsensa puolisoineen ja lapsineen. On mahdollista, että vanhempasikin ovat edelleen elossa.  Millä logiikalla ajattelit jaksavasi koko porukalle joulun järjestämisen, kun olet 20 vuotta vanhempi kuin nyt?

Ymmärrän silti sinua. Olen juuri tuollainen 55-vuotias ja jouluna ruokapöytään istahtaa 13 ruokailijaa. Vain yhdellä lapsistamme on pieniä lapsia ja yksi "nuorisosta" on vielä sinkku. Tulevaisuudessa joulun viettäjien lukumäärä todennäköisesti vielä kasvaa.

Jouluja olen järjestänyt siskoni kanssa vuorotellen jo vuosia. Viimeiset 5 joulua niin, että yhdessä huolehdimme niin valmisteluista kuin kustannuksistakin ihan riippumatta siitä, kumman luona joulua vietetään. Helpottaa todella paljon työmäärää. Meillä on tapana istahtaa joulukuun alussa jommankumman luokse syömään tapaksia ja juomaan hyvää punaviiniä. Samalla teemme listan joulun tarjottavista sekä sovimme, mitä listalta kumpikin tekee ja/tai hankkii. Osallistun siis jouluruokien laittoon joka vuosi, mutta kaikkien ruokien laittaminen ei osu mulle yhtenäkään jouluna. Eikä siskolleni. Olemme todenneet tämän kaikista parhaimmaksi tavaksi järjestää sukujouluja. 

Vierailija
25/27 |
30.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni sama tilanne, puolisoni haluaa viettää joulun vanhempiensa ja sisaruksiensa kanssa, minä en. Jos voisin valita, lähtisin pakoon täyshoitoon tätä joulua. En enää edes oikein pidä joulusta tämän suvun pakkoyhdessävieton takia. Voisin tietty yksin lähteä jonnekin, mutta siitä syntyisi kauhea mielenpahoitus.

Vierailija
26/27 |
30.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää olla iso koti ja ISO pöytä jos joulupöytään mahtuu jopa 20 henkeä. HUH

Meillä ei olisi edes astioita noin monelle. Meillä mahtuu kerralla vain 8 henkeä syömään samaan pöytään.

Vierailija
27/27 |
30.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee työjako. Yksi paistaa kinkun, toinen tekee salaatit, kolmas laatikot, neljäs jälkiruuan jne. Miksi raadat marttyyrimaisesti yksin? Miten olisi joulu kylpylässä tai maatilamatkailupaikassa, täyshoidolla tietenkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kolme