Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Norsunluukoira tv1

Vierailija
29.11.2016 |

Oletteko seuranneet ohjelmaa? Itse olen pannut merkille, että tuo suomalainen, valkoinen mies, kohtelee noita mustia tansanialaisia ala-arvoisesti ja epäkunnioittavasti. Henkilökohtaisesti en kestäisi pomoltani vastaavaa kohtelua päivääkään, vaan lähtisin välittömästi kävelemään, jos kohtelu olisi epäasiallista.

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mietin itsekin.

Vierailija
2/33 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen huomannut että ne koirat eivät pidä niistä uusista kouluttajista. Olen katsonut osittain 2 jaksoa ja molemmissa tullut esiin oikein häiritsevästi että koirat eivät halua kontaktia niihin uusiin kouluttajiin. Jopa palkan ottavat vastaan todella välttelevästi ja elekieli kertoo että koira haluaa eroon siitä kouluttajasta.

Siksi epäilyttää että miten niitä koiria on tosiaan kohdeltu siellä? On selvää että koiranhallintataidot ovat täysin olemattomat niillä harjoittelevilla, mutta onkohan niitä koiria jossain vaiheessa kohdeltu jotenkin huonosti? Mun vaisto vaan sanoo koko ajan niin...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just katsoin ja alkoi ärsyttää tuo suomalaisen jatkuva hermo kireänä öykkäröinti ja loputon narina. Aiemmissa jaksoissa ei ole niin paljoa häirinnyt, mut nyt meni vähän maku koko ohjelmasta.

Vierailija
4/33 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minusta käyttäytyy ihan ok. Kun ei siellä ole mitään käsitystä ihmisillä siitä miten koiria pitäisi hoitaa ja kouluttaa. Mistään aikatauluista ei pidetä kiinni jne, niin pakkohan siinä on olla kovasanainen eikä taputella päähän vaan. Toisaalta hän myös kehuu, jos on jotain kehuttavaa.

Vierailija
5/33 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei varmaan kukaan mitään päänsilitystä odota, mut jonkinlaiset käytöstavat kouluttajalla olisi ihan kivat.

Vierailija
6/33 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Just katsoin ja alkoi ärsyttää tuo suomalaisen jatkuva hermo kireänä öykkäröinti ja loputon narina. Aiemmissa jaksoissa ei ole niin paljoa häirinnyt, mut nyt meni vähän maku koko ohjelmasta.

Olisitko itse koko ajan yhtä hymyä, jos olisit samassa tilanteessa? Koko ajan koitetaan kusettaa joka asiassa, lupauksia ei pidetä, kauhea kuumuus, eläimiä hoidetaan huonosti jne.

Vierailija
7/33 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Jatkuvan hymyilyn ja jatkuvan vittuilun väliin mahtuu monta sopivampaa vaihtoehtoa.

Vierailija
8/33 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Afrikassa asuneena tiedän, että tuo on ainoa tapa millä siellä saa mitään aikaiseksi.

Kyllä siellä kaikki tuollaista bwana-mentaliteettia odottaa, myös paikalliset itse, koska eivät muuten saisi mitään aikaiseksi. Ja tapa jolla paikalliset kohtelevat palkollisiaan on vielä jotain ihan muuta.

Minun kokemukset ovat Keniasta ja Sambiasta ja yritysmaailmasta. Tässä ohjelmassa ollaan kai Tansaniassa ja kehitysyhteistyötä tehdään. Mutta ihan sama kuvio kuitenkin.

Vierailija
9/33 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No minusta käyttäytyy ihan ok. Kun ei siellä ole mitään käsitystä ihmisillä siitä miten koiria pitäisi hoitaa ja kouluttaa. Mistään aikatauluista ei pidetä kiinni jne, niin pakkohan siinä on olla kovasanainen eikä taputella päähän vaan. Toisaalta hän myös kehuu, jos on jotain kehuttavaa.

Samaa mieltä. Ehkä mahdoton johtaa kuten suomalaisia.

Vierailija
10/33 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimenomaan huonolla käytöksellä ei saa Afrikassa mitään aikaiseksi. Ne jotka väittävät muuta eivät ymmärrä lainkaan.

Minua ihmetyttää, että' sai Ylelle oman sarjan tämä öykkäri. Ja pääosassa ei ole "Norsunluukoira", vaan Toni itse. Olisi pitänyt antaa toinen nimi koko sarjalle. Tämä toimiikin opetuksena siitä, kuinka Afrikassa ei pidä toimia ja kuinka kehityshankkeet menevät pieleen.

Hän sanoo f**heads ja viljelee koko ajan tuota f-sanaa.

Todella moni joka menee Afrikkaan tekemään jotain ja joka ei ole saanut alkeellisintakaa opastusta kulttuuriin, munaa pahasti. Oliko tää poliisi vai mikä koulutukseltaan?

Erityisesti Tansaniassa on politeness kaikki kaikessa ihmisten välisessä viestinnässä. Joku Senegal on eri asia. siellä ollaan aika tympeitä. Tansania on ehkä kaikista maailman maista se, että ihmisten kunnioitus merkitsee kaikkein eniten. Paikallisten näkökulmasta Toni on todella tyly ja loukkaava.

Tottakai se koirien koulutusjuttu on paikallisille vaikeaa, kun on ihan uusi asia.

Tonin pitäisi tajuta että hän on se, joka on vieraana heidän kulttuurissaan.

Kehitysprojektien a ja o, että kunnioitetaan sitä paikallista kulttuuria.

Kärsivällisyyttä. Purkaisi vitutuksen vaikka muiden suomalaisten kanssa tai urheillen tai jotain. Se on perusammatillisuutta myös täällä, kun työ stressaa.

Taitaa muutenkin olla erakko ja viihtyy vaan niiden koirien kanssa, eihän hän seurustele muun kv-yhteisön kanssa, mikä on noissa hommissa todella tavallista, siis normaalia. Ja Darissa on pilvin pimein suomalaisia ja muita järjestöjä. Ei ole ihmisihminen yhtään.

Hänen pitäs saada koulutustaa kehitysprojektien vetämiseen ennen seuraavaa keikkaa sinne.

Ja sori vaan. toivon että se nainen ei mene naimisiin sen kanssa.

Vierailija
11/33 |
13.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Just äsken hänen autoaan kuljettanut afrikkalainen (olisiko myös noiden oppilaiden johtaja) sanoi tälle suomalaiselle, ettei hän voi olla arrogantti ja kiroilla oppilailleen vaan hänen täytyy käyttäytyä rauhallisesti ja asiallisesti ja ilman noita oppilaita hän ei olisi mitään.

Vierailija
12/33 |
14.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä tämän sivun päälle pamahtaa joku suurimman osan teksteistä peittävä tilaa uutiskirje-jättimainos?

Vierailija
13/33 |
14.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsoin myös eilen tuota ohjelmaa sattumalta ensi kertaa, ja jäin suu auki ihmettelemään, että onko kareilla kaikki kotona. Mitä se mouhkasi jotain auton ilmastoinnin hajoamisestakin, että jos koirat olisivat kuolleet kuumuuteen, niin eivät olisi jääneet ainoiksi kuolleiksi? Käsittämätöntä... Tyypin englantikin on usein niin voimakkaasti suomalaisaksenttista, etten ihmettele, että paikalliset eivät tajua, mitä hän oikein tarkoittaa. Lisäksi hän ei malta perustella, miksi joku asia tehdään, vaan vain käskyttää = oppiu ei mene perille.

(ps. teksti varmaan täynnä typoja, koska tuo mainospopuppi estää näkemästä mitä kirjoittaa.

Vierailija
14/33 |
14.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toni on muistaakseni selittänyt tuota käyttäytymistään Team Rokan fb-sivuilla. Ja öykkäri tai ei, niin saivat muutettua edes pienen pienen osan ajatusmaailmaa sen suhteen miten koiria tulee kouluttaa ja se on pelkästään positiivista. He todennäköisesti tulee opettamaan oppimiaan asioita eteenpäin ja siitä taas eteenpäin. Tuolla tuo tilanne on lähtenyt alempaa kuin nollasta, joten muutoskin tapahtuu todella pienin askelin. 

Mutta kaiken kaikkiaan tuo on hienoa työtä Team Rokalta, vaikka Tansanian ovet meni todennäköisesti lopullisesti kiinni, niin toivottavasti he voivat auttaa afrikannorsuja jotain muuta kautta. Osaamista ja rohkeutta kun näkyy olevan. 

Vierailija
15/33 |
14.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilinen jakso oli kyllä aika hurja. Olen seurannut alusta asti ja pakko sanoa, etten yhtään ihmettele, jos alkaa miehellä pinna kiristyä. Mutta siitä huolimatta, kun nyt kerran tuollaiseen proggikseen on lähtenyt ja vielä tietää, että kaikki menee kameralle, voisi yrittää esiintyä korrektisti. Meillä kyseinen sarja on kymmenvuotiaan ehdoton suosikkiohjelma tällä hetkellä, mutta eilisen jälkeen oli lapsikin vähän hämmentynyt. Noin joka toinen sana taisi olla lausuttuna f*ck ja poliittisesti vähemmän korrektisti suomennettuna p*rkele, joten itsekin jo jossain vaiheessa mietin kanavan kääntämistä. Toivotaan, että sarjan loppua kohti mennään vähän valoisampiin tunnelmiin.

16/33 |
14.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki jaksothan on katsottavissa Areenasta. Itse katsoin ne sieltä. 

Eihän siellä paikan päällä mikään toiminut, mutta hänen olisi pitänyt osata odottaa sitä. Miksei oltu haettu kulttuurikoulutusta ensin? Varmasti olisi löytynyt ammattilainen joka olisi ilmaiseksi pitänyt pienen luennon vaikka puhelimitse, jos hän olisi sitä pyytänyt.

Team Rokan asia on kuitenkin huikean tärkeä. Norsut kuolevat sukupuuttoon pian salametsästyksen vuoksi jos ei mitään tehdä. Mutta on kyseenalaista kannattaako sitä työtä tehdä tuolla vai Kiinassa, johon ne norsunluut päätyvät. Jos ei ole kysyntää, ei ole tuotantoakaan. Afrikan päässä tuotannon supistaminen kiihdyttää vain markkinoita ja nostaa hintoja -> Afrikan päässä ihmiset ovat valmiita ottamaan isompia riskejä, koska kyseessä on isompi raha.

Ymmärrän kuitenkin turhautumisen, koska on itse panostanut kaikkensa ja tuntuu että toiset eivät ota asiaa tosissaan - vaikka kyse on oikeasti vain kulttuurieroista.

Vierailija
17/33 |
14.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

katja bloigu kirjoitti:

Nimenomaan huonolla käytöksellä ei saa Afrikassa mitään aikaiseksi. Ne jotka väittävät muuta eivät ymmärrä lainkaan.

Minua ihmetyttää, että' sai Ylelle oman sarjan tämä öykkäri. Ja pääosassa ei ole "Norsunluukoira", vaan Toni itse. Olisi pitänyt antaa toinen nimi koko sarjalle. Tämä toimiikin opetuksena siitä, kuinka Afrikassa ei pidä toimia ja kuinka kehityshankkeet menevät pieleen.

Hän sanoo f**heads ja viljelee koko ajan tuota f-sanaa.

Todella moni joka menee Afrikkaan tekemään jotain ja joka ei ole saanut alkeellisintakaa opastusta kulttuuriin, munaa pahasti. Oliko tää poliisi vai mikä koulutukseltaan?

Erityisesti Tansaniassa on politeness kaikki kaikessa ihmisten välisessä viestinnässä. Joku Senegal on eri asia. siellä ollaan aika tympeitä. Tansania on ehkä kaikista maailman maista se, että ihmisten kunnioitus merkitsee kaikkein eniten. Paikallisten näkökulmasta Toni on todella tyly ja loukkaava.

Tottakai se koirien koulutusjuttu on paikallisille vaikeaa, kun on ihan uusi asia.

Tonin pitäisi tajuta että hän on se, joka on vieraana heidän kulttuurissaan.

Kehitysprojektien a ja o, että kunnioitetaan sitä paikallista kulttuuria.

Kärsivällisyyttä. Purkaisi vitutuksen vaikka muiden suomalaisten kanssa tai urheillen tai jotain. Se on perusammatillisuutta myös täällä, kun työ stressaa.

Taitaa muutenkin olla erakko ja viihtyy vaan niiden koirien kanssa, eihän hän seurustele muun kv-yhteisön kanssa, mikä on noissa hommissa todella tavallista, siis normaalia. Ja Darissa on pilvin pimein suomalaisia ja muita järjestöjä. Ei ole ihmisihminen yhtään.

Hänen pitäs saada koulutustaa kehitysprojektien vetämiseen ennen seuraavaa keikkaa sinne.

Ja sori vaan. toivon että se nainen ei mene naimisiin sen kanssa.

Sinäkö saat siellä jotain aikaan vai?

Just kerrotiin että ulkominsteriön kehitysapurahat ovat kateissa kaikki. Kun kyseltiin paikallisilta, alkoivat valittaa että utelut ovat epäkunnioittavia.

Jumalauta, se joka kantaa ilmaista rahaa tuollaiseen shitholeen saa määrätä tahdin tai sitten sitä rahaa annetaan jonnekin muualle minne kelpaa.

Vierailija
18/33 |
14.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

HEL-NYC kirjoitti:

Eihän siellä paikan päällä mikään toiminut, mutta hänen olisi pitänyt osata odottaa sitä. Miksei oltu haettu kulttuurikoulutusta ensin? Varmasti olisi löytynyt ammattilainen joka olisi ilmaiseksi pitänyt pienen luennon vaikka puhelimitse, jos hän olisi sitä pyytänyt.

Team Rokan asia on kuitenkin huikean tärkeä. Norsut kuolevat sukupuuttoon pian salametsästyksen vuoksi jos ei mitään tehdä. Mutta on kyseenalaista kannattaako sitä työtä tehdä tuolla vai Kiinassa, johon ne norsunluut päätyvät. Jos ei ole kysyntää, ei ole tuotantoakaan. Afrikan päässä tuotannon supistaminen kiihdyttää vain markkinoita ja nostaa hintoja -> Afrikan päässä ihmiset ovat valmiita ottamaan isompia riskejä, koska kyseessä on isompi raha.

Ymmärrän kuitenkin turhautumisen, koska on itse panostanut kaikkensa ja tuntuu että toiset eivät ota asiaa tosissaan - vaikka kyse on oikeasti vain kulttuurieroista.

Miksi sinun mielestä olisi pitänyt odottaa järkyttävää eläinten hakkaamista?

Vierailija
19/33 |
14.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katsoin myös eilen tuota ohjelmaa sattumalta ensi kertaa, ja jäin suu auki ihmettelemään, että onko kareilla kaikki kotona. Mitä se mouhkasi jotain auton ilmastoinnin hajoamisestakin, että jos koirat olisivat kuolleet kuumuuteen, niin eivät olisi jääneet ainoiksi kuolleiksi? Käsittämätöntä... Tyypin englantikin on usein niin voimakkaasti suomalaisaksenttista, etten ihmettele, että paikalliset eivät tajua, mitä hän oikein tarkoittaa. Lisäksi hän ei malta perustella, miksi joku asia tehdään, vaan vain käskyttää = oppiu ei mene perille.

(ps. teksti varmaan täynnä typoja, koska tuo mainospopuppi estää näkemästä mitä kirjoittaa.

On näyttänyt asiat moneen kertaan mutta jegi vaan lorvailee eikä tee mitä on käsketty.

20/33 |
14.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

HEL-NYC kirjoitti:

Miksi sinun mielestä olisi pitänyt odottaa järkyttävää eläinten hakkaamista?

Sekö oli mielestäsi ainoa ongelma? Ja siihenkin olisi voinut etukäteen valmistautua ja antaa oikeanlaista koulutusta ennen niitä koiria. Eläintenpito on hyvin erilaista eri kulttuureissa.

Toki ymmärrän, että rahat olivat pienet ja aikataulu tiukka. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi neljä