Voitteko lakata väittämästä, että ulkokoiran pitäminen olisi "eläinrääkkäystä" ja "julmaa"?
Meillä on ulkokoira. Omakotitalon takapihalla on häkki, jossa koiralla on lämpöeristetty koppi. Koira on sekarotuinen, siinä on paljon suomepystykorvaa, eli sillä on hyvin paksu turkki.
Koira on loputtoman rakastettu. Sitä käytetään useita kertoja päivässä lenkillä, sillä metsästetään, sen kanssa leikitään ja sillä on paljon virikkeitä. Pari kertaa viikossa sen kanssa tehdään rankkaa urheilua, jota se rakastaa. Koira on häkissään työpäivän ajan ja yöt ja silloin kun se itse sitä pyytää. Töiden jälkeen ja viinonloppuisin koko päivän se on sisällä perheen leikitettävänä ja hellittävänä.
Koira pyytää paksun turkkinsa vuoksi itse päästä ulos. Kun se pyytää päästä lenkille, se menee etuovelle. Kun se pyytää päästä ulos kopilleen, se menee toiselle ovelle. Aivan talomme takana kasvaa metsä, ja koira rakastaa tutkia metsän menoa korvat höröllä ja vahtia taloa.
Ja sitten jotkut ihmiset kehtaavat sanoa, että ulkokoiran pito on eläinrääkkäystä tai että me olemme julmia pitäessämme koiraa ulkona! Se särkee minun sydämeni, sillä koira on rakas perheenjäsen ja sitä kohdellaan hyvin.
Kommentit (35)
Ap, siinä kopissa pitää olla myös lämmitys. Eristys ei riitä kun pakkasta on -25 tai vähemmänkin on liikaa.
Toiseksi, näitä häkkikoiria kiusataan myös niin, että ensin ne laitetaan puoleksi vuodeksi sinne koppiinsa jumiin ja sitten kun alkaa metsästyskausi, niin niiltä vaaditaan fyysisen kunnon puolesta maksimisuoritusta.
Oletko itse kokeillut ensin maata perseelläsi 10kk ja sitten lähteä juoksemaan puolimaratonia?
Pitäisikö sen koirankin kuntoa ehkä vähitellen taas nostaa, ennen todella raskasta rasitusta, jos se makaa puoli vuotta paikallaan siellä kopissa?
Pääseekö joku koira muka vain kaksi kertaa päivässä ulos tarpeilleen?
Meillä oli karhukoira joka rakasti laumaansa, mutta halusi asua ulkona. Se sai kyllä olla vapaana ja tulla sisällekin, mutta eipä se sisällä viihtynyt edes kovilla pakkasilla. Siksi en käsitä kerrostalokoiria. Mielestäni koira kuin koira haluaa muutakin elämää kuin neljän seinän sisällä. Ehkä on rotuja, jotka sisäkoiriksikin soveltuu.
Me maataan koiran kanssa sohvalla ja pussaillaan ja halitaan. Mä rakastan sitä ja se mua. En tajuu miten joku vois pistää tämmösen ulos tai johki naruun.
Vierailija kirjoitti:
Me maataan koiran kanssa sohvalla ja pussaillaan ja halitaan. Mä rakastan sitä ja se mua. En tajuu miten joku vois pistää tämmösen ulos tai johki naruun.
Luulisi koiraihmisen ymmärtävän, että koirarodut ovat erilaisia.
Vierailija kirjoitti:
Jaa no naapurin koira pääsee "lenkille" ainoastaan jäniksen metsästykseen ja jos onnistuu karkaamaan. Muuten se kököttää häkissään kesät talvet ja turhautuneena ravaa pientä häkkiään eestaas haukkuen kaikki ohimenevät kun muutakaan virikettä ei ole.
Meidän naapurissa häkkikoira ei oo edes metsästyskoira eli ei pääse koskaan metsästämään eikä sisälle kuin johonkin autotalliin, mutta ei oman laumansa eli omistajiensa kanssa sisälle. Aina joutuu olemaan yksin. Miksi edes ottaa koiraa jos se on tarkoitus pitää aitauksessa yksin ulvomassa?
Olen hakenut koiran meille niin usein kuin vain olen saanut, että saa edes johonkin laumaan tuntea kuuluvansa. Naapuri vaan antaa hakea koiran tosi harvoin, koska hän on koiran omistaja ja pitää sitä mieluummin pihalla häkissä yksinään. Koira on vuosien varrella kiintynyt meihin ja olen usein kautta rantain kysynyt naapurilta, että josko koira voisi muuttaa meille pysyvästi. Mutta ei. En halua riitaa naapurin kanssa ja jos tekisin koirasta ilmoituksen se todennäköisesti vietäisiin lopetettavaksi enkä halua sitä. Mielestäni on todella julmaa ottaa koira vain häkkikoiraksi miettimättä koiran ydintä: se on ennen kaikkea laumaeläin ja sen suurin tarve on kuulua johonkin laumaan, toisten koirien kanssa tai ihmisten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa no naapurin koira pääsee "lenkille" ainoastaan jäniksen metsästykseen ja jos onnistuu karkaamaan. Muuten se kököttää häkissään kesät talvet ja turhautuneena ravaa pientä häkkiään eestaas haukkuen kaikki ohimenevät kun muutakaan virikettä ei ole.
Meidän naapurissa häkkikoira ei oo edes metsästyskoira eli ei pääse koskaan metsästämään eikä sisälle kuin johonkin autotalliin, mutta ei oman laumansa eli omistajiensa kanssa sisälle. Aina joutuu olemaan yksin. Miksi edes ottaa koiraa jos se on tarkoitus pitää aitauksessa yksin ulvomassa?
Olen hakenut koiran meille niin usein kuin vain olen saanut, että saa edes johonkin laumaan tuntea kuuluvansa. Naapuri vaan antaa hakea koiran tosi harvoin, koska hän on koiran omistaja ja pitää sitä mieluummin pihalla häkissä yksinään. Koira on vuosien varrella kiintynyt meihin ja olen usein kautta rantain kysynyt naapurilta, että josko koira voisi muuttaa meille pysyvästi. Mutta ei. En halua riitaa naapurin kanssa ja jos tekisin koirasta ilmoituksen se todennäköisesti vietäisiin lopetettavaksi enkä halua sitä. Mielestäni on todella julmaa ottaa koira vain häkkikoiraksi miettimättä koiran ydintä: se on ennen kaikkea laumaeläin ja sen suurin tarve on kuulua johonkin laumaan, toisten koirien kanssa tai ihmisten kanssa.
Kyllä tuosta toiminnasta pitäisi tehdä eläinsuojeluilmoitus. Voihan olla, että saisit koiran itsellesi. Tosin välin taitaisivat siinä vaiheessa mennä kokonaan. Koiraparka.
Ei semmoinen parin neliön häkki ja koppi ole mistään kotoisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuosta toiminnasta pitäisi tehdä eläinsuojeluilmoitus. Voihan olla, että saisit koiran itsellesi. Tosin välin taitaisivat siinä vaiheessa mennä kokonaan. Koiraparka.
Onko se edes laillista pitää koiraa häkissä ellei se ole tarkoituksenmukaista koiran harrastustoiminnan vuoksi, kuten vaikkapa metsästyskoirat tai rekikoirat, huskyt Lapissa jne?
Vierailija kirjoitti:
Ei semmoinen parin neliön häkki ja koppi ole mistään kotoisin.
Eikä koiraa voi laumaeläimenä pitää häkissä yksin. Metsästyskoirat on ihan eri asia, niillä on oma lauma ulkonakin, ne muut koirat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko se edes laillista pitää koiraa häkissä ellei se ole tarkoituksenmukaista koiran harrastustoiminnan vuoksi, kuten vaikkapa metsästyskoirat tai rekikoirat, huskyt Lapissa jne?
Suomessa eläinsuojelulaki laahaa aika lailla perässä. Mutta eiköhän nämä ole aika yksittäistapauksia nykyään, että koira häkitetään pihalle vuosikymmeneksi yksikseen...Vai?
Se passi, se passi. Missä se viipyy ja miksi.
Vierailija kirjoitti:
Se passi, se passi. Missä se viipyy ja miksi.
Nimenomaan! Se aika on jo onneksi ohi, kun pihalle narun päähän tai aitaukseen otettiin "talonvahti" räksyttämään.
Eläinsuojelulakiin oli tulossa määräys, jonka mukaan jokaiselle koiralle pitää olla 10000 neliön ulkoilutarha ja lisäksi lauma, johon kuuluu, muu on eläinrääkkäystä. Miksi naudoille vaaditaan luontainen elinympäristö, jos koiralle pitäisi riittää kerrostaloasunnon?
Meillä on kolme suomenlapinkoiraa ja ne viihtyvät sisällä, on niillä iso ulkotarhakin jossa ovat päivittäin muutaman tunnin. Lenkille pääsevät neljä kertaa päivässä. Edesmennyt suomenpystykorva viihtyi noita kolmea paremmin ulkona, yöt sentään oli sisällä ja saman verran pääsi lenkille, kun nuo nykyisetkin.
Kerrostalot on pullollaan koiria, jotka pääsevät kolme kertaa pissatukseen ulos. Työpäivien ajan yksin sisällä ilman ulkoilman tuomia virikkeitä.