Kuinka suuri summa kannattaa käyttää tietokoneeseen, joka tulee seuraavanlaiseen käyttöön?
Netissä surffailuun, koneella yksinkertaisten kouluhommien tekoon, YouTuben ja Netflixin käyttöön sekä toisinaan myös dvd-elokuvien katseluun. Haluaisin että kone olisi kuitenkin nopea.
Läppäri siis hakusessa. Olen kuullut että halvinta ei kannattaisi ostaa. Ennen olen niitä ostanut (parin sadan euron koneita siis) ja ovat aina liian hitaita. Minkä hintaluokan kone olisi sitten sopiva minun tarpeilleni?
Olen kyllä käynyt alan liikkeissä katselemassa ja kysymässä neuvoa, mutta en ollut tyytyväinen palveluun ja tuotteiden tyrkyttämiseen, niin löytyisikö palstalta apua? Itse en ymmärrä koneista juuri mitään ja liikkeeseen en enää kyselemään mene, koska tyhmää yritetään petkuttaa. :D Minulle mm yritettiin myydä melkein tonnin konetta ja kaikenlaisia ylimääräisiä lisäpalveluja ja -tuotteita joista en ymmärrä mitään.
Kommentit (23)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika harvassa läppärissä on enää tuota DVD-asemaa, jos siis meinasit katsoa elokuvia levyltä, muuten tuohon käyttöön riittää 300-400 € kone. "Koneiden hitaus" on jotakin muuta ongelmaa kuin prosessorin hitautta, kovalevy täynnä, netti on hidas, virustorjunta on raskas tai koneessa on jo virus tai muuta semmoista. Peruskäytöstä on turha maksaa ylimääräisiä satasia.
Väärin. Kyllä tuollainen nuhapumppu menee polvilleen ihan tavallisesta käytöstä jo.
Prosessori on elintärkeä osa konetta ja juuri se joka ensimmäisenä rupeaa huutamaan jos ei tehoa löydy.
Minulla tuollainen ei kestäisi edes nettiselailua. Minulla voi olla pari kolme selainta auki ja jokaisessa 10 sivua auki.
Selaimien ja välilehtien määrä ei kyllä juuri prosessoria kuormita, tuossa pullonkaulana on muisti.
Nykyään et tarvitse erityisen nopeaa konetta toimisto-ohjelmiin tai videoiden katsomiseen. Halvimmissa läppäreissä voi kuitenkin olla esim. liian vähän keskusmuistia. Sisko osti läppäriä vähän aikaa sitten, ja aika vaikeaa oli auttaa muuten kuin että älä osta sitä alle 300 euron konetta, jossa on vain 2 GB RAMmia. Aikoinaan olen ollut hyvin perillä tietokoneista, mutta prosessorejakin on nykyään niin monenlaisia että mistä niistä ottaa selvää? MS-office -paketti on kätevä jos osaa jo käyttää sitä eikä ole valmis käyttämään aikaa ilmaisten toimisto-ohjelmien opettelemiseen.
Kiitos hyvistä vinkeistä. Ap