Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Toimiiko 3-/4-tavuinen nimi käytössä?

11.03.2006 |

Millaisia kokemuksia teillä on? Tarkoitan siis: lyheneekö esim. Karoliina kuitenkin Karoksi ja Ilmari Illuksi? Vanhemmat ehkä jaksavat kutsua lastaan sillä nimellä, jonka ovat valinneet, mutta lyhentävätkö sen isovanhemmat tai tuttavat joka tapauksessa?

Kommentit (9)

1/9 |
11.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän Olivia on usein Oltsi!!

Vierailija
2/9 |
11.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa lähipiirissämme on monia lyhykäisten nimien haltijoita, joilla on nimen " pidentymä" kutsumanimenä. (Tyyliin Emmi-Emppu(li) ) Omilla lapsillamme on kaikilla pitkät kolmitavuiset etunimet ja kaikkia kutsutaan aina koko nimellä. Ehkä tulevaisuudessa koulumaailmassa tulee lempinimiä, mut niitä nyt tulee joka tapauksessa.

En ole kokenut pitkiä nimiä hankalana ja kun itse kutsumme lapsia aina koko nimellä, lähipiirikin on noudattanut samaa käytäntöä. Ainakin omassa tuttavapiirissä lempinimet ovat nimenomaan vanhempien keksimiä ja ovat sitten muuttuneet niin vakiintuneiksi, että muutkin niitä käyttävät. Eli uskoisin, että suurin merkitys on sillä, miksi vanhemmat lastaan kutsuvat.

Itse olen joskus kyllä myös sanonut, että toivoisimme lastamme kutsuttavan omalla nimellään. Näin kävi ainakin silloin, kun esikoinen uhkasi jäädä pois kerhosta, kun kerhotäti sanoo häntä pojaksi. (Esikoisen nimestä saa helposti erään poikien lempinimen). Sanoin asiasta ko. tädille ja on siitä lähtien kutsunut lastamme tämän oikealla nimellä.

Niin ja etten nyt vaikuta ihan niuholta, niin on meidänkin lapsilla ns. hellittelynimiä useitakin, mutta ne eivät ole nimen väännöksiä. =)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
11.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on kolmitavuinen, jota käytän aina sellaisenaan. Ala-asteella nimestä oli vähän lyhenteitä, mutta toisaalta silloin suurimmalla osalla oli lempinimiä. Tuo nelitavuinen alkaa olla jo vähän pitkä, se ehkä lyheneekin. Toisaalta tunnen Aleksanterin, joka on aina Aleksanteri. Mitään sellaista nimeä lapselle ei kuitenkaan voi antaa, joka ei missään tilanteessa voisi johtaa lempinimiin. Ja toisaalta mitä lempinimet haittaavat, jos lapsi itse vain pitää niistä ja samaistuu niihin.

Vierailija
4/9 |
12.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kokemuksella toimii! Meillä 3-vuotias Olivia ja on aina kutsuttu koko nimellä. Riippuu myös siitä varmasti, kutsuvatko vanhemmat koko nimellä vai käyttävätkö jotain lyhennelmää tai lempinimeä.

Vierailija
5/9 |
12.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ope ja meillä koulussa lapsista käytetään aina heidän oikeaa nimeä. Ollaan sovittu se opettajakunnan keskuudessa, että jokaisella on nimi, jota kunnioitetaan ja käytetään, olipa se mikä tahansa, miten pitkä tahansa jne. Myös lapset käyttävät pääasiassa oikeita nimia. Välituntisin saattavat kutsua lempinimellä, mutta harvoin.

Meidän oma 11,5 kk taapero on Aleksanteri, ja hänestä käytetään vain sitä nimeä. Me saatetaan joskus keskenämme sanoa Aksu, mutta ei koskaan pikkuiselle. Myös sukulaiset, sytävät ym. kutsuvat häntä oikealla nimellä.

Vierailija
6/9 |
12.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiset nimet vääntyvät lempinimiksi helpommin kuin toiset, eikä se välttämättä ole edes nimen pituudesta kiinni. Omalla miehelläni on yhdysnimi, ja häntä kutsuvat kaikki koko nimellä, sillä nimi on sellainen, että siitä ei ihan helposti keksi lyhennettä. Toisin kuin vaikkapa joku Veli-Matti, joka olisi heti Vellu. Siskollani ei myöskään ole koskaan ollut lempinimiä, vaikka hänellä on kolmetavuinen nimi.

Vierailija
7/9 |
15.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli minulla pitkä yhdysnimi, joka on vain koulussa toisinaan lyhentynyt pelkäksi alkuosaksi, muuten on aina kutsuttu koko nimellä. Näin ovat vanhemmat halunneet ja itse tehneet, niin eivät sitä muut ole muuksi muuttaneet. Tunnen kyllä itseni pelkästä alkuosastakin, mutta ikinä en sillä itseäni esittele. Tosin tein hiljan havainnon, että ala-asteella olin välillä itsekin kirjoittanut pelkän alkuosan nimekseni.

Vierailija
8/9 |
15.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli kuten moni kirjoittanutkin, varmasti merkitsee se, miten vanhemmat nimiä käyttää. Eli jos itse aina puhuvat pitkällä nimellä, ei muutkaan sitä ehkä niin helposti lähde lyhentämään.

Meillä pojat on aina olleet Julius ja Joonatan.

Tosin nyt nuorempi välillä tykkää itse käyttää itsestään kavereiden kesken nimeä " Jonttu" , mutten tiedä onko tuo kovin vakiintunutta.

Itse en ikinä käytä lyhennelmää.

3-tavuiset nimet on jotenkin hyviäkin, kun huutaa lapselle (siis yläkertaan jotain asiaa / kutsuu lasta) , niin saa jotenkin enemmän /painokkaammin huudeltavaa :-).

Vierailija
9/9 |
15.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

itselläni on 8 kirjaiminen nimi ja oikeaa nimeäni ei käytä kukaan muu kuin viranomaiset lempinimi on 5 kirjaiminen joten kehottaisin miettimään vielä.itsellä on kaksi lasta ja kummankin nimessä on 4 kirjainta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kaksi